Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spillestil halvveis i 2011

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Disig View Post
    Etter det som antagelig er klubbens beste sesong i historien rent spillemessig, samt en halv sesong der det kladder, så vil folk hive spillestilen vår over bord og finne på noe nytt? Smart! Kan vi ikke samtidig bestille pølsepapir til økonomiavdelingen, ansette Petter Nome som direktør, og flytte til Bislett? Jeg sier ikke at det vi ser per dags dato er den "barcafotballen" vi så i fjor, men å gi opp etter 1,5 sesong virker litt panisk. Det vi gjør nå er å legge en plattform som klubben, fra knøtter til A-lag, skal tuftes på de neste 20 åra. Vi er helt i startgropen folkens. Vær klar over det.
    Spillestilen til Vålerenga er fullt mulig å variere i mye større grad enn i dag. Det er litt for mange her inne som tror spillestilen vi hadde i fjor er den eneste kontinentale spillestilen. Ajax, Barca og en rekke andre lag spiller Vålerenga-fotball men også her finnes forskjellige veier til målet. I stort sett alle tilfellene spilles det med voldsomt mye mer tempo i gjenvinning og i offensiven enn tilfellet Vålerenga gjør i år. I tillegg varierer de beste lagene mye mer med bl.a. offensive backer som overlapper vingene eller trekker inn i banen offensivt.
    Vålerenga har av en eller annen grunn sett seg blinde på at det kun er midtstopper som skal opp i midtbaneleddet. Hva slags opplegg er det egentlig. Det ser bare teit ut for absolutt alle motstandere har jo lest dette for lenge siden og når man da ikke varierer med offensive backer blir det bare for dumt.
    Det som er viktig er å ha gode offensive backer med hurtighet. Dette gjør at de kommer raskere hjem og kan være med i det oppbyggende spillet på en helt annen måte. Vingene må i den grad det er mulig heller falle av hvis man ikke vil være for offensive med backene. Da skaper man uorden hos motstanderen.
    Det er ekstremt lenge siden jeg har sett noen gå på en helhjertet overlapp i Vålerenga. Singh gikk på sitt første gjennombruddsløp for sesongen i dag og det har jo vært et savn i hele år. Synd det kom på stillingen 2-0 med noen minutter igjen å spille.

Jeg har sagt at klubben har tatt et valg når de har valgt denne spillestilen. Det vi ser på banen i år og i fjor er Vålerenga. Det er vår spillestil. Da må vi ansette personer som jobber etter samme grunnfilosofi.
    Det er kun en trener i Norge som gjør dette som jeg vet om og det er Ronny Deila. Grunnfilosofien som skal gjennomsyre klubben skal være med når man vurderer sportsdirektør og trenere i all framtid.

MA er vår trener i dag og han skal ha kudos for å ha vært den som har satt igang dette opplegget. Jeg vil tro at ikke Vålerenga er så amatørmessige at de har satt i gang et opplegg for bredde og topp som de dropper hvis MA viser seg å ikke være god nok...

Hvis MA og Haakonsen ikke gjør jobben sin må det selvsagt ny trener eller ny sportsdirektør inn. Den eventuelt nye treneren og sportsdirektøren må da passe inn i vår filosofi og være personer som ønsker å spille Vålerenga-fotball.
    Dermed kaster man ikke en stil på båten slik mange er redde for.

Det finnes mange gode trenere i Europa som utvikler stilen vår hver dag. Vålerenga får det ikke til å fungere og jeg er usikker på om MA er rette mannen. Jeg tror definitivt at han vil bli en ganske god trener en dag, men har enda ikke sett noe som gjør at jeg er sikker på dette. Noen fantastiske kamper i fjor endrer ikke dette faktum. Spillestilen er tøff å innføre og krever mye av spilleren. Når det sitter blir det veldig bra og det er lett å la seg blende av de beste kampene i fjor. Problemet er at de dårlige kampene også må føre med seg poeng jevnlig. Det gjorde de kun i fjor, men ikke mer enn at vi endte opp LANGT bak Rosenborg.

