Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Resultater og presiseringer quizzen fra den 23/1

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Resultater og presiseringer quizzen fra den 23/1

Tusen takk til alle de som møtte opp på fredag og gjorde debuten min til en minneverdig anledning.

Her er resultatene:
    1.plass: IDL og Ben Cartwrights Rassgym, 55 poeng
    2.plass: Tvangstenkerne, 54 poeng
    3.plass: Hovedstyret, 53 poeng
    4.plass: Olavs Menn og Ikeah Decibel Quizna, 52 poeng
    5.plass: Six pack, Øst for Enga, Besserwissers og Menn, 51 poeng
    6.plass: Eli Hagen og Hardyguttene: 50 poeng
    7.plass: Gledespikene & Hurraguttene: 49 poeng
    8.plass: Las Cucarachas og Heltinner: 48 poeng
    9.plass: Piker, 46 poeng
    10.plass: Den gode bader en ugle og Abel Tasman, 45 poeng
    11.plass: Papirtigrene og Hjørnet i baren, 44 poeng
    12.plass: Forever blowing Bubbles, 43 poeng
    13.plass: Laget på Stiklestad: 42 poeng
    14.plass: Ivagutane, Litt skeptisk og Beauty school dropouts, 41 poeng
    15.plass: One size Fitzgeralds, 40 poeng
    16.plass: Flaturens, 39 poeng
    17.plass: Sota, 38 poeng
    18.plass: Røll, 36 poeng
    19.plass: Nonner & Munker, 34 poeng
    20.plass: Bølermafian, 33 poeng
    21.plass: Team Cæsar, 29 poeng

Jeg har gitt alle som svarte "Groruddalen" poeng på spørsmålet om ny landslagsarena og alle som svarte noe med "Mia" har fått poeng på spørsmålet om über-floppen til Mia Gundersen.

Når det gjelder spørsmålet om Haugesund, Bodø og Halden må jeg ta litt selvkritikk. Jeg spurte spesifikt om å rangere disse byene etter innbyggertall. Jeg sa også hvilken kilde jeg brukte (SSB). I følge SSB er Haugesund by større enn Bodø by, men det som skapte litt debatt er at Bodø kommune har flere innbyggere enn Haugesund kommune. Jeg burde kanskje ha presisert dette med at jeg var interessert i størrelsen på byene (og ikke kommunene) tydeligere, eller helst bare ha droppet hele spørsmålet. Hva de folka i Bodø kommune driver med som ikke bor i byen er jo vanskelig for oss urbane å skjønne seg på.

Kudos går til Tvangstenkerne og Ben Cartwrights som avslørte dårlig dobbelsjekking på spørsmålet om London, t-banestasjoner og fotballag. Leyton Orient og Dagenham & Redbridge er selvfølgelig riktige svar og poeng er utdelt deretter.

Ellers imponerte mange lag med kreativitet og spennende forslag, både når det gjaldt filmen til Jan Thomas (uten at det her er nødvendig å gå i detaljer), kommunevåpen og musikken. Pluss i margen til Bølermafian for forslaget "Happy Wednesday" på musikkspørsmålet der svaret var "Happy Mondays".

Håper alle hadde det like gøy som meg!

Når det gjelder spm om Bodø og Haugesund kompliseres det hele ved at opptil 25% av byen Haugesund ligger i en annen kommune, nemlig Karmøy. Ca 8000 innbyggere i Haugesund er bosatt i Karmøy.

Haugesund kommune er mindre i innbyggertall enn Bodø kommune. Dette gjelder også bysentrene i de respektive kommunene, men Haugesund blir altså større fordi du passerer en kommunegrense når du går over bybrua. Fiffig og forvirrende.

mvh

Eirik Sixpack

Comment

Befolkningsmengde

Ja, denne forstår jeg ikke noe av.

En ting er kommunen, men ifølge denne SSB-linken http://www.ssb.no/emner/02/01/10/bef...-06-20-02.html bor det snaue 10 000 mer i tettstedet Bodø (41 600) mot Haugesunds 31 900.

Ifølge denne Wikipedia-oversikten http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_byer, der SSB er hovedkilde, bor det drøyt 4000 flere i tettstedet Bodø enn i tettstedet Haugesund (forvirrende med flere tall).

I denne oversikten bor over 10 000 i Haugesund kommune utenfor tettstedet Haugesund.
      Jan Quizna
      Jeg var så stygg som liten, at de hadde bare negativene av meg i familiealbumet.

