Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spillestilen til Vålerenga.(Forståelse for oss supportere)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spillestilen til Vålerenga.(Forståelse for oss supportere)

Originally posted by Flem View Post
    Liker at Thomassen er offensiv fra start.

http://www.nettavisen.no/sport/article3340331.ece

"Og Vålerengas nye venstreback frykter ikke at han skal få samme problem som Fredrik Stoor."
    Liker også offensivitetet, men ikke at han sier at her skal han være en stående back.
    Dette var et problem i fjor og MA må komme opp med noen nye løsninger på kantene hvis det skal fungere.

(Flyttet til denne tråden da den ble opprettet rett etterpå -mod)
    Last edited by skog; 22.02.2012, 13:47.
    Man må delta for å vinne

Originally posted by thorstein View Post
    Liker også offensivitetet, men ikke at han sier at her skal han være en stående back.
    Dette var et problem i fjor og MA må komme opp med noen nye løsninger på kantene hvis det skal fungere.
    Nå er det jo sånn spillestilen til Vålerenga er tydeligvis.

Comment

Spillestilen til Vålerenga.(Forståelse for oss supportere)

Lager en tråd der vi kan diskutere spillestilen til VIF og vår forståelse av den.

Hva er så hovedelementene i den?

- Ballbesittende for å diktere tempoet i kampene.
      - Gjennvinning av ballen
      - Teknisk og raskt spill langs bakken.

Jeg har en rekke ganger opplevd supportere som uffer seg når laget roer ned spillet med ballen i laget og at man blir frusterte når laget for endte gang vender fra back til back eller spiller tilbake til midstopper.

Mange tror at den eneste veien til målet er full fart i angrep hver eneste gang.(Drillo-fotball)

Plutselig så roer laget vårt ned angrepet med ballen i laget og starter med posisjonspillet sitt.
      Noen ganger for å skape enda større sjanser og noen ganger for å hvile med ballen i laget.

Da spiller gutta helt etter boka og gjør jobben sin.

Man kan gjerne være uenige i spillestilen,men under kamp så kan vi ikke være misfornøyd når spillerne følger taktikken til fulle.

Noen innspill og tanker rundt forståelsen av spillestilen?
      EVIG VIF

Comment

Originally posted by skog View Post
        Nå er det jo sånn spillestilen til Vålerenga er tydeligvis.
        Det har vært tydelige tegn i treningskampene at backen på angripende side kommer opp... og at vi da står igjen med tre mann... går vi gjennom midten kommer midtstopper... dette vil gi oss flere elementer i angrepet...

Så tror nok vi må ha backer som behersker å stå og fordele ball, og samtidig kunne doble på kant og legge innlegg... Er ikke lett å finne de med norske budsjetter. Glad vi fant thomassen!
        Vål'enga - en gang, hver gang, ALLTID!

Comment

Jeg er veldig glad i grunntanken for hvordan man skal spille, men har hele tiden ment at denne typen fotball krever stor bevegelse.
          Store deler av fjorårssesongen var det mye stillestående folk på midten og i angrep, og da ble det vel mye trilling av ball i bakerste ledd. Hvis tanken er at man skal plukke med seg balltrillingsprinsippene til barca MÅ det mye mer bevegelse til. Pass-and-move, pass-and-move.

I 2010 var man flinke på at en stakk i bakrom og en møtte. Ofte stakk Singh mot hjørneflagget og skapte dermed plass for en møtende Fellah. Dette ga Fellah mer rom enn det han fikk i fjor. Oppspillet kan dermed enten komme i bakrom på løp eller på møtende midtbanespiller. I fjor så man lite til disse løpene mot hjørneflagg/i bakrom, og det ble dermed veldig trangt i mellomrommet for fellah/veigar. Med en gang det ble bevegelse, åpnet det seg opp.

Det hjelper lite med gode tekniske finesser hvis alle rundt en står stille.
          Dette har vært min kjepphest lenge. pasningsbasert spill Må følges opp av mye motsatte bevegelse rundt ballfører.

jeg er ellers enig i at balltrilling bak er helt riktig i forhold til taktikken. hvile med ball og få motstanderen til å løpe etter og dermed slite seg ut. Men når man først går i angrep må det eksplodere og være ensrettet. raske pasninger og bevegelse i forhold til hverandre.

