Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Talentfabrikken til Vålerenga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har tenkt litt på en ting i det siste.
    Når var sist vi fikk opp en spiss fra egne rekker som var god nok for a-laget?

Den første jeg kommer på er Glenn Roberts, men han var ikke helt god nok.

Jeg savner virkelig at vi får frem en målscorer fra egen klubb.

Jeg ser at spissplassen er en posisjon med mye fokus og ansvar. Man får mye skyld om scoringene uteblir.
    Men som det ble nevnt i en annen tråd så er det ikke ofte vi har en spiss som scorer 10+ uansett.
    Sam J og Finne i år. Kjartansson før det og... moa/shelton før det igjen?
    Vi er ikke akkurat bortskjemt med toppscorere i denne klubben.
    En egenutviklet spiss som klarte 10-15 per sesong hadde vært skikkelig moro.
    Det er mange vi har håpet på oppigjennom, men de har aldri blitt noe av.
    Det må jo være noe vi gjør galt på akkurat den delen av talentutviklinga?

Dere som følger rekrutt- og juniorlag, har vi noen kandidater som realistisk sett kan ta steget og bli fast på laget?

Comment

• Originally posted by g-maZta View Post
      Har tenkt litt på en ting i det siste.
      (...)
      For så vidt et ok spørsmål dette, men jeg synes det blir litt vel negativt mot Enga.

Spørsmålet kunne like gjerne vært:
      Når kom det sist fram en nordmann som var god nok for a-laget til en eliteserieklubb?

Svaret på dette er selvsagt Håland
      Men han er jo fra Bryne, så jeg antar at dersom Håland hadde vært i Enga så hadde du fortsatt svart "nei" på spørsmålet om siste egenutviklede spiss..

Spisser er generelt fryktelig vanskelig å få fram.
      Og er det ekstremt talent så blir ikke den personen værende i Norge lenge.
      Her kan jeg jo trekke fram Joshua King.
      Av nysgjerrighet; ville du regnet King som fra egen stall? (kom til Enga da han var 15; gikk til United da han var 17)

Vi kan jo bl.a. se på de 10 som har scora mest i årets serie. Blant disse er det 6 nordmenn.
      Ingen av disse spiller idag for sin moderklubb. Kun 1 av disse har en eliteserieklubb som moderklubb (Finne).

Altså: jeg tror ikke på å si at Enga er nødt til å gjøre noe feil med utviklingen av spisser. I så fall gjør ca alle andre eliteserieklubber også store feil her.
      Spisser er vanskelig! Det krever den helt riktige kombinasjonen av spillertype, motivasjon, trener og ofte en god dose flaks...

Comment

• Originally posted by Loffen View Post
        For så vidt et ok spørsmål dette, men jeg synes det blir litt vel negativt mot Enga.

Spørsmålet kunne like gjerne vært:
        Når kom det sist fram en nordmann som var god nok for a-laget til en eliteserieklubb?

Svaret på dette er selvsagt Håland
        Men han er jo fra Bryne, så jeg antar at dersom Håland hadde vært i Enga så hadde du fortsatt svart "nei" på spørsmålet om siste egenutviklede spiss..

Spisser er generelt fryktelig vanskelig å få fram.
        Og er det ekstremt talent så blir ikke den personen værende i Norge lenge.
        Her kan jeg jo trekke fram Joshua King.
        Av nysgjerrighet; ville du regnet King som fra egen stall? (kom til Enga da han var 15; gikk til United da han var 17)

Vi kan jo bl.a. se på de 10 som har scora mest i årets serie. Blant disse er det 6 nordmenn.
        Ingen av disse spiller idag for sin moderklubb. Kun 1 av disse har en eliteserieklubb som moderklubb (Finne).

Altså: jeg tror ikke på å si at Enga er nødt til å gjøre noe feil med utviklingen av spisser. I så fall gjør ca alle andre eliteserieklubber også store feil her.
        Spisser er vanskelig! Det krever den helt riktige kombinasjonen av spillertype, motivasjon, trener og ofte en god dose flaks...
        Jeg ser poenget ditt, absolutt!

