Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Medieomtale 2012

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Medieomtale 2012

TV2 melder at RBK var fjorårets mest omtalte klubb i norske medier, det være seg trykte, nettbaserte og sosiale.

Vålerenga er nede på 6. plass på lista, bak storklubben Sandnes Ulf (!). Vi er kun nevnt i halvparten så mange nettavisartikler som trønderne, og mindre omtalt på sosiale medier enn blant annet Aalesund i tillegg til tidligere nevnte SU.

På tross av mye oppmerksomhet rundt fraværet av trener og den farsen ansettelsesprosessen etterhvert utviklet seg til å bli viser TV2s liste at folk ikke brød seg. 2012 var urdårlig sportslig sett, folk var lei av Martin, samtidig som Gunnarson/Stengel-saken fortsatt hang ved klubben. Men nå, etter Rekas tilbakekomst, kan jeg knapt huske en dag uten minst en artikkel om Vålerenga i samtlige av de største nettavisene.

Ansettelsesintervjuene ble avløst av oppmerksomhet rundt de nye "levereglene", som igjen ble avløst av nyheten om Jan Gunnar Sollis treningsopphold. Vålerenga er igjen interessant for både journalister og folk flest, og nå som Rekdal snart skal ut og vifte med sjekkheftet for alvor ser jeg for meg at det bare vil fortsette. Han tiltrekker seg oppmerksomhet og skaper interesse, noe som var sårt tiltrengt etter fjoråret. Det hadde vært interessant å se tilsvarende liste for den første måneden av 2013, der tror jeg vi hadde tronet på toppen!

Selv om jeg i desember heller ønsket meg Høgmo har de siste ukene fått meg til å endre mening totalt. Rekdal er rett mann for klubben nå, og jeg gleder meg til seriestart
    Last edited by FrankO; 30.01.2013, 12:19.

Tror du skal ta disse statistikkene med en klype salt, vi er vel også den eneste klubben i tippeligaen som ikke blir forfulgt av en lokalavis i tide og utide... Bare å gå inn på adressa.no, itromso.no, ba.no eller lignende så ser man raskt at de spyr ut artikler om sine "lokale" helter...
    "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Det er helt klart at interessen rundt klubben er på vei tilbake!
      Ingen tvil om at Reka skal ha sin del av æren for dette.

De siste par årene har vi gått fra å være norges mest underholdene lag i 2010, til å bli en totalt uinteressant middelhavsfarer.
      Ei heller noen tvil om at Martin skal ha sin del av skylden for dette.

Det er nesten det samme hva de skriver om oss, med unntak av økonomisk kriminalitet og fotballpøbler, så er det meste god PR.
      Og i år får vi mye PR.
      Ny trener hjelper. At den treneren er Rekdal bidrar ytterligere.
      Det er aldri stille rundt den mannen.
      det er nytt håp, ny giv, nye spillere er på vei inn, gamle på vei ut.

Det er plutselig gøy å være Enga igjen.

Comment

Originally posted by Loke View Post
        Tror du skal ta disse statistikkene med en klype salt, vi er vel også den eneste klubben i tippeligaen som ikke blir forfulgt av en lokalavis i tide og utide... Bare å gå inn på adressa.no, itromso.no, ba.no eller lignende så ser man raskt at de spyr ut artikler om sine "lokale" helter...
        Mye mulig, men man kommer likevel ikke unna at det har vært en markant økning i medieomtale etter at Rekdal kom til klubben. Og det er forøvrig det samme for meg om jeg leser VG, dittOslo eller en eventuell annen lokalavis så lenge jeg kan lese artikler om Vålerenga. RBK er omtalt 100 627 ganger total i papir- og nettaviser samt sosiale medier, mens vi til sammenlikning er omtalt 41 980 ganger. Mye mulig andre klubber får mer omtale i lokalaviser, men forskjellen er neppe nesten 60 000 artikler i året. Lista sier noe om generell interesse rundt lagene, og der var vi langt bak de andre topplagene. Omtale er vel et resultat av kombinasjonen sportslige reultater og "X-faktor" hos spillere og trenere. Begge deler var mangelvare i fjor, Rekdal har bragt med seg litt "X-faktor", så vil mars vise om resultatene følger med på lasset

Comment

Originally posted by Loke View Post
          Her står det veldig mye riktig. Selv om Vålerenga blir omtalt ofte i riksmediene slår det ikke at itromso.no har minst en artikkel om TIL hver eneste dag. Ofte har de flere. På den måten så går det inflasjon i antall saker og tallet kan fort bli blåst opp.

Det ville vært enda mer spennende å se hvor ofte klubbene blir nevnt i riksmediene kontra lokalt. Det er først da man ville fått et mer korrekt bilde av hvordan nyhetsdekningen er.