En annen ting jeg kanskje savner er viljen til å ta kontringer. Har ofte sett at selv ved gode muligheter for overtallskontringer så roer man ned. Det er ikke motstridende taktikk å ta enkelte kontringer innimellom, men det må gjøres helhjertet. Midtbanespillere og vinger må ta lange løp og følge etter og fylle på i boks ved kontringer. Bryter man gunstig etter corner imot må man innimellom tørre å ta kontringer.
          --Godfather--

Womble till I die!

Comment

Hvis jeg skulle skrive opp noen stikkord om hva jeg synes VIFs spillestil handler om, og her går jeg helst ut fra hvordan vi helst vil fremstå ikke hvordan vi gjorde det i fjor der vi så mangler på flere punkter.

Hovedpunkter:

- Dominerende. Ønsker og ha ball og styre spill, dette får vi til via de tre neste punktene.
            - Kontrollert gjennombruddshissig beskriver filosofi, Kontrollert gjennombruddshissig betyr at man skal være gjennombruddshissig hvis en god mulighet byr seg, men at man ikke har noe i mot og ha ball i laget hvis ikke de riktige gjennombrudd sjansene dukker opp.
            - Torpedo-fotball. Dette ble ett kjent uttrykk på slutten av 2010, og det Martin kaller den offensive gjenvinningen der man skal ofre alt man har for å vinne tilbake ballen i de neste 3 sekundene etter balltap. Dette er også en av grunnen til at splitting av stoppere blir effektivt. ved å gjøre dette kan man effektivt flytte opp begge sentrale midtbanespillere lenger opp og ved å overbefolke midtbanen gjøre det enklere å vinne tilbake ball.
            - Pass and run. Beskriver hvordan spillere skal tenke for oss. Dette vil føre til stor bevegelse og ett høyt pasningstempo.

Underpunkter:

- Splitting av stoppere. Ett Velkjent trekk i Vålerenga inspirert fra Ajax metoden der ene midtstopperen trekker opp i midtbane leddet for å skape ubalanse. Det som kan være verdt og merke seg er at ved å flytte stopper opp i midtbane ledd frigjør begge midtbanespillerne.
            - Klassisk Ving (i form av breddeholdere). Eller kanskje Moderne klassiske vinger er ett bedre ord?. Uansett så betyr det egentlig at Ving først og fremst skal holde bredden, slikke krit og sørge for at vi alltid har en god mulighet til å venne spill. Når først spilleren involverer seg i spillet vil man se tydligere eksempler på moderne vinger der de ofte involverer seg innover i banen.
            - Stasjonære backer Backene i Vålerenga er ikke offensive dvs at de er ment og være støttende for ving istedenfor å komme på overlapp, som er en konsekvens av å flytte opp stopper i midtbane leddet. Jeg har sett mange klage på at vi ikke sender de på løp og at ving får alt for lite støtte. Dette skal løses egentlig ved at de to midtbanespillerne som får større frihet skal gå på løp og kunne støtte ving i større grad. Dette så vi mindre til i fjor i og med at vi ikke fikk til noe ordentlig pasningspill, og dermed ikke fikk flyttet midtbanespillerne høyt nok i banen. Men i utgangspunkt skal denne jobben gjøres oftere av de sentrale og offensiv midt.
            - Kombinasjonsspill Vi skal sette opp kombinasjoner trekanter, og ha stor bevegelse og løp på tredje mans bevegelse. Dette vil gjøre det vanskelig for motstander og demme opp for oss og vil gi oss muligheter for gjennombrudd mot etablert forsvar. Dette så mindre av i fjor, der vi ble alt for stasjonære.
            - Vending av spill Vi skal alltid ha en Ving som breddeholder så vi kan vende spill hvis det blir for trangt. Dette krever gode pasningsføtter fra midtbanen bakre firrer. Dette bruker vi konsekvent får å løse opp spill.

Får å ble bedre enn vi var i fjor så må bevegelsene, viljen til å ville ha ball, og kombinasjonspill opp flere hakk. Hvis vi klarer dette vil det gjøre det lettere å få kjørt gjennom mange av de andre punktene.