Jeg har mange tanker om hva som skal til rent spillemessig, men jeg velger heller å be pent om bedre spillere til vårt system og vi kan begynne med en rask og duellsterk midtstopper og en god offensiv back. En spiss som kan score mål er også å foretrekke men det er så mange andre punkter på dette laget som trenger førstehjelp nå og det er viktig å bygge bakfra.

Jeg skrev tidligere at Ruud Krol er ledig som trener. Han er 62 år har spillt 12 år i Ajax mens stilen ble bygget.Han har vært med på å bygge opp Ajax-akademiet og spillestilen og ville vært perfekt for å bygge vår organisasjon videre. Han har trent bl.a. Egypts landslag og sist Orlando Pirates i Sør-Afrika og er en person jeg tror kunne kommet til lille Vålerenga. Siem kjenner ham sikkert fra sin tid i Sør-Afrika og kan komme med anbefaling begge veier.
    Man må delta for å vinne

Comment

Jeg synes det er noen ting som har gått igjen i samtlige kamper i år:

- Få og dårlige løp offensivt fra midtbanen og framover
      - Dårlig defensiv posisjonering og mye "ballwatching" og manglende markeringer.

Dette er grove strukturelle feil.

Etterhvert som kamp etter kamp blei spilt med varierende resultat blei det klart at det offensive storspillet fra i fjor høst var helt fraværende. Spillerne begynte å bli stressa på banen og fikk (og har fortsatt) dårlig sjøltillit, som igjen resulterer i dårlige prestasjoner.

Vi klarte både i 2010 og 2009 og snu dårlige perioder ved å legge om formasjon og stil.
      Som FrankO skriver har

Jeg mener det er grunn til å spørre seg om hvorvidt Martin Andresen evner å:
      * Motivere spillerne godt nok, og tilføre sjøltillit når det trengs.
      * Gi laget godt nok treningsgrunnlag når det gjelder løpsmønstre, defensiv markering og generell spillforståelse.
      * Kommunisere skikkelig med laget om taktiske og strukturelle ting.
      * Forstå at alle spillere ikke fungerer like godt i alle posisjoner.
      * Forstå at et lag trenger å spille seg inn med de antatt beste spillerne i sine antatt beste posisjoner(ja, jeg veit vi har hatt skader, men som FrankO påpeker har vi hatt mange anledninger til å la folk spille i sine vante posisjoner uten at det har blitt gjort).

Vi veit at disse spillerne er individuelt gode nok til å kjempe helt i toppen og antagelig også vinne ligaen og at hovedproblemet er strukturelle feil og surr.
      Da er feilen Martin Andresens, ikke enkeltspillernes.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
        Så spørsmålet er vel: Bør vi endre spillestil igjen?
        Nei

Når feilen i år har vært mange skader og underprestering på noen få spillere, så er selvsagt ikke rett medisin å endre spillestilen - men å forsterke stallen. Man bør også gå gjennom det medisinske støtteapparatet og vurdere om intensiteten på treningene har vært feil.

NB dette er fakta og jeg mener at mitt innlegg er så bra at debatten nå bare bør bli lagt "død"...
        Panzer er gud og Vålenga min rellion

Comment

Originally posted by Bohem1 View Post
          Nei

Når feilen i år har vært mange skader og underprestering på noen få spillere, så er selvsagt ikke rett medisin å endre spillestilen - men å forsterke stallen. Man bør også gå gjennom det medisinske støtteapparatet og vurdere om intensiteten på treningene har vært feil.

NB dette er fakta og jeg mener at mitt innlegg er så bra at debatten nå bare bør bli lagt "død"...
          Enig i at det medisinske apparatet bør gåes nærmere etter i sømmene, men helt uenig i at hovedproblemet har vært individuell svikt. Det er strukturelle feil som går igjen, og ikke bare på et par spillere men samtlige nesten konstant. Da er det jo ikke individuelle feil, det er strukturelt og kollektivt.
          Jeg veit ikke om vi dermed bør endre spillestil, men dersom det krever at hele troppen er friske og i toppform hele tida, så er det jo opplagt ikke noen fornuftig spillestil.
          Fjorårets suksess viser jo at stilen kan gjennomføres med hell.
          Det jeg imidlertid håper er at MA er i stand til å lære og forbedre seg kjapt på en del områder som virker tvilsomme.

