Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Resultater quiz 02.02.2007

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Resultater quiz 02.02.2007

Sitat: Den man, 05 februar 2007 10:38 skrev KjellG:

> Engens spørsmål er langt fra på trynet så jeg lurer litt på hva det var den godeste Hjesus spurte om...

>

Mine spørsmål står her:

http://www.klanen.no/snakk/index.php...amp;#msg_46459
    in Absinthia

Comment

Jeg synes faktisk at en mal med kategorier ikke er en dårlig ide. Den kan iallfall i det minste brukes som en grov sjekkliste. Etter min mening består særpreget til en quiz i hovedsak av spørsmålene som lages, ikke hvilken kategori de tilhører.

Når det gjelder bekymringen for å få ferske quizmastere, er jeg langt på vei enig med deg, Erik. Det er derfor grunn til å understreke at ansvaret for en dårlig quiz som arrangeres av en ny og en erfaren quizmaster i all hovedsak hviler på den erfarne quizmasteren. Særlig gjelder dette vanskelighetsnivå.

Comment

Oksa taler:

Det er ingen grunn tel å ta en Yssen for denna quizzen. Det var langt ifra en skandalequiz; det var en quiz på midtlinja, for å holde oss tel fotballspråket. Når Sotahjørenet har 21 lag bak seg, så er ikke denna quizen vanskelig. Ofte så kmmer vi blant dem fem siste.

Nå har jeg gått gjennom spørsmåla tel Gatetjukken, og dem fleste var faktisk overraskende ganske lette, noen nesten for lette. Dem to spørsmåla jeg syns var litt bortreiste, var hva som gjemte seg inni indianerfjellet i USA, og hva denna bloggejenta het, men det kan skyldes mina "gråa tindingars sjarm".

Dem fleste spørmåla tel Hjesus var også brukbare. Han hadde kanskje et par-tre som nærma seg Milton eller Oksa på det verste. Det ene var sniperskuddet.

Generelt syns jeg at spørsmål der man skal telle eller ramse opp ting, tar for mye tid, og er en for stor belastning for konsentrasjonsevnen og promillene. Det dreier seg f. eks. om hvor mange land som bruker euro. Da må man saumfare en haug med EU-land. Sånt tar tid,noe denna quizen også gjorde for oss som skal hjem på gamlehjemmet. Det samma gjelder kulene på snookerbrettet,6 ting som Askeladden hadde med seg, eller fire unger tel Loke.

Det problematiske med å lage spørsmål, er at avstanden mellom å gjørra spørsmålet for lett, eller for vanskelig, er ofte ikke større enn tjukkelsen på et silkepapir. Som jeg har sagt tidligere: Å værra quizmaster på Bohemen, er ingen sjarmøretappe.

Det er mulig at balansen mellom dagsaktuelle og mer kunnskapsspørsmål var noe skjeiv på denna quizen, men det vil være avhengig av hvordan det enkelte quizlag opplever det. Noen lag har sin styrke nettopp i dagsaktuelle spørsmål; andre lag har huet fullt av unyttig kunnskpashermetikk fra skolesystemet.

Nå er Oksa så gammal at han ikke bare har norgesrekorden i strykkarakterer på realskolen, men snart også i å drite seg ut. Og det savner jeg litt for mye hos flere av quizmastera: Drit dere litt mere ut under quizen, og ikke stå der med mikrofonskrekk og oppfør dere som et A-4 ark og bingoverter. Det er ikke slipstvang på Bohemen! Det har skravlebøtta Gatetjukken skjønt, og det skal han ha en Irish coffee for!

Oksa

(rotfyllt)

Comment

Dere har nå fått poeng for Narve, på tross av at dere påstår Loke er mora hans. Det er han ikke, det er Sleipner som har Loke til mor...

