Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Dømming i 2011

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dømming i 2011

Aftenposten har en artikkel som forteller om dommernes prioriteringer foran 2011-sesongen.
    Fra artikkelen kommer det fra at dommerne skal være hardere i forbindelse med:
    - Holding
    - Stygge taklinger

Særlig fokus blir det på holding, og dommerne skal nå blåse straffe hvis holding starter utenfor 16-meteren, men fortsetter innenfor - i motsetning til tidligere hvor frispark skal dømmes der forseelser skjer.
    Med stygge taklinger menes taklinger som setter motspilleren i fare. Slike taklinger skal straffes med rødt kort. Selv skjønner jeg ikke at dette punktet er særskilt nytt...

Men hva synes folket dommerne burde slå hardere ned på - eller være mildere på - i forhold til fjorårets sesong?

Enten de prioriterer det ene eller det andre, så er det vel to store problemer med dømmingen slik jeg ser det:
    1. Det gjøres for mange feil, blant annet pga:
    2. Dømmingen er ikke konsistent. Dommerne bør snakke nøye gjennom hva som f.eks. er "stygt". Det hjelper ikke å slå ned på stygge taklinger hvis det blant dommerne eksisterer fem forskjellige oppfatninger av hva en stygg takling er...

Comment

Se på Premier League. Der blåses det nesten aldri for holding i feltet. I Norge sier de dette hvert år også får de stakkars lagene som har Edvardsen som dommer et par straffer i mot seg før det blir lite fokus igjen.

Fotball er en kontaktsport, holding er en uting, men sporten blir ødelagt hvis all holding skal gi straffe.

Comment

Dømming

Håper dommerne slår tidlig ned på uthaling av tid. Møkka lei av keepere som omtrent gror fullskjegg hver jævla gang dem skal ta femmeter hvis dem etter 5minutter på Ullevål ikke har fått en i ræva allerede.
        Vi er Vål'enga!!

Comment

Vel jeg har ikke noe imot at de blir strengere på holding.

Det jeg egentlig skulle ønske er at styre?!? kan gå inn å overprøve dommerne ved filming og gi karantene, eventuelt gult kort. Jeg er møkka lei all denne filmingen.

Comment

Originally posted by 1/2VorseN View Post
            Vel jeg har ikke noe imot at de blir strengere på holding.

Det jeg egentlig skulle ønske er at styre?!? kan gå inn å overprøve dommerne ved filming og gi karantene, eventuelt gult kort. Jeg er møkka lei all denne filmingen.
            Godt poeng, den derre "vi kan ikke gripe inn hvis dommeren har sett situasjonen" er helt ræva, ettersom det ikke betyr at dommeren har gjort rett bare fordi han hadde blikket i samme himmelretning som der situasjonen utspant seg. Enten det er filming eller svinaktig oppførsel må disiplinær-gjengen kunne gi straff i etterkant uansett hva dommer'n måtte mene.

Comment

Originally posted by maestro View Post
              Håper dommerne slår tidlig ned på uthaling av tid. Møkka lei av keepere som omtrent gror fullskjegg hver jævla gang dem skal ta femmeter hvis dem etter 5minutter på Ullevål ikke har fått en i ræva allerede.
              Enig i dette, selv om vi har blitt ganske flinke til å drøye tida sjøl. I Norge virker det dog som at det alltid skal gis ett minutt tillegg i første og tre i andre med mindre det har vært noen veldig langvarige skader. Uansett hvor mange bytter, hvor mange mål og hvor mye ett av lagene drøyer med tid.

Og hvis det er en langvarig skade, er det veldig sjeldent at det blir lagt til for denne skaden OG vanlig gameplay. Se på Blackpool - United for eksempel fra England. Der tok Rafaels skade fem-seks minutter. I Norge hadde dommeren lagt til fem min. I denne kampen ble det lagt til ni minutter. For skaden pluss pluss pluss. Og før "Fergie-time" blir nevnt så ledet United da skiltet kom opp...

Comment

Originally posted by Prima Kaos View Post
                Aftenposten har en artikkel som forteller om dommernes prioriteringer foran 2011-sesongen.
                Fra artikkelen kommer det fra at dommerne skal være hardere i forbindelse med:
                - Holding
                - Stygge taklinger

Særlig fokus blir det på holding, og dommerne skal nå blåse straffe hvis holding starter utenfor 16-meteren, men fortsetter innenfor - i motsetning til tidligere hvor frispark skal dømmes der forseelser skjer.
                Med stygge taklinger menes taklinger som setter motspilleren i fare. Slike taklinger skal straffes med rødt kort. Selv skjønner jeg ikke at dette punktet er særskilt nytt...

Men hva synes folket dommerne burde slå hardere ned på - eller være mildere på - i forhold til fjorårets sesong?
                Me and Luton Shelton like.

Comment

Har de ikke sagt dette tre-fire sesongstarter på rad nå?

"I år, I ÅR, skal vi VIRKELIG ta rotta på de som holder og takler stygt."

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                    Har de ikke sagt dette tre-fire sesongstarter på rad nå?

"I år, I ÅR, skal vi VIRKELIG ta rotta på de som holder og takler stygt."
                    Me and Luton Shelton don't like.

Comment

Håper og tror at de også tar med punktet:
                      - I år skal vi ikke lenger konsekvent dømme til RævBKs fordel.
                      enga4ever

Comment

Working...
                      X