Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få folk på kamp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan få folk på kamp?

Etter stadig flauere oppmøte på Ullevål i år, er det ikke rart mange stiller seg spørsmålet Hva skal til for å få mer folk på hjemmekampene? Hadde det bare vært et enkelt svar på dette ville nok klubben gjort noe med det. Men problemet er sammensatt. Noe kan man skylde på klubben selv for, noe må legges på forbundet, noe igjen på omstendigheter ingen rår over og ikke minst tror jeg vi på tribunen har en jobb og gjøre.
    For å ta det første først: Det er ikke til å stikke under en stol at etter at Moa forsvant har klubben vært ganske strippet for profiler. Det kan endre seg nå som Fellah spiller på en måte som er unorsk, men han blir aldri landslagsspiller under Drillo og er neppe i kikkerten til Real eller United, i høyden FCK. Vi får se an hvordan det går med Aaron, Canadier'n jeg i farta ikke husker navnet på og Børven. Uansett: profiler er som regel (urettferdig nok) de som scorer mål, og alle dem som kan sin Vålerengahistorie vet at de ikke vokser på trær i klubben. Bojan er en intern profil, men fenger ikke utenfor dem som allerede er frelst. Tar du i tillegg med svake resultater (forutsetningene tatt i betraktning) over tid, bidrar ikke det til å trekke ekstra folk. Det er ikke like sexy å slåss mot Haugesund og Hønefoss om 5-plassen som det er å gi Molde og RBK kamp til døra om den gjeveste medaljevaløren. Her må ansvaret plasseres hos sportslig ledelse og trenerteam.

Så har vi post Rekdal-Siem-æraen: Med disse to til rors opprettet tabloidavisene nærmest kontorer på Valle. De var breiale, svære i kjeften og ekstremt gode til å få fokus på klubben. Leser i avisa i dag at Reka har lagt seg ut med lokalavisa i Ålesund. Fakta er at man kan lese mer om Ålesund enn Vålerenga i media og da er det noe merkelig. Ja, det er ikke fotballrelatert alltid, men det er i det minste et livstegn og et signal om at de finnes. Breen og Andresen har en helt annerledes strategi, en strategi som tilsynelatende går ut på å svare Ja og Ha og ellers knipe igjen tuten. Du kan like det eller ikke, men mekanismene i medieskogen er slik at den som skriker høyest blir hørt, holdt varm og aktuell, mens "veggpryden" forblir nettopp det. En annen side ved dette, er selvsagt at våre motstandere har lokalaviser som dekker klubben. Fotball er godt stoff og når lokalavisene skriver om klubben de dekker, sakser riksavisene dette og presenterer det utenfor bygda. I Oslo gjør Aftenposten alt den kan for å neglisjere klubben. Betalinga de indirekte får for dette nå, er at avisa må kutte ut aftenutgaven, ingen leser det som nå har blitt ei wannabe hipsterblekke for innflytta gudbrandsdøler og nordlendinger som sitter der på Grünerløkka med barnevogner svære som bobiler og slurper kaffe med melk. Dagsavisen? Don't get me started, de driver vel fortsatt og publiserer resultater fra OL.
    Før jeg forlater klubbens rolle helt, kommer jeg ikke utenom Markedsavdelingen (den finnes fortsatt eller har sparekniven tatt den?). Utover de famøse Rimi Bowl og Justin Bieber- stuntsene virker det ikke som det er alt for travle dager. Jeg hadde aldri særlig tro på at vi ville vinne mange nye tilhengere på disse greiene, men det var i hvert fall et forsøk. Som faren min sier: Går du på trynet har du i det minste gått!! Men hvor er de ellers i året? Hvorfor kan f.eks ikke unga som spiller i VIF få lov til å ta med en kompis eller to gratis? Noe skillemynt blir nok lagt igjen i kiosken og kanskje kommer de tilbake og betaler billett senere. Folk tar utdannelse for å komme opp med påfunn og tilbud av dette slaget, så det må jo la seg gjøre å komme opp med et konsept som gjør oss mer interessante i byen? For noen år tilbake kjørte Sporveiene (Ruter) med Vål’engaflagg på kampdager. Hvor ble det av det? Tror ikke det nødvendigvis bidro til horder av folk, men det var nå en grei påminnelse når man var ute og ”gikk av seg lørdagen”. Nok om det.

