Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spillestil halvveis i 2011

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spillestil halvveis i 2011

Vi kan klage over enkeltspillere som ikke presterer og vi kan ønske oss forsterkninger. Men hva er det egentlig som har skjedd med Vålerenga fra 2010 til 2011? Det som gikk på skinner i fjor ser ut som å gå i tjære i år.

Så hvorfor er det sånn? Hva er forskjellen fra i år og i fjor?

En ting er at spillerne ikke har prestert. Fellah, Singh, Hæstad, Shelton har alle prestert dårligere i år enn i fjor. Bojan er bedre, Ogude er bedre. Berre, forsvaret og keeper mer eller mindre som i fjor.

Men er det så enkelt at det er på grunn av underpresteringa til disse fire er det som er forskjellen? Eller er det noe mer dyptliggende? Er det marginer? Er det motstanderne som er bedre rusta?

Vi fikk vårsesongen spolert på grunn av skader, men nå er mer eller mindre alle skadefrie, og med unntak av Koné, er alle fit for fight mer eller mindre også. Men det forklarer ikke hvorfor Muri ikke klarer å sende en presis ball med styrke til Strandberg, det forklarer ikke hvorfor Fellah er uvenn med ballen, det forklarer ikke hvorfor Singh sender ballen i beina på nærmeste motspiller. For det gjør nemlig samtlige på laget. Ogude er konge på banen og desidert vår beste spiller så langt, men han også gjør utrolig svake prestasjoner i løpet av en kamp. Samme med Bojan og Berre også.

Martin har også underprestert i år. Greit at vi måtte gjøre noen valg da vi sleit med skader, men det gjør vi ikke lengre. Nå kan vi faktisk spille med spillerne i posisjonene sine. I dag spilte Berre i tre posisjoner, Ogude i to for å ta to eksempler. Det er jo ikke rart disse spillerne ikke presterer når de hele tida får nye og andre oppgaver.

Jeg forventer å se en midtbanespiller vraka mot Molde på lørdag. Enten Singh eller Fellah bør sitte på benken. For første gang i år. Det hjelper ikke spillerne når de er helt ute av form må spille to-tre kamper i uka.

Men fremfor alt vil jeg se innsats.

I vår beste kamp i fjor, serieavslutninga mot Tromsø, introduserte vi begrepet torpedofotball. Etter du har mista ballen, jobb som faen i fem sekunder for å forsøke å vinne ballen tilbake. Dette har vært helt fraværende i år. Det er utrolig frustrerende å se en spiller miste ballen for så å jogge hjemover når motstanderen fosser i angrep. Det er utrolig provoserende å se vi bomme på en pasning på fem meter når vi er upressa. Det er utrolig provoserende å se spisser som går på løp uten å få ballen, for så å få løpeballen når de har stansa opp. Det er frustrerende å se at keeper må være med på samtlige angrep når vi ligger under.

Det er ganske enkelt utrolig provoserende å se spillerne til Vålerenga om dagen - når de ser ut som de ikke ønsker å spille fotball. De ser rett og slett late ut. De er ikke det, men måten vi spiller på så virker det slik.

Så spørsmålet er vel: Bør vi endre spillestil igjen?

Originally posted by FrankO View Post
    Så spørsmålet er vel: Bør vi endre spillestil igjen?
    Vi bør hvertfall øve på flere måter å spille fotball på.
    Det kan være at vi skal ha backer som overlapper våre enslige kantspillere for eksempel.

Jeg er også usikker på den såkalte 10-rollen.
    Er det en rolle som ikke trenger å jobbe hjemover(?) så har vi i utgangspunktet kun 6 mann med hjem ved kontringer.
    Når da motstanderen venter på brudd så blir vi jo sårbare ved balltap.

Jeg er også 100 % enig i at gutta må få spille seg trygge på en fast plass.
    Ogude kan lett bli norges beste sentrale midtbanespiller hvis han får spille der hver gang.
    EVIG VIF

Comment

Mantraet til MA har vært "hvis vi spiller opp mot vårt beste så vinner vi denne kampen".

