Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Treninger og Forberedelser

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Treninger og Forberedelser

Før jeg starter innlegget mitt vil jeg understreke at jeg ikke har noe grunnlag for å kritisere hva som skjer på Valle. Jeg kjenner ikke til treningsmetoder eller innholdet i øktene, men jeg vil stille spørsmålstegn til hva som skjer med bakgrunn i de siste kampene i år men også slutten av sesongen i fjor.

Utgangspunktet var at jeg kom over denne artikkelen:

Tror faktisk det kan ligge mye her.

Vi har spillerutvikler, analytiker og det meste innen norsk idrett skal bare bli mer og mer moderne.

Har også fulgt med Friidretts sendingene på TV hvor det også settes spørsmålstegn til de nye treningsmetodene som de har brukt. De som slår til nå er de som har gått tilbake til gamle metoder og trenings mengder etc.

Jeg har ingen kunnskap i hva som er bra eller dårlig med tanke på trening for Tippeligaspillere men Norsk fotball faller på rankingen, landslaget og klubb fotballen ser ut til å bli dårligere og da må det være en grunn??

For å si det sånn så hjelper det ikke å være best i test, O2 opptak og alt det der vis man ikke vinner kamper?

Har Enga blitt for moderne?
    Med vennlig hilsen

Rovel

"Dø for Enga"

Re: Treninger og Forberedelser

Jeg leste også den artikkelen på nett i morges,og må si meg litt enig i spm som blir stilt av starteren av denne tråden.

Fotball som alle andre idretter utvikler seg,og nye (og bedre?) treningsmetoder prøves ut til stadighet.

Teknologien er også en stor del av idretten,alt for å være det lille håret bedre enn motstanderen.

Men i vårt tilfelle,blir da fotballen "glemt" i jakten på nyere og igjen bedre ting???

Spesielt her hjemme så har det blitt fokusert på breakdown,pushup,best uten ball osv osv.

Tall og statistikk har fått ett ansikt (hei Drillo),og alt skal regnes på og kalkuleres

Var jo her for ikke så lenge siden Drillo stod frem i media og sa at vi i en kamp hadde så så mange nesten sjanser osv..

Men hva hjelper det å regne på slikt i etterkant?Blir innleggene noe bedre av det?Blir spissen noe mer farlig av å vite at vi hadde 10 innlegg fra høyre kant,og 8 fra venstre kant,hvor 3 traff bak mål,2 på fremste stolpe og resten gud veit hvor??

I basic så blir man god til å spille fotball ved faktisk Å SPILLE FOTBALL...Leke med lærkula,trene på det å SPILLE,ikke lempe og løpe etter.

Greit,i England så sliter spillere mye mer med slittasje skader enn hos oss,de har ikke samme restutisjons trening/periode som vi har.

MEN,de er jo flinkere til å spille fotball.Kanskje ikke så rart,når en sesong kan telle opp til 70-80 kamper.

Kamper er en bra treningsform det.

jeg har heller ingen insikt i hva som foregår på Valle,og kommer aldri til å få det.

Men generelt for norsk fotball,tror jeg at det å satse på å bli bedre MED ball,trene på det å spille sammen,bli EN enhet på banen....

statistikk er kun svart-hvit,og livet er ikke svart-hvit..

Comment

Sitat: Den tor, 10 august 2006 15:26 skrev Evig:

> Jeg leste også den artikkelen på nett i morges,og må si meg litt enig i spm som blir stilt av starteren av denne tråden.

>

> Fotball som alle andre idretter utvikler seg,og nye (og bedre?) treningsmetoder prøves ut til stadighet.

> Teknologien er også en stor del av idretten,alt for å være det lille håret bedre enn motstanderen.

>

> Men i vårt tilfelle,blir da fotballen "glemt" i jakten på nyere og igjen bedre ting???

>

> Spesielt her hjemme så har det blitt fokusert på breakdown,pushup,best uten ball osv osv.

> Tall og statistikk har fått ett ansikt (hei Drillo),og alt skal regnes på og kalkuleres

> Var jo her for ikke så lenge siden Drillo stod frem i media og sa at vi i en kamp hadde så så mange nesten sjanser osv..

