Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spillestil halvveis i 2011

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kanskje greit for spillerne å tenke på. Får man frispark over midtlinja, så spiller man fremover og ikke bakover. Synes også at alt for lite skjer på høyrekanten.
    På Engatur aldri sur.

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
      Det å sette disse to lagene i samme bås burde media ha sluttet med for 20 år siden.
      På 70-80tallet når Cruijff dro til Spania var det sånn.
      Men ikke idag, absolutt ikke.

Barca slår bl.a ikke høye baller. Ikke lange baller. De tar ikke cornere.
      De bruker lang tid, der Ajax bruker 4 pasninger fra egen 16 m til motstanderes mål under en kontring bruker Barca 40.
      Basisen er den samme i begge klubber, men det finnes flere veier til målet.

Barcelona er helt sinnsyke på ballbesittelsen og bør jo ikke være forbilde for noen spør du meg. Det er så og si ingen gode nok til. Vålerenga bør snarest kutte ut alt snakk om Barcelona og bruke klubber som ligner mer på Vålerenga som forbilde.
      Ajax og nederlandsk fotball er jo foregangsfigurer for den "kontinentale" stilen og Barcelona har hatt nederlandske trenere fra Johan Cruyff til Louise Van Gaal til Frank Rijkaard og så til Josep Guardiola. Josep Guardiola spillte under Johan Cruyff i storhetstiden sent på 80-tallet og innførte titi-taka(? husker ikke helt navnet)-stilen i Barca. Denne stilen har blitt bearbeidet og jobbet med og Guardiola har gjort den ekstrem. Jeg tviler på at Barcelona alltid kan være så ekstreme. Fordelen nå er at de har enkeltspillere som kan løse opp hvis det går i stå.

Jeg for min del liker den mer direkte varianten som Johan Cruyff benyttet med Josep Guardiola som hovedrolle.

At du mener Barcelona aldri tar cornere er et tegn på at du ikke ser kampene til Barcelona godt nok. De varierer mellom kort og langt, men velger ofte å få forsvaret litt ut før de slår innlegget, det er korrekt.
      SKjønner at du setter ting på spissen, men kontinentalstilen som Johan Cruyff innførte har noen grunnprinsipper som fremdeles benyttes i stor grad i Barcelona, men stilen er kanskje enda tydeligere i andre spanske klubber som har adoptert stilen.
      Man må delta for å vinne

Comment

Originally posted by St. Hallvards Menn View Post
        Syns vi bare skal droppe, dette "midtstopper"-spillet når vi går i angrep. Og heller angripe med offensive backer, vi har en i Stoor (Som er en glimrende back offensivt, men vi ødelegger han med å holde han igjen) og med en offensiv back på venstre har da spillere som Bojan og Fegor muligheten til å spille mer sentralt. Ettersom de ikke er noen vinger i det hele tatt, det blir bare komisk. Mitt ønske i hvertfall: Gå i angrep med Stoor og en ny offensiv venstreback og dropp midtstopperne for vi blir straffet hver JæVLA kamp pga av det!
        Kunne ikke være mer enig! Man må bruke spillere til hva dem er gode til, og legge taktikken etter laget!!
        Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Originally posted by storoy View Post
          Synes også at alt for lite skjer på høyrekanten
          Ja, jøss, for der står Berre og spiller en-toch tilbake dit ballen kom fra, og så står han litt til og litt mere og enda litt....

Èn eneste gang mot Odd kom han på at han kanskje kunne gå på et løp etter den obligatoriske støttepasningen, kom til innlegg, men dessverre var det Singh og ikke Håvard som fikk ballen på huet. Inntil noen ber kantene om å bevege seg kan vi like gjerne drive på i midtsirkelen.
          Vi er Vål'enga!!

Comment

Originally posted by thorstein View Post
            Basisen er den samme i begge klubber, men det finnes flere veier til målet.

