Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Bedre med max 16-17.000 tilskuere på ny stadion (?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bedre med max 16-17.000 tilskuere på ny stadion (?)

Vi er på vei til å få en ny og etterlengta stadion.
    (Det har drøyd og drøyer, men vi kommer nok i mål...)

Men ei greie jeg har lurt på en stund: Har VIF planlagt for stor stadion? Det skulle, såvidt jeg husker, være en stadion som vil ta ca. 20.000 tilskuere.

Men: Interessen for TL-fotballen er synkende. Interessen for å se Vålerenga live på hjemmekamp er også synkende. Vi er fortsatt nr. 3 på publikumssnitt litt foran Viking, men ETTER nr. 2, Brann og nr. 1, RBK.

Brann har i år ca. 12.500 solgte billetter i snitt på hjemmekamper og 17.200 som max. De har en stadion som tar 17.317.
    Viking har ca. 10100 solgte billtter i snitt hjemme og 13.400 som max. Viking stadion tar nå 16.300.

Vålerenga har i år i snitt: 11.416 solgte billetter. Og max var ca. 16.700.

Kilder: Tilskuertall 2012: VG.
    http://vglive.no/#eliteguiden=s-attendees-sid-601
    Viking og Brann Stadion: Wikipedia

Vi trekker mindre folk enn Brann - og såvidt jeg veit - har vi jamt ligget bak Brann i alle år - med mulige unntak av 2004-06.

Trenger vi da en STØRRE stadion enn Brann?
    Me, I think not. Og jeg håper styret vil vurdere å skjære ned på antall tilskuerplasser til det blir ca. 16-17.000.

Fordelene, så vidt jeg kan se det, blir "tettere atmosfære" og til de få kampene hvor vi trekker mange, kan det bli såpass rush for å sikre seg billett at det blir oftere utsolgt enn tilfelle blir om vi får en stadion med 20.000 hvor det "alltid" er plass uansett... Og interessen vil bare være sånn 'på det jevne' - uten noen sinne å få de feber-tilstandene som man har hatt flere ganger i Bergen - affal før om årene...

Mulig det var riktig å tenke 20.000 tilskuere da planene ble laga for noen år siden. Men utvilkinga peker mot færre tilskuere og det syns jeg ledelsen i VIF bør ta konsekvensene av og kutte ned på størrelsen på tribunene. Vi har sett nok tomme plasser på Ullevål over flere år. Det kan bli nesten like ille på "vår nye"...

Andre som har meninger om dette?
    Last edited by san Paolo; 13.08.2012, 22:45. Reason: Div. små endringer

Såvidt jeg vet er dette allerede bestemt. Kapasiteten skal komme på rundt 18000 plasser hvor 6000 er ståplasser.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
      Såvidt jeg vet er dette allerede bestemt. Kapasiteten skal komme på rundt 18000 plasser hvor 6000 er ståplasser.
      18000 er bra for Enga og for de som ikke vet det, det vil komme tider også i framtiden.
      Det vil bo fler mennesker i Oslo etterhvert, og med det...fler i blått hvitt og med røde strømper - baby.

Comment

Og godt er det.

Man slutter ikke å oppgradere jernbanen fordi færre reiser med NSB ett år.

LD.
        Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Originally posted by ValleX View Post
          18000 er bra for Enga og for de som ikke vet det, det vil komme tider også i framtiden.
          Det vil bo fler mennesker i Oslo etterhvert, og med det...fler i blått hvitt og med røde strømper - baby.
          Det vil flytte inn ca. 40.000 mennesker bare på Ensjø, Økern, Ulven, Teisen de neste 10 årene. I tillegg vil Gamlebyen, Bjørvika, og Indre Oslo Øst øke med det samme.
          Jeg tror heller at stadion blir for liten. Det burde tenkes 20.000 med enkel utbygging til 25.000.
          Er vel det de gjør nå også.
          Man må delta for å vinne

Comment

Brann har i år ca. 12.500 solgte billetter i snitt på hjemmekamper og 17.200 som max. De har en stadion som tar 17.317.
            Viking har ca. 10100 solgte billtter i snitt hjemme og 13.400 som max. Viking stadion tar nå 16.300.

