Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spillerkjøp og salg i perioden 2008 - 2012

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spillerkjøp og salg i perioden 2008 - 2012

Jeg leste en artikkel i Aftenposten som nå er litt gammel, men den så på spillere som Martin har kjøpt og solgt under sin tid hos oss

Synes artikkelen ble litt lite nyttig så jeg fikk lyst til å legge på noen kommentarer på disse kjøpene og salgene

2008:

Kristofer Hæstad - 10 mill - godt kjøp, kaptein, går i krigen

Lars Iver Strand- 7 mill - selve symbolet på hvorfor vi ikke skal skrive kostbare 5 års kontrakter, elendig signering

Bojan Zajic - 2,4 mill (innløst kjøpsopsjon som ble avtalt før Martin Andresen ble ansatt) godt kjøp

Troy Perkins - 3,5 mill, overraskende og godt kjøp

Bengt Sæternes - 1,5 mill godt kjøp avgjorde mange kamper for oss, prakteksempel på en god spiller som er dalende karrierekurve

Luton Shelton - ca. 7 mill, surrete kjøp, med utlån og en spiller som ikke slo til før han kom tilbake fra Danske-utlånet, men da slo han til gjengjeld ordentlig til

Erik Hagen - 1,5 mill jeg digger Panzer, men denne returen til oss var litt nedtur, hadde vært bedre å bare huske han som han var

2009:

Mustafa "Mos" Abdellaoue - gratis - talent som kunne utvikles og som ble utviklet

Dawda Leigh - Bosman-spiller - talent som kunne utvikles, og ble det, men ikke nok

Juan Fuenmayor - elendig signering

Mario Roberto Martinez - elendig signering for oss, selv om mannen akkurat scoret 2 for Honduras

Stefan Strandberg - gratis - kjempesignering, talentfull som ble utviklet og solgt videre

Jack Pelter - gratis - kom på lån i August og skulle bare være på B-laget ut sesongen, helt uretterdig at han i det hele tatt står på denne listen

Birger Madsen - 1 mill. - ble hentet som stopper da vi slet sinnsykt med skader i midtforsvaret, han var den beste og den billigste vi kunne få tak i på svært kort varsel for å dekke opp for skadde spillere. Skulle være en kortsiktig løsning og ble akkurat det

2010:

Andreas Nordvik - lån gjort permanent - god signering

Lars Hirschfeld - gratis - straålende signering

Frode Larsen - gratis - reservekeeper som så mange utviklingskeepere aldri har tatt steget inn i Tippeligaen

Fegor Ogude - gratis - strålende kjøp

2011:

Aleksander Solli - Bosman-spiller - er 3-4 valg og fyller den rollen godt

Fredrik Stoor - gratis - elendig kjøp, skjønner fortsatt ikke hva vi skulle med han, heldigvis fikk vi lånt han ut og dumpet kostnaden over på Kanari

Sidoine Oussou - gratis - enda ikke vist noe, håper han utvikler seg nå når han er i Belgia på utlån, der snakker de i allefall fransk så da skjønner han i hvertfall hva de sier til han

Yssouf Kone - gratis - fasiten sier at det var et elendig kjøp, og lærdommen er at vi ikke skal kjøpe spillere som enda ikke er 100% restituert etter kompliserte skader

Veigar Páll Gunnarsson - 1 mill. - elendig kjøp, skjønte ikke hvorfor vi kjøpte han i det hele tatt, ble glad når han pakka seg ut igjen i Bærum

Isaac Boakye - gratis - ble hentet på kort kontrakt, skulle ikke være langsiktig investering, billig spiller som ikke bidro så mye, ble hentet for å være et alternativ i en periode med mye skader

Benjamin Hagen - gratis - vil ikke si det er et godt kjøp enda, er i utvikling så vi får se

Etzaz Hussain - gratis - kom gratis, og dro gratis, skulle gjerne ønske at han hadde en litt anderledes personlighet og hadde tatt seg tid til å kjempe seg inn på laget gjennom god innsats

2012:

Abdurahim «Ibba» Laajab-Bosman-spiller - Ibba fortjente å få lov til å prøve seg i Tippeligaen, men forsøket ble ikke akkurat krutt