Mulig jeg formulerte meg litt gærent, men det var ikke ment som kritikk, egentlig. Mer som et ønske og et spørsmål.
        Og også som i en tanle at, kunne egne gutter gjort det så mye dårligere enn mye av det vi har brukt?

Jeg tenkte litt videre på det og vi hadde jo Chuma som nesten klarte det (han var kanskje mer kant?)
        Jeg regner Håvard Nilsen som egen(ser det jeg vil se vettu), selv om jeg er fullt klar over at vi henta han seint. Han var 16 da han kom? 17 når han debuterte? Husker ikke.

Joda, Josh var jo vår, men han fikk vi ingen glede av dessverre.

Jeg er enig i, som jeg også poengterte, at det er en spesielt vanskelig posisjon å erobre som unngutt. Og som du sier, klarer de det, forsvinner de raskt.

Men det er uansett lenge siden vi fikk opp en spiss som var god nok for A-laget. Det skulle jeg ønske vi fikk til oftere.
        Det finnes jo noen norske spisser rundt omkring. Både i ES og utlandet. Et eller annet sted kommer de jo fra (et par fra "oss"), så det er jo ikke umulig.
        Men de må satses på da. Selv om treneren er under press for å få resultater.
        Igjen, det er ikke sånn at klubben tradisjonelt har hatt flust med toppscorere i ligasammenheng. For å si det pent.

Så istedetfor å spørre hva vi gjør galt, kan jeg heller spørre, hvordan skal vi få frem spisser fra egne rekker? Mange har prøvd seg, få har lykkes. Det må jo være noe vi kan gjøre bedre, eller annerledes, for å få frem en spiss litt oftere enn hvert 10. år.

Comment

• Virker jo som at hvis du er så god så blir du plukket opp av en toppklubb uansett, litt som Oscar Bobb som visstnok er klar for Man City nå, lenge før han har vært i nærheten av A-laget til VIF.

Comment

• Noen land produserer få målscorere, så kanskje det kommer an på andre mentale ting. Frode Johnsen sa noe om dette etter at han spilte i Japan, noe om at japanere er for ydmyke til å produsere gode spisser. Kanskje vi Norge har en lignende utfordring. 😁 Vi har jo hatt mange på vei opp, men kanskje de ikke fikk nok sjanser på a-laget. Man fort bli ofret av fysiske grunner vil jeg tro..

Comment

• 6 av 10 nordmenn i "over-10-mål-klubben" er bedre enn 5 engelskmenn av 16 i samme målklubb i England i fjor...

Comment

• Originally posted by g-maZta View Post
                Har tenkt litt på en ting i det siste.

Den første jeg kommer på er Glenn Roberts, men han var ikke helt god nok.

Jeg savner virkelig at vi får frem en målscorer fra egen klubb.

Jeg ser at spissplassen er en posisjon med mye fokus og ansvar. Man får mye skyld om scoringene uteblir.
                Men som det ble nevnt i en annen tråd så er det ikke ofte vi har en spiss som scorer 10+ uansett.
                Sam J og Finne i år. Kjartansson før det og... moa/shelton før det igjen?
                Vi er ikke akkurat bortskjemt med toppscorere i denne klubben.
                En egenutviklet spiss som klarte 10-15 per sesong hadde vært skikkelig moro.
                Det er mange vi har håpet på oppigjennom, men de har aldri blitt noe av.
                Det må jo være noe vi gjør galt på akkurat den delen av talentutviklinga?

Dere som følger rekrutt- og juniorlag, har vi noen kandidater som realistisk sett kan ta steget og bli fast på laget?
                Selvom du fikk et kjempegodt svar så fikk jeg også lyst til å svare.

Henrik Udahl som bøtter inn mål for oss i andredivisjon (2 år siden) var senere innom Follo der alt gikk gærent i klubben og så gikk han videre til Fana. Selvom han nå spiller i tredjedivisjon (som så og si er på samme nivå som Tidligere andredivisjon) så har han scoret 34 mål i år.