Jeg tør ikke si bastant at han har sagt dette foran hver kamp, men damn det går igjen ofte!

Og det er en fin tanke, men når vi går på smell på smell på smell på smell i disse kampene, så MÅ man jo begynne å tenke at "vårt beste" ikke en gang ligger i kortstokken med denne strategien?

Jeg tenker litt sånn at det blir sånn at "hvis jeg får en Royal Straight Flush" så vinner jeg denne pokerturneringen... også nekter jeg å spille på noe annet enn en potensiell Royal Straight Flush...

bør vi prøve å spille et høyt par, en ren flush og en straight i ny og ne? Ha et par flere ben å stå på?

Comment

Hovedforskjellen mener jeg ligger i at spillestilen vår i 2010 var et prøveprosjekt. Å gi spillerne lov til å gjøre hva de vil. Nå er det slik at Strandberg eller muri SKAL opp i midtbaneleddet uansett. Litt vanskelig og forklare, men spillerne i år har fått streng beskjed om at de skal gjøre det og det. Samtidig som at alle motstanderne vet hvordan vi spiller. Når mange av spillerne samtidig mangler konsentrasjon og spillerforståelse blir det vanskelig. I svært mange kamper har vi sluppet inn mål sent i førsteomgang og sent mot slutten av kamper. Dette mener jeg er mangel på konsentrasjon og ståpåvilje. Hvis vi har fått et mål så tror vi at vi er så gode at vi kan sende alle mann opp på motstanderens halvdel og vips så har vi en i sekken etter ei kontring.

Comment

I fjor hadde vi Moa. Og når han forsvant hadde vi i alle fall rytmen. Men med han forsvant også målkalasene. Vi vant mye, men sjelden med mange mål.

Den vanskelige andresesongen er det noe som heter. Hverken Singh eller Fellah debuterte i fjor, men det var i fjor de slo gjennom.

Mangel på uttelling er et problem. Vi mangler gjennnombruddskraft i angrep. Spillerne beveger seg ikke like godt og da er det vanskelig å slå den forløsende pasningen.

I fjor måtte motstandere forsvare seg mot farta til Shelton, triksene til Berre og målscoreregenskapene til Moa. I år har det holdt å forsvare seg mot farta til Shelton.

Men Moa har fått mye oppmerksomhet. Ikke glem vi hadde Bengt i fjor. Han også betød mye.

Jeg tror i sum vi sliter med at vi har nye folk på topp. Konè kan nok også score en del, men ut fra det jeg ser er han mer en erstatter for Bengt enn for Moa hvis man ser på spillestil. Når Mos kommer tilbake kan vi bruke de vekselsvis, avhengig av kampbildet.

Men jeg tror mye også ligger i en sesongoppkjøring med mye skader. Det er et ekstremt prestasjonspress i VIF. Det kan virke negativt når vi ikke har gode prestasjoner på banen.

Fellah skal jo på mange måter være hjernen i vårt offensive spill. Uten det så svikter fort resten og.

Vi kan fortsatt vinne Tippeligaen. Men jeg tror ikke vi gjør det. Forventer at vi lærer av våre feil og stiller vel forberedt til neste år.

Jeg liker måten vi prøver å spille på. Men nå er vi på fjerde året av Martins trenerkarriere her. Tre av de årene har vært mislykket slik det ser ut nå. Og jeg er usikker på om det var Moa eller Martins fortjeneste det gikk bra i 2010.

Jeg forventer gullkamp neste år. Jeg forventer noen gode spillere inn. Ikke skadde spillere vi skal prøve å få i form. Det har vært åpenbart for de fleste at vi mangler bredde i stallen, spesielt i forsvar. Så jeg forventer også at vi stiller forberedt og ikke har store huller i troppen. Og jeg ser gjerne at spillerne holder seg sånn nogenlunde til sine posisjoner.

