Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

WPS-ligaen (USA) 2012 avlyst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• WPS-ligaen (USA) 2012 avlyst

I går blei det klart Womens Professional Soccer (WPS) i USA blir avlyst.
    Dagens gjetord kommenterer dette i kortformat og ser på mulighetene til å hente amerikanske spillere. Det er nemlig venta en spillerflukt til europa og tidligere nevnt i .

Link til WPS offisielle beslutning.

New York Times har en grundig artikkel om hva som egentlig har skjedd der borte.
    in Absinthia

Originally posted by Hjesus View Post
    I går blei det klart Womens Professional Soccer (WPS) i USA blir avlyst.
    Dagens gjetord kommenterer dette i kortformat og ser på mulighetene til å hente amerikanske spillere. Det er nemlig venta en spillerflukt til europa og tidligere nevnt i .

Link til WPS offisielle beslutning.

New York Times har en grundig artikkel om hva som egentlig har skjedd der borte.
    Hm... Sprøtt at sånt går an. Men, men 'only in the US' ... etc.

Syns det er vel mange nye spillere i Vålerenga Damer A nå, MEN har stussa på hvorfor ikke forsvaret er blitt forsterka enda. (Er det omskolering på gang? Hvem spilte egentlig i forsvarsfirern mot Røa?)
    Her bør man som du sier, vurdere å hente en bra forsvars-spiller på et lån - (kanskje to fra samme klubb??) Men disse eventuelle Amerikanerinnene - hva kan vi tilby dem i lønn? Eller er alle penga til nye spillere brukt opp nå? Vi vasser vel ikke i cash?

Comment

Originally posted by san Paolo View Post
      Hvem spilte egentlig i forsvarsfirern mot Røa?
      Med fare for å huske feil på plasseringa av midstopperne tror jeg det var:
      Silje Kronkvist - Elisabeth Bakken - Hanne Mellingsseter - Sharon Hansen
      Etter hvert kom Pernille Bakken inn for Elisabeth Bakken.

Jeg ser flere muligheter til å hente spillere.
      Amerikanerne er profesjonelle, men uten jobb, altså får de sannsynligvis ikke samme betingelser i europa.
      De beste havner sannsynligvis i Tyskland som er regna som den beste ligaen.
      Sverige er vel regna litt bedre enn den norske, så en del vil naturligvis også komme dit, men spillere som må vike plass på disse laga for stjernene fra USA blir nok også frigitt til å spille for andre klubber, eventuellt utlånsavtaler.

Jeg vil tro det er bedre for en tysk klubb dersom de henter en, å la det nåværende andre eller tredjevalget spille en sesong i toppserien enn å råtne på benken i tyskland.
      in Absinthia

Comment

Originally posted by Hjesus View Post
        Med fare for å huske feil på plasseringa av midstopperne tror jeg det var:
        Silje Kronkvist - Elisabeth Bakken - Hanne Mellingsseter - Sharon Hansen
        Etter hvert kom Pernille Bakken inn for Elisabeth Bakken.

Jeg ser flere muligheter til å hente spillere.
        Amerikanerne er profesjonelle, men uten jobb, altså får de sannsynligvis ikke samme betingelser i europa.
        De beste havner sannsynligvis i Tyskland som er regna som den beste ligaen.
        Sverige er vel regna litt bedre enn den norske, så en del vil naturligvis også komme dit, men spillere som må vike plass på disse laga for stjernene fra USA blir nok også frigitt til å spille for andre klubber, eventuellt utlånsavtaler.

Jeg vil tro det er bedre for en tysk klubb dersom de henter en, å la det nåværende andre eller tredjevalget spille en sesong i toppserien enn å råtne på benken i tyskland.
        Thanx! Imponert over detalj-kunnskapene dine!

MEN: kan en evt, USA-import (el lån) bli litt som 'å pisse i buksa for å holde varmen'?
        Vi HAR vel en del spillere som sikkert klarer forsvarsjobben - OG som er motiverte for flere år i Vålerenga. Skal da de benkes til fordel for en/et par leiesoldater som trolig bare blir i ett år??

Comment

Hvordan er den norske ligaen vurdert i Europa? Ser for meg at vi ikke er like pengesterke som svenske, tyske og kanskje franske klubber?

Comment

Det er vel en allmenn akseptering at Frauen Bundesliga er den beste fotballserien for kvinner i europa.
            Det er vanskelig å finne tall på dette, så forskjellen på seriene er nær sagt håpløst å finne. Det burde være forholdsvis enkelt for UEFA å publisere talla for team coefficient også for damene, de gjør det ikke - eller de gjemmer det så jævlig langt bort at jeg ikke klarer å finne det.

