Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Geografi og sånn (flyttet fra Mika-kamptråd)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Alle de tidligere Sovjetnasjonene er vel med, eller hva?
    Pluss de land som ligger ved middelhavet i nord og østlig bredde. Minus Libanon og Syria vel?

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
      Alle de tidligere Sovjetnasjonene er vel med, eller hva?
      Pluss de land som ligger ved middelhavet i nord og østlig bredde. Minus Libanon og Syria vel?
      Uzbekistan og Turkmenistan er i Asia-delen, men Kazakhstan er av en eller annen rar grunn i Europa-delen. Kazakhstan grenser til Kina, selv om det riktignok er et stort land.

Comment

Reisebrev Armenia med Bertrand Di Miollis vises på TV søndag.
        in Absinthia

Comment

Til dere som tar turen til Armenia:

Sjekk ut det armenske ølet Hooligan som er en blanding av øl og vodka!

Comment

Gjetordet myser på Armenia i dag.
            in Absinthia

Comment

Originally posted by Hjesus View Post
              Gjetordet myser på Armenia i dag.
              Den ene faktaopplysninga gjetordet prøver seg på er jo feil, så kanskje de skal holde seg til sarkasme? (Det var under første verdenskrig tyrkerne fordrev/slakta armenere, ikke andre).

Uansett, et par kommentarer kan jeg slenge på. For det første, ang. høyde og slikt, tror jeg har hørt at høydetrening ikke har effekt før man er over ca. 1500 moh, og da bør det ikke merkes så mye i Yerevan. Jeg jogga en runde der, uten at jeg kjente noe til tynnere luft ihvertfall.

For det andre, UEFA har jo med Tyrkia, og disse kaukasuslandene blir jo bare en forlengelse av dette øst til den naturlige grensa det kaspiske hav. Sørover er det vel kun Israel som er unntaket, men det har nok sine historiske grunner.

Yerevan er en by i rivende utvikling, både som følge av diaspora som investerer (fra USA og Frankrike), russere som gjør det samme, og ikke minst at de har en grunnleggende holdning om at de vil vekk fra sovjet-glemselen og utvikle landet sitt (i motsetning til andre eks-sovjetstater jeg har vært borti, f.eks i sentral-asia). Sjeldent jeg har møtt så gjestfrie folk, så jeg misunner de som tar turen over. Nå høres kanskje dette ut som et salgstriks, men meninga var ihvertfall å få fram at det ikke er noe typisk "tilbakestående" østblokkland vi skal til. Armenia har blitt kalt den kaukasiske tigeren grunnet sin økonomiske vekst (vel, Azerbaijan har mer vekst, men det er mest fra gass og går til en bitteliten elite). Litt OT kanskje...

Comment

For å holde oss litt OT, men samtidig holde det relevant, hva er Must Do i Yerevan, book?

For oss som ikke har lyst å sitte på puben hele tida der nede, altså.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                  For å holde oss litt OT, men samtidig holde det relevant, hva er Must Do i Yerevan, book?

For oss som ikke har lyst å sitte på puben hele tida der nede, altså.
                  Bare gå rundt

"Cascade", trapper opp fra operahuset nord i sentrum, som gir oversikt over hele byen og rett mot Ararat (forutsetter bra vær). Det er ikke helt ferdig, men sovjet-kitch-kunsten på toppen er ikke noe å streve etter. Gå så langt opp du gidder for fin utsikt. Anbefales!

Hele "parkringen" rundt sentrum har kafeer, og særlig rundt operaen og svanesjøen (zoom inn på googlemaps, så ser du det). Sentrum er lite nok til å gå rundt i, de fleste bor vel i sovjet-blokker i forstadene. I utkanten av sentrum er det også en "berømt" brandyfabrikk, som har etter sigende veldig generøse smaksturer, men det fikk jeg ikke prøvd (Yerevan Brandy Company, se her: http://www.hyurservice.com/eng/yerev...t_tour_eng.php)

Restauranten "Our village" var autentisk nok uten å være for turistifisert, og anbefales for armensk mat (mye kjøtt). Ligger på Sayat Nova Avenue 5.

Jeg jobba og fikk ikke gjort så mye annet enn å traske fra hotellet om kvelden for å se på livet (trasking gatelangs er nasjonalidrett, så det er mye liv rundt kafeene om kvelden). Det jeg FIKK gjort, var å leie taxi (15 000 dram tur/retur) til Khor Virap (http://en.wikipedia.org/wiki/Khor_Virap), selve grunnsteinen til Armenia. Et gammalt kloster, ved foten av Ararat. Nå er ikke jeg så interessert i klostere, men historisk er det interessant, og ikke minst er det kjempefin utsikt til Ararat. Ligger 200 meter fra Tyrkia, et par kilometer fra Iran, tre kvarters kjøring sør for Yerevan. Mye bra plansjer på engelsk som forklarer alt, bl.a den tidligere romerske byen som lå der. Du kan klatre ned i brønnen han duden som omvendte Armenia til kristendommen satt fengsla i i mange år, et selsomt sted.

Comment

Working...
                  X