Comment

Jeg syns vi har et for dårlig komponert lag, det er for mange like spillertyper på banen samtidig. Først og fremst mangler vi en spiss som gjør spissbevegelser og kantspillere som starter i bakrom. I mangel av dette blir vi stående å trille ball på tvers rundt egen midtbane, men det er lite fremdrift å hente. Jeg syns også at MA er litt i overkant opptatt av ballinnehav; han sa i et intervju for noen kamper siden at han var mer opptatt av dette enn målsjanser. Ballinnehav må jo være et middel for å oppnå sjanser (og forhåpentligvis mål) og ikke et mål i seg selv.
            Det er mye klaging på spesielt Singh hva gjelder støtte- og tversoverpasninger, men han har ikke mange å spille ballen til fremover på banen. Det er stillestående og ganske trangt.
            Dersom man har Barca som forbildet, er det verdt å merke seg at de spiller fotball i et vanvittig tempo, med masse bevegelse i flere retninger (både møtende og i bakrom). Her har vi MYE å hente.

Comment

Nils - Vi scora 23 mål på de 10 seriekampene uten Moa så jeg kjøper ikke argumentet med at han er den hele forskjellen.

Sæternes scora, men det var ofte etter at vi hadde knadd motstanderen i stykker med kontinuerlig angrepsspill.

Ja, vi har manglet en midtspiss i år, som vi gjorde i høstsesongen i fjor, men andre på laget scora jo en del mål de også (ikke bare Sæternes). I år er det jo nesten ingen som scorer.

I fjor skapte vi haugevis av sjanser, det har vi ikke vært i nærheten av i år - og det er ikke bare spissmangelen sin skyld. Det ligger dypere i banen.

Spillerne virker giddalause, det virker som de ikke orker å løpe etter ballen. Ingen går på løp, vi angriper med for få folk og blir kontra ihjel fordi vi er for treige bakover. Hvorfor ser man denne ekstreme forskjellen i år og ikke i fjor?

Comment

Vi var i flytsonen i fjor høst. Vi vant ikke mange kampene med utklassingssifre etter at Moa forsvant. To mål i snitt er jo bra, men vi slapp vel inn noen også?

Tror det handler litt om selvtillit også. Den er nok ikke like høy i år.

Men tabben var å bytte ut Bengt, Mos og Moa med helt nye spillere samtidig. Spesielt når det butter i mot er det greit å ha noe kjent å forholde seg til.

Men vi har hatt Konè, Berre, Shelton, Fellah og Hæstad ute i lang tid i opokjøringen. Sikkert flere og som jeg har glemt. Så har vi dytta innpå nødløsninger som Boa og latt mange spille i uvante roller.

Håper Martin har lært av denne sesongen. Vi gikk inn i vinteren som Norges mest underholdene lag. Tror dessverre det var en sovepute for mange. Vi er ikke bedre enn at vi må jobbe for resultatene vi også.

Comment

Uten at jeg har for mye inside-info hva angår fysikk, vil jeg anta at vi ikke har best kondis i Tippeligaen. Da hadde vi helt enkelt jobba bedre. Hele spillestilen vår krever at vi skal gjenvinne ballen etter maksimum 5 sekunder.
                  Da må man:
                  - være godt trent
                  - være i form
                  - ville jobbe og blø for den vakre blå

Som sagt tidligere, vet jeg ikke hvor godt trent alle spillerne er. Ogude ser ut til å orke mye, Doffen vet vi orker mye, men han har ikke vært i form grunnet skade. Etter min mening bør kun Ogude få godkjent når det kommer til jobbing så langt denne sesongen. De andre spillerne kan godt være like godt trent, men da vil de ikke nok - og det er ofte der det skorter.

Hilsen en meget skuffet Enga-gutt per sent juli 2011.

Comment

Originally posted by FuriousMachine View Post
                    Mantraet til MA har vært "hvis vi spiller opp mot vårt beste så vinner vi denne kampen".

Jeg tør ikke si bastant at han har sagt dette foran hver kamp, men damn det går igjen ofte!

Og det er en fin tanke, men når vi går på smell på smell på smell på smell i disse kampene, så MÅ man jo begynne å tenke at "vårt beste" ikke en gang ligger i kortstokken med denne strategien?