Da jeg var på min første kamp i 1979, var det eneste mulighet til å se fotball, i tillegg til Tippekampen. Nå kan man uten problem fylle en helg fra fredag kl 18 til midnatt søndag/mandag. Planlegger du riktig med hensyn til innkjøp, trenger du ikke gå ut døra på over 50 timer samtidig som du får med deg 8-10 kamper fra alle mulige land og divisjoner. Eting og dobesøk i pausene, ellers beina på bordet non-stop. Er du generelt fotballinteressert, men ikke hekta på Vålerenga, tipper jeg det er mange som velger sofan framfor Ullevål. Synd, men hadde vi hatt profilene, framgangene, søkelyset kunne dette vært annerledes. Når så i tillegg TV-avtaler gjør at kamper kan flyttes fram og tilbake og klubbene ser seg bedre tjent med at det gjøres på denne måten framfor å fylle stadion, er det penga som rår. Synd, men sant. Hvis man hadde et forbund som jobbet for fotballens fremme og ikke sine egne, snevre, bondske agendaer hadde jo det vært en nyttig lagkamerat, men fram til neste Fotballting må vi altså leve med den lettere retarderte gjengen på toppen.

Så er det tribunefasilitetene: Jeg har vært på fotballkamper i andre land der det serveres øl. noen ganger har jeg tatt en pils eller to, andre ganger ikke. Skal jeg først og fremst drikke øl finnes det egne steder for det. Det er jævlig fint å kunne ha muligheten til å ta en bayer i pausa, men ikke avgjørende for om jeg går på kamp eller ikke. Dessverre ser jeg for meg at det kunne blitt en del uheldige episoder med ølservering på Ullevål, men om en må pælme innpå 10-12 øl under kamp har man vel strengt tatt andre problemer man burde ta tak i. Så fra meg er det et ja-takk til øl under kamp, men det er vel større sjanse for å se Alex Ferguson iført City-drakt, ridende baklengs på et esel mens han synger You never walk alone, enn at man i Norge tillater alkoholservering på idrettsarenaer. Vi kaller oss ikke annerledeslandet for ingenting... Øl er en ting, mat er noe annet. Kioskdriften på Ullevål er under en hver kritikk. Fullstendig kaos i køene, treig betjening, dritmat, dyrt osv osv. På Camp Nou kjøpte jeg en pils og en fantastisk god baguette i pausen. Jeg gikk mot disken 10-20 sekunder etter at dommeren blåste av første omgang, det var 78000 tilskuere og jeg var ferdig og tilbake på plass før pausen var halvveis. På Ullevål er du heldig om du får med deg halve andreomgang om du må fores i pausen. Dispenserbrusen er dau, pølsa er i beste fall lunken, men i det minste varmere enn smilet til de som jobber der.

Hva kan vi gjøre? Sier vi, selv om jeg ikke har vært medlem av Klanen på årevis. Nå skal det ikke stikkes under en stol at det nylig har vært en del intern knuffing mellom ulike fraksjoner, særlig på Bend-It. Personlig har jeg ikke følt meg truet eller opplevd ubehageligheter, men har snakket med andre som (uprovosert) har vært nære å få seg en på trynet både innenfor og utenfor stadionveggene. Andre sier de synes det er ubehaglig å ta med unger på kamp pga enkelte aggressive elementer. Det er i så fall jævlig synd. Noen kaller damer konsekvent for horer og mener at de ikke har noe på fotballkamp og gjøre i det hele tatt, og det er jo bare til å bli helt svett og nummen av. Alt var mye bedre før? Tja, kanskje ikke alt, men det var i hvertfall en mer laidback holdning, mer humor underveis i kampene, Vi-hater-alle-alle-hater-oss- stemninga ga en følelse av samhold. Vi var best med vår arrogante eleganse. Nå er det plutselig noen som er bedre supportere enn andre (litt uvisst hvilke parametre man måler ut fra, det virker som Hver mann sin målenhet) og gneldring opp og ned vegger på diverse forum. Det er ikke kult å gå på fest om du vet (eller tror du vet) at ingen på festen liker deg. Spørsmålet er: Hva er det vi vil ha? Vil vi ha flere folk på kamp eller vil vi ha flere folk på kamp bare hvis disse er av en bestemt type? For min del vil jeg heller ha 5000 ekstra på kamp enn 500 Die Hard Ultras, fordi det betyr mer spenn i kassa for klubben, IKKE fordi jeg ikke setter pris på alle de som lager et herlig leven gjennom 2 x 45. Vi må slutte å kalle hverandre ”kjedelige, rølpete, medgangs, alkiser, ferskinger” og gud veit hva.

