Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få folk på kamp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ziggy75 View Post
    Alt i alt, så tror jeg vi er på riktig vei sammen med Breen og Martin Andresen!
    Fotball, som resten av samfunnet, har jo forandret seg ganske mye i løpet av årene da.

Vålerenga drives som en butikk, noe spesielt de som hyler etter bedre resultater må akseptere. Sportslig suksess krever god økonomi, inntekter og langsiktig tenkning. Man får ikke resultater hvis man ikke driver seriøst og økt profesjonalitet betyr at man mister litt av sjarmen. I den grad regnskap på pølsepapir faktisk er sjarmerende da. Bohemene hadde sin tid, men hadde Martin sendt utpå spillere med den mentaliteten ville selvsagt laget blitt feid av banen i dag.

Så i stedet for å sutre over at alt var bedre før så må vi akseptere at det er nye tider. Jeg vokste opp med helter som Pål og Tom Jakobsen. Jeg kunne selvsagt sutret alle år siden om at alt var mye bedre når de gutta spilte. Men de som er yngre enn meg vokste opp med helter som Kent Bergersen, Dag Riisnæs, Espen Haug og Terje Joelsen. Og det funka for dem. Enda yngre hadde kanskje helter som Magne Hoseth, Panzer-Hagen og Ronny Johnsen. Om 25 år er det de som er født etter 1995 som får en tåre i øyekroken når man snakker om hvor mye bedre alt var før.

I dag er det vanskelig å se hvem heltene er. For skulle noen unge finne på å få lyst til å gå på kamp så mangler det ikke på negative kommentarer om hvor fælt alt er.

Og siden jeg har vokst opp med Pål og Tom Jakobsen, med "Bislett er blitt kalt for lekegrinda vår" der vi i dag spiller "Vålerenga Kjerke" og med Klanen som solgte pølser for å redde klubben så virker dette litt feil. Man skal støtte klubben uansett. Det er det man gjør og de aller, aller fleste klubber verken er best eller kommer til å bli best. Likevel er det ildsjeler som holder liv i dem, år etter år.

Synes mange virker i overkant kravstore. Det er ikke lenger nok å være Vålerenga, man må være best også. Jeg vil gjerne at Vålerenga er best, at man slipper å selge pølser og at sangen om lekegrinda ikke blir spilt før kamp.

Så hvis folk slutter å syte, tar med seg en kompis på kamp, lar være å lete med lys og lykt etter ting som er feil, så tror jeg rett og slett folk kommer på kamp igjen. Uavhengig av om profilene er fra Oslo eller Afrika. Og uavhengig av hvem som er trener.

Man oppfører seg som kunder som velger og vraker i fritidstilbud og reagerer samtidig negativt på at klubben oppfører seg som en butikk.

Comment

Landslaget har bare solgt 11k billetter til morgendagens VM-kvalikkamp. Virker som det ikke lengre er nok at hjemmelaget spiller en viktig kamp - enten det er Vålerenga eller Norge det er snakk om. I tillegg til hjemmelaget, må bortelaget ha en viss karakter før folk går mann av huse for å dra på kamp. For eksempel møte England eller United i treningskamp.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
        Landslaget har bare solgt 11k billetter til morgendagens VM-kvalikkamp. Virker som det ikke lengre er nok at hjemmelaget spiller en viktig kamp - enten det er Vålerenga eller Norge det er snakk om. I tillegg til hjemmelaget, må bortelaget ha en viss karakter før folk går mann av huse for å dra på kamp. For eksempel møte England eller United i treningskamp.
        Spiller Norge i morra??

