Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Den konstruktive tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Den konstruktive tråden

Mens noen vil brenne medlemskort, melde seg ut av Facebook-grupper eller gå til innkjøp av slagvåpen, er det kanskje noen av oss som vil prate seriøst om hva laget bør gjøre.

Jeg tenker at "back to basics"-strategien bør handle om å finne tilbake til det vi var gode på i fjor. Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å hive rundt på spillestilen til noe nytt og uprøvd, da dette kun vil skape usikkerhet. Eksperementering kan vi gjøre om vinteren.

1. Nå bør spillerne se litt video. Ikke av kampene der vi går på tryne, men de beste kampene fra i fjor. Vis hva vi gjorde da vi vant kamp etter kamp, og gi dermed en positiv analyse av hva vi kan være gode på.

2. Det har kommet kritikk av at treningene ikke har nok "trøkk". Javel, men kanskje treningene ikke har vært kamp-realistiske nok? Når det funker kjempebra å ha Fellah som spiss på trening, så er kanskje ikke treningen rettet godt nok inn mot realistiske kamp-situasjoner.

3. Rendyrk den Ajax-inspirerte stilen. Dette innebærer at vi flytter opp en stopper, noe vi av en eller annen grunn gjør mindre av i år. Det betyr at venstrevingen SKAL være rask, noe vi mister når vi setter Shelton som midtspiss heller enn kant. Stilen krever en midtspiss som er veldig god uten ball, noe som utelukker både Fellah og Shelton i denne rollen, mens Nielsen bør være mer aktuell (hvis Koné og Boa ikke har kondis ennå). Og bredde i angrepsspillet krever en høyreving som kan komme til linja og legge inn, uten at jeg helt ser hvem som skal klare det så lenge Berre er ute. I tillegg må vi ha mer bevegelse over hele linjen (lett sagt, vanskelig gjort) og forsvaret vårt kommer aldri til å spille godt med mindre midtbanen i mye større grad klarer å vinne ballen raskt.

4. MA kan vanskelig dra på studietur mens vi har et tett kampprogram, men kanskje vi kan få en trener fra Ajax eller Barca på besøk en ukes tid? Så får vi et friskt blikk fra en person som kjenner stilen godt.

Godt innspill.

Jeg tror det dreier seg om å gjøre ting litt enklere. I dag har jeg inntrykk av at motstanderen kan spille med fire midtstoppere og uten høyre og venstreback. Kanskje vi skal ha litt fokus på bredde i angrepspillet?

Å begynne å flytte rundt på spillere har jeg liten tro på. Hvis spissen vår ikke er i form eller kan spille, så sett inn en reserve for spissen, ikke flytt midtbane og flankespillere rundt. Det skaper bare enda mer forvirring.

Gå ut litt roligere. Vanlig kampbilde for tiden virker å være at vi vil mye (uten å skape all verden), presser på og slipper inn mål på kontring. Å bli liggende og jage mål med en omstendelig spillestil er vi nok ikke gode nok til.

De som spiller mot VIF vet jo at alt de trenger er å holde tett bakover, så vil de få sjanser på kontringer. Inviter motstander høyere opp på banen, da har vi også mer rom til vårt spill.

Kan være lurt å ha en Plan B også, hvis motstandern alt har skjønt at vi kommer til å angripe gjennom midten, med småspill og dribling.

Og det er lurt å score først.

Comment

Originally posted by Bayer Frydenlund View Post
      Mens noen vil brenne medlemskort, melde seg ut av Facebook-grupper eller gå til innkjøp av slagvåpen, er det kanskje noen av oss som vil prate seriøst om hva laget bør gjøre.

Jeg tenker at "back to basics"-strategien bør handle om å finne tilbake til det vi var gode på i fjor. Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å hive rundt på spillestilen til noe nytt og uprøvd, da dette kun vil skape usikkerhet. Eksperementering kan vi gjøre om vinteren.

1. Nå bør spillerne se litt video. Ikke av kampene der vi går på tryne, men de beste kampene fra i fjor. Vis hva vi gjorde da vi vant kamp etter kamp, og gi dermed en positiv analyse av hva vi kan være gode på.

2. Det har kommet kritikk av at treningene ikke har nok "trøkk". Javel, men kanskje treningene ikke har vært kamp-realistiske nok? Når det funker kjempebra å ha Fellah som spiss på trening, så er kanskje ikke treningen rettet godt nok inn mot realistiske kamp-situasjoner.

3. Rendyrk den Ajax-inspirerte stilen. Dette innebærer at vi flytter opp en stopper, noe vi av en eller annen grunn gjør mindre av i år. Det betyr at venstrevingen SKAL være rask, noe vi mister når vi setter Shelton som midtspiss heller enn kant. Stilen krever en midtspiss som er veldig god uten ball, noe som utelukker både Fellah og Shelton i denne rollen, mens Nielsen bør være mer aktuell (hvis Koné og Boa ikke har kondis ennå). Og bredde i angrepsspillet krever en høyreving som kan komme til linja og legge inn, uten at jeg helt ser hvem som skal klare det så lenge Berre er ute. I tillegg må vi ha mer bevegelse over hele linjen (lett sagt, vanskelig gjort) og forsvaret vårt kommer aldri til å spille godt med mindre midtbanen i mye større grad klarer å vinne ballen raskt.