Gonzales Castro - god signering

Simon Larsen - god signering

Nicolai Næss - egne rekker utviklingspiller som er meget lovende

Joachim Thommesen - god signering

Akinsola Akinyemi - egne rekker utviklingspiller som er meget lovende

Pape Diamanka - godt lån , må gjøres permanent

Kamer Qaka - egne rekker utviklingspiller som er meget lovende

Tosaint Richards - venter i spenning

Ghayas Zahid - egne rekker utviklingspiller som er meget lovende

Chuma Anene - egne rekker utviklingspiller som er meget lovende

Chad Barrett - hyggelig at vi fikk låne deg, god tur hjem

Torgeir Børven - God signering

Aaron Samuel Olanare - utviklingspiller som lover bra

Ahmed Suleiman - utviklingsspiller som lover bra

Noen Andresen-salg

2008:

Thomas Holm, Molde - jeg digget Thomas, men helt på sin plass at han ble solgt, var ikke god nok

Árni Gautur Arason, Thanda Royal zulu, nedadgående kurve og helt rett å selge

Jan Derek Sørensen, Bodø/Glimt, nedadgående kurve og var langt over høyden godt salg

Christian Grindheim, SC Heerenveen, hadde god utvikling og ble en bra spiller hos oss, debuterte på landslaget og ble solgt, godt salg

Aleksander Mathisen, Aalesund 21 kamper, mest innhopp, tok ikke de nødvendige steg for å bli en av våre

Arnar Førsund, HamKam, ikke god nok for oss

Steinar Strømnes, KIL, ikke god nok for oss

Glenn Roberts, Aalesund, talent som kunne blitt utrolig god hadde han hatt en annen holdning, debuterte og deretter var han i eget hode verdensmester

Jalal El-Gharbi, Bærum ungdomspiller som dessverre ikke klarte overgangen til seniorfotball

Sebastian Mila, Slask Wroclaw, ble aldri noe stor suksess for oss selv om han var en morsom fyr

2009:

Kjetil Wæhler, AaB, ville ut å tjene litt mer penger, og ble solgt, var god hos oss og jeg skulle gjerne beholdt han

Jørgen Jalland, HamKam, jeg syntes ikke han var god nok den første gangen ei heller den andre gangen han var her...

Dan Thomassen, AGF i mine øyne en helt grei spiller men ikke noe mere

Jørgen Horn, Viking, jeg ønsker meg Jørgen tilbake, helt seriøst, MA satte han opp som 5 valg, og han har tatt steg, ny trener ring Fredrikstad og hent han hjem

Bardh Shala, Skeid. ungdomspiller som dessverre ikke klarte overgangen til seniorfotball

2010:

Mohammed Abdellaoue, Hannover 96, god spiller som jeg skulle ønske vi hadde fått enda mere penger for

Allan Jepsen, Randers bra en stund og ble sluppet når spilletiden var blitt liten

Erik Hagen, Hønefoss, dalende stjerne og det var helt greit at han dro når han gjorde det, men jeg vil alltid huske panzer som superstjerne for de gode årene

Daniel Holm, AaB en god spiller for oss, han har i mine øyne aldri klart å etablere seg på det høyeste nivået han har inne og for meg så er han det evige talentet

Jarl André Storbæk, Panaitolikos god back som var god for oss

Troy Perkins, D.C. United synes det var trist at han dro....men synes vi ble sterkere med lars

Kristian Brix, Sandefjord fikk masse sjaner til å etablere seg men dessverre ikke god nok

Birger Madsen, Start ble solgt igjen når vi hadde våre faste forsvarere på plass igjen

Juan Fuenmayor, Anzoátegui takk for ingenting

2011:

Fredrik Carlsen, Aalesund, løpsmaskin og av Reka betraktet som et kjempetalent, jeg synes han er god som terrier, men dårlig med ball, minner meg om en aggresiv taklende Leo

Bengt Sæternes, Viking avgjorde mange kamper for oss, men ville ikke akseptere at jobben hans var å sitte på benken og komme inn med 10 min igjen for å vinne kampen, synes selv at han skulle ha mere spilletid og det var ikke aktuelt for MA

Amin Nouri, Start, utviklingspiller som jeg synes gjorde en solid førsteårssesong og jeg ser ikke helt at han måtte selges, trodde han hadde nivået inn

