Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Et blikk på titteljegerene

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Et blikk på titteljegerene

Det er ikke måte på hvor mye det plutselig forventes av Lillestrøm om dagen; det holder aldri. Occean er en god spiss, men det er langt fra nok; dessuten har de allerede bestemt seg for å kvitte seg med en av nøkkelspillerne (Andersson) etter kort tid i serien. Sånt er aldri bra; verken mens spilleren fortsatt er der og frykter skade, eller når han drar og etterlater seg et hull. LSK kommer bare til å være hakket over Brann i stabilitet, og for sjelden på nivå med Vålerenga eller Rosenborg i kvalitet. Hvor lang tid går det før Jan Åge Fjørtoft syter i media om Lillestrøms akk så tapre, men hjelpeløse kamp mot ressursene til store, fæle, populære Vålerenga?

Brann er Brann. Jeg lot meg lure av Mons Ivar Mjelde i starten, trodde at her hadde de endelig fått en kar som kan bygge noe i den byen. "Stein på stein" var slagordet - etter hvert har det bare vist seg å være en ny variant i den endeløse rekka av bortforklaringer i den forpinte byen. Det blir en og annen storseier med festfotball i år også, og dersom det skjer tidlig i sesongen vet vi alle med hvilken total mangel på fatning bergenserne tar det. Helt til Martin eller Bengt eller Ragnvald blir skada. Lufta går ut av ballongen og rødt fyrverkeri og ekstase glir over i grå tåke og en sølepytt med oppspydd champagne etter festen her og der, slik det alltid er et kvarter etter slaget 12 på nyttårsaften. Men det skal de ha; Brann har da fått noe igjen for millionkjøpene sine og en etter hvert grei økonomisk styring. De blir ikke dårligere enn middelmådig lenger, den helt store krisa kommer aldri.

Lyn har en dyktig og ærgjerrig trener, og noen rutinerte spillere til å holde en jevn standard ved siden av alle talentene. Det er bare det at den jevne standarden flytter seg et lite hakk ned, Lüstü og Berntsen taper en løpsduell eller to mer pr kamp, og den viktigste offensive spilleren har gått til oss. Hvem skal score målene til Lyn? Kevin Larsen? Lyn har scoret veldig sparsomt med mål de siste åra, og de scorer enda noen færre i år. Det bunnsolide forsvaret vil slå sprekker - ikke store, men nok til at det lekker igjennom noen sjanser ekstra. Og Eddie Gustafsson erstatter ikke Al-Habsi. En 5. plass og en ny sesong uten derbytap vil være en triumf for Lyn i år.

Hva vet jeg så om Viking? De har mistet Hangeland, men i og med at han aldri ble brukt der han var best skal de klare det tapet greit. Sånn sett var de lure, Viking. Kjempelure. Det er de visst i år også. Alex Ødegaard kan muligens finne tilbake den selvtilliten Per Joar Hansen, Nils Arne Eggen, Per Mathias Høgmo, Bjørn Hansen og gudene-veit-hvem-som-var-innom-Rosenborgs-trenerteam-i-fjor klarte å smadre totalt. Den noe risikable investeringen (7 mill?) kan vise seg å være verdt penga, eller så kan det vise seg at Viking nok en gang har svidd av betydelige beløp på en overpriset, middelmådig en-sesong-spiller (hei, Peter Kovacs). Jeg gjetter skikkelig mye på et av alternativene, som ikke er det første. I den anledning må jeg også få rette en stor takk til denne klubben som serverte oss Christian Grindheim på et fat. Fortsett sånn!

Da er det er bare én utfordrer igjen som kan matche kongen på haugen i klasse: Rosenborg. Den store duellen for dette tiåret i norsk fotball kan fortsette. 1-1 i mesterskap de to siste åra, i år er det på tide å overgå dem over alt. De har kanskje fått på plass et godt spill igjen, og funnet tilbake til den velkjente Rosenborgske evnen til å bøtte inn mål - Steffen vil utvilsomt garantere for en raus porsjon av den sorten. Bartene er _nesten_ tilbake. Men vi har noe de ikke har. Trygge, stabile defensive spillere, og ikke minst: Nordens i særklasse beste keeper.