Barcelona er helt sinnsyke på ballbesittelsen og bør jo ikke være forbilde for noen spør du meg. Det er så og si ingen gode nok til. Vålerenga bør snarest kutte ut alt snakk om Barcelona og bruke klubber som ligner mer på Vålerenga som forbilde.
            Ajax og nederlandsk fotball er jo foregangsfigurer for den "kontinentale" stilen og Barcelona har hatt nederlandske trenere fra Johan Cruyff til Louise Van Gaal til Frank Rijkaard og så til Josep Guardiola. Josep Guardiola spillte under Johan Cruyff i storhetstiden sent på 80-tallet og innførte titi-taka(? husker ikke helt navnet)-stilen i Barca. Denne stilen har blitt bearbeidet og jobbet med og Guardiola har gjort den ekstrem. Jeg tviler på at Barcelona alltid kan være så ekstreme. Fordelen nå er at de har enkeltspillere som kan løse opp hvis det går i stå.

Jeg for min del liker den mer direkte varianten som Johan Cruyff benyttet med Josep Guardiola som hovedrolle.

At du mener Barcelona aldri tar cornere er et tegn på at du ikke ser kampene til Barcelona godt nok. De varierer mellom kort og langt, men velger ofte å få forsvaret litt ut før de slår innlegget, det er korrekt.
            SKjønner at du setter ting på spissen, men kontinentalstilen som Johan Cruyff innførte har noen grunnprinsipper som fremdeles benyttes i stor grad i Barcelona, men stilen er kanskje enda tydeligere i andre spanske klubber som har adoptert stilen.
            De fire siste kampene jeg har sett Barcelona spille, slo de ikke ett eneste innlegg.
            F.eks CL finalen. 11 cornere, ALLE gikk til messi 5m unna, som slo den ned til stopperen som "begynte angrepet". HVER GANG. 11 ganger på rad.
            Og i kampene før det.
            Den eneste nåværende sammenhengen mellom Cruijff og Barcelona er kjappe vinger (spisser) og 4-3-3 og med "key roles", der 9'ern er 9'ern og 10''ern er 10'ern.
            Begrepet Totaalvoetbal betyr bare at man kan spille i alle posisjoner.
            En stopper kan gå frem med ballen, hvor da midtbaneankeret (hos Ajax er det Verthongen/Alderweireld og Theo Janssen) faller tilbake.
            Eller der vingene bytter plass underveis, da begge er like gode med begge beina.
            Jeg har fulgt Ajax i så mange år nå, og min far før det, at det å sammenligne Ajax og Barcelona i 2011 er som å banne i kjerka.
            Barcelona liker heller ikke å avslutte et angrep, som f.eks et skudd fra 25meter, eller å havne i situasjoner der "ballen kan havne hos motstanderen"; altså veldig liten risk.

Bøkene Briliant Orange og Cruijff ABC er gode bøker å lese hvis man interesserer seg for totalfotball og angrep.

Comment

Originally posted by Ronny La Rock View Post
              De fire siste kampene jeg har sett Barcelona spille, slo de ikke ett eneste innlegg.
              F.eks CL finalen. 11 cornere, ALLE gikk til messi 5m unna, som slo den ned til stopperen som "begynte angrepet". HVER GANG. 11 ganger på rad.
              Og i kampene før det.
              Den eneste nåværende sammenhengen mellom Cruijff og Barcelona er kjappe vinger (spisser) og 4-3-3 og med "key roles", der 9'ern er 9'ern og 10''ern er 10'ern.
              Begrepet Totaalvoetbal betyr bare at man kan spille i alle posisjoner.
              En stopper kan gå frem med ballen, hvor da midtbaneankeret (hos Ajax er det Verthongen/Alderweireld og Theo Janssen) faller tilbake.
              Eller der vingene bytter plass underveis, da begge er like gode med begge beina.
              Jeg har fulgt Ajax i så mange år nå, og min far før det, at det å sammenligne Ajax og Barcelona i 2011 er som å banne i kjerka.
              Barcelona liker heller ikke å avslutte et angrep, som f.eks et skudd fra 25meter, eller å havne i situasjoner der "ballen kan havne hos motstanderen"; altså veldig liten risk.

Bøkene Briliant Orange og Cruijff ABC er gode bøker å lese hvis man interesserer seg for totalfotball og angrep.
              Vi er nok ikke så langt fra uenige, men jeg sammenligner ikke Ajax og Barcelona av 2011. Jeg sier at de har den samme basisen, men Barcelona spiller annerledes enn alle lag fordi de kan det. Ajax kjører fremdeles på med totalfotball, dog en moderne variant.
              Spillerne bytter gjerne side, men vingbacken er jo like viktig i Ajax som i Barca. En ving er ikke bare en ving, men kan bytte plass med backen når det måtte være.