Comment

Endring av formasjon

I år har vi spilt med den samme formasjonen. Uansett skal det være to kanter, 1 spiss og en offensiv midtbanespiller. Men hva om vi la om litt her. Jeg synes vi skal bruke denne formasjonen og laget:

4-3-2-1

Lars

Stoor/Freddy Muri Strandberg Nordvik (Hedenstad... Håper vi får han)

Bojan Ogude Hæstad/LIS

VPG Fellah

Sid

Comment

Jeg mener at trenerteamet må endre på spillestilen vår.

Vi spiller altfor trangt sentralt og er avhengig av Messi-takter for å trenge gjennom.
              Midtstopperne står med ballen og triller.
              Backene er stillestående og midtbanen er enkel å markere bort.

Jeg ønsker at vi lar backene gå på overlapping og hjelpe kantspillerne.
              Stoor er perfekt i en slik rolle og så bør vi kjøpe en tilsvarende venstreback.
              Sentralt har vi flere midtbane-spillere som kan stå for oppbyggingen.
              EVIG VIF

Comment

Jeg tror neppe spillestilen vår er å spille sånn som laget gjør om dagen??
                Så hvem har endra den, spillera, eller treneren...

Comment

Vi mangler en trussel på kanten som vi hadde ifjor med Shelton. Vi får ikke spillet bredt nok, spesielt som idag, når vi har Bojan og Ogude på hver sin kant. De drar innover og forsvinner totalt ut av matchen. Vi trenger hvertfall en som kan holde bredde og utfordre med fart. Nå som Shelton har dratt(etter å ha vært fraværende hele år) er Håvard Nielsen beste alternativ. På overgangsvinduet bør vi se etter en spiller med litt tempo i kroppen, som også kan komme seg rundt på kanten, for å gi laget en ny dimensjon.

Synes godt vi kan scrappe planen om å flytte midtstopper opp, for slik som Strandberg og Muri spiller om dagen, har de absolutt ikke noe å bidra med offensivt. Da vil jeg heller at vi bruker Stoor, samt at jeg gjerne skulle sett en mer offensiv venstreback inn fra en annen klubb.

Lars
                  Stoor - Muri - Strandberg - Nordvik*
                  Ogude - Singh
                  VPG
                  Fellah - Berre - Nielsen*

*Bør forsterkes på overgangsvinduet

Singh er blant de få som bidrar med å holde tempoet oppe på midten, Hæstad er helt ute av form, og bør ikke spille. Ogude MÅ bli satset på som defensiv midtbane. Gjerne i en "Busquets" rolle hvor han kan trekke ned som midtstopper for å avløse backene våre offensivt.

Pall Gunnarsson er kreativ og kan spille offensivt på midten, mens Fellah bør i teorien være en god høyrekant, der han enten kan slå innoverskrudd innlegg, dra seg inn og skyte, eller linke opp sammen med en mer offensiv Stoor. Berre er flink som hold-up spiller, og kan være en viktig brikke i det oppbyggende spillet sammen med vår forhåpentligvis nye venstrekant.

Comment

Originally posted by Dust View Post
                    Jeg tror neppe spillestilen vår er å spille sånn som laget gjør om dagen??
                    Så hvem har endra den, spillera, eller treneren...
                    Motstanderne leser oss som en åpen bok.

Opp med midtstopper.
                    En spiller i mellomrom.
                    Brede vinger som skal få 1 mot 1 muligheter.

Legger du da dobbel dekning på kant og markerer indreløperne våre så trenger vi hjernekirurgi for å skape sjanser.

Det vi trenger er noen som truer bakrom for å strekke motstanderen og backer som går på overlap.