Vålerenga har i år i snitt: 11.416 solgte billetter. Og max var ca. 16.700.
            ett par viktige ting som er verdt å merke seg...

1. Bygda Bergen. Hva annet skjer mellom de syv fjell? De har skept en egen sub-kult som heier på Brann fordi det er så latterlig få andre tilbud.
            I Oslo er det tvert om, og derfor "umulig" å sammenlikne seg med...
            2. Viking, sjekket du snittet til Viking før de bygde ny arena? Der økte besøksantallet med ca 20%. Tar vi våre 11 400 solgte billetter og legger på 20% er vi pååe i 13 680. Jeg mener vi må ha rom for mer enn 2200 stk "ekstra" besøkende til de store matchene.

Og jeg tror også tilskuersnittet de første to-tre årene med stadion vil ligge nærmere 15 000 enn 10 000.
            Og som thorstein påpeker; Oslo blir bare større!
            Vål'enga - en gang, hver gang, ALLTID!

Comment

Originally posted by Stjerna85 View Post
              ett par viktige ting som er verdt å merke seg...

1. Bygda Bergen. Hva annet skjer mellom de syv fjell? De har skept en egen sub-kult som heier på Brann fordi det er så latterlig få andre tilbud.
              I Oslo er det tvert om, og derfor "umulig" å sammenlikne seg med...
              2. Viking, sjekket du snittet til Viking før de bygde ny arena? Der økte besøksantallet med ca 20%. Tar vi våre 11 400 solgte billetter og legger på 20% er vi pååe i 13 680. Jeg mener vi må ha rom for mer enn 2200 stk "ekstra" besøkende til de store matchene.

Og jeg tror også tilskuersnittet de første to-tre årene med stadion vil ligge nærmere 15 000 enn 10 000.
              Og som thorstein påpeker; Oslo blir bare større!
              Er jo bare bønder som flytter hit..

Comment

Originally posted by Stjerna85 View Post
                2. Viking, sjekket du snittet til Viking før de bygde ny arena? Der økte besøksantallet med ca 20%. Tar vi våre 11 400 solgte billetter og legger på 20% er vi pååe i 13 680.
                Husker du hvordan Stavanger Stadion var så skjønner du hvorfor de fikk en 20 % økning. Vi går fra nasjonalstadionen (som er i strålende forfatning) til en like god stadion. Eneste forskjellen er beliggenheten som spiller liten rolle da vi er et oslolag og ikke østkantlag. Både Ullevaal og den nye stadion vil ha t-banelinje (Ullevaals er dog nærmere), begge ligger langs ringveien, begge har busser i nærheten og begge vil ha noen få parkeringsplasser i umiddelbar nærhet.

Oppgraderingen vår vil derfor være minimal og kan ikke sammenlignes med for eksempel Viking og Aalesund som flyttet fra rønner til toppmoderne anlegg.

Comment

Synes fortsatt man skal tenke visjonært og for fremtiden når man bygger, vi kan ihvertfall ikke planlegge for det tilskuerantallet vi har nå om dagen, da kan vi likesågodt droppe hele stadion.

Comment

Er på en måte enig med Alex Malager her! Hvor ofte bygger man en egen stadion? Oslo er i vekst og det kommer til å bli enda flere folk som bor i Oslo.
                    Akkurat nå er vell 18 000 kjempe bra, men vill 18 000 være nok om 15-20 år? Hva da, skal vi bygge en ny stadion siden den forrige ble for liten?

Jeg ser argumentene til folk som vill ha den til 18 000, men jeg ser også argumentene til dem som vill ha den større.

Comment

Originally posted by enga View Post
                      Er på en måte enig med Alex Malager her! Hvor ofte bygger man en egen stadion? Oslo er i vekst og det kommer til å bli enda flere folk som bor i Oslo.
                      Akkurat nå er vell 18 000 kjempe bra, men vill 18 000 være nok om 15-20 år? Hva da, skal vi bygge en ny stadion siden den forrige ble for liten?

Jeg ser argumentene til folk som vill ha den til 18 000, men jeg ser også argumentene til dem som vill ha den større.
                      Det vil være mulig å bygge ut stadion. Det er det tatt høyde for i planleggingen.