Følgende artikkel i Josimar kommer med kortversjonen av David Winners (meget gode) bok: http://josimar.no/2011/05/03/905/
              Husker jeg leste den i vår og nå ser jeg faktisk at mannen jeg anbefaler Vålerenga å hente ( fordi jeg vet at det faktisk er mulig), Ruud Krol, uttaler seg om Totalfotballen.

Martin Andresen har så mye å lære om denne spillestilen og uansett om han skal forbli trener eller ei bør noen med god erfaring fra stilen komme inn i klubben snarest. Vi er fryktelig langt unna å spille noe som er i nærheten av dette i Vålerenga.

Når det gjelder Ajax og nederlandsk fotball er dette noe jeg følger relativt godt med på selv. Har en svigerfar fra Holland og sønnen min spiller jevnt og trutt i sin deilige oransje drakt :-)
              Man må delta for å vinne

Comment

Vi er nok ikke så langt fra uenige, men jeg sammenligner ikke Ajax og Barcelona av 2011. Jeg sier at de har den samme basisen, men Barcelona spiller annerledes enn alle lag fordi de kan det. Ajax kjører fremdeles på med totalfotball, dog en moderne variant.
                Spillerne bytter gjerne side, men vingbacken er jo like viktig i Ajax som i Barca. En ving er ikke bare en ving, men kan bytte plass med backen når det måtte være.

Følgende artikkel i Josimar kommer med kortversjonen av David Winners (meget gode) bok: http://josimar.no/2011/05/03/905/
                Husker jeg leste den i vår og nå ser jeg faktisk at mannen jeg anbefaler Vålerenga å hente ( fordi jeg vet at det faktisk er mulig), Ruud Krol, uttaler seg om Totalfotballen.

Martin Andresen har så mye å lære om denne spillestilen og uansett om han skal forbli trener eller ei bør noen med god erfaring fra stilen komme inn i klubben snarest. Vi er fryktelig langt unna å spille noe som er i nærheten av dette i Vålerenga.

Når det gjelder Ajax og nederlandsk fotball er dette noe jeg følger relativt godt med på selv. Har en svigerfar fra Holland og sønnen min spiller jevnt og trutt i sin deilige oransje drakt :-)
                Riktig, det var det jeg trodde du mente (å sammenligne 2011 lagene).
                Så da er vi på samme spor.
                Jeg vet ikke hva du mener med vingback, men hvis du mener vanlig bekk/back så ja.
                Men nå er jo "wing" i 4-3-3 forbundet med de to på topp.
                Postet en link tidligere som forklarte definisjonene av alle posisjonene og forskjellene på ving og kant. Da en Vingspiller, de to på hver sin side av spissen (striker) skal være hvit på skoa av kritt, vel og merke hvis han har svarte sko, som såvidt eksisterer lenger.

Artig at det er flere i Klanen som liker god angrepsfotball og Holland.
                Var i Amsterdam i helgen og så nedsablingen av Heerenveen etter å ha fått billett med VAK.
                Selv om det blir en liten digresjon fra temaet.
                Hup Holland, hup!

Comment

Vi kan ikke spille som Barcelona når vi har spillere som åpenbart ikke har ferdighetene til det. Men det vil ikke si at det er et dødfødt prosjekt. Jeg ønsker mer intensitet og lengre treningsøkter. "Get out of your comfort zone"!

Hvis man vil vinne kreves det hard trening, jeg ønsker også at vi trener enda mere på gjennvinning og press. Martin kan studere videoer fra lag som klarer dette bra og låne noen treningsaktiviteter som kan brukes.

