Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Geografi og sånn (flyttet fra Mika-kamptråd)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geografi og sånn (flyttet fra Mika-kamptråd)

Originally posted by FrodeAS View Post
    Ja, det er høyt oppe! Regner med at de har kontroll på hvordan man akklimatiserer seg. Det er omtrent like høyt som Rustenburg, som da Norge gikk fullstendig tomme i andre omgang.

Håper ikke vi går inn til kampen med like negative holdninger som landsen presterte, det var flaut. Mener å huske at Siem også var litt irritert.
    Veit egentlig noen som helst i Vålerenga (eller i NFF) om hvordan man akklimatiserer seg til 1000 m høyde?...

I think not.

Martin el. medisinmann til Vål'enga bør kanskje ta kontakt med noen i langrennsmiljøet?
    (Er det forresten ikke Bolivia som banker de fleste på hjemmebane - som dog ligger på 3000 m høyde?)
    Syns dette bør undersøkes skikkelig...

Originally posted by san Paolo View Post
    Veit egentlig noen som helst i Vålerenga (eller i NFF) om hvordan man akklimatiserer seg til 1000 m høyde?...

I think not.

Martin el. medisinmann til Vål'enga bør kanskje ta kontakt med noen i langrennsmiljøet?
    (Er det forresten ikke Bolivia som banker de fleste på hjemmebane - som dog ligger på 3000 m høyde?)
    Ecuador er det vel..
    *****KREPP ARMY*****
    DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
    Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Originally posted by Dorian Stefan View Post
      Ecuador er det vel..
      Ok. Æ'kke helt stødig på geografien...
      - og enda mindre stødig på akklimatisering...

Comment

Begge.

La Paz (Bolivia) 3650m
        Quito (Equador) 2800m

Dette fant jeg på noe som heter internett. Folk sier det har kommet for å bli.

Man må jo forvente at Vålerenga har en eller annen plan, eller iallefall henter inn kunnskap om det å spille i høyden. Såpass tillit må man vel ha?

Comment

Jeg mener også at det var Bolivia og La Paz som ligger rundt 3000 meter over havet. Et kjapt søk, så ser det ut til at dette stemmer. Tror han f.eks tenker på kampen hvor Bolivia gruste Argentina 6-1 i en kamp i 2009.

Så høyde har mye å si, og 1000 meter kan ha mye å si det også. Satser på at vi vinner stort hjemme, og forsvarer oss borte uten å bruke alt for mye krefter =)

Edit: Så ikke innlegget over før nå =)
          Colombia spiller på 2500 meters høyde ca. Så er mange lag i Sør-Amerika, de rundt Andesfjellene som spiller høyt =)
          Wanderer

Neste år så tar vi alt

Comment

Originally posted by Dorian Stefan View Post
            Ecuador er det vel..
            Det er Bolivia. Estadio Hernando Siles der de spiller sine hjemmekamper ligger 3637m over havet.

Comment

Originally posted by wanderer View Post
              Så høyde har mye å si, og 1000 meter kan ha mye å si det også. Satser på at vi vinner stort hjemme, og forsvarer oss borte uten å bruke alt for mye krefter =)
              Jeg tviler sterkt på at 1000 meter høyde har noenting å si. Det høyeste punktet i Oslo er jo for pokker over 600 meter, og man må ikke akkurat akklimatisere seg før man skal dit. Jeg tror at det sitter desto mer i hodet jo lenger man diskuterer det. I alle fall når det gjelder så lite som 1000m.
              Men vis gjerne til fornuftige kilder for å støtte det du sier.
              mvh

Ogni M

Comment

I think not.

Det er ikke vanlig å akklimatisere seg til 1000m. Gjennomsnittslig trykkflate på 1000m over et år på 35N, er 909.4hPa mens det i oslo er 994hPa. Dvs at å spille der i høytrykk blir omtrent som å spille i oslo ved lavtrykk. Til sammenligning er bakketrykket (årsmidlet) i La Paz 632hPa

Om det er lavtrykk kan man kanskje kalle 1000m for mellomhøyde, der det er vanlig i utholdenhetsidretter som langrenn å reise opp fra lavlandet samme dag. Tror ikke høyden skal være noen issue.

Uttaler meg om mye jeg ikke har peiling på, men detta kan jeg som meteorolog og sportsinteressert

Comment

Originally posted by henrig View Post
                  Det er ikke vanlig å akklimatisere seg til 1000m. Gjennomsnittslig trykkflate på 1000m over et år på 35N, er 909.4hPa mens det i oslo er 994hPa. Dvs at å spille der i høytrykk blir omtrent som å spille i oslo ved lavtrykk. Til sammenligning er bakketrykket (årsmidlet) i La Paz 632hPa

Om det er lavtrykk kan man kanskje kalle 1000m for mellomhøyde, der det er vanlig i utholdenhetsidretter som langrenn å reise opp fra lavlandet samme dag. Tror ikke høyden skal være noen issue.

Uttaler meg om mye jeg ikke har peiling på, men detta kan jeg som meteorolog og sportsinteressert
                  Jeg er enig i at 1000m ikke er noe særlig å akklimatisere seg til, men trodde det omhandlet luftens oksygeninnhold mer enn selve lufttrykket. Har jeg trodd feil?
                  mvh

Ogni M

Comment

Originally posted by Ogni M View Post
                    Jeg er enig i at 1000m ikke er noe særlig å akklimatisere seg til, men trodde det omhandlet luftens oksygeninnhold mer enn selve lufttrykket. Har jeg trodd feil?
                    Oksygeninnholdet er tilnærmet konstant, tettheten er endret pga trykket, slik at det i et gitt volum luft er mindre oksygen. Sånn sett er det lufttrykket som er det som bestemmer hvor mye oksygen du får i lungene per gang du fyller lungene.

så ja litt feil

Comment

Oksygeninnholdet er tilnærmet konstant, tettheten er endret pga trykket, slik at det i et gitt volum luft er mindre oksygen. Sånn sett er det lufttrykket som er det som bestemmer hvor mye oksygen du får i lungene per gang du fyller lungene.

så ja litt feil
                      Så uttrykket "tynn luft" er faktisk ganske presist, i motsetning til hva man kanskje skulle tru

Comment

Må bare slenge inn denna. Hverken Bolivia eller Ecuador som har den høyeste banen. Den ligger i Peru

If you are talking about altitude, the highest professional stadium is Daniel Alcides Carrión in Cerro de Pasco, Peru. It is located at 4,380 meters (13,973 ft) above sea level and most of the teams in Peru hate to play there due to the lack of oxygen.

Comment

så ja litt feil
                          Ah... prosentandelen er konstant, men det er absolutt mindre oksygen i et gitt volum. Sånn var det, ja.
                          mvh

Ogni M

Comment

Europa?

Noen her som vet hvorfor et asiatisk lag er med i europeisk fotball ?

Comment

Originally posted by bengt View Post
                              Noen her som vet hvorfor et asiatisk lag er med i europeisk fotball ?
                              Samme grunn som Israel, Aserbadsjan etc er med. De er medlem av UEFA. De er også medlem av Europarådet.
                              *****KREPP ARMY*****
                              DU KREPPER FOR FLERE ENN BARE DEG SJÆL
                              Ein, to, tri Syngepoliti!

Comment

Working...
                              X