Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Skadeproblematikk og vanning av kunstgress

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skadeproblematikk og vanning av kunstgress

Hei folkens,

Siden jeg bor nordpå og er i fotballmiljøet ble jeg med på en omvisning på Alfheim i går. I tillegg til å lære litt om spillertuviklingsmodellen deres var vi blant annet ute og så på kunstgresset. Det ble helt tydelig presisert at de var svært nøye på å vanne matta før alle treninger. Dette både for å få kamplike forhold og fordi det var essensielt i det skadeforbyggende arbeidet deres. En tørr matte gir mye større sjangser for skader. Når jeg ser meg tilbake de siste årene er det jo nettopp dette som har vært vår store utfordring... skader om vinteren og i oppbyggingsfasen av sesong. Skader på "nye" spillere som kommer inn.. etc etc

Hvordan kan det da være at vi aksepterer at "noen" i Valhall drift mener at det ikke skal vannes. I tillegg kan man nevne at gresset i Tromsø har en mye bedre demping og naturlikhet enn Valhallgresset og således selv om det er vått har en langt høyere skaderisiko...
    ....

Tråkk på en KANARI

Originally posted by 2m@s View Post
    Hei folkens,

Siden jeg bor nordpå og er i fotballmiljøet ble jeg med på en omvisning på Alfheim i går. I tillegg til å lære litt om spillertuviklingsmodellen deres var vi blant annet ute og så på kunstgresset. Det ble helt tydelig presisert at de var svært nøye på å vanne matta før alle treninger. Dette både for å få kamplike forhold og fordi det var essensielt i det skadeforbyggende arbeidet deres. En tørr matte gir mye større sjangser for skader. Når jeg ser meg tilbake de siste årene er det jo nettopp dette som har vært vår store utfordring... skader om vinteren og i oppbyggingsfasen av sesong. Skader på "nye" spillere som kommer inn.. etc etc

Hvordan kan det da være at vi aksepterer at "noen" i Valhall drift mener at det ikke skal vannes. I tillegg kan man nevne at gresset i Tromsø har en mye bedre demping og naturlikhet enn Valhallgresset og således selv om det er vått har en langt høyere skaderisiko...
    Det ble testet å vanne tidligere i våres i Valle.

Når du snakker om Alfheim, regner jeg med du snakker om hovedbanen utendørs?

Det er vel en vesentlig forskjell mellom å vanne inne i Vallhall og ute?
    Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
      Det ble testet å vanne tidligere i våres i Valle.

Når du snakker om Alfheim, regner jeg med du snakker om hovedbanen utendørs?

Det er vel en vesentlig forskjell mellom å vanne inne i Vallhall og ute?
      Nei ikke nødvendigvis.. da jeg jobber med ett hallprosjekt har vi nemlig tematisert nettopp dette. Ved oppbygging av banen bruker man uansett godt drenerende masser og en slik vanning (f.eks daglig) representerer en minimal mengde som skal absorberes i grunnen under banen. Med mindre Valhall er bygget på en helstøpt betongsåle bør ikke dette være noe problem. En annen fordel man får ved vanning er at man får en naturlig nedbryting av bakterier i dekket og dermed bedre hygiene.
      ....

Tråkk på en KANARI

Comment

Er det ikke mangel på dreneringsmuligheter i Vallhall? At det er derfor det ikke blir vannet i dag..?!
        Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

Jeg kan heller ikke se at det skulle være noe problem og evnt. etterbehandle ett betong fundament slik at det tålte noen vanndråper. Trodde det var nokk å bare fukte kunstgresset litt!? Og se nå å få lagt ett ordentlig kunstgress dekke der, hvis som 2m@s sier, som holder den nyeste teknologi!
          Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Prøv å si til supporterne at "sorry, vi kan ikke hente inn noen nye spillere i sommer fordi vi skal legge nytt kunstgress i Vallhall/ny gressmatte i Bingen".

Hadde vært ramaskrik og endt med at alle må gå.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
              Prøv å si til supporterne at "sorry, vi kan ikke hente inn noen nye spillere i sommer fordi vi skal legge nytt kunstgress i Vallhall/ny gressmatte i Bingen".

Fullt mulig.

Men hadde vært interessant om de presenterte det på en skikkelig måte. Vi droppet å hente Gamst Pedersen for 4 millioner for å lage en proff kunstgressbane og utvikle egne spillere.

Nja, ikke sikkert det hadde blitt ramaskrik. Vi må ikke undervurdere våre egne

Gleder meg forøvrig veldig til live sendingen din ikveld fra VIF2 kampen.
              Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Dette virker å være en av de beste kunstgress lev. i Tyskland. Hva slikt koster har jeg ikke peiling på, men ser ut som teknologien har kommet videre!! http://www.greenfields-kunstrasen.de/

Comment

Originally posted by FrankO View Post

Ikke nødvendigvis fra alle. Jeg mener for eksempel at det er viktigere å legge ny gressmatte i bingen enn å hente en ny spiller, fordi bedrede treningsforhold vil gjøre alle spillerne i troppen litt bedre, hvilket er verdt mer enn å forsterke kun én plass. Gode treningsforhold kan f.eks gjøre Torgeir Børven til den toppscoreren vi for øyeblikket mangler. Da er det verdt å bruke en million på nytt gress der, kontra å hente en spiller som kanskje slår til.
                  in Absinthia

Comment

Originally posted by Hjesus View Post
                    Ikke nødvendigvis fra alle. Jeg mener for eksempel at det er viktigere å legge ny gressmatte i bingen enn å hente en ny spiller, fordi bedrede treningsforhold vil gjøre alle spillerne i troppen litt bedre, hvilket er verdt mer enn å forsterke kun én plass. Gode treningsforhold kan f.eks gjøre Torgeir Børven til den toppscoreren vi for øyeblikket mangler. Da er det verdt å bruke en million på nytt gress der, kontra å hente en spiller som kanskje slår til.
                    Dette er noe jeg har lurt på; hvorfor har dem ikke "rulla ut" nytt gress der, eller ihvertfall på halve banen eller noe sånnt? Det må dem vel ha råd til, eller?

Comment

Originally posted by Hjesus View Post
                      Ikke bare vil de bli bedre, men trolig mindre plaget av skader også....
                      ....

Tråkk på en KANARI

Comment

Working...
                      X