Comment

Originally posted by oPsL View Post
          Spiller Norge i morra??
          Nei, de spiller i dag.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
            Nei, de spiller i dag.
            Jeg viste ikke det takk

Comment

Helt rätt, om jag ska vara ärlig så tycker jag det nästan är pinsamt att se oslos största lag förtiden om man jämför med stockholms största lag AIK så tycker jag vi supportar kan bara skylla på hos själva, för det vålerenga behöver är riktiga "hardcore fans" som är där i våt och tort och klanen behöver något nytt som gör att det kommer fler folk på kamperna tex trummor som gör att det blir mera liv på läktaren och då blir spelarna mera hungriga och vill visa hjärta för klubben och då kommer inte folket för att bara se på fotbollen då vill dem se på klanen också. För nu sjunger vi bara samma sånger om och om igen och det är för dåligt... så ni ikaros måste visa vilka som bestämmer och genomföra det här till nästa säsong om det ska bli något guld nästa år.

Comment

Originally posted by chriistiiian View Post
                Helt rätt, om jag ska vara ärlig så tycker jag det nästan är pinsamt att se oslos största lag förtiden om man jämför med stockholms största lag AIK så tycker jag vi supportar kan bara skylla på hos själva, för det vålerenga behöver är riktiga "hardcore fans" som är där i våt och tort och klanen behöver något nytt som gör att det kommer fler folk på kamperna tex trummor som gör att det blir mera liv på läktaren och då blir spelarna mera hungriga och vill visa hjärta för klubben och då kommer inte folket för att bara se på fotbollen då vill dem se på klanen också. För nu sjunger vi bara samma sånger om och om igen och det är för dåligt... så ni ikaros måste visa vilka som bestämmer och genomföra det här till nästa säsong om det ska bli något guld nästa år.
                Nå spøker du vel?

Comment

så ni ikaros måste visa vilka som bestämmer och genomföra det här till nästa säsong om det ska bli något guld nästa år.
                  Ok, så det er Ikaros som skal sørge for at vi vinner gull neste år OG at folk begynner å komme på kamp?

Høres ut som en god plan.

Comment

Hehe..hvor lenge har vi mobba Kanari for trommene dems'a?? Vi har forhåpentligvis litt stolthet.

Comment

Synes det var gode poenger her, Chriistiiian.

For å trekke fler folk på kamp har en veldig klar løsning, som er å vinne kamper og kjempe i toppen eller spille mot Man U hver helg.

Men jeg tror allikevel ikke det er hele, eller den eneste løsningen. Stemningen og rammen rundt kampene er også av betydning for om folk kommer tilbake eller kommer i det hele tatt. Om stemningen var bedre før, om stemningen er dårlig nå osv er en diskusjon for seg. Det som er helt klart er at vi har stort rom for forbedringer (på tribunen), samt at nivået ned til de andre lagene har blitt mindre (de har blitt bedre).

Dermed kommer man fort inn i en ond sirkel dersom man ikke klarer å stable på beina ett stabilt topplag. Når det går bra sportslig finnes det vel egentlig ikke bekymringer i livet, men når det butter så blir det mindre folk på kampene. Det blir tynnere på alle tribuneseksjoner, også på 228. Dermed får ikke lenger laget det samme løftet, så det blir vanskeligere å vinne fotballkamper igjen. Hjemmebanefordelen er ett kjent fenomen, og jeg tror den kommer av mer enn bare en kjent garderobe og gressmatte. Klarer man derimot å få skikkelig trøkk på kampene, vil man kunne oppleve en motsatt, positiv effekt.

Jeg tror at for eksempel en tromme kunne ha vært noe som kunne løfta tribunen ett hakk eller tre, dersom ikke noen hadde hatt så utrolig mye i mot det. Der mange ofte ikke har noe særlig sterk mening i saker og egentlig gir i litt faen, så virker det som at trommedebatten lager en ganske klar ja og nei side. Nei-siden bruker å komme med to forskjellige argumenter, og ett tåpelig utsagn. Enten er det bare "trommer er for bønder". Mer seriøse peker på at vi ikke er mange nok til at vi trenger en tromme, mens noen mener at vi er norges beste supportere og at vi derfor ikke trenger det. Jeg klarer ikke helt å få de to siste argumentene til å passe sammen.