> Men hva hjelper det å regne på slikt i etterkant?Blir innleggene noe bedre av det?Blir spissen noe mer farlig av å vite at vi hadde 10 innlegg fra høyre kant,og 8 fra venstre kant,hvor 3 traff bak mål,2 på fremste stolpe og resten gud veit hvor??

>

> I basic så blir man god til å spille fotball ved faktisk Å SPILLE FOTBALL...Leke med lærkula,trene på det å SPILLE,ikke lempe og løpe etter.

> Greit,i England så sliter spillere mye mer med slittasje skader enn hos oss,de har ikke samme restutisjons trening/periode som vi har.

> MEN,de er jo flinkere til å spille fotball.Kanskje ikke så rart,når en sesong kan telle opp til 70-80 kamper.

> Kamper er en bra treningsform det.

>

> jeg har heller ingen insikt i hva som foregår på Valle,og kommer aldri til å få det.

> Men generelt for norsk fotball,tror jeg at det å satse på å bli bedre MED ball,trene på det å spille sammen,bli EN enhet på banen....

>

>

Jeg er enig med deg i at man ikke blir en bedre fotballspiller av å telle sjanser, men det virker som om du sliter med forståelsen av hva som er poenget med vitenskapelige metoder.

Kvantifisering er jo helt vesentlig for å få forståelse for hva man er god på og hva ikke. Dersom man ikke har belegg for det ene eller det andre går man rundt og TROR. Mye bedre å VITE, ikke sant? Fokuset skal heller ikke være å bli best på det man måler, men å bruke målinger for å bli best. Eksempelvis er ikke høyt oksygenopptak noe mål, det er god fysisk form som er målet. Det er bare slik at tallet på oksygenopptaket er en vesentlig indikator på kondis.

Men som du helt klart påpeker, nytter det ingenting med stålkondis om ikke ballferdighetene er på plass. I dagens fotball gjelder dette også omvendt, dvs. du kan være den beste teknikeren, men det er lite verdt om du ikke orker å løpe.
      mvh

Ogni M

Comment

Sitat: Den fre, 11 august 2006 13:04 skrev Ogni M:

> Jeg er enig med deg i at man ikke blir en bedre fotballspiller av å telle sjanser, men det virker som om du sliter med forståelsen av hva som er poenget med vitenskapelige metoder.

> Kvantifisering er jo helt vesentlig for å få forståelse for hva man er god på og hva ikke. Dersom man ikke har belegg for det ene eller det andre går man rundt og TROR. Mye bedre å VITE, ikke sant? Fokuset skal heller ikke være å bli best på det man måler, men å bruke målinger for å bli best. Eksempelvis er ikke høyt oksygenopptak noe mål, det er god fysisk form som er målet. Det er bare slik at tallet på oksygenopptaket er en vesentlig indikator på kondis.

> Men som du helt klart påpeker, nytter det ingenting med stålkondis om ikke ballferdighetene er på plass. I dagens fotball gjelder dette også omvendt, dvs. du kan være den beste teknikeren, men det er lite verdt om du ikke orker å løpe.

Men hva hjelper det å løpe,når du ikke kan/veit hva du skal med ballen når du får den???

Du skaper ikke sjanser av å løpe rundt motstanderen hele tiden,stjele ballen,får så og gi den bort igjen for at du ikke har mer teknikk enn en brødboks..da ender du bare opp med å løpe igjen da..

Men greit poeng,man teller "nesten sjanser",og sier at på dette feltet må vi trene og bli bedre..

Og da må man trene MED ball....spille,terpe og terpe...ikke løpe på en tredemølle,sykkle på en ergometersykkel,eller paddle rundt i ett vassdrag innenlands...

Som sagt,disse metodene øver kondis og samhold,men du slår ikke bedre innlegg fordet..

Min mening er kort sagt: Tren mer med ball,SPILL fotball...mye mer enn de gjør idag..

Og som det står i den artikkelen det refereres til..hvorfor skal Norske klubber ha sesongoppkjøring på 2-3 mnd,mens de engelske bare har 3-4 uker????

Noen lurer på hvorfor vi har slittasje skader,og spillere som lengter etter fotballferien etter 5 serierunder??

Comment

Ja og som han sier i artikkelen så har de hatt 1 løps test i sommer og thats it. Hadde det vært i Norge så testes de jo hele tiden med blod prøver osv osv.