Comment

Mer Haugesund

Ja det er forvirrende. Men jeg tror at Wikipedias tall må forstås som følger: Haugesund by har 42112 innbyggere. Av disse bor 31907 i Haugesund kommune. De resterende 10000 (mitt estimat på 8000 tok jeg på husken) bor i den delen av Karmøy kommune som utgjør en egen bydel av byen Haugesund. Dermed blir Haugesund større enn Bodø

SSB-lenken viser bare tettsteder i den enkelte kommune og tar ikke høyde for at en by kan ligge i flere kommuner.

Wikipedia regner også med at Oslo har ca 856 000 innbyggere, men bare 557 000 av Oslos 560 000 innbyggere bor i tettstedet Oslo. Dette blir fort mye tull med tall.

Comment

Originally posted by eirikb View Post
          Når det gjelder spm om Bodø og Haugesund kompliseres det hele ved at opptil 25% av byen Haugesund ligger i en annen kommune, nemlig Karmøy. Ca 8000 innbyggere i Haugesund er bosatt i Karmøy.

Haugesund kommune er mindre i innbyggertall enn Bodø kommune. Dette gjelder også bysentrene i de respektive kommunene, men Haugesund blir altså større fordi du passerer en kommunegrense når du går over bybrua. Fiffig og forvirrende.

mvh

Eirik Sixpack
          Faktisk går bare deler av kommunegrensen mellom Haugesund og Karmøy i Karmsundet. Begge sider av "byrbrua" ligger faktisk i Karmøy, og det er fra dette området området "Haugesundklubben" Nord kommer fra:

Kart:

SK Nord:
          Sportsquizer og Vikingsupporter

Comment

Originally posted by eirikb View Post
            Wikipedia regner også med at Oslo har ca 856 000 innbyggere, men bare 557 000 av Oslos 560 000 innbyggere bor i tettstedet Oslo. Dette blir fort mye tull med tall.
            I wikipedias tall 856 000 er nesten hele Akershus tatt med. De er nødt til å regne med hele Skedsmo i dette tallet, altså er Lillestrøm by regna som et innbyggertall for Oslo by. Det er etter min mening å trekke Oslos grenser langt utover det som er riktig. Jeg antar det er samme greie med Haugesund uten at jeg kan si det 100% sikkert; men jeg tviler på at det finnes noe utafor Haugesund kommune som kan kalles Haugesund by.
            Leser man om Karmøy på wikipedia står det om 3 byer der, Kopervik, Åkrehamn og Skudeneshavn. Det står ingen ting om Haugesund.

Når det gjelder Nord, så er vel de enda mindre Haugesundklubb enn Stabæk er Osloklubb. Stabæk kan til nød kalle seg Osloklubb fordi de tilhører Oslo fotballkrets, men Bærum er så absolutt ikke en del av Oslo by for det.

Jeg mener quizmasternes svar definitivt er feil på dette spørsmålet. Bodø by er større enn Haugesund by. Bodø kommune er større enn Haugesund kommune. Skal man strekke det så vidt som quizmaster har gjort, så burde det i spørsmålsstillinga vært definert at Lillestrøm hadde blitt regna som en del av Oslo, for i prinsippet vil dette si at Sarpsborg hadde blitt telt med i innbyggertallet til Fredrikstad. Da tror jeg sarpingene hadde gått bananas...
            in Absinthia

Comment

Haugesund

Takker for innspill og spennende debatt knyttet til Haugesund, Bodø og definisjonen på by/tettsted. Jeg blir både svar og unnskyldning skyldig.

Jeg burde selvfølgelige presisert mye tydeligere at jeg både brukte tall fra SSB og at jeg i tillegg brukte definisjonen til SSB på hva som regnes som en by/tettsted.

For de glødende interesserte er et tettsted (i følge SSB) en hussamling hvor det bor minst 200 personer og avstanden mellom husene skal normalt ikke overstige 50 meter. Man tar tydeligvis høyde for at ett tettsted kan spenne fysiske barrierer (Karmsundet) og mentale barrierer (Fredrikstad/Sarpsborg). At denne definisjonen gir merkelige og teite utslag som f.eks at Lillestrøm regnes som Oslo og at Skien/Porsgrunn regnes som ett sted, taler unektelig for at jeg burde ha droppet hele spørsmålet.