Frode Larsen, Kvik/H. eks utviklingskeeper som ville vært 3 valg

Etzaz Hussain, FFK Store egoer kan kræsje, MA ville ha spillere som var ydmyke, utviklet seg og overbeviste gjennom å ta lærdom og vise innsats, Etzaz ville ha plass umiddelbart og var for god til å gå gradene han kom jo fra verdens beste klubb (en liten notis fra meg, unge spillere som kommer fra et akademi i utlandet og sier at de kommer fra den og den klubben, DEMP DERE, dere kommer fra akademiet fordi de som bestemmer der ser at dere ikke vil være i stand til å ta nivået i KLUBBEN)

Luton Shelton, Karabükspor skulle gjerne ha hatt han lengre, men en leiesoldat er en leiesoldat, han brukte lang tid på å bli verdifull for oss, men når han ble det så var han veldig verdifull (men 7 mill for en spiller som ikke ligna på en halv mill når han kom var mye)

2012:

Lars Iver Strand, SIF Endelig ble han borte
    BrIxToN

Tier der alle andre snakker :-D

To kommentarer.
    Sign on fee er interessant for å vurdere om noen er et godt kjøp. I alle fall de som kommer tilnærmet gratis og med begrenset suksess.
    Om kone: Annet eksempel på spiller som kom med komplisert skadebilde: Steffen Iversen. Sikra serigullet og dermed er jeg ikke enig i at vi bør unngå dette alltid som en regel.
    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
      To kommentarer.
      Sign on fee er interessant for å vurdere om noen er et godt kjøp. I alle fall de som kommer tilnærmet gratis og med begrenset suksess.
      Om kone: Annet eksempel på spiller som kom med komplisert skadebilde: Steffen Iversen. Sikra serigullet og dermed er jeg ikke enig i at vi bør unngå dette alltid som en regel.
      Enig i begge kommentarene, også legge til at Moa kom i november 2007 og spillet sin første obligatoriske kamp i 2008 så strengt tatt burde han ha vært på kjøpsliste for 2008
      BrIxToN

Tier der alle andre snakker :-D

Comment

Originally posted by Brixton View Post
        Enig i begge kommentarene, også legge til at Moa kom i november 2007 og spillet sin første obligatoriske kamp i 2008 så strengt tatt burde han ha vært på kjøpsliste for 2008
        Men samtidig var avtalen med Moa undertegna før Andresen kom til klubben så greit å holde han utenfor.

Comment

Fin og oversiktlig liste. (Savner salg Mos og Håvard)

Ser man bort fra 2 stk total katastrofer, VPG og Koné. Så hadde egentlig VIF og Martin hatt god spiller logistikk. Solgt mange spillere før kurven datt helt ned. Slik som Jan Derek Sørensen og Bengt Sæternes.

Pluss mange gratis signeringer som har vært vanvittig bra. Strandberg, Mos, Moa, Hirschfeld og Ogude. Snakk om å plukke billig snadder til høy kvalitet. Disse 5 spillerne her hadde forsterket hvilket som helst tippeliga lag.
          Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by Erlink View Post
            To kommentarer.
            Enig i det, men når det gjelder Koné-kjøpet, så var det a) for dyrt med lønn og (høyst sannsynlig) sign-on fee for en spiller som var skada, ikke minst b) helt håpløst å gamble på den skadde spilleren som (i praksis) den eneste førstelagsaktuelle i sin posisjon, og til slutt var det c) håpløst å ikke klare å se hva Mos var god for før vi leide ham ut.

Comment

Originally posted by McCabre View Post
              Enig i det, men når det gjelder Koné-kjøpet, så var det a) for dyrt med lønn og (høyst sannsynlig) sign-on fee for en spiller som var skada, ikke minst b) helt håpløst å gamble på den skadde spilleren som (i praksis) den eneste førstelagsaktuelle i sin posisjon, og til slutt var det c) håpløst å ikke klare å se hva Mos var god for før vi leide ham ut.
              Klubben fortjener litt kritikk ang Kone, men det var ikke mange som klaga på at Mos ble utleid til Tromsø. Jeg kunne iallefall ikke se at han var så himla god. Nå har han vel heller ikke herja vilt i Køben heller såvidt jeg kan se.