Det evalueres med video og ansatte som har ansvar for detalj trening for enkeltspillere etc etc.

Enda så blir norsk fotball dårligere å dårligere ut i fra resultater internasjonalt. Enga taper for Tsjekkisk lag, Lyn mot Estlendere og Brann som nå til dags dato er Norges beste taper for et 1 div lag fra Sverige, hallo hvor er Norsk fotball???

Enga snakket om å bli en av de ledene i Skandinavia, Etablere seg i toppen av norsk fotball og komme seg inn i Europa eliten. Nå jobber vi for å unngå nedrykk og Skandinavia og Europa kan vi jo bare se langt etter.

Har Danskene rett om at vi er fjell apene fra nord? Tror vi at vi er mye bedre en vi faktisk er? Er norsk fotball i fritt fall nedover?

Med vennlig hilsen

Rovel

"Dø for Enga"

Comment

Sitat: Den fre, 11 august 2006 13:28 skrev Evig:

> Og som det står i den artikkelen det refereres til..hvorfor skal Norske klubber ha sesongoppkjøring på 2-3 mnd,mens de engelske bare har 3-4 uker????

> Noen lurer på hvorfor vi har slittasje skader,og spillere som lengter etter fotballferien etter 5 serierunder??

Veldig enkelt svar på det.

Norsk fotball spilles april til november, med pause rundt juli/juni.

Engelsk fotball spilles august - mai.

Engelsk fotball har kortere ferie, og spiller fler kamper. Da sier det seg selv at man ikke kan ha sesongoppkjøring på 2-3 måneder.

Comment

Vis du leser artikkelen osv så er ikke saken her om det er 4 uker eller 3 mnd oppkjøring.

Jeg ønsker å sette spørsmålstegn ved hvordan ting gjøres og hva det er fokus på.

Vi blir liksom bare mer og mer proffe på alt rundt fotballen men ut i fra resultater blir vi dårligere evt holder oss like dårlig (kommer an på øyet som ser).

Hva med å gå tilbake til basic, gjøre det enkelt?

F.eks i enga når vi i kamper gang på gang ikke gjør den jobben man har planlagt og jobber ikke på den måten trener ønsker er det da på tide å se på metoder, opplegg med tanke på at det ikke gjennomførbart??

Med vennlig hilsen

Rovel

"Dø for Enga"

Comment

Sitat: Den fre, 11 august 2006 16:20 skrev rovel:

> Vis du leser artikkelen osv så er ikke saken her om det er 4 uker eller 3 mnd oppkjøring.

> Jeg ønsker å sette spørsmålstegn ved hvordan ting gjøres og hva det er fokus på.

> Vi blir liksom bare mer og mer proffe på alt rundt fotballen men ut i fra resultater blir vi dårligere evt holder oss like dårlig (kommer an på øyet som ser).

>

> Hva med å gå tilbake til basic, gjøre det enkelt?

> F.eks i enga når vi i kamper gang på gang ikke gjør den jobben man har planlagt og jobber ikke på den måten trener ønsker er det da på tide å se på metoder, opplegg med tanke på at det ikke gjennomførbart??

Hvis det er meg du mener å svare, så kommenterte jeg rett og slett grunnen til hvorfor det ikke er 2-3 måneders oppkjøring i England.

Comment

Sitat: Den fre, 11 august 2006 14:21 skrev rovel:

> Enga snakket om å bli en av de ledene i Skandinavia, Etablere seg i toppen av norsk fotball og komme seg inn i Europa eliten. Nå jobber vi for å unngå nedrykk og Skandinavia og Europa kan vi jo bare se langt etter.

>

Dette er vårt 3. år som toppklubb og vi jobber ikke for å unngå nedrykk, det er fortsatt 10(9 ?) kamper igjen - 30 poeng og vi jobber for å best mulig plassering på tabellen, er vi heldige så blir det kanskje medalje også. Vi er også to kamper ifra cup finale. Det å komme inn i Europa eliten er liksom ikke bare man gjør på et par år, vi må klare å se litt flere år fremover.

Comment

Skal man bli bra MÅ man trene med ball.

Hvorfor er ikke ballen med hele tiden?