Comment

Etter hva jeg kan lese utifra tabellen på tv2, så er vel vi nevnt nest mest ganger i aviser med 8524 ganger, med kun Aalesund foran med 8673. Det er da noe.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post
              Etter hva jeg kan lese utifra tabellen på tv2, så er vel vi nevnt nest mest ganger i aviser med 8524 ganger, med kun Aalesund foran med 8673. Det er da noe.
              Det er det. Det kan samtidig tyde på at det andre sier om at lag i byer med lokalaviser omtales i flere saker fordi de er "lokale helter" er riktig. Saker med tittelen "Her sklir Søderlund på isen" kan publiseres på Haugesunds Avis' nettside, men havner neppe i papirutgaven eller i riksdekkende aviser. Så det at vi har færre artikler i nettavisene kan tyde på at det publiseres færre agurknyheter om Vålerenga, og at tallene til de andre klubbene kan være kunstig høye, greit nok.

Samtidig havner vi langt ned på lista hva omtale på sosiale medier angår. Nøyaktig hvordan dette måles er jeg usikker på (er det virkelig mulig å sjekke ALLE poster på Facebook og Twitter og telle hvor ofte tippeligalag nevnes?), men jeg vil tro det tallet er den beste indikatoren på interessen rundt lagene blant folk flest. Jo flere som bryr seg, jo oftere nevnes laget. Lave tall indikerer lav interesse blant folk, noe jeg syns stemmer overens med oppslutningen rundt klubben i fjor. Poenget mitt var at det virker som om Rekdal har klart å skape blest om klubben igjen og har bidratt til ny optimisme med tanke på den kommende sesongen, noe som er sårt tiltrengt etter to triste sesonger med Martin.

Comment

Originally posted by Mysh View Post
                Det er det. Det kan samtidig tyde på at det andre sier om at lag i byer med lokalaviser omtales i flere saker fordi de er "lokale helter" er riktig. Saker med tittelen "Her sklir Søderlund på isen" kan publiseres på Haugesunds Avis' nettside, men havner neppe i papirutgaven eller i riksdekkende aviser. Så det at vi har færre artikler i nettavisene kan tyde på at det publiseres færre agurknyheter om Vålerenga, og at tallene til de andre klubbene kan være kunstig høye, greit nok.

Samtidig havner vi langt ned på lista hva omtale på sosiale medier angår. Nøyaktig hvordan dette måles er jeg usikker på (er det virkelig mulig å sjekke ALLE poster på Facebook og Twitter og telle hvor ofte tippeligalag nevnes?), men jeg vil tro det tallet er den beste indikatoren på interessen rundt lagene blant folk flest. Jo flere som bryr seg, jo oftere nevnes laget. Lave tall indikerer lav interesse blant folk, noe jeg syns stemmer overens med oppslutningen rundt klubben i fjor. Poenget mitt var at det virker som om Rekdal har klart å skape blest om klubben igjen og har bidratt til ny optimisme med tanke på den kommende sesongen, noe som er sårt tiltrengt etter to triste sesonger med Martin.
                Gå inn her: http://fotball.itromso.no/lamanga/article266026.ece , trykk "liker" knappen til facebook, og oops, TIL har blitt nevn enda en gang på nett

Itromsø har jo ørten artikler hver dag om TIL på La Manga, vi er heldige hvis nettavisen trykker 1 artikkel per dag om oss de dagene vi er der
                "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Originally posted by Mysh View Post
                  Det du nevner der er interessant. Måten de måler det på, etter hva jeg har forstått, er antall "likes" på Facebook-statusene/artiklene (hvordan de gjør det med Twitter er jeg usikker på). Det betyr at så lenge man har ivrige supportere som syns det er stas å trykke "like" så vil man også vise at man er "populær". Samtidig så er dette viktig for klubbene også. For mange av klubbene betyr antall "likes" og "retweets" engasjement. Man trykker "like" eller retweeter en status fordi man er engasjert. På den måten utvikler "like"/"retweet" seg til en indikator som man kan selge videre som et slags måleinstrument på engasjementet/populariteten.

Spørsmålet man kan stille seg er om det er sant. Indikerer lave tall en lav interesse eller kan det rett og slett bety at andre klubber har en mer aktiv tilhengerskare som liker å trykke "like" på Facebook. Min oppfattelse er at folk trykker på "like"-knappen i vildensky og jo mer banalt det er jo enklere er det å trykke på denne knappen.

Rekdal har nok klart å skape blest om klubben og man får nok flere "likes" i sosiale medier. Om det betyr at flere er engasjert enn det det var under Martin Andresen er nok en helt annen sak.

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
                    Her står det veldig mye riktig. Selv om Vålerenga blir omtalt ofte i riksmediene slår det ikke at itromso.no har minst en artikkel om TIL hver eneste dag. Ofte har de flere. På den måten så går det inflasjon i antall saker og tallet kan fort bli blåst opp.

Det ville vært enda mer spennende å se hvor ofte klubbene blir nevnt i riksmediene kontra lokalt. Det er først da man ville fått et mer korrekt bilde av hvordan nyhetsdekningen er.
                    Greit nok argument det at vi ikke har en ihuga lokalavis som skriver om oss hver eneste dag, men uansett er bildet ganske klart.

100 000 artikler om RBK, 41 000 om VIF. Om itromso.no skriver ca 3 artikler hver eneste dag, hele året, så blir det drøyt 1000 artikler. Det er nok ikke mangelen på lokale mediers interesse som gjør at VIF ble en middelhavsfarer også på denne listen forrige år.

Comment

Working...
                    X