"Så, mine damer og herrer. Oslos Stolthet!" Enga er alt annet enn mette, i år skal rekorder knuses og vi skal ha langt mer enn de stusselige 46 poengene fra i fjor (som uansett var mer enn noen av dere andre klarte, så klapp igjen bønder)! Seriegull, bøtte og CL-avansement. Og ikke minst er tida inne for å slå dem på tilskuersnitt. Bunnsolid defensivt spill, trygghet og evne til å holde ballen i laget og presse motstanderen høyt, helt til den lille muligheten byr seg for et gjennombrudd, slik den bare byr seg for spillere med høy individuell klasse. DEN pasninga, etterfulgt av DET nedtaket, DEN vendinga og DET volleyskuddet; ingen sliter med å se Magne Hoseth og Daniel Fredheim Holm eller Christian Grindheim og Tore André Flo gjøre den kombinasjonen. Eller noen andre, det er nok å ta av. Ikke for det, du må gjerne bytte ut eller legge på noen trekk til - som den duellen Ardian vinner i forkant eller det innlegget Allan Jepsen slår fra venstre. Eller var det Derek fra høyre? Vålerenga har et mer komplett register av ferdigheter enn noen andre i Tippeligaen, som forvaltes av et trenerteam uten sidestykke i norsk fotballhistorie. Og selv om dette kanskje er mer usikkert, tror jeg også at et tilstrekkelig antall Klansmedlemmer har vært så misfornøyde med seg selv til at den helt store gnisten vender tilbake og laget får Skandinavias beste tribunestøtte i ryggen.

I år er året - igjen!

Å ja, vent litt! Jeg glemte jo Start! Husker du dem, de der gule, sjarmerende, godslige, skarrende som snek seg opp på en 2. plass i den superjevne serien 2005? Hyggelig at du tenker på dem, det blir det nemlig ikke mange som gjør etter 2006. Men av respekt til sølvet deres i fjor får jeg nevne den 9. plassen de karrer seg til når Hæstad og Atle Roar Håland er solgt, og resten av troppen krangler med Tom Nordlie helt til han forsvinner ut døra i november med bitre miner og æresskjelling av Erik Solér. Med mindre de får en seiersserie og vinner cupen, da kues spillergruppas hat til den feite, narsissistiske slavedriveren en stund til.

Re: Et blikk på titteljegerene

Veldig godt oppsummert Jan, tror mye av dette kan bli realitet, men jeg tror Start kan havne 2-3 plasser lenger opp.
    "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Knallbra oppsummering...

Comment

Sitat: Den fre, 17 mars 2006 07:19 skrev Flem:

----------------------------------------------------

> Veldig godt oppsummert Jan, tror mye av dette kan bli realitet, men jeg tror Start kan havne 2-3 plasser lenger opp.

Tror start kan komme enda høyere, men de er avhengige av at begynnelsen blir brukbar. Nordlie er ikke på sitt beste i motgang.

Sjøl har jeg tro på at Fredrikstad kommer til å overraske positivt i år. Om det blir så høyt oppe som topp fire (og evt. toppstrid) gjenstår å se, men de virker klart hvassere enn i fjor...

Comment

Sitat: Den fre, 17 mars 2006 13:57 skrev san Paolo:

> Sitat: Den fre, 17 mars 2006 07:19 skrev Flem:

> ----------------------------------------------------

> > Veldig godt oppsummert Jan, tror mye av dette kan bli realitet, men jeg tror Start kan havne 2-3 plasser lenger opp.

> ----------------------------------------------------

>

> Tror start kan komme enda høyere, men de er avhengige av at begynnelsen blir brukbar. Nordlie er ikke på sitt beste i motgang.

>

> Sjøl har jeg tro på at Fredrikstad kommer til å overraske positivt i år. Om det blir så høyt oppe som topp fire (og evt. toppstrid) gjenstår å se, men de virker klart hvassere enn i fjor...