Jeg tenker litt sånn at det blir sånn at "hvis jeg får en Royal Straight Flush" så vinner jeg denne pokerturneringen... også nekter jeg å spille på noe annet enn en potensiell Royal Straight Flush...

bør vi prøve å spille et høyt par, en ren flush og en straight i ny og ne? Ha et par flere ben å stå på?
                    He he, kongeinnlegg Håper Martin leser dette!
                    I en gal verden er bare klovnen normal.

Comment

Vi må se litt på hva vi har kvittet oss med og hva vi har fått inn også da..

Men først og fremst har vi to midtstoppere samt en venstre back som spiller helt uten konkurranse, og de kan finne på hva det måtte være uten at de blir byttet ut, for Solli holder ikke tippeliga nivå enda, i hvert fall ikke ut i fra det han har vist for VIF2 denne sesongen.

Vi fikk inn Fredrik Stoor, som kanskje er en av tippeligaens mest offensive backer, og i vår spillestil så ligger jo backen alltid i sikring(ikke ofte en VIF back har doblet rundt på kant i år), og man kan spørre seg hva spillestilen vår skal med en så offensiv back som Fredrik Stoor? Det er kanskje noe av grunnen til at han blir brukt som ving for tiden?

Forsvaret vårt mangler jo noen som puster de i nakken.. før hadde vi i hvert fall Panzer, Birger Madsen, Juan Fuenmayor, Amin Nouri osv til å pushe på og jage en plass i startoppstillingen, nå fortiden er det jo bare Solli som er i utfordrer posisjon.. våre beste juniorforsvarere som Nikko Næss, Fadi Aziz, Victor Johansen, Lars Vincent Johansen osv er ikke i nærheten av å kunne ta en plass fra Freddy-Muri-Strandberg-Nordvik for øyeblikket.

Og å bruke Dawda som back? Give me a break.. han har jo falt helt igjennom.. sikkert en hyggelig fyr på treningsfeltet, men det virker som om all fotball forståelse har forsvunnet frem mot 2011 sesongen.

Midtbanen vår er jo et sammensurium av spillere som vil spille ett sted, men som blir plassert et annet sted, Bojan vil spille i 10-er rollen, der er Fellah, Ogude vil spille sentralt – men spiller høyreving,spiss,midtstopper osv.. Lars-Iver Strand blir ikke satset på, selv om formen hans endelig peker oppover (han har langt ifra hvert den dårligste i de siste rekruttkampene), Adnan Haidar har vært talent i alt for lang tid, han som i likhet med Lars-Iver klarer ikke å pushe de ”faste spillerene”
                      Luton Shelton har vært skadd mye mer i år enn han var i fjor.. I år syns jeg det er rart at han spiller en kamp i Puma sko, neste kamp i Adidas, trener så i Puma sko og neste trening i Adidas osv.. dette kan jo ha noe med skadene å gjøre, riktige sko kan være veldig viktig for enkelte spillere..i fjor spilte og trente han i Puma-sko hele sesongen. Og å forvente at Håvard Nielsen skal gå inn og prestere som Luton kan vi ikke forvente enda..

Vi kvittet oss med Moa, Sæternes, leide ut Mos, tilbake sitter vi igjen med Kone (vært skadd lenge), Boakye (vært skadd/uten spilletid lenge), Sidoine Ossou (trenger lang tid til å vende seg til å spille i europa, har heller ikke imponert fryktelig på rekruttlaget, og han brukes ofte som ving der)

Vi mangler konkurranse innad i laget

Før Molde kampen en liten tid tilbake når Molde trente på Valle, så trente Molde harde intervalløkter bare dager før de skulle møte oss..
                      På VIF treningene nå for tiden er det så mye fokus på 4-kant spill, noen pasningsøvelser med ett-touch spill, og så trener de på gjenvinning mot juniorene, hvor juniorene får poeng hvis de klarer å holde på ballen i mer enn fem sekunder.. det er sikkert gøy for spillerne det, men kan de ikke legge inn noen harde kondis økter?

