Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

[Overgangssaken] Haakonsen siktet av politiet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bayer Frydenlund
    replied
    https://www.politi.no/Nyhet_10690.xhtml

Ble hvertfall ikke fengslet...

Leave a comment:

• Nils_de-Noia
    replied
    Originally posted by Nils_de-Noia View Post
    De er i alle fall tilgjengelige nok til at saken helt har dødd i media.

Var nok smart av Stabæk å få Nancy ut av veien og VG artikkelen dreper jo det meste av den enveisdekningen som har vært rundt saken.

I morgen er vel Truls tilbake på jobb også. Blir spennende å se om TV2 står der med kameraene sine, eller om de har lagt saken død.
    Er ikke så ofte jeg siterer meg selv, men den jinxa jeg vel bra...

Leave a comment:

• ice69
    replied
    Originally posted by Bojan View Post
    Dette ser vi som en naturlig del av etterforskningen, og det er etter hva vi har erfart relativt vanlig at dette skjer samtidig med at man ransaker, uttaler Vålerengas advokat i saken, Marius M. Gisvold i en pressemelding.

- Vi ser på dette som naturlig del av den varslede politietterforskningen. Som vi tidligere har nevnt imøteser og støtter vi at politiet som uavhengig instans skal se på sakene. Vi ønsker å samarbeide med politiet i etterforskningen, sier Vålerengas styreleder Odd Skarheim.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10024099
    ------------------------------------------------------------------------

For min del er det bare å avvente etterforskningen.
    Godt det er et uavhengig organ som skal vurdere saken og bevisene.
    Time vill sjåv.
    Forsåvidt enig, men det trenger ikke bety all verden for NFF om det ender med frifinnelse i retten (eller at det ikke reises tiltale). Det er fullt mulig å handle i strid med NFFs regelverk og samtidig være godt innenfor norsk lov. Det er derfor NFF har et eget regelverk, fordi klubbene har blitt enige om at det er behov for å regulere forholdet mellom klubbene utover det som norsk lov tilsier.

For eksempel: NFF kan komme til at avtalene var koblet og straffe klubbene for å ikke rapportere de inn til NFF som en del av samme transaksjon - det vil være brudd med NFF-reglene (Haakonsen går fri fordi han ikke er underlagt NFF-reglene).

Men det de da eventuelt straffes for fra NFF er ikke i strid med norsk lov, så politiet vil ikke kunne (eller ønske å) straffe klubbene for det - det er en NFF-greie. Hvis politiet skal kjøre straffesaken og få dømt klubbene/individene, så måtte de bevise rettslig at ikke bare var de to avtalene koblet, men at det har skjedd som en del av et bedrageri eller økonomisk utroskap. Det er langt vanskeligere. Både fordi bevisbyrden trolig er langt strengere i strafferetten enn hos NFF, og fordi det er et langt mer komplisert sakskompleks å skulle føre bevis for.

Leave a comment:

• wanderer
    replied
    Legger merke til at DB fremdeles operer med 5 millioner som bud fra Rbk. Litt lenger ned nevnes det at Stabæk hevder at summen ikke er reell. Det kommer ikke frem hva slags pris som har kommet frem i etterkant, altså at om man leser saken ut fra DB sitt syn, så får man et veldig skjevt bilde av saken.

Er også glad for at klubben holder kjeft, men merker allikevel at jeg ønsker at klubben skal fortelle "meg" sin side av saken. Slik det er nå så er det jeg som blir stilt opp til veggen (som om jeg var Haakonsen) når kolleger og slikt tar opp saken.

Merker at dette har vært en slitsom sesong, og sitter igjen som ett stk ekstremt slitent menneske. Allikevel dro jeg til sjappa i går og kjøpe nytt sesongkort. Jeg overrasker meg selv =)

Leave a comment:

• Oslo-ess
    replied
    Dette ser vi som en naturlig del av etterforskningen, og det er etter hva vi har erfart relativt vanlig at dette skjer samtidig med at man ransaker, uttaler Vålerengas advokat i saken, Marius M. Gisvold i en pressemelding.

- Vi ser på dette som naturlig del av den varslede politietterforskningen. Som vi tidligere har nevnt imøteser og støtter vi at politiet som uavhengig instans skal se på sakene. Vi ønsker å samarbeide med politiet i etterforskningen, sier Vålerengas styreleder Odd Skarheim.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10024099
    ------------------------------------------------------------------------

For min del er det bare å avvente etterforskningen.
    Godt det er et uavhengig organ som skal vurdere saken og bevisene.
    Time vill sjåv.