>

>

Ja, jeg snakker om et worst case scenario for Start - men det er mye som ligger til rette for at ting kan skjære seg stygt der nede. De tok bare 45 poeng i fjor og kan lett la seg lure til å tro at de er bedre enn de er; og uansett hvor utslitt klisjéen er, så tror jeg de skal slite veldig med å få i gang igjen medgangsbølgen som skvulpet ut på svabergene da sommeren la seg. Vi har helt andre forutsetninger enn dem for å løfte oss opp til toppform, i fjor fant vi den jo egentlig aldri. I Enga er det mange som er revansjesugne på tross av seriegull. Og når Arni Gautur Arason, Amund Robertsen Skiri, Allan K. Jepsen, Thomas Holm, André Muri, Freddy dos Santos, Daniel F. Holm, Magne Hoseth, Ardian Gashi, Jan Derek Sørensen, Morten Berre, Klanen, Jarl André Storbæk, Alexander Mathisen, Christian Grindheim, Mbulelo Mabizela, Tom Henning Hovi, Ronny Johnsen, Tore André Flo, Kjetil Wæhler, Steinar Strømnes, Jalal El-Gharbi, Øyvind Bolthof, Kjetil Rekdal, Petter Myhre, Drillo og Harald Aabrekk alle er revansjesugne, da skjelver fotballnorge. det gjør de ikke av at Bård Borgersen og Atle Roar Håland braker sammen på trening, eller at Startspillerne tømmes for motivasjon i takt med trenerens stadig mer rigide regime. Kadaverdisiplin nytter bare så lenge laget har kanonresultater, og jeg ser ikke for meg at Start kommer langt over midten av tabellen i år.

Frexta kan sikkert gjøre det bra, de har etter hvert en god tropp og vil nok få mer spilleglede med Eggen jr. tilbake i sjefsrollen - Drillo passer langt bedre til den oppgaven han har hos oss. Og så har de midlene til å gjøre nye kjøp underveis. Men tittelen kan jeg ikke tenke meg at de har alvorlige sjanser eller planer om å ta, så derfor var de ikke med i min opprinnelige vurdering. Frexta er derimot kandidat til Royal League med fullklaff. Det store spørsmålstegnet er stabiliteten.

Comment

Fornuftig oppsummering det der ja. Er selv veldig spent på oss selv i år (igjen), vi har både mistet og fått inn nye folk, og vært labre i hele vinter grunnet skader.

Men føler meg trygg på at norges beste trener-team faktisk har bra kontroll på begivenhetene og at laget faller på plass med Grindheim, Whæler, Flo, Arason og Skiri tilbake. Dette er faktisk spillere som hadde gått rett inn på de aller fleste lag i tippeligaen.

Så de andre, Brann, Lyn, Lillestrøm, Viking, Start og RBK....

Klarer liksom ikke helt å ta de på alvor. Blir sittende igjen med Lillestrøm og Rosenborg for min del.

Lyn er rett og slett for tynt besatt, med et haltende forsvar som ikke blir bedre med årene

Brann for ustabile, mistet viktige Scharner

Viking ikke gode NOK, mistet Hangeland, satser vel mye på Alex Ødegaard

Start kommer til å slite i år, glem den vanskelige 2. sesongen, jeg tror bare ikke de har det som må til (selger nøkkelspillere dårlig back-up) krangling Soler- Nordlie- spillere-presse,

mens Lillestrøm kan med en god poeng start virkelig henge med lenge. Har en bra stall nå, og virker stødige bakover. Har spedd på med en Occean jeg gjerne hadde sett i Enga drakt, men tror ikke det holder til gull. I tillegg så roter jo fortsatt den alltids så saklige og velformulerende Fjørtoft i korridorene der oppe, og jeg kan ikke etter beste fatte-evne forstå noe annet enn at det virker forstyrrende på hele organisasjonen.

Rosenborg har visst funnet tilbake til god-foten igjen, og spedd på med en aktiv kant-spiller i Essediri, og vår egen Ivers. Det er utvilsomt et godt lag, men personlig klarer jeg bare ikke å bli skremt av Stensaas, Ole Basma, Berg og Strand (for å nevne noen).De får jo for pokker ikke brukt flere enn 11 spillere de heller, og ikke fortell meg at det ikke blir bråk der oppe når Helstad og Johnsen frekventerer benken LITT for ofte. Men tror Rbk blir de tøffeste iår, men at det holder inn i år også. Iversen avslutter sesongen med litt vingling igjen der han ikke helt vet om han skal flytte til Spania for en fet kontrakt med det spanske topplaget Cadiz, eller til tyskland der han skal bli oppspillspunkt i FSV Mainz.

