Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Oksequizkonseptet

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oksequizkonseptet

Etter denna kraftige debatten omkring Gatetjukken/Hjesus-quizen, så vil Oksa foreslå at problemet med vanskelighetsgraden kan løses med konseptet tel Oksa - tredelte spørsmål med forskjellig vanskelighetsgrad. Ifølge Ole Martin så brukes denna varianten mye i Belgia. Hvis ikke folk juger meg midt opp i mine skjeive hornhinner, så er'e folk som liker detta konseptet, også på Bohemen.

Nå blir det nok nok for mye med 50 tredelte spørsmål, men man kunne gå tilbake tel 40 spørsmål. Det blir da servert 120 spørsmål, noe som høres jævlig mye ut, men om man for eksempel kutter ut spørsmål om hvor mange t-banestasjoner det er i Oslo, så tar ikke 120 spørsmål så lang tid. Den tida jeg har brukt på 20 tredelte spørsmål, har ikke tatt noe lenger tid enn 25 vanlige, inkludert all pratinga mi. Sjølsagt krever et sånt konsept mer forarbeid fra quizmaster, og det må lages hjælpeark for at det ikke skal bli for mye surr, men hva har vi quizmastere tel?

Nå veit Oksa at det er en haug med dommedagsprofeter på quizen som ikke vil støtte forslaget, i likhet med alle andre intelligente forslag fra detta oksehuet, som er satt i gapestokken, men vi kunne jo prøvd det en eneste gang- en eneste gang.Utfordringa går tel IDL. Få ut finger'n Flermoe, sjøl om det sikkert er deilig å ha'n der du har'n!!

Oksa

(kreativ faen)

Re: Oksequizkonseptet

Dette er jo piece of cake å få til, og hvis turneringsledelsen virkelig ønsker en slik quiz er det jo bare å sette i gang. Jeg kan godt være quizmaster, jeg. Å gå ned på antall spørsmål er selvsagt helt uaktuelt. 50 spørsmål og full pinne, dette kommer ikke til å ta lenger tid enn vanlig.

Jeg har imidlertid liten tro på konseptet som fast innslag. Til det tror jeg det er såpass tidkrevende at jeg tror en del vil takke nei til å være QM (og det er allerede for få quizmastere på Bohemen).

Siden Oksa er offensiv nok til å be meg få ut finger'n, kan jeg returnere utfordringen og be ham være co-quizmaster dersom dette skal gjennomføres.
    Christian Flermoe

IDL

Comment

Dette høres unektelig spennende ut.

Nå venter vi bare på Oksa og en passende dato...

Ellers mener jeg at et sånnt opplegg passer best en gang i blant, dvs et par ganger i året.

Never change a winning team som de sier.

KjellG.

Comment

For å værra litt seriøs, noe som i quizsammenheng kan værra vanskelig for Oksa, så kan det helgarderte konseptet hans, bidra tel at man ikke får det man kan kalle "skandalequiz" på grunn av vanskelighetsgraden. Som Morten sier: Det er like kjipt om spørsmåla er for lette, som om dem er for vanskelige. Å finne den gyldne middelveien er ofte like vanskelig som å bære med seg fire halvlitere fra baren.

Oksa er også klar over at konseptet hans krever mer forberedelser og at ikke folka vil stå i kø som quizmastere, men det kunne værra artig om en eller annen med utovertiss eller innovertiss prøvde seg en eller annen gang - for moro skyld. Forandring fryder, sa jenta, hu blødde neseblod, for å sitere Freddy Fender.

Sjøl så har Oksa som quizmaster tenkt på å ta en Linda Gruben, så Flermoe får vende kompassnåla si i andre retninger. Noen må drekke akevitt også, og det er lurt å overlate drekkinga tel dem som kan det, så får Flermoe ta det han kan - spørsmåla.

Oksa

(retired)

Comment

Jeg synes oksequizkonseptet er morsom måte å stille spøsmål på. Dels gir det oss en ekstra taktisk dimensjon ved at vi at vi må velge vanskelighetsgrad, og dels gir det større aksept for å stille vanskelige spørsmål siden de aller fleste få ett poeng (og mange får også to). Jeg er imidlertid usikker på om egne runder med dette konseptet nødvendigvis er veien å gå. Å ha 50 spørsmål hver gang med dette konseptet, tror jeg gjør det vanskeligere å få quizmastere siden de i praksis må lage tre ganger så mange spørsmål. I tillegg vil quizen ta lengre tid. Det er heller ikke alle spørsmål som passer inn i oksequizkonseptet.

Vi kan imidlertid godt ha et par egne runder i året etter dette konseptet, men da bør disse ideelt sett ikke inngå i den ordinære serien siden slike runder normalt vil skille mer enn en ordinær quiz og dermed få økt betydning enn de andre rundene.

Et utmerket alternativ til egne runder med oksequizer er å ha et par oksequizspøsmål med i de ordinære quizrundene slik Kjell og Per Arne gjorde det nå. Ikke minst synes jeg de vanskeligste spørsmålene i en runde med fordel kan stilles på denne måten (et alternativ vil være ordinære to-poengsspøsmål der det er lett å få ett poeng men vanskelig å få to). Da vil vi sikre at de aller fleste føler at de har kunnet noe ved at de iallfall oppnår ett eller to poeng på disse spørsmålene.

Comment

Nå er det under min verdighet å værra seriøs så seint på kvelden, men jeg gjør et unntak for gode venner.

Øysteins forslag er ikke dumt, det. La dere merke tel det kommaet? Følger vi Øysteins forslag om å gradere vanskelighetsgraden på ett, to eller tre vanskelige spørsmål på en quiz, så unngår vi at folk blir oppgitte over helt "håpløse" spørsmål. Da kan quizeliten få boltre seg med det vanskeligste spørsmålet, mens vi med litt mindre hjernemasse kan kose oss med dem to letteste.

Ikke dumt det, Øysten! Der blei det komma igjen, gitt!

Oksa

(grammatikk-og matematikkhater)

Comment

Working...
            X