4. MA kan vanskelig dra på studietur mens vi har et tett kampprogram, men kanskje vi kan få en trener fra Ajax eller Barca på besøk en ukes tid? Så får vi et friskt blikk fra en person som kjenner stilen godt.
      Bayer: du er vel ikke min ukjente tvillingbror?? Dette kunne jeg skrevet
      selv!! Innlegg helt etter min smak. Potensialet er jo der....gjelder
      å få det ut......

Comment

Originally posted by nissen View Post
        Bayer: du er vel ikke min ukjente tvillingbror?? Dette kunne jeg skrevet
        selv!! Innlegg helt etter min smak. Potensialet er jo der....gjelder
        å få det ut......
        Dersom jeg er din ukjente tvillingbror, så er dette ukjent for meg

I alle tilfeller er vi helt enige: Vi kjenner potensialet i laget, og vi må ta ut det vi vet vi er gode på. Jeg frykter nå at panikken brer seg og at de dårlige resultatene gjør at vi vender oss vekk fra fjorårets suksessformel. Både Stabæk og RBK har lagt seg bakpå og spelt steinalderfotball fordi de ikke våger noe annet. Jeg håper ikke vi følger slike eksempler når vi vet at vi kan så mye bedre.

Comment

Og bredde i angrepsspillet krever en høyreving som kan komme til linja og legge inn, uten at jeg helt ser hvem som skal klare det så lenge Berre er ute.
          Fredrik Stoor.

Uten Freddy dos Santos og Amin Nouri så må vi da bruke Fadi Aziz på høyrebacken. Eventuellt kan Aziz forsøkes som høyreving, han er samme spillertype som Stoor og en særdeles målfarlig back. Å sette inn en uerfaren 19-åring kan jo slå begge veier. Enten lykkes det eller så går det skikkelig til helvete.

Et annet alternativ er kanskje å sette Luton Shelton på høyresida og Chuma Anene på venstresida. Anene var god offensivt i den rekruttkampen jeg har sett i år.

John Carew har med hell spilt høyreving i mange kamper. Nå som Youssof Koné er på vei tilbake kan det hende han kan utføre en lignende jobb på høyrekant.
          in Absinthia

Comment

I alle tilfeller er vi helt enige: Vi kjenner potensialet i laget, og vi må ta ut det vi vet vi er gode på. Jeg frykter nå at panikken brer seg og at de dårlige resultatene gjør at vi vender oss vekk fra fjorårets suksessformel. Både Stabæk og RBK har lagt seg bakpå og spelt steinalderfotball fordi de ikke våger noe annet. Jeg håper ikke vi følger slike eksempler når vi vet at vi kan så mye bedre.
            Du ligner litt på nissen i grunn?
            *****KREPP ARMY*****
            DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
            Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Vel talt Bayer!

Er 100% enig.

Spesielt interessant er innspillet ditt om å hente inn en fra trenersystemet til en av klubben som har dyrket denne stilen i mange år.
              Tviler på at det lar seg gjøre, men på den annen side... Money talks!
              Tror dette er en bedre måte å bruke penga på enn å sparke martin og hente inn nye spillere som ikke passer inn.

Har heller ingen tro på at det ville lønne seg å bytte spillestil, men det kan godt være at vi har mye å hente på å bli mer kyniske, da spesielt på bortebane, hvor vi heller ikke i fjor var særlig sterke.

Jeg mener vi bare må trene mer og bli bedre på det vi allerede gjør. Eller på det vi gjorde i fjor da...

Et annet poeng er at vi uten Moa i vårsesongen i fjor, ikke hadde gjort det særlig bedre enn i år. Det var først godt ut i sesongen av vi VIRKELIG tok av.

Martin har min fulle tillitt, og jeg har stor tro på det han holder på med!