Trener guttene bare kondisjon i pre-season oppkjøringen? Greit nok at spillerene ikke skal være så slitne at de må bæres av treningsfeltet, men én dag i uka burde de brukt til å trene kondisjon.. Så kan vi heller ha et kondisjonsmessig overtak i kampene..

Dessuten tror jeg ikke mange av problemene ligger i Martin Andresen og hans beslutninger, men jeg tror problemet ligger høyere opp.. Martin Andresen prøver jo så godt han kan å få beste ut av den tynne troppen han besitter..

Vi kvitter oss med spillere som bl.a Moa, Bengt, Amin Nouri, Etzaz Hussein, Birger Madsen og vi henter inn gratis spillere som har vært skadd og ute av lagene de har spilt for, eller talenter som vi ikke vet når og om skal prestere, det er jo med høy risiko, og denne sesongen har vi tapt på det..

Det er et ordtak som heter at ”man skal ikke spare seg til fant” og det er nettopp dette vi gjør nå, vi selger spillere som presterer godt og kunne prestert godt, og så henter vi inn spillere som ”kanskje” kan prestere og ”hvisomattedersomatte” kan prestere godt..

Henter vi ikke inn forsterkninger? Neivel, da får vi nedjustere målsetningene da, og legge oss på linje med Odd, Fredrikstad og Ålesund og sånn.. og bare spille for å overleve i tippeligaen..

Vi har jo egentlig bare Bojan som er en publikumsyndling.. vi mangler flere som han skape entusiasme og bringe flere folk til kamp.. hvem gidder å ta med seg kone, unger til Ullevål for å se at fire forsvarspillere spiller ball seg i mellom? Resten er jo som saltstøtter..
                      Pr nå, med den stallen vi har, så kan vi ikke med hånda på hjertet si at vi har bred nok stall til å kunne prestere godt i tippeligaen, cupen, samt europa league.. og nå er vi også ute av cupen og på god vei ut av europa league..

Vi sparer oss til fant og vi ligger an til å bli en middelhavsfarer på tabellen.. trist men sånn ligger det an til å bli..

Comment

Ogude gjorde en meget bra jobb på kanten i dag..
                        MEN, Berre er god der.. Rettere sagt, han passer best der!

Jeg lurer på hvorfor Vål'enga i år, er tilbake der de har vært i mange år før fjoråret. De tør ikke skyte og spiller heller en støttepasning bakover fremfor å se etter offensive alternativer. Det virker også som at de er for dårlige til å fylle boksen med spillere når de er i angrep, i alle fall er spillerne for dårlige til å plassere seg.. samt at "den siste pasningen" som de absolutt føler de MÅ gjøre (i stedet for å skyte), er så upresis at det halve kunne vært nok.

Kampen i dag var VM i støttepasninger. Jeg aner ikke hvor mange ganger Lars fikk ballen fra en forsvarspiller, men i dag var det MANGE. Hadde vært fint om Lars var en Keepersweeper, men det var han absolutt ikke i dag. Og pasningene tilbake er også rævva. Enkelte var hardt, rett på mål.. og av og til på feil fot også. Og hvorfor i all verden bytter Martin ut Bojan, når Singh er så sliten at han ser dobbelt?
                        Wanderer

Neste år så tar vi alt

Comment

Originally posted by Oledinho View Post
                          Vi må se litt på hva vi har kvittet oss med og hva vi har fått inn også da..

Men først og fremst har vi to midtstoppere samt en venstre back som spiller helt uten konkurranse, og de kan finne på hva det måtte være uten at de blir byttet ut, for Solli holder ikke tippeliga nivå enda, i hvert fall ikke ut i fra det han har vist for VIF2 denne sesongen.

Vi fikk inn Fredrik Stoor, som kanskje er en av tippeligaens mest offensive backer, og i vår spillestil så ligger jo backen alltid i sikring(ikke ofte en VIF back har doblet rundt på kant i år), og man kan spørre seg hva spillestilen vår skal med en så offensiv back som Fredrik Stoor? Det er kanskje noe av grunnen til at han blir brukt som ving for tiden?