Så da er det bare å glede seg til gull-feiring. Det avsluttes iår på Ullevaal søndag 5. november, men det trenger jo ikke bli SÅ jevnt iår at det trenger å være relevant.

Evig optimist...
            Fordi vi fortjener det!!

Comment

Kan jo gi dere mitt blikk på de tre heteste gullkandidatene: Rosenborg, Vålerenga og Lillestrøm:

****Rosenborg****

Det som taler for seriegull:

- Vi har endelig hentet inn en god høyreving (Essediri, som har spilt fast på høyrevingen i treningskampene)

- Vi har endelig hentet inn en god utfordrer til keeperplassen (Hirshfeld, som har spilt cirka halvparten av treningskampene i år)

- Foruten tapene i europacupen mot Zenit, som nå er i kvartfinalen av UEFA-cupen, er vi ubeseiret i 2006. Av de 10 treningskampene vi har spilt i år, har vi vunnet åtte (mot Djurgården, Bodø/Glimt, København, Lokomotiv Moskva, Brann, Aalesund, Tromsø og Start), og spilt uavgjort to ganger (mot Brøndby og Pohang Steelers). Til sammenligning tapte vi for både Skeid, Brann, Viking, København og Feyenoord i treningskampene i fjor, for ikke å glemme tapene i Royal League.

- Effektiviteten til angriperne er høy igjen (basert på treningskampene i 2006)

- Vi har den klart beste bredden i stallen i Tippeligaen, basert på dekning av plassene og antall landslagsspillere, hvilket gjør at vi antagelig vil takle skader og karantener bedre enn andre. (Vanskelig å argumentere for at vi har den beste elleveren før sesongen er ferdig.)

- Frode "Hurtigtoget" Johnsen ser endelig ut til å bli benket til fordel for Thorstein Helstad.

- Per Ciljan Skjelbred er skadefri og er på vei tilbake til toppformen etter leggbruddet i fjor høst.

- Vi har endelig en god og målrettet trener, som tør å ta upopulære valg, og som vet hva han driver med. (Lykke til i Aalesund Perry, ingen sure miner, det var ikke bare din feil.)

- Vi avsluttet fjorårssesongen veldig bra, og var, sammen med Tromsø, det desidert beste formlaget de siste seks kampene.

- Har ikke mistet noen sentrale spillere siden i fjor

Det som taler imot:

- Aldrende forsvar

- En keeper (Espen Johnsen) og en midtbanespiller (Solli) som har en lei tendens til å gjøre svært kostbare tabber

- Usikkert hvordan toppspillere som Frode Johnsen, Daniel Braaten, Ørjan Berg og Roar Strand vil takle det å bli benket, dersom det skjer.

- Skandalesesongen i fjor tyder på at alt ikke er som det har brukt å være i Trondheim

Overganger 2006:

Inn:

Alexander Lund Hansen (keeper, tilbake fra utlån i Fredrikstad)

Lars Hirschfeld (keeper, Tromsø)

Karim Essediri (angrep, Tromsø)

Yssouf Kone (angrep, Safi, Marokko)

Steffen Iversen (angrep, Vålerenga)

Jahmir Hyka (midtbane, Albania)

Ut:

Christian Sæther Moen (angrep, utlån til Haugesund for 2006-sesongen)

Fredrik Winsnes (midtbane, Aalborg, Danmark)

Roar Husby (keeper, Aalesund)

Ivar Rønningen (keeper, Ham-Kam)

Alexander Ødegaard (angrep, Viking)

Harald Martin Brattbakk (angrep)

Sebastian Eguren (midtbane, Montevideo Wanderers, Uruguay)

Alejandro Lago (forsvar, Bella Vista, Uruguay)

****Vålerenga****

- De er regjerende seriemester

- De har en jevn stall, hvilket gjør at de kan forandre mye på laget uten at det får stor betydning for hvordan laget presterer.