Første innlegget i denne tråden er oppdatert.
          in Absinthia

Comment

Da er alle resultatene gått igjennom og en del lag har fått endra litt plassering etter noen små feilrettinger. De fleste med høyere poengsum hadde uregelrett ikke fått poeng for å ha nevnt et sted i nordmarka på Skomakerløypene. Det eneste laget som mista poeng var Luscos. Mon tro hvor mye øl Hjørnet i Baren fikk spandert for å påstå at 13+16=39?
            in Absinthia

Comment

Var fullstendig slått ut på fredag med dette suspekte

greine fra Winsconsin og det var vel strengt talt like greit

når jeg ser innholdet i denne tråden.

Har nå lest spørsmålene og jeg synes det er ganske så

fantastisk at den som får kritikk er Erik for for mange

dagsaktuelle "enkle" trash spørsmål. Spør du meg så skulle han

fått champange for jobben. Den som virkelig bør henges ut er

jo Mensa QM fra sotahjørnet.

Det er mulig at jeg ikke har mye peiling, men i min verden

så er kun spørsmål 4,6, 49 og 50 jeg vil katakterisere som

lett og middels . Alle andre spørsmål fra Mister Jesus

vil jeg karakterisere som vanskelige og når man har over 20 av

de så har man bomma.

Jeg har tidligere sagt at de verste quizzene er de der

plankene er alt for lette og der man er sjanseløse på de altfor mange vanskelige spørsmålene. Der virker som om fredagens affære lignet litt for mye på denne dårlige oppskriften.

Greit nok at man synes noe er møkk, men å gå etter Erik på

denne synes jeg var imponerende.

-Morten

Comment

Noen synes å mene at det eneste kjennetegnet på en god quiz er at den er lett. Jeg er enig i at det er viktig, men mener at variasjon er et annet kjennetegn på en god quiz.

I tillegg har den erfarne quizmasteren, som er Erik i dette tilfelle, også et visst ansvar for å luke ut altfor vanskelige spørsmål fra sin medquizmaster.

Comment

Sitat: Den man, 05 februar 2007 20:09 skrev morten:

> Det er mulig at jeg ikke har mye peiling, men i min verden

> så er kun spørsmål 4,6, 49 og 50 jeg vil katakterisere som

> lett og middels .

Og jeg innrømmer og gjorde det allerede på quizen på fredag at jeg bomma på vanskelighetsgraden. Poengmessig ga Eriks og min del ganske likt utslag, men så hadde jeg også noen topoengere da.

Uten at jeg skal ro meg bort fra tabben, men hvor lett er det egentlig å vite hva som er lett og vanskelig? Spørsmål 6 trodde jeg (og du) var en planke, men viste seg å være quizens desidert mest håpløse spørsmål. Hadde jeg visst at kun Bezzerwissers ville klare denne, så hadde spørsmålet aldri vært stilt. På telefon på spørsmålet om Boza, så svarte Erik sporenstreks forstørring av pupper. Han hadde altså lest toppoppslaget i Dagbladet og nettavisen to og en halv uke før quizen, akkurat som jeg hadde gjort. Bare 4 andre lag hadde det samme. Når jeg ser på statistikken av hva lagene har klart, så er det klart at av mine spørsmål skulle 5, 6, 39 og 40 ikke vært stilt.

Alle spørsmåla mine blei forøvrig prøvd ut på et hva jeg trodde var et representativt utvalg for Bohemen blant mine arbeidskollegaer. Dessverre for Bohemens quizere klarte de seg langt bedre enn resultatet på quizen spesielt på de 4 ovennevnte spørsmål. Jeg tar selvfølgelig vanskelighetsgraden til etteretning og kan garantere at neste quiz fra meg vil bli langt enklere enn denne. I hvertfall hvis læringskurven min er tilnærma phi.
                  in Absinthia

Comment

Gatetjukken forsvarer at quizzen var allsidig med å egenhendig klassifisere hvert spørsmål. Jeg stusser på klassifiseringen på spørsmål 37:

37. Hva har bragt Shilpa Shetty til nyhetene i det siste?

Mobbet/rasisme/vant kjendis big brother i england(Int.POLITIKK!)