Forsvaret vårt mangler jo noen som puster de i nakken.. før hadde vi i hvert fall Panzer, Birger Madsen, Juan Fuenmayor, Amin Nouri osv til å pushe på og jage en plass i startoppstillingen, nå fortiden er det jo bare Solli som er i utfordrer posisjon.. våre beste juniorforsvarere som Nikko Næss, Fadi Aziz, Victor Johansen, Lars Vincent Johansen osv er ikke i nærheten av å kunne ta en plass fra Freddy-Muri-Strandberg-Nordvik for øyeblikket.

Og å bruke Dawda som back? Give me a break.. han har jo falt helt igjennom.. sikkert en hyggelig fyr på treningsfeltet, men det virker som om all fotball forståelse har forsvunnet frem mot 2011 sesongen.

Midtbanen vår er jo et sammensurium av spillere som vil spille ett sted, men som blir plassert et annet sted, Bojan vil spille i 10-er rollen, der er Fellah, Ogude vil spille sentralt – men spiller høyreving,spiss,midtstopper osv.. Lars-Iver Strand blir ikke satset på, selv om formen hans endelig peker oppover (han har langt ifra hvert den dårligste i de siste rekruttkampene), Adnan Haidar har vært talent i alt for lang tid, han som i likhet med Lars-Iver klarer ikke å pushe de ”faste spillerene”
                          Luton Shelton har vært skadd mye mer i år enn han var i fjor.. I år syns jeg det er rart at han spiller en kamp i Puma sko, neste kamp i Adidas, trener så i Puma sko og neste trening i Adidas osv.. dette kan jo ha noe med skadene å gjøre, riktige sko kan være veldig viktig for enkelte spillere..i fjor spilte og trente han i Puma-sko hele sesongen. Og å forvente at Håvard Nielsen skal gå inn og prestere som Luton kan vi ikke forvente enda..

Vi kvittet oss med Moa, Sæternes, leide ut Mos, tilbake sitter vi igjen med Kone (vært skadd lenge), Boakye (vært skadd/uten spilletid lenge), Sidoine Ossou (trenger lang tid til å vende seg til å spille i europa, har heller ikke imponert fryktelig på rekruttlaget, og han brukes ofte som ving der)

Vi mangler konkurranse innad i laget

Før Molde kampen en liten tid tilbake når Molde trente på Valle, så trente Molde harde intervalløkter bare dager før de skulle møte oss..
                          På VIF treningene nå for tiden er det så mye fokus på 4-kant spill, noen pasningsøvelser med ett-touch spill, og så trener de på gjenvinning mot juniorene, hvor juniorene får poeng hvis de klarer å holde på ballen i mer enn fem sekunder.. det er sikkert gøy for spillerne det, men kan de ikke legge inn noen harde kondis økter?

Trener guttene bare kondisjon i pre-season oppkjøringen? Greit nok at spillerene ikke skal være så slitne at de må bæres av treningsfeltet, men én dag i uka burde de brukt til å trene kondisjon.. Så kan vi heller ha et kondisjonsmessig overtak i kampene..

Dessuten tror jeg ikke mange av problemene ligger i Martin Andresen og hans beslutninger, men jeg tror problemet ligger høyere opp.. Martin Andresen prøver jo så godt han kan å få beste ut av den tynne troppen han besitter..

Vi kvitter oss med spillere som bl.a Moa, Bengt, Amin Nouri, Etzaz Hussein, Birger Madsen og vi henter inn gratis spillere som har vært skadd og ute av lagene de har spilt for, eller talenter som vi ikke vet når og om skal prestere, det er jo med høy risiko, og denne sesongen har vi tapt på det..

Det er et ordtak som heter at ”man skal ikke spare seg til fant” og det er nettopp dette vi gjør nå, vi selger spillere som presterer godt og kunne prestert godt, og så henter vi inn spillere som ”kanskje” kan prestere og ”hvisomattedersomatte” kan prestere godt..

Henter vi ikke inn forsterkninger? Neivel, da får vi nedjustere målsetningene da, og legge oss på linje med Odd, Fredrikstad og Ålesund og sånn.. og bare spille for å overleve i tippeligaen..