- De har endelig hentet inn to gode backer (Storbæk og Jepsen)

- De har en veldig utfyllende trenerstab.

Det som taler imot:

- Mangler utpregede toppscorere

- Viktige spillere som Sørensen, Johnsen og Flo begynner å nærme seg slutten av karrieren

- Usikkert hvor høyt toppnivået er (i motsetning til f.eks. Rosenborg, har de ikke prestert noe i Europa)

- Avsluttet sesongen i fjor svært dårlig

- Har ikke imponert i Royal League eller i treningskampene i år.

- De har mistet en svært sentral spiller fra i fjor, Iversen.

Overganger 2006:

Jarl-André Storbæk (forsvar, Ham-Kam)

Jan Derek Sørensen (angrep, Lyn)

Allan Jepsen (forsvar, Aalborg, Danmark)

Ut:

Steffen Iversen (angrep, Rosenborg)

David Brocken (forsvar, legger opp, ungdomstrener Lierse, Belgia)

Stefan Ishizaki (midtbane, Elfsborg, Sverige)

Arnar Førsund (forsvar, låneperiode til Sandefjord forlenget ut 2006-sesongen)

Tommy Edvardsen (midtbane, Moss, låneavtale gjort permanent)

Tommy Stenersen (forsvar, tilbake til Stabæk etter lån)

Bernt Hulsker (angrep, AIK, Sverige)

David Driscoll (midtbane, Strømsgodset)

****Lillestrøm****

- Har endelig hentet inn en skikkelig god spiss (Occean)

- Har vært veldig sterke i Royal League

- Har prestert jevnt høyt i treningskampene i 2006, og virker stabilt gode.

Det som taler imot:

- Har ikke økonomiske muskler til å hente inn forsterkninger underveis, om nødvendig

- En av deres beste spillere, Christoffer Andersson, drar til Tyskland i sommer.

- Mangler bredden i stalle, og er således svært sårbare for skader på sentrale spillere, som f.eks. Occean, Kippe og Koren.

Overganger 2006:

Inn:

Trond Olsen (angrep, Bodø/Glimt)

Eirik Bertheussen (forsvar, Tromsø, var utlånt til Pors)

Olivier Occean (angrep, Odd Grenland)

Otto Fredriksson (keeper, Borussia Mönchengladbach)

Andreas Haddad (angrep, Assyriska, Sverige, låneavtale gjort permanent)

Ut:

Sasa Radulovic (midtbane)

Magnus Powell (angrep, Lyn)

Mato Grubisic (angrep, Ullensaker/Kisa, lån gjort permanent)

Claus Reitmaier (keeper)

Eirik Jansen (keeper, Follo)

Harald Hauge (forsvar, Ull/Kisa)

Oppsummering:

1) Jeg vet naturlig nok mer om Rosenborg enn om Lillestrøm og Vålerenga.

2) Rosenborg er min klare favoritt til seriegullet.

3) Jeg er litt blåøyd...
              Skriver kun på vegne av meg selv.

Rosenborg BK - uansett!

Comment

det er en ting som alltid har ergret meg litt.

hvert år så får vi kritikk for at vi mangler en toppspiss.

og så vi selv supportere mener det. vi har faktisk manglet en notorisk målscorer i nesten 10 år, ser vi vekk fra Lille-john.

men spm er vi kunne kanskje vært bedre, men vi har fortsatt 2 cupseiere, en sølvplassering og et seriegull uten å ha den notoriske målscoreren.

selv om vi kunne kanskje ha unngått de tre nedrykkene vi har hatt siden 96 med denne "spissen".

uansett så tror jeg ikke man trenger den..

men jeg synes vi har tynnere stall i år.

så jeg er veldig spent.

nå er det sånn i norsk fotball at lagene pleier ofte å ødelegge for seg selv og ikke at noen andre lag er bedre.