Comment

Originally posted by 1/2VorseN View Post
              Hvis jeg skulle skrive opp noen stikkord om hva jeg synes VIFs spillestil handler om, og her går jeg helst ut fra hvordan vi helst vil fremstå ikke hvordan vi gjorde det i fjor der vi så mangler på flere punkter.

Hovedpunkter:

- Dominerende.
              - Kontrollert gjennombruddshissig
              - Torpedo-fotball.
              - Pass and run.

Underpunkter:

- Splitting av stoppere
              - Klassisk Ving
              - Stasjonære backer
              - Kombinasjonsspill
              - Vending av spill
              Jeg er veldig enig med dine tanker. Og for å få maksimalt ut av dette, så trenger vi spillere som kan handtere flere posisjoner, samt at de evner å omstille seg raskt. Jeg skulle helst sett en offensiv firer, altså spiss, 2 vinger og 10'er rollen, som alle kan spille i alle fire posisjoner. Dette gir oss muligheter til å rotere under kamp. Det er dette som gjor de gode lagene best. I fjor så stoppet mye opp når f.eks. ogude kom opp i rollen til VPG, og da hadde vi to offensive midtbane spillere, og gjerne en spiss og nærmeste ving tett innpå hverandre. Da skal VPG trekke ned, evnt vingen trekke ned og VPG ut på kant. Da er vi hele tiden i balanse. og motstanderne vil slite med å handtere at det er forskjellige spissferdigheter som de møter hele tiden.

Er "enkelt" møter man bare Ibba vet man at han er venstre beint og ønsker å dra seg langs linja, er plutselig VPG eller Berre der, så endrer forutsetningene seg... også er Ibba tilbake i neste angrep.. ikke moro å være forsvarer og da ha null kontroll på spillerne du møter..

men utover det... helt enig med deg 1/2vorsen
              Vål'enga - en gang, hver gang, ALLTID!

Comment

Som jeg ser det så er spillestilen veldig tydelig.
                Håper våre egne supportere ikke blir frusterte når gutta småspiller i bakrekka og lar ballen gå på tvers og bakover.
                Det er faktisk en grunn til at vi gjør det.

Der mange lag slår langt for å vinne duellene, så spiller vi ballen langs bakken for å skape de samme sjansene.

Klart det er uvant for dem som er vant til "kick and run" fotballen til Drillo for eksempel,men tror det er viktig at alle setter seg enda bedre inn i spillestilen vår.

Jeg er temmelig sikker på at en dominerende og pasningsorientert fotball + at laget er sterke på gjenvinning av ballen er rette veien å gå.
                EVIG VIF

Comment

Formasjonen våres er jo helt feil i forhold til måten vi ønsker å spille på, og det er veldig frustrerende å se på at Martin ikke har fått dette med seg.

Vi spiller en 4231-formasjon, som Manchester City. Vi ønsker å spille som Barcelona (men ikke like ekstremt.) Martin sier at intensjonen våres er å slite ut motstanderen, helt til de blir slitne og deretter må vi sette inn støtet, dette har han tatt fra Guardiola. Spillestilen som vi har lånt fra Manchester City står stikk i strid med måten vi spiller på. City har spillertyper som Aguero, David Silva, Balotelli og Tevez som har fart og ekstrem presisjon. Vi har ikke slike spillertyper som dette. 4231 er en ”moderne” formasjon som er en slags forbedret utgave av 442. Begge formasjonene blir helt like om man flytter kantspillerne lengre ned på banen. 422/4231 har en filosofi som går i lengderetning, våres ønske å spille på er i bredden.

Så kommer spørsmålet: hvorfor skal vi som spiller i bredden bruke en formasjon som står for lengderetning? Vi har prøvd å spille på tvers av motstanderlaget, men det fungerer dårlig når vi har 2 sittende midtbanespillere som gjør at vi alltid ”henger litt igjen”, vi har for lite kreativitet fremover til å spille i bredden når vi bare bruker 2 spisser i Pedersen og Fellah (Gunnarsson), Nielsen og Berre blir for lite involvert. Og når sentrale midtbanespillere skal komme oppover på banen for å hjelpe, blir vi ekstremt sårbare bakover.
                  Problemet er at vi klarer ikke å skape noe fremover i det hele tatt når det hele tiden virker som at vi har for lite pasningsalternativer fremover. Dette kunne blitt løst hvis vi bruker kun én defensiv midtbanespiller. Dette hadde vært den perfekte formasjonen for det spillermaterialet vi har:

----------Ogude---------
                  -- Singh--------Fellah---
                  Nielsen—Pedersen----Ibba

Med denne formasjonen ville vi kunne true bakrom med hurtige Pedersen og Nielsen, teknikk og dribling i Ibba kommer godt med. vi vil være farlige i rommet mellom forsvaret og midtbanen til motstanderlaget fordi vi har Fellah og Singh bak som alltid truer og kan velge mellom å slå smarte pasninger eller langskudd. Vi vil få mye bedre gjennombruddskraft, og vil bli bedre på kontringer.
                  Bakdelen med denne formasjonen er at vi mister defensiv kraft når vi mister en sittende midtbanespiller, men dette tapet tror jeg ikke ville vært stort, hvorfor? Fordi Ogude faktisk er god nok til å gjøre en jobb for 2 bak der, vi har en defensiv midtbanespiller med internasjonalt snitt, hvis vi lar han ligge i den rollen istedenfor å ta han med opp i angrep hele tiden vil vi fortsatt være bunnsolide bakover. Hæstad har tapt seg masse de siste åra, og kan være reserve for Ogude, som antageligvis kommer til å bli solgt snart uansett!

Altså; Bytt formasjon, vi kan ikke fortsette på denne måten. Spillestilen våres crasher helt med formasjonen, vi bryter ned grunnmuren vi bygde i 2010. Det er viktig at ting forandres SÅ FORT SOM MULIG, det er fortsatt tidlig i sesongen og hvis vi ikke gjør det nå kan det være for seint senere, og enda en sesong er kastet bort på grunn av feilvalg i lederskapet!

Comment

Originally posted by EngaForAlltid View Post
                    Formasjonen våres er jo helt feil i forhold til måten vi ønsker å spille på, og det er veldig frustrerende å se på at Martin ikke har fått dette med seg.
                    (...)
                    Bytt formasjon, vi kan ikke fortsette på denne måten. Spillestilen våres crasher helt med formasjonen, vi bryter ned grunnmuren vi bygde i 2010. Det er viktig at ting forandres SÅ FORT SOM MULIG, det er fortsatt tidlig i sesongen og hvis vi ikke gjør det nå kan det være for seint senere, og enda en sesong er kastet bort på grunn av feilvalg i lederskapet!

Halloisen du!
                    At ikke du jobber i administrasjonen? Eller kanskje helst burde du jo vært i Martins sko. Du har jo åpenbart løsningen på problemene våre. Jeg kan ikke skjønne at ikke det er du som er trener for laget. Skandale.
                    Eller vent... kan det være at Martin Andresen har hundre millioner ganger mer peiling enn deg?

Du blander helt vilt mellom, spillestil, formasjon og laguttak i innlegget ditt.
                    Det blir rett og slett litt vrient å ta deg seriøst når du åpner med å presentere seg som frelser og gud, for så å følge opp med et sammensurium av ymse observasjoner.

Det er litt vanskelig å følge, men du mener altså at vålerenga må gjøre som du skisserer her nå, ellers går sesongen i dass? Unnskyld at jeg ler.

Enn så lenge priser jeg meg lykkelig for at Martin har roret, og jeg håper vi får se en markant forbedring av spillet vårt i de neste kampene.
                    Skulle progresjonen utebli, og vi ligger og kaver uten flyt når sesongen er midtveis, ja da brenner det nok på dass for Martin. Alle er enige i at det nå er eksamen.
                    Men kan vi ikke da samarbeide for å gi Martin og laget de beste arbeidsbetingelsene or å muliggjøre dette? Er ikke det VÅR jobb?

Øksa kommer tidsnok den, om resultatene uteblir. Vær ikke redd.
                    Jeg for min del håper vi slipper å økse martin.
                    Slik jeg ser det er det bedre at Martin kanskje lykkes nå, enn å få inn en annen trener som må begynne på nytt, og kanskje lykkes i fremtiden...