Vi skal være klubben for alle så der har vi noe å leve opp til.
    Vi er Vål'enga!!

Kan bare snakke for meg selv,men resultater teller,vi mangler en fargeklatt på benken,noe ala Rekdal/Tom Nordlie som byr på litt mer av seg selv enn Martin.Vi mangler de helt store profilene som fansen bare digger,Jeg personlig digger Bojan,men skulle vært flere som han.Noe ala Panzer og Kongen av Tøyen,som gikk helt bananas når de scoret.
    Å så savner jeg det gode gamle livet på Vestbredden,nå er det mest kjefting og syting hele tiden.
    Legger merke til at når vi scorer så løper spillerne bort fra Klanen,får så flokket folk seg rundt Klanen å vi feiret "alle" isammen.

Comment

Jeg tror den enkleste metoden er å ta med seg venner, familie og bekjente som er sofasupportere på kamp. Mas på dem, kjøp billetter til dem. Så får vi bare satse på at de får en god opplevelse. Be også de du vanligvis reiser sammen med om å ta med sine venner og bekjente. Jeg merker selv at dette ikke er lett. Den gjengen jeg drar på kamp med var MYE større før.

Jeg vil anta at de aller fleste her inne er fans fordi de en eller annen gang ble tatt med på kamp.

Comment

Originally posted by Daniel View Post
        Jeg tror den enkleste metoden er å ta med seg venner, familie og bekjente som er sofasupportere på kamp. Mas på dem, kjøp billetter til dem. Så får vi bare satse på at de får en god opplevelse. Be også de du vanligvis reiser sammen med om å ta med sine venner og bekjente. Jeg merker selv at dette ikke er lett. Den gjengen jeg drar på kamp med var MYE større før.

Jeg vil anta at de aller fleste her inne er fans fordi de en eller annen gang ble tatt med på kamp.
        Har alltid vært fan, men jeg er kanskje en av de få som har blitt manisk enga-fan pga ting som har skjedd etter at MA kom. Satsingen på lokale gutter, possesion-orientert spillestil(a la Ajax-modell) etc. Er mange ting som kan trigge..
        I utgangspunktet så ville jeg kanskje trodd at vi ville fått flere tilskuere siden klubben har blitt flinkere på talentutvikling på lokale gutter. Men det er kanskje litt tidlig å høste fruktene av dette arbeidet enda.
        Hvis resultatene går vår vei nå, så håper jeg for all del at Martin ikke får fyken for manglende breialhet eller karisma!

Bortsett fra TV-avtalen, så tror jeg nok all sutring mot sjefen og ledelsen ikke akkurat hjelper på tilskuerrekrutteringa. Føler jeg til tider blir deprimert over all negativiteten her på forumet og andre sosiale medier. Er rett og slett for mye negativitet rundt klubben vår i disse dager...

Comment

Jeg har vel nevnt dette tidligere i en annen tråd. Men se på denne artikkelen:
          http://fotball.aftenposten.no/england/article217811.ece

"Publikum sviktet og interessen var laber. Så tok Hartlepool grep. De senket prisene og i løpet av kort tid var det tre ganger så mange innenfor portene"

Just saying!