Tror det er små justeringer som skal til for å snu det spillemessige.
                    EVIG VIF

Comment

Slik Vålerenga har fremstått de siste par kampene ser det mer og mer ut som at problemet ligger på benken. Når samtlige spillere kollapser så til de grader som vi har sett i år, så er det ikke kvaliteten på spillerne som er problemet.

Problemet løser seg ikke ved at vi bruker penger og henter inn 2-3-4 nye heller.

Når vi har spilt 17 seriekamper uten å ha klart å score mer enn to mål i en kamp så vitner det om et lag med store problemer. Totalt 20 mål har det blitt. Men hadde vi scora så mange flere mål om vi hadde Wayne Rooney eller Lionel Messi på topp? Jeg tror ikke det. Det begrunner jeg med at vi ikke har så aller verst uttelling på de sjansene vi skaper - vi skaper bare så uendelig få av dem.

Det er noe som er fundamentalt gæærnt i det laget her.

Det virker som alle lagene som møter oss, spesielt på Ullevaal, vet hvordan de skal stoppe oss. Vi er ikke i stand til å komme med et mottrekk mot det. Ei er vi i stand til å vite hvordan vi skal stoppe våre motstandere.

Hvordan kan det ha seg at andre lag klarer det vi åpenbart er sjanseløse på? Har vi rett og slett ikke den kapasiteten i apparatet vårt på Valle?

Sesongen 2011 er over. Nå vil jeg se at vi handler spillere som skal kunne styrke oss langsiktig, dermed ikke flere 32-åringer. Jeg vil se at vi satser på rekrutta slik at dem berger plassen så snart førstelaget er på trygg grunn.

2011 er bare å sette strek over, heldigvis starter den engelske fotballen opp så man har noe å se fram i mot denne høsten.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                        Slik Vålerenga har fremstått de siste par kampene ser det mer og mer ut som at problemet ligger på benken. Når samtlige spillere kollapser så til de grader som vi har sett i år, så er det ikke kvaliteten på spillerne som er problemet.

Problemet løser seg ikke ved at vi bruker penger og henter inn 2-3-4 nye heller.

Når vi har spilt 17 seriekamper uten å ha klart å score mer enn to mål i en kamp så vitner det om et lag med store problemer. Totalt 20 mål har det blitt. Men hadde vi scora så mange flere mål om vi hadde Wayne Rooney eller Lionel Messi på topp? Jeg tror ikke det. Det begrunner jeg med at vi ikke har så aller verst uttelling på de sjansene vi skaper - vi skaper bare så uendelig få av dem.
                        ...
                        Jeg har også sittet med en følelse av dette en stund. Problemene startet i vinter med skader på blant andre Fellah som var meget sentral i fjor. I tillegg har det manglet et soleklart valg på spissplass hele sesongen, som har ført til at Martin har slitt med å sette opp og spille inn en første-ellever. Skadene og de stadige rokkeringene har gjort at samspillet ikke har fungert like bra som i fjor, som har gått ut over selvtillitten til spillerne. Det lyser av dem at de ikke har tro på at noe skal lykkes, og de spiller med høye skuldre hele tiden.

Dette er etter min mening ikke noe som er lett å fikse i en håndvending, og jeg er redd for at det eneste som kan snu det er tid. Spillerne må få tid til å gjenskape relasjonene fra i fjor, og det tror jeg ikke skjer før til neste sesong, uavhengig av hvem som hentes inn i august. Jeg håper bare ikke vi må begynne i Adecco..

Comment

Sånn, da har jeg fått slappet av, spist litt, fått Sogndalskampen litt på avstand og roet meg ned litt.

FY FAEN I HELVETE SÅ DRIT LEI JEG ER AV Å SE SEKS ENGASPILLERE STÅ Å JUKKE PÅ LEGGEN TIL EN MOTSTANDER NÅR VI GÅR I ANGREP.

Det må da for helvete gå an å bevege beina, går i rom, invitere til samspill og i det minste få det til å se ut som om noen ønsker å få kjenne på kula innimellom. Er det for mye forlangt i en ballbesittende spillestil?