På landslagsnivå har jeg derimot finni tall.
            1. 49,206 Tyskland
            2. 40,020 Norge
            3. 39,462 England
            4. 39,409 Sverige
            5. 37,591 Frankrike
            6. 34,373 Italia
            7. 33,491 Danmark
            8. 33,132 Finland
            9. 32,944 Russland
            10. 32,194 Nederland

Ut i fra disse talla oppfatter jeg Tyskland som et kraftig mye bedre landslag enn resten. Norge, England, Sverige og Frankrike er tildels jevne. Resten er et stykke bak igjen.

Det jeg har finni på klubbnivå er kun rankinga til de forskjellige klubbene. Coeffisienten finner jeg ikke, så hvor javne de er - se det er det umulig å si noe om. Uansett. Ut i fra UEFA Woman Champions Leage Access List (pdf-dokument) er rangeringa av beste liga slik:
            1. Tyskland
            2. Frankrike
            3. Sverige
            4. Russland
            5. Engand
            6. Danmark
            7. Italia
            8. Norge
            9. Island
            10. Østerrike

Dette er rangeringa som er ut i fra de siste års resultater i europacupene, så den bør jo gi et brukbart bilde.
            Allikevel, noen kommentater må gjøres.
            Det har blitt spilt UEFA Womens Champions League 10 ganger. Vinnerne har kommi fra følgende nasjoner:
            6 ganger Tyskland (Frankfurt, Turbine Postdam, 2001 Duisburg) (2001–02, 2004–05, 2005–06, 2007–08, 2008-09, 2009–10)
            2 ganger Sverige (Umeå) (2002–03, 2003–04)
            1 gang Frankrike (Olympique Lyonnais) (2010–11)
            1 gang England (Arsenal) (2006–07)

To norske lag har nådd semifinale.
            Trondheims Ørn i 2004-05
            Kolbotn i 2006-07

Danske lag har nådd semifinalen tre ganger.
            Fortuna Hjørring i 2002–03
            Brøndby i 2003–04, 2006–07

Dersom vi ser bort i fra Umeå som jo er i finalen eller semifinalen hvert år, så har Sverige 1 tap i finalen og ytterligere 2 semifinalister.
            Djurgården/Älvsjö med finaletap i 2004-05 og semifinale i 2005-06
            Malmö FF med semifinale i 2003-04
            Svenske Umeå vært topp fire i 7 av de 10 sesongene.

Liste etter antall representasjoner topp 4.
            1. 12 Tyskland (3 lag)
            2. 10 Sverige (3 lag)
            3. 6 Frankrike (3 lag)
            4. 4 England (1 lag)
            5. 3 Danmark (2 lag)
            6. 2 Norge (2 lag)
            7. 1 Italia (1 lag)
            7. 1 Finland (1 lag)

Ser man på disse talla så synes det klart at Tyskland og Sverige er langt bedre enn andre nasjoner. Frankrike halser litt etter, mens de resterende seriene virker forholdsvis jevne. Ettersom Frankrike er ranka bedre enn Sverige, må de ha mange lag som plukker mye poeng. Men Russland på 4. plass på rankinga glimrer med sitt fravær blant topp 4. England har tydeligvis bare Arsenal som er gode. Jeg antar derfor at seriene under Tyskland, Frankrike og Sverige er ganske jevngode.

Men spriket er stort. I Frauen Bundesliga leder per dags dato Postdam med 30 poeng. Det er forholdsvis javnt blant topp 4 (4. plass 25 poeng), men så gjør det seg store utslag. På bånn finner vi Bayer Leverkusen med bare 3 poeng. Høres det kjent ut? Toppserien i fjor vant Røa med 54 poeng. To lag hadde 51 poeng og det fjerde laget hadde 49. Derfra kom det et kvantesprang og på bånn var Linderud/Grei med 1 poeng, mens Medkila hadde 12 poeng. 3. beste lag var Sandviken med 19.

I damallsvenskan i fjor vant Malmö FF med 49 poeng. Fjerdeplassen hadde 43 poeng. På bånn var Piteå med 17 poeng og Hammarby og Dalsjøfors med 8 poeng.

Jeg tror ikke toppserien står noe tilbake for de andre ligaene, unntaket er Tyskland. Problemet er at vi per dags dato ikke har klart å stable et skikkelig stjernelag på banen, slik Sverige (Umeå), Frankrike (Olympique Lyonnais) og England (Arsenal) har. Jeg tror det er ganske så jevnt bak Frauen Bundesliga og når Vålerenga toppen i Norge, så har vi også mulighet på semifinale/finale i Womens Champions League for de norske laga faller ikke igjennom der, slik tippeligalaga gjør. Røa var i kvartfinale så seint som i 2009-2010.
            in Absinthia

Comment

Iflg. denne artikkelen ønsker en del USA-dameproffer seg til Norske klubber. 3-4 klubber har fått henvendelser.

http://fotball.aftenposten.no/kvinner/article223685.ece

MEN de norske klubbene har bare ikke råd til å hente noen...

Comment

Working...
              X