Nå står det jo at arbeidsledighet er et kjennetegn ved byen, ikke akkurat det som er problemet i Oslo, med høye lønninger og generelt at folk er i arbeid, men allikevel, tror jeg det hadde vært verdt forsøket.

Hadde jeg hatt noen millioner til overs, skulle jeg gjerne sponsa enga med tapet den første sesongen det blir prøvd, men penger har jeg ikke. Investorer og sponsorer(aka samarbeidspartnere) kunne vel gitt en hjelpene hånd?
          Last edited by robertlorang; 05.09.2012, 16:05. Reason: trykket litt for tidlig

Comment

Tror ikke prisen spiller noen rolle.

Men mange er jo negative til måten klubben drives på. Det er ikke god reklame. En forretning der de faste kundene er misfornøyde og klager til dels høylytt har som regel problemer med å finne nye kunder.

Blir litt det samme her.

Comment

Det er nok sammensatte grunner til at ikke flere kommer på kamp, men når inntektene fra bilettsalg visstnok bare står for 10% av omsetninga til klubben er det veldig fristende å foreslå sterk prisreduksjon som et av flere gode tiltak. Sjøl om det skulle vise seg at dette ikke hadde hjulpet særlig, har vi jo uansett ikke tapt allverden.

Comment

Det er mange forskjellige grunner til at folk ikke kommer på kamp. Noe kan verken VIF eller Klanen gjøre noe med, noe kan VIF gjøre noe med, og noe kan vi i Klanen gjøre noe med:

Verken VIF eller Klanen kan få gjort noe (annet enn å drive lobbyarbeid) med:
                - For stor liga, for mange uinteressante kamper mot kjedelige lag
                - Uforutsigbarheten rundt kampdato pga. TV-avtalen
                - Mange TV-sendte Enga-matcher
                - Ullevål er ikke verdens beste stadion

Dette kan klubben gjøre noe med:
                - Redusere billettprisene
                - Annonsere bedre for kamper

Dette kan Klanen gjøre noe med:
                - Ta med venner og familie på kamp
                - Være norges beste supportere
                - Skape liv og stemning så det blir moro på kamp, uansett

I tillegg tror jeg også det ville hjulpet for tilskuertallene om klubben fikk flere profiler - gjerne et par lokale - og at Enga spiller underholdende kamper, scorer mål, vinner matcher og spiller for gull/medalje/europacup.
                -

Comment

Originally posted by Prima Kaos View Post

Dette kan Klanen gjøre noe med:
                  - Ta med venner og familie på kamp
                  - Være norges beste supportere
                  - Skape liv og stemning så det blir moro på kamp, uansett

-
                  Du skriver mye bra her.

Klanen og alle andre VIF-supportere må ta ansvar for å prioritere å gå på hjemmekampene våre.
                  Før i tida var det vel kun egen begravelse som var gyldig fravær

Håper og tror vi får et bra jubileumsår i 2013 både på tribunen og banen.
                  EVIG VIF

Comment

Et av hovedproblemene våre er at det geografiske nedslagsfeltet til VIF egentlig bare er fra Elva til Karihaugen (ingen klubber i Norge er i nærheten av å ha så lite nedslagsfelt), og i dette området kommer de aller fleste fra et annet sted enn Oslo.

Bare for å brainstorme litt:
                    Kunne vi gjort noe mot de mange studentene som oppholder seg i byen. Vet om ganske mange som begynte å heie på Enga i studenttida. De er i en fase hvor de er lett påvirkelige til å få nytt favorittlag like etter at de har flytta til ny by, og ganske mange kommer jo også fra et sted uten noe fotballag i TL. Selg latterlig billige sesongkort til studenter kan kanskje vise seg å være en god investering på lang sikt - og vil bidra til å fylle opp stadion.