Dette gjelder forøvrig ikke deg Singh, du er den eneste utpå der som evner dette. Hva du gjør 60 min på benken etter å ha kommet inn og mer eller mindre snudd kampen i Molde på egen hånd fatter jeg virkelig ikke.

Kan noen med treneransvar i denne klubben se i helvete til at vi sporenstreks øver på litt bevegelse uten ball? Vi er fuckings Vålerenga. Vi speller ikke ball for å drite oss ut og bli pissa på. Faen heller.

Sånn, måtte bare få det ut. Takk for oppmerksomheten.

Comment

Originally posted by Mysh View Post
                            Jeg har også sittet med en følelse av dette en stund. Problemene startet i vinter med skader på blant andre Fellah som var meget sentral i fjor. I tillegg har det manglet et soleklart valg på spissplass hele sesongen, som har ført til at Martin har slitt med å sette opp og spille inn en første-ellever. Skadene og de stadige rokkeringene har gjort at samspillet ikke har fungert like bra som i fjor, som har gått ut over selvtillitten til spillerne. Det lyser av dem at de ikke har tro på at noe skal lykkes, og de spiller med høye skuldre hele tiden.

Dette er etter min mening ikke noe som er lett å fikse i en håndvending, og jeg er redd for at det eneste som kan snu det er tid. Spillerne må få tid til å gjenskape relasjonene fra i fjor, og det tror jeg ikke skjer før til neste sesong, uavhengig av hvem som hentes inn i august. Jeg håper bare ikke vi må begynne i Adecco..
                            Jeg tror det første vi i alle fall må gjøre er å bruke de spillerne vi har i riktig posisjon. At Ogude spiller høyrekant når det er helt klart at han er best i midten og sveipe opp der er ufattelig. Nå ser det ut som han nesten kjeder seg i kampene. Berre er helt klart ikke en midtspiss. Det vet vi alle som har sett han i årene som har gått. Ball i beina og Berre er er av de vanskligste spillerne å møte. Går like godt begge veier og lavt tyngdepunkt. Sett han på kanten som han kan best. Bojan på venstre eller høyresiden, igjen helt feil, han trekker konstant innover og det blir trangt og totalt ufarlig på kanten.
                            When the facts change, so does my opinon

Comment

Det er ikke spillestilen vår det er noe galt med. Bare det at alle på tribunen faktisk vet hvordan vi SKAL spille, men ikke får til for tiden, vitner om at vi faktisk har en spillestil, og fjoråret vinter om at den spillestilen er morsom, offensiv, krevende og utviklende. Det bør vi ikke forlate nå.

For å analysere gårsdagen/være etterpåklok kan man derimot gå litt inn på komponering av laget. Dersom Martin hadde vist at Doffen og Muri skulle spille så elendig som de gjorde, burde Ogude spilt stopper, Singh/Haidar anker. Dersom Martin visste at Bojan ikke kom til å løpe en meter burde han startet med Nielsen.
                              Det Martin burde vite er at Berre ikke fungerer som spiss, og at Ogude ikke er ving. Berre og Nielsen er det nærmeste vi kommer vinger, så bruk de som det. Kone er spissen vår, så bruk han som det. Kan skjønne at Kone kanskje ikke var fit for fight i dag etter mange kamper, da kan man bruke Veigar. Det hadde skapt rom for Ogude/Singh/Fellah på midten, Nielsen og Berre på ving.

Comment

Hørte Martin kritiserte Sogndal for spillestilen deres. Parkerer bussen foran målet sitt etc.
                                Problemet er jo at sånn som Vålerenga nå spiller, så blir det spill mot etablert forsvar hele tida, uansett hvem vi møter.
                                Når Muri og Strandberg skal spille ballen seg imellom, og vi skal ha en haug med støttepassninger både bakover og til siden før vi i det hele tatt nærmer oss motstanderens mål i slow motion, da vil motstanderne alltid ha en 8 - 9 spillere på rett side.

Comment

Working...
                                X