Vi har jo egentlig bare Bojan som er en publikumsyndling.. vi mangler flere som han skape entusiasme og bringe flere folk til kamp.. hvem gidder å ta med seg kone, unger til Ullevål for å se at fire forsvarspillere spiller ball seg i mellom? Resten er jo som saltstøtter..
                          Pr nå, med den stallen vi har, så kan vi ikke med hånda på hjertet si at vi har bred nok stall til å kunne prestere godt i tippeligaen, cupen, samt europa league.. og nå er vi også ute av cupen og på god vei ut av europa league..

Vi sparer oss til fant og vi ligger an til å bli en middelhavsfarer på tabellen.. trist men sånn ligger det an til å bli..
                          Glimrende innlegg!! Enig i det aller, aller meste. Savner grep fra ledelsen for å bringe oss videre.
                          Vi er Vål'enga!!

Comment

Tror det kan ha mye for seg å endre spillestil eller øve inn 2 alternativer. Det er ikke SÅ stor forskjell at spillerne kun klarer å trene på en ting om gangen. Plan B funket vanvittig bra i fjor, men i år har presisjonen manglet, skadene haglet og motstanderne vært mye bedre forberedt. Summen av dette gir mange tap og få seire etterfulgt av dårlig selvtillit og enda dårligere muligheter for å "reise kjerringa".

Hva med å bruke en klassisk 4-4-2 eller 4-4-1-1 i perioder der vi åpenbart er ute av form til å klare plan B godt nok til å dominere? Tenker da først og fremst på midtstoppere som er midtstoppere og bruke offensive backer for å utnytte Stoors styrke offensivt. F.eks:

4-4-2
                            Stoor - Muri - Strandberg - Nordvik
                            Berre - Ogude - Hæstad - Bojan
                            Kone - Mos

4-4-1-1
                            Stoor - Muri - Strandberg - Nordvik
                            Ogude - Singh - Hæstad - Shelton
                            Fellah
                            Kone

Jeg kan ikke helt skjønne at "for å bli gode på plan B må vi øve på det" betyr at å spille på en annen måte gjør oss dårligere. Spillerne kan kanskje bli mer bevisst på spillestilen dersom vi introduserer litt variasjon. Rent taktisk kan vi endre formasjon og spillestil etter hvilke spillere vi har tilgjengelig(for vi må da være laget i TL med flest gule kort og skader?) og ut fra hvilken motstander vi møter og hvilken form vi er i selv.

Cupen er kjørt, EL er kjørt og gullet er kjørt så vi kan koste på oss å prøve ut noen nye ideer.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                              Spillerne virker giddalause, det virker som de ikke orker å løpe etter ballen. Ingen går på løp, vi angriper med for få folk og blir kontra ihjel fordi vi er for treige bakover. Hvorfor ser man denne ekstreme forskjellen i år og ikke i fjor?

Ingen vil løpe, alle skal ha ballen i beina, alle møter ballen.. alt er jo bare possession, possession, possession.. vi bør tørre å spille med høyere risiko.. og heller vurdere om vi skal vinne ballbesittelsen eller kampen..

Og i år er det bare for motstanderene våre å ligge bakpå hver gang de kommer til Ullevåll det er samme leksa om og om igjen.. vi flytter opp folk og vi flytter midtstopper (feks Strandberg) opp i midtbane leddet, og så er det bare for motstander laget å være fokusert på gjennvinning eller at vi skal slurve i pasningsspillet og vips så kontrer de på oss, og i forsvar har vi bare nordvik med OK fart..(og fredrik stoor da.. men han spiller jo ikke alltid forsvar..) og vi har Muri som burde lære seg å bare klippe folk rett ned.. forsvarspiller som aldri får gult kort?? nytter ikke bare løpe ved siden av spissen og håpe på at Hirschfeldt redder.. burde gå på kurs hos Marco Materazzi eller Panzer.. noen ganger kan man ikke bare tenke på egen statistikk, men på hva som er det beste for laget..

Gult kort eller mål imot? jeg hadde tatt gult kort..

Comment

Working...
                              X