Det er nok av eksempler på at vi fostret opp gode spisser. Men nåløye opp til eliteserien er trangt. Vi har flere spillere i OBOS og Post Nord som har vært i Vålerenga. Men de færreste blir proffer på heltid og da hjelper det nesten ikke hvor god du er så lenge du ikke har mentaliteten på plass.

Jeg tror at vi har en veldig bra talentutvikling i klubben. Nå som vi er i tredjedivisjon så kommer nok det til å være en mer passende arena også. Tidligere har vi vært det andrelaget som har stilt med yngst lag. Det overrasker meg ikke om vi fortsatt er det.

Comment

• Klaesson inne i troppen til U20 VM... 3 stk VIF spillere i denne runden.

https://www.fotball.no/landslag/norg...ggingssamling/

Comment

• Litt om Oscar Bobb. Synd å miste han!
                    https://www.thesun.co.uk/sport/77975...ld-oscar-bobb/

Comment

• Originally posted by bLANCO View Post
                      Litt om Oscar Bobb. Synd å miste han!
                      https://www.thesun.co.uk/sport/77975...ld-oscar-bobb/
                      Han er ikke så jævla god.
                      Fakta er at Bobb (15 år) brukte neste hele sesongen for å spille seg inn på G16 Nasjonal Serie. Han spilte fem av de seks siste kampa. Ingen av de fem på vårsesongen og ikke de fire første på høsten. På de fem kampa han fikk scora han 0 mål.
                      Han sleit med å få spilletid på G16 Interkrets og heller ikke der klarte han å score mål.
                      Bobb har vært en stjerne som 11-, 12- og 13-åring; men har ikke klart å sette preg på G16-laget i år, slik mange 15-åringer har gjort før ham. Bare de tre siste åra har Osame Sahraoui, Marcus Melchior, Fredrik Oppegård og Christos Zafeiris virkelig satt et kraftig preg på G16-laget med sine offensive bidrag. Det har ikke Bobb klart.

Han kan ikke avskrives, for han har veldig mange gode fotballkvaliteter; men på meg ser det ut som om veldig mange har kommi opp på hans nivå nå og til og med tatt et steg lenger. Han må gjerne gå til Manchester City, men jeg tror ikke det tjener noe til hans fordel. Jeg tror Vålerenga er en bedre klubb for ham neste år enn det City vil være. Skulle han velge å reise, så tror jeg han raskt ender som en av de spillerne vi aldri hører mere om.
                      in Absinthia

Comment

• Olivier Valaker Edvardsen går til Grorud som deres nye spiss. Da er det 2 x er VIF som spisser i laget.

Comment

• Ny spillere på Utviklingsavdelningen

Mathias Emilsen (-03) kommer senest fra Lyn G16 lag.
                          Han er en sentral spillere som vi har tro skal kunne utvikle seg videre hos oss.
                          Mathias hospiterte med oss i november. Å vi er nå glade at han velg at fortsatte hos oss.

Vi hilser Mathias med familie velkommen til Vålerenga.
                          https://www.facebook.com/vifutvikling/

Comment

• Vanvittig my bra talentarbeid i Enga, men Stabæk gjør det tydeligvis enda bedre, med klart flest spillere i U19-VM I Polen. Dessuten flere aktuelle for større klubber. Noe vi kan lære fra de små blå? https://www.vg.no/sport/fotball/i/1n...gt-om-kort-tid

Comment

• Originally posted by Paulinho View Post
                              Vanvittig my bra talentarbeid i Enga, men Stabæk gjør det tydeligvis enda bedre, med klart flest spillere i U19-VM I Polen. Dessuten flere aktuelle for større klubber. Noe vi kan lære fra de små blå? https://www.vg.no/sport/fotball/i/1n...gt-om-kort-tid
                              Tja.. Stabæk er jo en liten klubb med mye mindre ressurser. Tror ikke talentene i Enga egentlig er så mye dårligere, men nåløyet er trangere her naturligvis, i og med at vi har mer ressurser og større forventninger. Skulle vi satsa like ungt som Stabæk, så hadde det nok godt ut over kortsiktig resultater og hadde blitt mye murring!

Comment

• ... men de skyr ingen midler...

http://www.josimar.no/artikler/boli-mysteriet/5812/

Comment

Working...
                                X