Hva er problemet med å springe og ha kondisjonstrening samtidig som man må ha ballen i beina? Det ville vært jævlig slitsomt de første gangene...

Gi en ball til hver spiller.

Alt som gjøres skal gjøres med ball.

Comment

Sitat: Den fre, 11 august 2006 14:59 skrev Muppetkokken:

> Sitat: Den fre, 11 august 2006 13:28 skrev Evig:

>

> > Og som det står i den artikkelen det refereres til..hvorfor skal Norske klubber ha sesongoppkjøring på 2-3 mnd,mens de engelske bare har 3-4 uker????

> > Noen lurer på hvorfor vi har slittasje skader,og spillere som lengter etter fotballferien etter 5 serierunder??

> __________________

>

> Veldig enkelt svar på det.

> Norsk fotball spilles april til november, med pause rundt juli/juni.

> Engelsk fotball spilles august - mai.

>

> Engelsk fotball har kortere ferie, og spiller fler kamper. Da sier det seg selv at man ikke kan ha sesongoppkjøring på 2-3 måneder.

>

>

Nå snakket jeg faktisk ikke om i tid,men hvorfor trenger vi 3 mnd for å gjøre oss klar for en sesong???

Engelskmennene klarer å gjøre seg klar for en 70 kampers sesong på 1 MND...

Comment

Jeg har tidligere skrevet og mener fremdeles at generasjonen i alderen 25-30 år er de dårligste norske fotballspillerne vi har hatt i nettopp den aldersgruppen gjennom tidene. Tok dere den.

Det er faktisk ikke veldig bra at Martin Andresen er den "beste" sentrale midtbanespilleren i Norge. Eller at Arild Sundgot er den beste spissen. Eller Frode Kippe den beste midtstopperen. Da prater jeg om spillere i den aldersgruppen.

Akkurat det er et enormt svakhetstegn at disse er de beste spillerne vi har. Og fra de og ned til de neste er det enda et steg.

Det er en grunn til at jeg maser om at yngre krefter må få komme til. Det er fordi jeg mener de har et mye større potensial enn de som er mellom 25 og 30 nå. Jeg vet ikke hvorfor spillerne på den alderen stinker big time, men bra nok er det ikke. Hvis vi slipper til yngre krefter nå så har vi kanskje flere lag som kjemper i europacupene om 2 års tid, men innen den tid er Eliteserien den virkelige bakgården i europa kun med sverige og danmark etter seg.

Man må delta for å vinne

Comment

Sitat: Den lør, 12 august 2006 21:26 skrev thorstein:

> Jeg har tidligere skrevet og mener fremdeles at generasjonen i alderen 25-30 år er de dårligste norske fotballspillerne vi har hatt i nettopp den aldersgruppen gjennom tidene. Tok dere den.

>

> Det er faktisk ikke veldig bra at Martin Andresen er den "beste" sentrale midtbanespilleren i Norge. Eller at Arild Sundgot er den beste spissen. Eller Frode Kippe den beste midtstopperen. Da prater jeg om spillere i den aldersgruppen.

> Akkurat det er et enormt svakhetstegn at disse er de beste spillerne vi har. Og fra de og ned til de neste er det enda et steg.

>

> Det er en grunn til at jeg maser om at yngre krefter må få komme til. Det er fordi jeg mener de har et mye større potensial enn de som er mellom 25 og 30 nå. Jeg vet ikke hvorfor spillerne på den alderen stinker big time, men bra nok er det ikke. Hvis vi slipper til yngre krefter nå så har vi kanskje flere lag som kjemper i europacupene om 2 års tid, men innen den tid er Eliteserien den virkelige bakgården i europa kun med sverige og danmark etter seg.

>

Ok,hvis denne generasjonen er den dårligste er vel det mest intressante med dette å finne ut HVORFOR?

Hvis i ikke finner "feilen",kan det jo fort bli at den yngre genereasjon kan bli trent "feil",slik at de også blir dårlige.

For Norge er ikke velsignet med så mange kjempetalenter og super spillere,at de vil blomstre uansett treningsmetode/forhold.

Hvis dagens generasjon får føler samme treningsfilosofi,vil ikke kamp erfaring alene hjelpe...For den har jo alt 25-30 års generasjonen,og den er jo den dårligste av alle.

Comment

Working...
                          X