Til chriistiiian så tror jeg neppe at vi kommer til å se noe tromme til neste år heller, i hvert fall ikke på fotballen. Vålerenga skal feires gjennom hele sesongen, og jeg tror våpenhvile og samhold er det beste strategien for å få til en stor fest gjennom hele sesongen. Kanskje vil det i seg selv føre til at fler kommer på kampene.

Et annen grunn som jeg har hørt til at folk ikke lenger kommer på kamper, er at Vålerenga utad har blitt mer sterilt, både på godt og vondt. Dermed er det enda større grunn til å se hva vi supportere kan bidra med av identitet og atmosfære rundt kampdag og det å være Vålerengasupporter. Det er også litt av grunnen til at stunt som RimiBowl i min mening er mer ødeleggende enn positivt.

Comment

Synes du ting er veldig bra slik det er i dag da ? Jeg mener nå som vi en så lenge har "bevart" stoltheten til klanen ved å ikke ty til tromme!

Jeg mener klanen trenger å fornye seg. Tenke nytt . Om det da involverer å måtte svelge den kamelen med tromma så får det så være. Folk har blitt lært opp til å ikke like tromme fordi klanen "skal" ha en britisk tribune stil. Jeg har flere ganger prøvd å spørre folk som er mot tromme hvorfor de er i mot tromme. Svarene jeg får er slitsomt , for bønder , møkka tromma , tromma vil overdøve fansen osv. Men jeg tror folk flest rett å slett er redd for å måtte svelge den kamelen . Skal men "nekte" klanen utvikling og bedring i tribune livet pga fordommer og stolthet ?
                        Jeg tror ikke tromme ville fylt tribunene eller vært noen mirakel kur. Men jeg synes vi burde tørre å gi det en sjanse.
                        Som andre har sagt tidligere i tråden tror jeg tidlig fastsetting av kamper
                        *Erstatning ved for sent satte kamper for de som har bestilt fly,båt eller buss og hotell for eksempel,
                        *Så få kamp tidspunkter som mulig
                        *Synlighet i byen når det er kamp
                        *Inkluder kollektiv billett i kamp billett , bedre servering tilbudet på stadion
                        *Selv om det er veldig lite sannsynlig så kunne jeg tenkt meg å kunne ta meg en øl i pausa eller rett før kamp inne på stadion
                        (Øl servering med begrensing på feks max 2 øl )
                        *Lavere billett priser
                        * Vinne kamper, spesielt hjemme
                        *Etablere seg i top 3-4 hvert år.
                        *Få klanen til å bli så interessant som den en gang var da folk også kom på kamp for å se klanen.

Dette er noen av tingene jeg tenker kan bidra til å få flere på kamp

Comment

Originally posted by zider View Post
                          *Erstatning ved for sent satte kamper for de som har bestilt fly,båt eller buss og hotell for eksempel,
                          *Inkluder kollektiv billett i kamp billett , bedre servering tilbudet på stadion
                          *Selv om det er veldig lite sannsynlig så kunne jeg tenkt meg å kunne ta meg en øl i pausa eller rett før kamp inne på stadion
                          *Lavere billett priser
                          *Få klanen til å bli så interessant som den en gang var da folk også kom på kamp for å se klanen.
                          Jeg synes du sier mye fornuftig her.. Men en ting jeg savner, som har blitt mye dårligere de siste par årene. Da i Klanen og ikke ledelsen i VIF. Det er TIFO jobben. Jeg vet det er frivillig, og at det ikke alltid er enkelt og ikke minst så skal de som faktisk gjør noe ha all respekt, masse klapp på skulderen og de fortjener alle en natt med Damli Aaberget! Men der var vi bedre før, da gjorde vi noe stort til Lyn (Hjemme/Borte), LSK (Hjemme/Borte), Rosenborg, Brann, Viking (Hjemme). Nå er det ikke i nærheten av dette antallet. De dårlige tifoene før var med papirplater og flagg. De gode hadde store bannere med budskap og illustrasjoner. Nå står vi "bare" med flagg og skjerf... Kan ikke dette sparkes igang igjen? Dette skapte positiv medie dekning, dette skapte engasjement og gav Klanen status som Norges ubestridte beste supportere!