Comment

Originally posted by jerusalem View Post
                      Et av hovedproblemene våre er at det geografiske nedslagsfeltet til VIF egentlig bare er fra Elva til Karihaugen (ingen klubber i Norge er i nærheten av å ha så lite nedslagsfelt), og i dette området kommer de aller fleste fra et annet sted enn Oslo.
                      Er du sikker på dette? Det settes jo opp busser fra nord, sør, øst og vest til kampene, noen svært langveisfra. Du skal ikke se bort fra at brorparten av kjernesupporterne har tilhold utenfor bygrensa.

Selv holder jeg til vest for Uelandsgt. og øst for Lysakerelva , men skjønner at det "meningen" at jeg skal være en del av en mikroskopisk minoritet

Comment

For mitt vedkommende, og som jeg for øvrig tidligere her har frontet, er mye av det Vålerenga jeg forelsket meg i, en saga blott. Vålerenga som klubb har såpass godt renomé at den ikke behøver å stå og falle på sportslige resultater. Til det skulle Vålerengas særstilling hva gjelder engasjement og sjarm være for stort. Vi har et utrolig anonymt og dørgende drit kjedelig sportslig apparat rundt klubben, som i hvert fall ikke tiltaler meg. Jeg føler meg faktisk fremmedgjort i min egen tilhørighet til klubben når jeg en sjelden gang ser og hører visse personer med tilknytning til VIF uttale seg i media.
                        Det er så atypisk Vålerenga, og en misforstått seriøsitet, hvilket man tror ikke lar seg kombinere med et fordømt smil og en kontroversiell uttalelse i ny og ne. Det virker for meg som om Andresen og Breen et cetera føler seg obligerte til å virke kjedelige og sure i en hver anledning som omhandler Vålerenga. Her overtar man en relativt stor merkevare med et enda større navn, og klarer ikke å forvalte noen som helst riktig. " Hvis vi spiller opp mot vårt beste, så skal vi normalt slå..." Jeg er den første til å berømme ydmykhet og profesjonalitet, men ikke når det er tilgjort og døv repetisjon av nonsens svada uke etter uke. Hva med å si " Ja, selvsagt skal vi slå Sandnes Ulf. Vi er Vålerenga, jo " med et glimt i øyet. Det er dette klubben er bygget på. Missforstå meg rett, jeg er sterkt imot breiale uttalser og en flåsete framtoing, når resultatene er så rævva som som nå, men heller dét fremfor slik Martin og company fremstår i media.

Hvor er de helnorske, østkantgutta med hjertet sitt i VIF, som ler og fleiper i media, og som spiller en kjempe match uka etter, scorer og løper mot klanen ? Jeg lar den stå. Det eneste som er igjen av VIF, er navnet og et par felt i Colasvingen. Laget mangler en stamme og en kontinuitet som bærer arven videre og lærer disse nye bønda og mørhudede hvilken klubb dem har kommet til. Personlig synes jeg det er trist å se hvor mange nye spillere som kommer og går ut dørene på Valle. Det er ingen spillere akkurat nå i klubben jeg identifiserer meg med, og som jeg tror oppriktig har følelser for klubben, unntatt noen ytterst få. Vålerenga har blitt en kjedelig klubb uten profiler, humor, engasjement og glød.

Mange undervurderer disse elementene, og peker på billettpriser og begredelige sportslige resultater. Dette er selvfølgelig faktorer som spiller inn, men publikumsstammen i Vålerenga er per dags dato alarmerende og urovekkende lav. Bare det å komme til Ullevål og oppleve stemningen, sjargongen og humoren i Klanen fikk meg til Ullevål før. Og jeg VET at mange, mange er som meg.

Jeg er så lei av å se den sedvanlige halvtimen før match der spillerne kommer med øreklokker og skal inspisere gressmatta. Jeg synes Vålerenga-spillerne skulle gått bort til Klanen, og slått av en prat, og lagd litt liv. Dette er sånt klubben ville blitt kjent for. Men til det kreves det en stall som snakker norsk, og er her for at VIF skal vinne alt som er å vinne, ikke bare for å komme seg videre, fordi de har "ambisjoner" om " utlandet "