Ellers ser vi jo tydelig savnet av en goalgetter. Men what else is new, i vålerenga? Vi har hatt TO goalgettere så lenge jeg kan huske. Jørn Andersen og Moa. (Super-musa i 1.div teller liksom ikke)

Boakye har jeg stor tro på. Syns han har vært SVÆRT positiv i sine innhopp. Sterk, målrettet, god til å holde på ball. Ja, jeg tror han har det som skal til.
              Kone får vi nok vente litt til med, men tror også han ka tilføre laget en hel del. (ikke at det skal så mye til i øyeblikket =)

Comment

Må nok si meg enig med deg her, og er vel også derfor jeg har vært så skuffet over resultatene og innsatsen på banen etter vinter/juleferien. Man kunne egentlig begynne å se konturene av kollapsen allerede i sesongoppkjøringen, jeg var vel en av de første her på forumet som hintet frempå om en mulig krise i Vålerenga denne sesongen. Med tanke på at vi faktisk scoret mere + produserte flere sjangser som lag etter at vi solgte Moa gjør at jeg ikke forstår hvordan denne kollektive kollapsen kan ha oppstått. Gutta vet jo hvilket potensiale som bor i dem når de gidder å gjøre en kollektiv innsats. Synes ikke vi skal forandre spillestilen våres i heletatt, synes heller det skal settes fokus på den enkelte spillers bevegelse både med og uten ball, for bevegelse uten ball er jo totalt fraværende om dagen.
                Både håper og regner med at dette snur, vi ER bedre enn dette!
                "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Morten Berre

Var jævlig skuffet etter brann kampen på lørdag,og det tar en halv uke å komme seg i humør igjen,og så taper vi mot kjelsås,herrrrrrregud. En ting er sikkert og det er at vi må få MORTEN BERRE skadefri og inn på laget igjen så fort som mulig,det ser ikke ut som vi klarer å vinne uten han.

Comment

Som svoren Ajaxfan stiller jeg spørsmåltegn ved det du skriver.
                    Har du _NOENGANG_ sett en Ajaxkamp?

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
                      Som svoren Ajaxfan stiller jeg spørsmåltegn ved det du skriver.
                      Har du _NOENGANG_ sett en Ajaxkamp?
                      Klart det, men sikkert mange, mange færre kamper enn deg. Ajax-referansen er basert på MAs uttalelser om spillestil og inspirasjon, samt en dokumentar jeg så om Ajax-akademiet for en mengde år siden. Du er velkommen til å arrestere meg på både det ene og det andre.

Comment

Nei jeg er helt enig, egentlig.
                        Iallefall det med å få noen derifra opp hit, og med å sette opp en stopper, noe vi har sett Muri gjøre litt.
                        Verthongen går på mange soloraid opp mot 16, men han avslutter som regel med slegga, imotsetning til Muri.
                        Kanskje han bør trene på skudd?
                        Jeg kunne tenkt meg en treningskamp i sommer jeg, mellom de to.
                        I tillegg til kampen får Martin mye lærdom.

Comment

Mye jeg er enig i her.

Jeg trur hovedpunktene er:

* Vi har endra altfor mye og ofte på fjorårssuksessen : Singh som indreløper, eksperimentering på spissplass. Når laget i utgangspunktet ikke hadde godt med tid til å spille seg inn på grunn av skader blei det større og større usikkerhet både kollektivt og individuelt.

* Vi trenger nok å spille på oss sjøltillit igjen, og borte mot FFK kan være en god arena å legge om litt på for å få en seier. Det er ingen grunn til å tru at å midlertidig gå vekk fra stilen blir et problem i seg sjøl. Vi har gjort det før med suksess.

* Når sjøltilliten kommer, bør vi gå tilbake til en formasjon og stil mest mulig lik den vi hadde i fjor høst. Når det blir nødvendig med endringer bør man rett og slett bare sette inn innbyttere direkte på den tomme plassen. Altså f.eks bytte inn midtspiss for midtspiss, 10er for 10er osv, i stedenfor å endre formasjon og roller nesten hver kamp.

Hvis vi gjør dette har jeg tru på at vi kan finne ihvertfall brukbar form før sommerferien.

Comment

Jeg har lurt litt på om det var et riktig valg av Martin å tilpasse spillestilen til vår nye høyreback Fredrik Stoor, fremfor å tilpasse spilleren til å være mindre offensiv enn han helst vil. I fjor tok sjelden backene offensive løp. I hvert fall ikke før motstanderlaget var "spilt i senk" og slitne. I år er Fredrik Stoor med offensivt hele tiden, føles det som.

Det er noe jeg håper analysesjefen Alexander Olsen kan se på; om det har noe innvirkning på at pasningsspillet vårt ikke sitter i år..

Comment

Hvis jeg var Martin...

Lars
                              Stoor Muri Strandberg Nordvik

Ogude Hæstad

Singh/Fellah/bojan

Dawda/berre Boa/kone/nilsen Shelton/fellah

HVER gang....

sjansen for å få ut potensialet TROR JEG, er større om spillere spiller der de pleier.. Dawda var god til å komme rundt på høyre sist han var i form - det ser vi alle ikke funker på venstre.. Fellah er venstrebent og bør kunne flyte opp og ned på venstrekanten og komme til innlegg og evt trekke inn i banen i blant - men først og fremst holde BREDDEN. Ogude var kanonbra i gjenvinning og stabilisering mot viking og Aafk, bruk han til det... med kone eller boa som midtspiss er det faktisk hensiktsmessig med et innlegg i ny og ne..

Comment

Working...
                              X