RBK, treneransettelser

vålerenga. Vi er slitne pga tett kampoppsett

Start: alle er i mot oss

LSK: vi har så lite penger og derfor får vi ikke kjøpt gode spillere

Viking: de vet jeg ikke hva problemet er ved. men de har ihvertfall noe som ikke funker

Brann: jaa hva skal jeg si...alt er det noe gærnt med. spillerne, styret, trener.

lyn: Morgan Andersen.

dette er problemene som oppsto i 2005. de eneste som har gjort noe problemet det er oss og Rbk. så da vil jeg si at de er de to sterkeste kandidatene.

så min konklusjon er det laget som ødelegger minst for seg selv vinner

Comment

Sitat: Den fre, 17 mars 2006 02:17 skrev Jan B:

> Helt til Martin eller Bengt eller Ragnvald blir skada.

Det gikk fortere enn forventet, hehe:

Brann-trøbbel 19 dager før seriestart: Martin Andresen, Ragnvald Soma og Bengt Sæternes er alle skadet.

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/t...icle589496.ece
                  228

Comment

Sitat: Den man, 20 mars 2006 14:23 skrev sandnes1985:

> Kan jo gi dere mitt blikk på de tre heteste gullkandidatene: Rosenborg, Vålerenga og Lillestrøm:

>

>>

> ****Vålerenga****

>

> Det som taler for seriegull:

> - De er regjerende seriemester

> - De har en jevn stall, hvilket gjør at de kan forandre mye på laget uten at det får stor betydning for hvordan laget presterer.

> - De har endelig hentet inn to gode backer (Storbæk og Jepsen)

> - De har en veldig utfyllende trenerstab.

>

> Det som taler imot:

> - Mangler utpregede toppscorere

> - Viktige spillere som Sørensen, Johnsen og Flo begynner å nærme seg slutten av karrieren

> - Usikkert hvor høyt toppnivået er (i motsetning til f.eks. Rosenborg, har de ikke prestert noe i Europa)

> - Avsluttet sesongen i fjor svært dårlig

> - Har ikke imponert i Royal League eller i treningskampene i år.

> - De har mistet en svært sentral spiller fra i fjor, Iversen.

>

> Oppsummering:

> 1) Jeg vet naturlig nok mer om Rosenborg enn om Lillestrøm og Vålerenga.

> 2) Rosenborg er min klare favoritt til seriegullet.

> 3) Jeg er litt blåøyd...

------------------

Seff er du blåøyd som kan finne på å ha tro på noen som helst andre enn Vålerenga!! (Også Rosenborg 'a gitt!??) ;P

Mht. tapet av Iversen - Han ble vel mindre og mindre viktig mot slutten av sesongen i fjor.

Er ellers imponert over detaljkunnskapene dine om Vålerenga...

Comment

Sitat: Den tir, 21 mars 2006 11:31 skrev carlsb3rg:

> Sitat: Den fre, 17 mars 2006 02:17 skrev Jan B:

> > Helt til Martin eller Bengt eller Ragnvald blir skada.

>

> Det gikk fortere enn forventet, hehe:

> Brann-trøbbel 19 dager før seriestart: Martin Andresen, Ragnvald Soma og Bengt Sæternes er alle skadet.

> http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/t...icle589496.ece

_____________________________________---

He-he. Du var raskere enn meg!! Måtte le hjertens godt og deilig når jeg hørte dette..

Fordi vi fortjener det!!

Comment

Martin Andresen er skada hele tiden. Hadde jeg vært mjelde hadde jeg solgt han på sekundet.

Comment

Tja fikk nesten tårer i øynene av det første innlegget her gitt!

Dette varmet altså!

Men vi får se!

Er bare HELT sikker på at serien vil bli ENDA jevnere enn ifjor!

Da er det bare å begynne å spare til lange negler!

For neglebiting bløir det NOK av i denna sesongen som kommer!

En by!!

Ett lag!!

Comment

Sitat: Den tir, 21 mars 2006 23:16 skrev Sasukhan:

> Martin Andresen er skada hele tiden. Hadde jeg vært mjelde hadde jeg solgt han på sekundet.

Det tror jeg ikke på.

Brann har brukt ca. 20 millioner kroner på overgangen. Å selge han vill bety å realisere et diiiiigert tap. Dessuten: Hvem ville egentlig kjøpt han nå?
                            mvh

Ogni M

Comment

Han var ihvertfall ikke verdt pengene... Han er ofte skadet, og hver gang han blir frisk igjen blir han skadet igjen

Comment

Working...
                              X