Folk skal vite at jeg har personlig erfart at det krever sitt å lage quiz, og i lys av denne erfaring vil jeg si at fredagen var slettes ikke så verst. Bedre enn min solskinnhistorie (den ene gangen jeg var QM). Jeg føler likevel det er noe rom for å hevde at spørsmål 37 er "trashaktig". Jeg krever litt mindre variasjon og kreativitet i kategorien "Internasjonal politikk". Mulig det er mitt problem.
                    Skriv livet med kulepenn!

Comment

Oksa skriver:

Å værra quizmaster på Bohemen, er ingen sjarmøretappe.

Pokker og... http://www.klanen.no/snakk/images/sm.../icon_razz.gif

Om jeg ikke hadde prestasjonsangst fra før, så har jeg det hvertfall nå. Debuterer som QM 23. sammen med Øystein fra Tore K. Tror jeg skal gå gjennom spørsmåla mine en gang til jeg gitt!

Hilde - som synes det var finere å bli kalt for Hurrajente enn gledespike!

Comment

Her er et par ting som kanskje kunne vært annerledes på fredag:

- Mange lag stod eller satt temmelig ukomfortabelt. Det blir slitsomt i lengden. 2 omgang kom igang kl fem på åtte. Dermed tok egentlig første omgang nesten to timer. Kan det gå an å stille spørsmål litt fortere ?

- Noen ganger kan det være vanskelig å høre spørsmålet presist fordi quizmaster mumler. Hvis man stiller spørsmålene mer konkret i stedet for å prate en masse før og etter så er det lettere å få med seg hva det spørres om.

- Ikke gi to poeng på for sære spørsmål.

Comment

regner med at det ikke er jeg som mumler? det er i såfall første gang jeg har blitt beskylt for det:-)

erik
                          Alt du hører er sant, eller iallefall godt løyet!!

Comment

Sitat: Den ons, 07 februar 2007 13:04 skrev Sylvia:

> Gatetjukken forsvarer at quizzen var allsidig med å egenhendig klassifisere hvert spørsmål. Jeg stusser på klassifiseringen på spørsmål 37:

>

> 37. Hva har bragt Shilpa Shetty til nyhetene i det siste?

> Mobbet/rasisme/vant kjendis big brother i england(Int.POLITIKK!)

>

Vel, den einaste grunnen til at eg veit om det er at det vart storpolitikk ut av det.

På den andre sida: eg ville svart at det var basen til Stargate-prosjektet som ligg inne i Cheyenne mountain.

Comment

> Spørsmål 6 trodde jeg (og du) var en planke, men viste seg

> å være quizens desidert mest håpløse spørsmål.

Det var eit håplaust spørsmål pga. det var så uklart. Det hjelper lite å seie at du er ute etter parkområde, der du definerer parkområde slik som i Oslo byleksikon. Vi sat og diskuterte om Ekeberg kunne reknast som park eller ikkje, og kva med Nordmarka? Ein kan ikkje rekne med at alle har lese og pugga definisjonar i Oslo byleksikon.

Eit anna spørsmål som var litt dårleg stilt var euro-spørsmålet. Det vert for tombola om ein klarer å treffe rett tal på land. I slike tilfelle er det betre å be folk skrive opp alle landa og gjere det til eit 2p-spørsmål (2p for fullt hus, 1p om eitt manglar, 0 poeng om feil land er nemnt).

Eg synest også det ukrainske flaggspørsmålet vart for spesifikt. Vi snudde det opp/ned, og fekk 0 poeng for det.

Når alt det er sagt, så synest eg det var varierte og fine spørsmål. Likte spesielt opningsspørsmålet med Groven-måleria og den klassiske snooker-rangeringa. Velkomen attende seinare som QM http://www.klanen.no/snakk/images/sm...icon_smile.gif

Comment

Working...
                              X