Comment

Ops, da tok jeg feil mht. hva som var planlagt... 18.000 er affal bedre enn 20.000.
                        Uansett bra at det muligheter for utvidelse - hvis det blir behov for det...

Men trenden mht. fotballinteresse/antall tilskuere på kamp, er da stadig synkende - selv om befolkninga øker i alle Tippeliga-byer/kommuner.

Comment

Originally posted by enga View Post

Men hva er det som gjør at folk tror 18 000 vil være for lite om 15-20 år? Jeg mener den norske ligaen blir dårligere og dårligere, interessen faller og faller, samt at tilbudet av andre, mye bedre ligaer på tv blir bedre og bedre. Kun de siste årene hvor det har vært en total økning av interesse for tippeligaen har det vært bra med tilskuere. Jeg ser ikke hva som får dere til å tro at interessen skal være så jævla stor i fremtiden. Ligaen vår er på nivå med kyprotisk liga.

I Norge ser man heller kamper fra bedre liga på tv enn den skitne ligaen vi har i dette landet. De som drar på kamp er spesielt interesserte. Oslo kan dobble seg i størrelse, det vil ikke si at vi får så mye mer tilskuere av den grunn. Alle som flytter hit er bønder med tilhørighet til en annen by og en annen klubb. Dette bringer de videre til sine barn, som gjør det samme igjen osv.

Jeg er født og oppvokst på beste østkant i Oslo, og 8 av 10 av mine fotballinteresserte venner ser heller fotball fra England og Spania enn Norge. Uavhengig om det sendes samtidig eller ikke. Norsk fotball er rett og slett for kjedelig for folk som ikke er die hard supportere av ett lag.

Jeg skjønner at det ikke er så lett for dere/oss og forstå da vi hadde valgt vif over alt, men det er faktisk slik det er. Så jeg mener det er greit å ha utbyggingsmuligheter i tilfelle vi trenger det, men å anta at vi trenger større stadion om 20 år bare fordi det er 20 år frem i tid er jeg uenig i.

Nico 8, som velger VIF og norsk fotball foran ligaer i ett land jeg ikke bor i.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post
                            Men hva er det som gjør at folk tror 18 000 vil være for lite om 15-20 år? Jeg mener den norske ligaen blir dårligere og dårligere, interessen faller og faller, samt at tilbudet av andre, mye bedre ligaer på tv blir bedre og bedre. Kun de siste årene hvor det har vært en total økning av interesse for tippeligaen har det vært bra med tilskuere. Jeg ser ikke hva som får dere til å tro at interessen skal være så jævla stor i fremtiden. Ligaen vår er på nivå med kyprotisk liga.

I Norge ser man heller kamper fra bedre liga på tv enn den skitne ligaen vi har i dette landet. De som drar på kamp er spesielt interesserte. Oslo kan dobble seg i størrelse, det vil ikke si at vi får så mye mer tilskuere av den grunn. Alle som flytter hit er bønder med tilhørighet til en annen by og en annen klubb. Dette bringer de videre til sine barn, som gjør det samme igjen osv.

Jeg er født og oppvokst på beste østkant i Oslo, og 8 av 10 av mine fotballinteresserte venner ser heller fotball fra England og Spania enn Norge. Uavhengig om det sendes samtidig eller ikke. Norsk fotball er rett og slett for kjedelig for folk som ikke er die hard supportere av ett lag.

Jeg skjønner at det ikke er så lett for dere/oss og forstå da vi hadde valgt vif over alt, men det er faktisk slik det er. Så jeg mener det er greit å ha utbyggingsmuligheter i tilfelle vi trenger det, men å anta at vi trenger større stadion om 20 år bare fordi det er 20 år frem i tid er jeg uenig i.

Nico 8, som velger VIF og norsk fotball foran ligaer i ett land jeg ikke bor i.
                            Med fare for å starte en ny diskusjon så vill jeg ikke si at den norske ligaen blir dårligere. Den har ikke blitt noe bedre, men lagene (nasjonene) som var dårligere enn oss før har tatt store steg og blitt bedre. Fotballen generelt blir jevnere og jevnere rundt om i Europa, selv om man fortsatt kan se store seiere!

Om 18 000 blir for lite om 20 år er det vell egentlig ingen som kan svare på. Det får nesten tiden vise. Nei, selv om det kommer flere folk til Oslo betyr det ikke automatisk at vi får flere tilskuere på kamp. Men jeg vill da si at vi får ett enda større potensialet for å få flere på kamp.