Comment

Originally posted by skog View Post
                Klubben fortjener litt kritikk ang Kone, men det var ikke mange som klaga på at Mos ble utleid til Tromsø. Jeg kunne iallefall ikke se at han var så himla god. Nå har han vel heller ikke herja vilt i Køben heller såvidt jeg kan se.
                Kone er det lett å være enig i. Når det gjelder Mos er historien en annen.
                For det første: De som så han hver trening og skulle vurdere han burde sett potensialet.
                Når TIL valgte å leie han så var det med bakgrunn i det han viste for VIF2 og sine få opptredener for førstelaget. God statestikk ifht mål hadde han sesongen før han dro.
                Arne G

søvnløs om natta - bevisstløs om dagen

Comment

Originally posted by Arnehgr View Post
                  Kone er det lett å være enig i. Når det gjelder Mos er historien en annen.
                  For det første: De som så han hver trening og skulle vurdere han burde sett potensialet.
                  Når TIL valgte å leie han så var det med bakgrunn i det han viste for VIF2 og sine få opptredener for førstelaget. God statestikk ifht mål hadde han sesongen før han dro.
                  Å spille spiss i en 433-formasjon er mye mer krevende, enn å spille i en 442 sammen med Sigurd Rushfelt.norges mestscorende spiss gjennom tidene. En vanvittig rutine Mos hadde ved siden av seg.

Comment

Etter hva jeg husker så er tallene på noen av disse overgangene feil.

F.eks så kjøpte vi vel Ogude? selv om jeg ikke finner noen link til hvor mye vi betalte. Han ble hvertfall vurdert som for dyr når han kom til oss på prøvespill. Så rappa Martin han opp når han skulle på prøvespill til Molde.

Uansett så er det en imponerende liste, og mange av disse salg kjøpene kan sies og være gode. Når det er sagt så mangler vi sign on fee for mange av de spillerne som kom som bosman.

Comment

Originally posted by 1/2VorseN View Post
                      F.eks så kjøpte vi vel Ogude? selv om jeg ikke finner noen link til hvor mye vi betalte. Han ble hvertfall vurdert som for dyr når han kom til oss på prøvespill. Så rappa Martin han opp når han skulle på prøvespill til Molde.
                      Han var vel gratis, men det var vel en sign on fee som gjorde at pakka først blei for dyr. LSK sa også nei til ham, Molde sa ja, men da knabba vi han i god bøffelstil.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
                        Å spille spiss i en 433-formasjon er mye mer krevende, enn å spille i en 442 sammen med Sigurd Rushfelt.norges mestscorende spiss gjennom tidene. En vanvittig rutine Mos hadde ved siden av seg.
                        Nei Ziggy, det holder ikke. Mange som kjenner brødrene Abdellaoue har sagt i årevis at Mos antagelig hadde det største talentet som målskårer, og høgmo så det jo helt tydelig. Mos skårte 5 mål (!) i en kamp for oss i 2. div, og blei toppskårer i divisjonen på et rekruttlag som holdt på å rykke ned. Han hadde til og med et høyere snitt i mål per spilte minutt i TL enn Moa da han herja i sin siste sesong for oss.

Dette var en helt elendig vurdering av klubben vår, faktisk så svakt at det ga grunn til å være veldig bekymra for kompetansen til det sportslige apparatet vårt. Dette må jo du også se, i hvertfall i etterkant.

Comment

Originally posted by McCabre View Post
                          Dette var en helt elendig vurdering av klubben vår, faktisk så svakt at det ga grunn til å være veldig bekymra for kompetansen til det sportslige apparatet vårt. Dette må jo du også se, i hvertfall i etterkant.
                          http://fotball.aftenposten.no/elites...icle221166.ece

"Abdellaoue har kontrakt med Vålerenga ut denne sesongen, men Oslo-gutten er ikke interessert i å forlenge den. Dersom Vålerenga skal få penger for den ferske landslagsspissen, må de selge han nå for å få et tilfredsstillende pengebeløp for ham. "

ca Åtte millioner fikk vi.

Hva mener du Vålerenga gjorde feil? Ville du heller han skulle blitt ett år til og gått helt gratis?

Comment

Originally posted by skog View Post
                            http://fotball.aftenposten.no/elites...icle221166.ece

"Abdellaoue har kontrakt med Vålerenga ut denne sesongen, men Oslo-gutten er ikke interessert i å forlenge den. Dersom Vålerenga skal få penger for den ferske landslagsspissen, må de selge han nå for å få et tilfredsstillende pengebeløp for ham. "

ca Åtte millioner fikk vi.

Hva mener du Vålerenga gjorde feil? Ville du heller han skulle blitt ett år til og gått helt gratis?
                            hva med å ikke leie han ut og brenne broen for godt?
                            Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
                              hva med å ikke leie han ut og brenne broen for godt?
                              Var det derfor han ikke ville bli?

Comment

Working...
                              X