Jeg vet ikke hva som skal til for å oppnå dette, jeg vet ikke hvor mye folk eller penger som kreves. Men bør det ikke gjøres en innsats mot dette?! Gjør klanen alt de kan for å trekke folk. Da kan man peke på klubben etterpå. Står Klanen med lua i hånda.. så er vi ikke bedre enn klubben.
                          Vål'enga - en gang, hver gang, ALLTID!

Comment

Støtter forsåvidt alle forslagene på lista di. Men det er dette siste punktet som er det essensielle.

Sjøl ble jeg Vålerengafrelst for få år siden. Det var i en av de dårlige sesongene, men i Klanen – som jeg opplevde den den gang – holdt man stilen. Vennligrøff tone, inkludererende sjarm og ikke minst: stoisk humor når det meste gikk på trynet. Dette var noe jeg ville være en del av, og som jeg gjerne skulle få venner og kjente til å ville også. Siden dengang har jeg stått, sunget og skreket på så å si alt av hjemmekamper pluss pluss.
                            Kan jeg klare å få noen forelsket i Klanen og VIF nå? Vel, det er dårlig oppmøte for tiden, men jeg kan faktisk ikke huske om det var fler eller færre på tribunen dengang jeg ble bitt av basillen. Det er ikke mengden av folk, men hva slags stemning de sprer, som avgjør om jeg kan få overbevist andre om at dette er det verd å bruke tid og penger på.
                            Nå har det vært tendenser til bedre samhold og humør på kampene i det siste, så jeg håper at den trenden holder seg - selv om det skulle innebære at de sinteste fortsetter å boikotte kampene.

PS: Hvorfor ikke trommer? Én grunn: Fordi det er nesten like slitsomt for øra som vuvuzelaer.

Comment

Jeg mener klanen trenger å fornye seg. Tenke nytt . Om det da involverer å måtte svelge den kamelen med tromma så får det så være. Folk har blitt lært opp til å ikke like tromme fordi klanen "skal" ha en britisk tribune stil. Jeg har flere ganger prøvd å spørre folk som er mot tromme hvorfor de er i mot tromme. Svarene jeg får er slitsomt , for bønder , møkka tromma , tromma vil overdøve fansen osv. Men jeg tror folk flest rett å slett er redd for å måtte svelge den kamelen . Skal men "nekte" klanen utvikling og bedring i tribune livet pga fordommer og stolthet ?
                              Jeg tror ikke tromme ville fylt tribunene eller vært noen mirakel kur. Men jeg synes vi burde tørre å gi det en sjanse.
                              Som andre har sagt tidligere i tråden tror jeg tidlig fastsetting av kamper
                              *Lavere billett priser

Dette er noen av tingene jeg tenker kan bidra til å få flere på kamp
                              Synes du skriver mye bra her.
                              Å vinne kamper og kjempe helt i toppen er det som kommer til å trekke virkelig mange.

Uansett så er det viktig at vi supportere virkelig gjør en innsats for å prioritere å gå hjemmekampene.
                              Hvis du virkelig vil støtte klubben så kommer du deg på kamp og prioriterer det før andre ting i hverdagen.

Hadde også vært veldig bra med litt fornyelse for å gi stemninga et nytt giv.
                              La den nye generasjonen kjøre på og utvikle tribunekulturen videre
                              EVIG VIF

Comment

Hva skjer den dagen noen smugler en tromme inn på (la oss kalle det) klansfeltet.

Så starter din favorittsang, og plutselig kommer det et trommefaenskap som holder takten på sangen du synger. Det skaper mer liv, og flere slenger seg på. Det er til og med noen som hopper.

Jeg vet ikke, jeg bare spør.

LD - Har alltid vært imot trommer. Mer usikker nå.
                                Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Working...
                                X