Jeg er aldri på match mer, og jeg skjønner likesinnede personer jævlig godt. Gi meg Vålerenga tilbake, en to-tre-fire-fem ekte Vålerenga-typer, billettpriser som står i stil til produktet (gjerne resultat-basert ) Vålerenga-stemning i pausen, en tifo i stedet for det grusomme rimi-banneret, kontra alt mulig annet tull som ikke har noe med Enga å gjøre. En trener og spillere som bør for drakta, fordi dem er glade i klubben. Samme hvor dårlig Vålerenga noen gang kommer til å bli, så skal ikke tribunene stå tomme. Martin Andresen og Pål Breen er ikke Vålerenga. Ingen av sponsorene, eller flertallet av spillerne. Det er Klanen og atmosfæren rundt kampene. - Man kødder ikke med tradisjoner. Mot det moderne Vålerenga.

Legger ved et klipp som oppsumerer mye av det jeg og kunne skrevet selv.

http://www.vgtv.no/?#id=54417

Comment

Originally posted by garcia View Post
                          Veldig mye bra
                          Dette innlegget burde blitt sendt styret av klubben.
                          Veldig mange nikker seg nok enige her.
                          Vålenga er blitt en sjelløs klubb, uten profilene vi kan "forgude" og dyrke.
                          Breen og Andresen er så kjedelige at jeg lar det bli med det.

Som tidligere nevnt, har jeg hatt sesongkort en haug av år, men midt under MA perioden, fikk jeg nok.
                          Gikk på 5-6 kamper det siste året jeg hadde sesongkort, og vært soffasupporter siden.
                          Men denne sesongen, føler jeg at det ikke er viktig å få med seg kampene på TV en gang.

Noe må gjøres, og det MÅ skje etter sesongslutt.

Til dere die-hard-supportere som mener "vi" er medgangs og alt det der. Jeg skulle ønske jeg hadde den interessen som dere, som jeg hadde tidligere, men dessverre er den ikke der.
                          Jeg veit jeg kommer tilbake, men det skjer ikke med Martin ved roret.
                          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Originally posted by Flem View Post
                            Dette innlegget burde blitt sendt styret av klubben.
                            Veldig mange nikker seg nok enige her.
                            Vålenga er blitt en sjelløs klubb, uten profilene vi kan "forgude" og dyrke.
                            Breen og Andresen er så kjedelige at jeg lar det bli med det.

Som tidligere nevnt, har jeg hatt sesongkort en haug av år, men midt under MA perioden, fikk jeg nok.
                            Gikk på 5-6 kamper det siste året jeg hadde sesongkort, og vært soffasupporter siden.
                            Men denne sesongen, føler jeg at det ikke er viktig å få med seg kampene på TV en gang.

Noe må gjøres, og det MÅ skje etter sesongslutt.

Til dere die-hard-supportere som mener "vi" er medgangs og alt det der. Jeg skulle ønske jeg hadde den interessen som dere, som jeg hadde tidligere, men dessverre er den ikke der.
                            Det intervjuet ble jo gjort i sommer når det storma som værst. Flem, nå ser jo det ut som alt har blitt bedre. Vi vinner kamper, blør for drakta og spiller morsom fotball. Hvis det fortsetter sånn, så er det fortsatt ikke bra nok for deg/dere?

Comment

Originally posted by Flem View Post

Så siden man ikke liker Martin, så boikotter man laget?
                              Selv om det er gode resultater og stor underholdning?
                              WTF...

Har sagt det før og sier det igjen:
                              Da setter man seg sjøl foran laget/klubben og er ikke noen supporter man kan ta med seg i krigen akkurat.
                              For meg høres det bare ut som en dårlig unnskyldning.

Uansett så bør man holde dette for seg selv hvis man anser seg selv som VIF-supporter.
                              Hva er vitsen med å spre dårlige vibber?

Skal forøvrig bli spennende å se hva dere som ikke liker Martin gjør den dagen han ikke er trener lengre.
                              Er det da full støtte,deltagelse på hver eneste kamp landet rundt og stormende jubel uansett ansettelse og resultater i etterkant?
                              EVIG VIF

Comment

Working...
                              X