Comment

Bra artikkel! Fant også denne artikkelen sammen sted: http://josimar.no/2011/03/11/barcelona-dekodet/, samt videre frem til http://fotballanalyse.com/2011/06/30...a-mot-man-utd/

I sistnevnte artikkel merket meg meg spesielt dette:
                    Når Vålerenga skøyv opp Muri i tillegg, så skapte de overtall sentralt, ofte 4 mot 3. De lyktes i ha ballen mest, men blei for utålmodige, og dermed for upresise i sitt pasningspill. Når Molde forsvarte rommet foran eget forsvar med både 2 og 3 spillere, svarte Vålerenga med å skyve opp opptil alle de tre sentrale. Resultatet blei ett trangt angrepspill, og altså mange balltap.
                    Det slo meg at dette har vært et gjennomgangstema for mange av kampene våre. Røkla legger seg som regel dypt når dem møter oss og gir oss plass på midten. Men i stedet for å holde igjen og trille ball her for å skape gode gjennombruddsmuligheter så stormer midtbane og spisser alt for fort fram. Resultatet blir få pasningalternativer for Strandberg/Muri/Singh, gjerne fulgt av brudd og kontring i mot.

Hvis vi derimot viser litt mer tålmodighet, holder igjen midtbanen, får opp pasningstempoet og bevegelsene, så vil vi etterhvert få de rommene vi trenger for å trenge igjennom.

Fellah/VPG/Bojan/Singh må gjerne prøve å dra av noen spillere for å skape de nødvendige åpningene, men da gjør vi det som Barcelona med et par midtbanespillere i sikring bak, klare til å vinne tilbake ballen umiddelbart om forsøket mislykkes.

For meg kan det virke som om spillerne blir ekstra utålmodige på Ullevaal, kanskje fordi vi på tribunene er vel så utålmodige og hele tiden forventer bevegelse fremover og raske avslutninger.

På denne måten sparer vi ikke krefter slik vi fikk til i fjor, da vi fikk røkla til å jage ball. Tvert i mot blir det vi som blir mest slitne siden vi hele tiden må flytte hele laget opp og (raskt) ned. Røkla på sin side ligger bakpå med de fleste og kan ofte la angrepsspillerne kontre alene i de enorme rommene vi nødvendigvis etterlater når vi har stormet i angrep.

Så hva med å forsøke litt mer tålmodighet -- også for nr 12!?

Comment

Snakkes høyut om Ajax og Total Fotball, men jeg fant ut at jeg ikke kunne nok til å ha alt for sterke meninger... leste denne:

Wikilink!

Og fikk ett godt innblikk i hva total fotball faktisk handler om.. Så da er det ikke feil å bruke ogude som kant, fellah som spiss og kan til og med bruke Muri som ving..

Det eneste som er feil er nivået til Norske spillere.... VI er ikke GODE NOK til å spille denne formen for fotball! Enda!
                      Vål'enga - en gang, hver gang, ALLTID!

Comment

- Vi skal fortsatt være Norges Barcelona | Aftenposten.no

En veldig utdypende og bra artikkel!

Comment

Originally posted by Vål'enga View Post
                          Utdypende er kanskje å ta hardt i, men en OK artikkel som ikke forteller noe nytt. Nok en gang skulle jeg ønske noen andre enn Andresen fortalte at klubben dras i denne retningen for jeg er bekymret for nettopp dette. Hvis Andresen forsvinner må klubben fortsette jobben han har gjort, men få inn folk som faktisk klarer å prestere.
                          Man må delta for å vinne

Comment

Utdypende er kanskje å ta hardt i, men en OK artikkel som ikke forteller noe nytt. Nok en gang skulle jeg ønske noen andre enn Andresen fortalte at klubben dras i denne retningen for jeg er bekymret for nettopp dette. Hvis Andresen forsvinner må klubben fortsette jobben han har gjort, men få inn folk som faktisk klarer å prestere.
                            Føler at vi misforstår Barca-fotballen en smule.
                            Dem bruker backene sine svært mye i det offensive spillet for å skape plass sentralt for kreativitet.

Derfor la midtstopperne stå igjen og la backene gå på overlap i større grad når vi har ball.

Tror det er små justeringer som gjør at vi vil framstå bedre,men disse endringene må til.
                            EVIG VIF

Comment

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10089593

Martin står på sitt, og det er helt greit synes jeg. Ser ingen grunn til å endre på stilen selv om det butter i mot..

Comment

100% støtte til Martin, la oss gjøre denne sesongen så god vi klarer også blir det gull neste år.

Comment

Working...
                                X