Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Noe å lære av Sandefjord igår?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noe å lære av Sandefjord igår?

Fredrik Kjølner til Tønsbergs Blad: " Med tre spisser og stor ofensiv satsing tar vi dem fullstendig på senga. Vi får kampen inn i vårt spor, og klokka jobber for oss. De slår mye langt etter hvert, og akkurat der har vi god dekning bakover."

Og for egen del: Jeg så ikke antydning til å legge seg bakpå hverken etter 1, 2 eller 3 - 0 til Sandefjord.

Re: Noe å lære av Sandefjord igår?

Tja...tror ikke det. Var bare griseflaks at Sandefjord vant i går. De hadde utrolig tur, reddet 3 ganger på streken i første omgang og var ikke spesielt gode bakover. Bare flaks gjorde at de ikke fikk 2-3 i rævva. Men de sto på fremover, det skal de ha. Men hvis man spiller slik borte mot RBK, så taper man 8 av 10 kamper, garantert....

Comment

Sitat: Den fre, 22 september 2006 08:54 skrev Terry77:

> Tja...tror ikke det. Var bare griseflaks at Sandefjord vant i går. De hadde utrolig tur, reddet 3 ganger på streken i første omgang og var ikke spesielt gode bakover. Bare flaks gjorde at de ikke fikk 2-3 i rævva. Men de sto på fremover, det skal de ha. Men hvis man spiller slik borte mot RBK, så taper man 8 av 10 kamper, garantert....

Taper åtte av ti på Lerkendal har vel de fleste lag gjort i nyere tid, uansett stil og formasjon. De som derimot har klart å klå Rosenborg der oppe er lag som har turt å angripe (og angripe igjen..), bl.a. Stabæk under Linderoth. 1-4 mot VIF i 2004 var jo også et forbilledlig eksempel..

Comment

det er ikke bare å ha 3 man på topp som gjør det..

aggressivitet og å sette RBK ut av sin formasjon er to viktige ting som vi har sett når de har gått på tap.

det å være offensive og i angrepsposisjon når man spiller kampen. hvordan formasjonen er spiller da liten rolle.

vi knuste brann i bergen med en nesten 5-4-1 formasjon ifjor. det jeg har savnet i vålerenga i år er den aggressiviteten, den viljen til å gå fram og støte motstander...

det samme mener jeg er årsaken til hvorfor vi slipper inn mange mål....vi rygger til vi må støte....er vi tidligere oppe i mann så kan man løse det..

ufattelig bra at trenere som Thodesen faktisk benytter seg av den muligheten.

Comment

Det jeg mener er viktigst for å vinne en kamp,er å slå ballen fremmover og mot mostanderens mål...HEI THOMAS HOLM!!!!

Ganske enkelt

statistikk er kun svart-hvit,og livet er ikke svart-hvit..

Comment

Re: Noe å lære av utlandet?

jeg begynner mildt sagt å bli møkkalei av alle som maser om at ballen må slås fremover til enhver tid.

jeg skjønner jo at ballen må frem dersom man vil score, men det å hele tiden lete febrilsk etter pasningsalternativer fremover på banen, medfører ofte bare at man slår den bort. spesielt lange baller! i 8 av 10 tilfeller man klinker en lang ball, så må man enten jobbe som faen for å få den ned på bakken igjen, eller slite rævva av seg for å få den tilbake.

dette tror jeg er litt typisk norsk egentlig. de siste 16 årene i norsk fotball (fra drillo "revolusjonerte" fotballen her i landet)

har vi hørt et evinnelig mas om å være gjennombruddshissighe.

prøv å se en match med f.eks italia ( ikke mitt favorittlag akkurat...), brasil, barcelona, milan, juve, argentina (noen som husker noen vm-matcher?) osv.

Disse lagene HOLDER ballen i laget når de må. de slår den ikke panisk bort i forsøk på å komme seg opp på banen. det er jo ganske enkelt sånn at motstnderen kan ikke score så lenge de ikke har ballen (ja jeg husker arni og thomas.. he he).