Comment

Halloisen du!
                      At ikke du jobber i administrasjonen? Eller kanskje helst burde du jo vært i Martins sko. Du har jo åpenbart løsningen på problemene våre. Jeg kan ikke skjønne at ikke det er du som er trener for laget. Skandale.
                      Eller vent... kan det være at Martin Andresen har hundre millioner ganger mer peiling enn deg?
                      Jeg er faktisk enig i mye av det han skriver (selv om det kanskje var en litt ekstrem formulering). Personlig tror jeg denne formasjonen kunne hjulpet oss til å flytte spillet lengre opp i banen. Når vi flytter opp en midtstopper i dag, føler jeg at vi kun over befolker midtbanen og blir stående å trille rundt midtsirkelen uten mål og mening. Barcelona (som vi liker å sammenligne oss med) triller ofte ballen utenfor motstanderens 16-meter, og har derfor færre ledd å trenge gjennom når de øyner en mulighet. Defensivt mener jeg vi må slutte å sende opp en midtstopper helt til vi faktisk har fått en midtstopper som er god med ball i beina (noe alla Ken Remi). Vi kan heller bruke Thomassen som faktisk er en offensiv back, og la Muri bli igjen å passe på bakover.

Comment

Originally posted by randomshiet View Post
                        Jeg er faktisk enig i mye av det han skriver (selv om det kanskje var en litt ekstrem formulering). Personlig tror jeg denne formasjonen kunne hjulpet oss til å flytte spillet lengre opp i banen. Når vi flytter opp en midtstopper i dag, føler jeg at vi kun over befolker midtbanen og blir stående å trille rundt midtsirkelen uten mål og mening. Barcelona (som vi liker å sammenligne oss med) triller ofte ballen utenfor motstanderens 16-meter, og har derfor færre ledd å trenge gjennom når de øyner en mulighet. Defensivt mener jeg vi må slutte å sende opp en midtstopper helt til vi faktisk har fått en midtstopper som er god med ball i beina (noe alla Ken Remi). Vi kan heller bruke Thomassen som faktisk er en offensiv back, og la Muri bli igjen å passe på bakover.
                        Enig med deg. Skulle gjerne sett feks Thomassen bli med oppover, og heller holdt igjen en midtstopper. Men jeg er ikke enig i at dette bør være Muri. Muri er ekstremt treig, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger han blir parkert i løpsdueller i løpet av en sesong. Nordvik derimot er vel en av landets(?) raskeste forsvarsspillere, og kan lett hamle opp med en spiss på løp.
                        Ellers håper jeg Martin får spillestilen ut i full blomst nå. Får han dette til skal det bli vanskelig for de fleste lag i Norge å møte oss. Et ballsikkert lag med en killer som Pedersen på topp lukter jo gull lang vei på papiret. Så var det det å få det ut i praksis da....
                        Hater,hater,hater bergen by!!!

Comment

[QUOTE=EngaForAlltid;280777]Vi spiller en 4231-formasjon, som Manchester City.[QUOTE]

Bare for å være pirkete: Angrepsformasjonen vår er 3-4-3.

En formasjon som også fungerer bedre med Aguero, David Silva, Balotelli og Tevez enn Berre, Nielsen, Veigar Pall og Chuma Anene.

Enda godt vi ikke spiller i Premier League i år, da tror jeg vi hadde fått stryk.

Comment

Det innlegget engaforlltid har skrevet over er veldig riktig mener nå jeg. Å påstå at Martin har så mye peiling burde folk begynne å innse snart. Han vil spille en spillestil som barca og sender utpå spillere som likesågodt kunne spilt for ODD. (Muri, nordvik, Hæstad, Berre, Dawda.)
                            Trenger ikke å være rakkettforsker for å skjønne at ingen av disse passer til den spillestilen. Martin må gå, han har vist hva han kan få ut av dette laget. Han skryter av at han har den beste stallen noen sinne, men han stiller vel så og si med de samme spillerne som tidligere, som fortsatt ikke overbeviser.

Comment

Originally posted by Lensmann View Post
                              Trenger ikke å være rakkettforsker for å skjønne at ingen av disse passer til den spillestilen. Martin må gå, han har vist hva han kan få ut av dette laget. Han skryter av at han har den beste stallen noen sinne, men han stiller vel så og si med de samme spillerne som tidligere, som fortsatt ikke overbeviser.
                              To kamper inn. Hvem skal ta over nå da mener du?

Comment

Working...
                              X