Man kan trygt si at jeg trynet kraftig her, mye på samme måte som Pavel Ploc i Harrachov i 82...

Med hilsen fra Martin, som aldri kommer til å ta i ett spørsmål om innbyggertall med ildtang ever again...

Comment

Klage på makrellboks farge spørsmålet

Disse presiseringene og endringene av svarene har gjort at rekkefølgen på lagene naturlig nok har endret seg. Noen lag har også blitt skjøvet ut av topp 10 som følge av dette. Papirtigrene er et av disse og det er vi ikke helt fornøyd med.

Jeg vil derfor henlede oppmerksomheten på spørsmålet som Kjell stilte om de to hovedfargene på Stabburets makrell i tomat bokser. Godkjent svar her var gult og rødt. Dette svaret mener jeg er upresist. Vi svarte gult og gull fordi boksene har gullaktig metall farge på lokket, noe som ikke ble godkjent. Bildet av boksen (http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink) her viser at gull åpenbart er en hovedfarge.

For å ytterligere komplisere kan det stilles spørsmålstegn om hvorvidt det er mest blått eller rødt på boksen hvis en tar bunnen og sidene i betraktning. Bildet her (http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink) illustrerer dette. Jeg mener at metallfarge/gull og blått også burde vært godkjent i tillegg tll rødt. Kanskje hele spørsmålet burde vært strøket?

Beklager å kverulere, men gir ikke fra oss de få poengene vi får pga. at andre svar endres etterpå. Skal det ryddes opp må det gjøres ordentlig!

Fint hvis QM kan kommentere og eventuelt rette opp dette.

Knut

Comment

Originally posted by Knut Papirpus View Post
                  Disse presiseringene og endringene av svarene har gjort at rekkefølgen på lagene naturlig nok har endret seg. Noen lag har også blitt skjøvet ut av topp 10 som følge av dette. Papirtigrene er et av disse og det er vi ikke helt fornøyd med.

Jeg vil derfor henlede oppmerksomheten på spørsmålet som Kjell stilte om de to hovedfargene på Stabburets makrell i tomat bokser. Godkjent svar her var gult og rødt. Dette svaret mener jeg er upresist. Vi svarte gult og gull fordi boksene har gullaktig metall farge på lokket, noe som ikke ble godkjent. Bildet av boksen (http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink) her viser at gull åpenbart er en hovedfarge.

For å ytterligere komplisere kan det stilles spørsmålstegn om hvorvidt det er mest blått eller rødt på boksen hvis en tar bunnen og sidene i betraktning. Bildet her (http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink) illustrerer dette. Jeg mener at metallfarge/gull og blått også burde vært godkjent i tillegg tll rødt. Kanskje hele spørsmålet burde vært strøket?

Beklager å kverulere, men gir ikke fra oss de få poengene vi får pga. at andre svar endres etterpå. Skal det ryddes opp må det gjøres ordentlig!

Fint hvis QM kan kommentere og eventuelt rette opp dette.

Knut
                  Men bunnen er nok en tanke mer rød enn blå. Dessuten er det like mye sølv som blått. Det er nemlig en diger makrell der. Har ikke bilde, men tok turen til kjøleskapet - og vips har jeg innrømma å spise fisk :-(
                  in Absinthia

Comment

Sorry for makrellproblematikken.
                    Jeg burde selvsagt også godkjent blått(selv om det teknisk sett er mer rødt) og hvorfor jeg ikke heller spurte om de tre hovedfargene(minus fisken)kan man jo saktens lure på.
                    Det er mye man kan angre på her i livet og dette kommer til å forfølge meg til den dagen jeg puttes i penalet, ev.boksen....

At lokket er av gull er en helt annen sak selv om jeg burde ha presisert at jeg mente selve boksen og ikke lokket.
                    Rart det ikke ble flere protester der og da.
                    Kanskje fordi de fleste lagene hadde det ønskede svar?

Shit happens også i quizverdenen og blemmene har vel vært større enn denne.
                    Gjort er dessverre gjort.

KG.

Comment

Originally posted by KjellG View Post
                      At lokket er av gull er en helt annen sak selv om jeg burde ha presisert at jeg mente selve boksen og ikke lokket.
                      Er lokket av gull??? Eg har altså kasta tusenar på tusenar av kroner i makrellboksar gjennom livet. Fy faen.

Comment

Working...
                      X