Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

'Prestasjonsbasert lønn' - for Martin og andre trenere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 'Prestasjonsbasert lønn' - for Martin og andre trenere

Syns dette fortjener en egen tråd.

VIF (vi) er visst i ferd med å gi Martin Andresen en 2-årskontrakt som hovedtrener nå. Det er jo en egen tråd om dette, så jeg skal prøve å holde meg unna det temaet.

Men, hva med trener-lønninga/lønningene?

Spiller-løningene skal jo være til en viss grad prestasjonsbaserte - antall kamper. Regner med at prestasjonene i kampene også teller. (Noen som veit mer om dette systemet og som kan forklare noe mer?)
    Dette kan ikke bare være enkelt å måle, men å bli tatt ut på laget, antall minuter på banen, mål, målgivende pasninger o.l. er jo målbare ting og er (noen) greie mål på prestasjonene som spiller.

Altså: hva med trenerne våre?
    Har de også noe prestasjonsbasert lønn?

Etter min mening burde de ha det - i tillegg til ei viss grunnlønn selvsagt.
    Og det er kanskje bare ETT mål på trenernes prestasjoner: Seire, uavgjorte og tapte obligatoriske kamper.

Martin tok i et TV2-intervju (i 2008 vel) til orde for at spillere i Norge burde ha mer av lønna si basert på prestasjoner... Javel.

Min mening er at samme mann - sammen med de andre i trenerteamet - også bør også ha prestasjonsbasert lønn. "Grunnlønna" bør seff være til å leve av og med. Kanskje 1 million for hoved-treneren?
    Men derfra burde kun seire og uavgjorte resultater gi mer lønn. (For det kommer jo seire og uavgjort i kampene...)

Om Martin, har han ikke vært en svindyr mann for Vålerenga så langt??
    (Hvor mye kosta det å sparke Aabrekk for å gi plass til Martin og det store trenerteamet hans i 2008? Hvor mye kosta det å sparke de 3? 4? fra dette trenerteamet etter 2008-sesongen?)
    Har han ikke ansvar for de dårlige hjemmeresultatene? (som vel er EN grunn til færre tilskuere og økonomisk tap for VIF)
    Og har ikke Martin hatt en av de høyeste lønningene i Tippeligaen så langt? - og det med TL-resultater under middels i 2008 og ca. midt på treet i 2009.

Etter min mening bør en trener med så middelmådige resultater som Martin radikalt NED i lønn. Mer av lønna prestasjonsbasert kan være en måte å gjøre det på.
    Så får han og de andre trenerne heller få gode bonuser ved en evt. medalje og en evt. ny cuptriumf...

PS: Kanskje burde trenerne (og spillerne?) belønnes litt ekstra etter hjemme-seire mtp. den dårlige hjemmestatistikken vår de to siste årene?

Så vidt jeg vet er det ganske mange spillere som har hatt høyere lønn enn hva spillende manager Andresen har hatt - hva sier du til å betale Vidar Riseth tre millioner for eksempel? De beste spillerne på Lerkendal tjener ikke småpenger heller. Så sammenlignet med resten tror jeg ikke Andresens lønn er veldig høy.

Han har også, så vidt jeg har forstått, kun hatt én lønn selv om han har hatt to roller. Selv om enkelte medier hevder noe annet.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
      Så vidt jeg vet er det ganske mange spillere som har hatt høyere lønn enn hva spillende manager Andresen har hatt - hva sier du til å betale Vidar Riseth tre millioner for eksempel? De beste spillerne på Lerkendal tjener ikke småpenger heller. Så sammenlignet med resten tror jeg ikke Andresens lønn er veldig høy.

Han har også, så vidt jeg har forstått, kun hatt én lønn selv om han har hatt to roller. Selv om enkelte medier hevder noe annet.

Tre millioner i årslønn for Riseth er syk overbetaling.

De beste spillerne på Lerkendeal er vel også overbetalte. (uten at jeg veit all verden - bare at RBK er rike. Hørte en trønder på jobben som sa at P.C. Skjelbred hadde 4-5 millioner i året... I så fall altfor mye) Lønnsnivået i toppklubbene er bare for høyt.

Men sammenligning med de best betalte på Lerkendal, er vel ikke en sammenligning med 'resten'.
      'Resten' av hvem? RBK-spillerne? Eller de best betalte spillerne i TL,? Eller alle spillerne i TL? Eller TL-hovedtrenerne?

Om Martin kun har hatt EN lønn er jo det ryddig og greit. Men hvor mye var den lønna på? (Og han har - slik jeg ser det - kosta mer enn bare lønna...)

Jeg mener bestemt å huske at Dagboka her opplyste - etter å ha snoka i skattelistene - at Martin hadde tjent ca. 5 millioner i 2008 (og da var det vel det samme i 2009?). Og om det er tilfelle, syns jeg det er altfor mye - utifra hva han har fått til.
      Hadde ikke Erik Hamrén i RBK ca. det samme? Ca. den lønna fortjente Hamrén etter min mening i 2009 (men ikke i 2008...)

Comment

Husk en vesentlig forskjell på skattbar inntekt for Martin og enkelte andre i TL; han har blant annet utbytte fra Birkelunden Invest (eierselskapet til Skeidar Møbler).... Hvilke inntekter som kommer hvorfra sier ikke ligningstallene noen ting om.

Comment

Skjønner tankegangen, men det har noen ulemper også.
          Det tar bort noe av langsiktigheten i lagbygging, samt at jeg tror det vil bli færre unge og uerfarne spillere på banen hvis treneren ensidig skal måtte tenke resultater. Er litt skeptisk til om dette er en god løsning.

Comment

Working...
          X