Jeg er ingen spåmann (tror jeg) og jeg vet heller ikke hva som skjer med Enga om 20 år. Men jeg er bare redd for at når vi først får en egen stadion etter 100år+ at den blir for liten selv om 18 000 nå kanskje virker best.

Comment

Tror.. håper.. Er i hvert fall lite offensivt å satse på at fotballinteressen og publikumstallene skal NED. For Engas del så er vi den kuleste klubben i landet, holder til i Norges hovedstad og eneste sted som vel kan kalles en by sammenlignet med hva som kalles en by ellers i Europa. Klubben har historie, sjarm og bør kunne ta steget opp som noe som engasjerer og skaper entusiasme for alle Oslos borgere. Vi har et voldsomt potensiale i å skape identitet også utenfor Vålerenga i seg selv og Oslo Øst generelt.

Det som vel trekker mest publikum er jo sportslig suksess. Også her har vi et enormt potensiale som vi har vært mildt sagt ræva på i mange år. Vi kan rekruttere fra det bredeste området i Norge, "alle" vil til Oslo og vi har tilgang til spennende "unorske spillere" som ingen andre lag kan sammenligne seg med. Vi burde strengt tatt vinne serien hvert eneste år og delta i Europa jevnlig.

At folk "holder med" lag i andre land finner jeg helt latterlig og ultraflaut. Det er greit å nyte fotball på et høyere nivå men for de fleste kommer engasjementet ved å "holde med" et lag. At noen velger å identifisere seg med engelske og italienske lag er for meg helt ubegripelig. De har vel neppe vært i Liverpool eller Manchester noensinne. Oslo er din by, må da være mye mer givende å engasjere seg der man bor og kunne gå på kamp jevnlig? Det må bare gjøres mer attraktivt. Gjør det "kult" å gå på kamp eller følge laget, spill attraktiv fotball og vinn serien.

Om vi noensinne får nytt stadion blir det et ypperlig utgangspunkt for å skape ekte identitet og tilhørighet. Bare stadion i seg selv vil skape masse engasjement. Videre bør billettprisene senkes betraktelig. Ja, det er ikke dyrt med 200kr for en som tjener 700' i året(antar det er snittlønn i Oslo) men så er det vel ikke hvitsnippen som er kjerneskaren uansett. Hører at billettinntektene bare er 10% av budsjettet så da skjønner jeg ikke at det kan være nødvendig å ha så høye priser. For meg som arbeidsledig/evig student/latsabb går hele "månedslønna" med på en kamp. Er vel tilsvarende for andre med blå snipp, alkoholikere og narkomane som utgjør mesteparten av Klanen. (Spissformulerer her, men såpass skjønner du!) Gjør det til en "folkegreie" å dra på kamp. Få med fattigfolket med lave priser. Så får man med hvermannsen ved å kjøre show og alle andre tiltak som Klanen hittil har klaget på. Selg pølser og brus. Men selg også øl, vin, gourmetburgere, popcorn, vimpler, flagg, drakter, skjerf og alt annet som barnefamilier og "vanlige folk" synes er morsomt. Få med alle er poenget mitt. Kjør noen pauseshow med Justin Bieber(lokke unge jenter), "lasershow"(lokke unge gutter), cricketoppvisning(appellere til innvandrere), utdeling av sminke og tupperware(appellere til kvinner) men la grunntema hele tiden være Vålerenga. Vi har jo en perfekt introsang med kjerka og pausesang med vål'engas sang.

Greit mange dårlige eksempler der men håper poenget er klart. Det bør være mulig å øke publikumstallet betraktelig. Utnytt ny-stadion-effekten for hva det er verdt. Det flytter som andre sier fler og fler til Oslo, det må da gå an å inkludere disse i byen og laget? Er for sløvt å godta at de skal heie på en by i England som ingen vet noe om annet enn at de har et bra fotballag og dårlig mat. Så tenk stort, bygg stort og sats stort. "Best i Norden og unike i Europa" ble gjort til skamme men det var herlig at vi turte å prøve og det er fortsatt fullt mulig.

Comment

Working...
                              X