Originally posted by Disig
View Post
Vålerenga har av en eller annen grunn sett seg blinde på at det kun er midtstopper som skal opp i midtbaneleddet. Hva slags opplegg er det egentlig. Det ser bare teit ut for absolutt alle motstandere har jo lest dette for lenge siden og når man da ikke varierer med offensive backer blir det bare for dumt.
Det som er viktig er å ha gode offensive backer med hurtighet. Dette gjør at de kommer raskere hjem og kan være med i det oppbyggende spillet på en helt annen måte. Vingene må i den grad det er mulig heller falle av hvis man ikke vil være for offensive med backene. Da skaper man uorden hos motstanderen.
Det er ekstremt lenge siden jeg har sett noen gå på en helhjertet overlapp i Vålerenga. Singh gikk på sitt første gjennombruddsløp for sesongen i dag og det har jo vært et savn i hele år. Synd det kom på stillingen 2-0 med noen minutter igjen å spille.
Jeg har sagt at klubben har tatt et valg når de har valgt denne spillestilen. Det vi ser på banen i år og i fjor er Vålerenga. Det er vår spillestil. Da må vi ansette personer som jobber etter samme grunnfilosofi.
Det er kun en trener i Norge som gjør dette som jeg vet om og det er Ronny Deila. Grunnfilosofien som skal gjennomsyre klubben skal være med når man vurderer sportsdirektør og trenere i all framtid.
MA er vår trener i dag og han skal ha kudos for å ha vært den som har satt igang dette opplegget. Jeg vil tro at ikke Vålerenga er så amatørmessige at de har satt i gang et opplegg for bredde og topp som de dropper hvis MA viser seg å ikke være god nok...
Hvis MA og Haakonsen ikke gjør jobben sin må det selvsagt ny trener eller ny sportsdirektør inn. Den eventuelt nye treneren og sportsdirektøren må da passe inn i vår filosofi og være personer som ønsker å spille Vålerenga-fotball.
Dermed kaster man ikke en stil på båten slik mange er redde for.
Det finnes mange gode trenere i Europa som utvikler stilen vår hver dag. Vålerenga får det ikke til å fungere og jeg er usikker på om MA er rette mannen. Jeg tror definitivt at han vil bli en ganske god trener en dag, men har enda ikke sett noe som gjør at jeg er sikker på dette. Noen fantastiske kamper i fjor endrer ikke dette faktum. Spillestilen er tøff å innføre og krever mye av spilleren. Når det sitter blir det veldig bra og det er lett å la seg blende av de beste kampene i fjor. Problemet er at de dårlige kampene også må føre med seg poeng jevnlig. Det gjorde de kun i fjor, men ikke mer enn at vi endte opp LANGT bak Rosenborg.
Jeg har mange tanker om hva som skal til rent spillemessig, men jeg velger heller å be pent om bedre spillere til vårt system og vi kan begynne med en rask og duellsterk midtstopper og en god offensiv back. En spiss som kan score mål er også å foretrekke men det er så mange andre punkter på dette laget som trenger førstehjelp nå og det er viktig å bygge bakfra.
Jeg skrev tidligere at Ruud Krol er ledig som trener. Han er 62 år har spillt 12 år i Ajax mens stilen ble bygget.Han har vært med på å bygge opp Ajax-akademiet og spillestilen og ville vært perfekt for å bygge vår organisasjon videre. Han har trent bl.a. Egypts landslag og sist Orlando Pirates i Sør-Afrika og er en person jeg tror kunne kommet til lille Vålerenga. Siem kjenner ham sikkert fra sin tid i Sør-Afrika og kan komme med anbefaling begge veier.
Comment