Gode lag spiller med stor ro og tålmodighet. de sender ballen seg i mellom, litt frem ser etter muligheter for å sette opp et spill eller utfordre. går det ikke sender de den til forsvarsrekka igjen og prøver på nytt.

i norge så har landslaget og også rbk vært gode representanter, på hver sin måte, for en direkte spillestil. og ja de har hatt suksess med det. men det finner andre måter å spille fotball på. og det er det de fleste gode lagene der ute gjør. de spiller possesion fotball. og det er faen meg flott å se på også.

sjekk ut barca (ja jeg vet at vi ikke er like gode..). de har stort sett et ballinnehav på 60% og oppover uansett motstander. det er helt sinnsykt.

det er greit at pasingskvalitetene i det laget er noe av det råeste jeg noengang har sett, men det har ikke bare med det å gjøre. de er også fantastisk flinke til å bevege seg, strekke laget over hele banen, finne de rette rommene osv. de mister sjelden ball. og ikke misnt SKYTER de så fort muligheten byr seg. de avslutter angrepene sine. da slipper du kontring imot.

nå har ikke jeg noe innside informasjon på hva de gjør på treningene, men jeg har en følelse av at de spiller fotball mer enn de løper eller snakker taktikk.

nå sitter ikke jeg her å sier at vi kan bli like gode som barca.

jeg er bare drittlei det evinnelige mase om den direkte spillestilen. vi kan ikke spille sånn. i norsk målestokk er vi et godt lag, og det betyr at de fleste vi møter vil legge seg bakpå og vente på kontringsmuligheter, vi som det bedre laget forventes å spille fotball.

det sier seg mer eller mindre selv at det å hele tiden gå rett på mål mot lag som har 11 spillere på sin 1/4 del av banen blir bare tull. da må man kanskje lokke dem ut ved å sentre balen rundt i forsvaret og midtbanen, eller tom utenfor 16 meteren. det er bare å velge de trygge løsningene, i HVER pasning, frem til man ser en luke. da er det lov å prøve.

men det å bare slå bort ballen, som vi gjør, i maniske forsøk på å komme fremover funker rett og slett bare ikke mot defensive drittlag.

når dette er sagt, så er det også en annen viktig ting som laget har manglet i år. aggresivitet og vinnervilje. vi LAR motstanderene få tid til å spille fotball, og det er helt uakseptabelt. vi skal være oppi dem med en gang, hver gang. de skal ikke engang få tid til å blunke før det smeller.

selv om det kanskje kan virke sånn, spesielt om man ser på spillerene, så er IKKE sesongen over. det er faktisk en hel del poeng igjen å spille om. og det kan bli en hel del bedre eller det kan bli fryktelig mye værre.

det er helt opp til gutta i blått. det er på tide at de vise oss om de har karakterstyrke eller om de bare er her for å skumme fløten (hei hei gashi).

det er på tide å finne tilbake til den "go'en" vi hadde i 2004 og halve 2005. det er på tide at gutte skjønner at enten man er barca eller tollnes, så vinner man ikke matcher uten å gi alt.

og det er vel egentlig alt vi krever er det ikke?

det er i min bok helt ok å tape dersom man ga alt og gjorde sitt beste. da taper man kun for bedre lag. og det er ikke mange bedre lag enn oss i norge. i øyeblikket er vel to av de tre øverste lagene bedre enn oss. rbk er ikke så gode som alle vil ha det til. de har en knallsterkt angrep. men forsvaret deres er jo bare tragisk dårlig. det så vi i går (sandefjord).

mange klager på dårlig trøkk på tribunen i år. men helt ærlig...

har gutta fortjent fullt trøkk? har de vist noe som helst som skule tilsi at de fortjener støtte i det hele tatt?

den blå drakta. ja. men med den innsatsen enkelte har vist i år, så fortjener de ikke trekke den på seg vakre blå.

jeg krever faktisk blod, svette og tårer!

vi støtter klubben. i prisipp støtter vi spillerene kun fordi de er i klubben. og med tanke på alt det vi legger i dette, så mener jeg vi har rett til å kreve mer enn hva vi har sett det siste året.

etter sesongen kommer vi til å trenge en del forsterkninger.

hovi og johnsen legger opp. da trenger vi to nye bak. venstrekant er vi manko på. om vi da ikke rendyrker daniel der. en klassespiller på midtbanen også.

fellah vil jeg gjerne se mer av på førstelaget. roberts likeså. for ærlig talt. det må da være bedre å bruke ham enn flo?

ny trener får vi (mest sannsynlig) også etterhvert. personlig håper jeg på vidar eller jørn(men da må'n klippe håret! =)

så redder vi de stumpene som kan reddes denne sesongen, sammen med æren. karrer oss til en 4.plass, og drar med oss litt selvtillitt inn i royal league. som vi selvsagt vinner =p

men... ignen kamper vinnes uten innsats.

No guts, no glory!

ære være Enga!

Comment

Sitat: Den fre, 22 september 2006 13:17 skrev Evig:

> Det jeg mener er viktigst for å vinne en kamp,er å slå ballen fremmover og mot mostanderens mål...HEI THOMAS HOLM!!!!

>

> Ganske enkelt

>

Dette er jeg fullstendig enig med deg i.

Det blir for mange baklengs med de x-antall krøkketilbakespillene fra T.Holm i løpet av en sesong.

Comment

Working...
              X