Leave a comment:

• Ravnen
    replied
    Originally posted by j_robber View Post
    Syns også klubben burde holde kjeft frem til det enten kommer en dom eller frifinnelse.
    Blir Haakonsen dømt bør han være ferdig i klubben og vi bør gjøre 'alt' for å tilfredstille sponsorene så vi ikke får en masseflukt der!
    Det er vel ingen som tror Haakonsen er alene om dette fra vår side. Er redd vi kommer til å se flere hoder rulle om det blir tiltale og dom her.

Leave a comment:

• lokalhelt
    replied
    Originally posted by Hjesus View Post
    Merker jeg er glad for at klubben holder kjeft.
    jeg også!

Ikke grav graven dypere..

Leave a comment:

• j_robber
    replied
    Syns også klubben burde holde kjeft frem til det enten kommer en dom eller frifinnelse.
    Blir Haakonsen dømt bør han være ferdig i klubben og vi bør gjøre 'alt' for å tilfredstille sponsorene så vi ikke får en masseflukt der!

Leave a comment:

• Hjesus
    replied
    Originally posted by thorstein View Post
    Merker jeg er lei av stillheten fra klubben
    Merker jeg er glad for at klubben holder kjeft.

Leave a comment:

• thorstein
    replied
    Originally posted by Bojan View Post
    Tabloid framstilling av saken.
    IA Olsen og Haakonsen er tatt med til avhør i dag.

Litt synsing rundt temaet så vil jeg si at politiet og domsutvalget har problemer med å bevise noe i saken og prøver her å gå hardt til verks.
    Fra avisartikkelen:
    "Politiet har ransaket de to personenes adresser samt lokalene til de to klubbene og har beslaglagt datamaskiner og dokumenter. De to blir i løpet av onsdag avhørt"

Virker ikke som det er spesielt tabloid. De er pågrepet og siktet i følge Asker og Bærum Politidistrikt...

Jeg vet ikke hva som er sannhet eller ikke i denne saken, men hvis VGs framstilling i saken er korrekt er det merkelig at de går til dette skrittet en uke etter. Antar at de har kommet over viktig informasjon den siste uken etter at gravearbeidet har startet.
    Merker jeg er lei av stillheten fra klubben

Leave a comment:

• Oslo-ess
    replied
    Originally posted by Alex Malager View Post
    Det var jo en voldsom vending, hvis det stemmer at de er pågrepet som det står så må det jo bety at Politiet anser at det er fare for bevisforspillelse? Hvis ikke så hadde det vel holdt med en høflig telefon og forespørsel om avhør.
    Tabloid framstilling av saken.
    IA Olsen og Haakonsen er tatt med til avhør i dag.

Litt synsing rundt temaet så vil jeg si at politiet og domsutvalget har problemer med å bevise noe i saken og prøver her å gå hardt til verks for å kunne få fram noe fra datasystemer og lignende.

Leave a comment:

• haraa1
    replied
    Vi får håpe at det er kun han som person som blir straffet, og ikke klubben. Frykter vi må starte med minuspoeng neste sesong, som straff i dette som har skjedd hvis klubben er involvert.

Leave a comment:

• Ed1913
    replied
    Nyheten om pågripelse, sammen med nyheten om at Siem blir generalsekretæri NFF... ingen god morgen på fridagen!

Leave a comment:

• Rovern
    replied
    Originally posted by osse-mon View Post
    Jeg forstår bare ikke HVA Haakonsen arresteres for? Om noe er dette kanskje muligens en liten sak i frankriket, om Nancy mot formodning hadde valgt å anmelde.

Stabæk har gitt Nancy penger, vi har tegnet to lovlige avtaler med Stabæk og politiet arresterer to mann? WTF?

Grunnen til at Haakonsen også taues er at reglene for utroskap går på begge parter. Hvis han har gjort det mulig for Stabæk og unndra penger fra Nancy så er han i prinsippet skyldig.
    Straffeloven § 275 sier "For utroskap straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning eller å skade, forsømmer en annens anliggender som han styrer eller har tilsyn med, eller handler mot den annens tarv."
    Strafferamme 3 år og medvirkning er likestilt som utroskap i seg selv.

Selv om at Nancy ikke har anmeldt saken, har påtalemyndigheten mulighet (og skal også) straffeforfølge forhold de blir oppmerksom på.

At han er pågrepet høres kanskje veldig hardt ut, men i slike saker er det helt vanlig. Han løslates nok etter avhørene er gjennomført. Noe annet finner jeg veldig merkelig

Leave a comment:

• Alex Malager
    replied
    Det var jo en voldsom vending, hvis det stemmer at de er pågrepet som det står så må det jo bety at Politiet anser at det er fare for bevisforspillelse? Hvis ikke så hadde det vel holdt med en høflig telefon og forespørsel om avhør.

Leave a comment:

Working...
X