Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Døvle får ikke dømme LSK

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Døvle får ikke dømme LSK

Fant ikke noe naturlig sted å poste dette, men tenker at det er relevant til diskusjoner som nå og da går om dommeres (u)partiskhet. Og så er jo nettopp denne dommeren tidligere styremedlem hos oss i Klanen.

Kort fortalt:
    Trond Ivar Døvle - tidligere sikkerhetssjef og klansmedlem - var i utgangspunktet satt opp til å dømme Viking-LSK, men har nå blitt flytta til en annen kamp etter at fugla begynte å sutre fordi de mener det uansett hadde blitt diskusjoner i etterkant siden Døvle holder med enga. Dommersjef Pedersen backer Døvle, men synes antagelig at det tross alt var greiere å bare bytte dommere enn å snakke mer med sutrehuer fra bygda.

Det blir interessant å se hva slags presedens dette evt. setter. Så vidt jeg veit har den eneste klare regelen for sånne ting tidligere vært at dommeren ikke kan dømme samme lag som han sjøl er medlem av.

Jeg ville ikke likt at en dommer med fortid i Kanaris hadde dømt oss så jeg synes det er riktig at det ble byttet om.

Jeg stiller også spørsmålstegn til at Edvardsen fortsatt får lov til å dømme oss med tanke på hans fortid i Storhamar, nåtid i Kjøpeskaugen og det faktum at han beviselig har dømt helt tragisk i favør våre motstandere flere ganger.

Comment

Dette må være første gangen noen har fått endret dommer pga noe sånt. Edvartsen kan ri oss som en mare, vi har hatt dommere fra Lyn osv.

Men har ikke Døvle dømt LSK før?

Comment

Hva er dette for noe nytt piss fra NFF.

Men se det positive, da slipper vi vel å se Edvatsen mer? Eller vil NFF bare vise hvor sympatien ligger?

Comment

Originally posted by skog View Post
          Dette må være første gangen noen har fått endret dommer pga noe sånt. Edvartsen kan ri oss som en mare, vi har hatt dommere fra Lyn osv.
          For meg er det helt greit at Døvle ikke dømmer LSK (eller VIF)
          Sjøl syns jeg NFF tar for LITE slike hensyn.

Jfr. div. trønderske dommere bosatt utafor Trøndelag som har dømt RBK.
          Jfr. Brage Sandmoen som jobba (jobber?) på Nadderud vg. - og som dømte Stabæk-VIF (hjemmedøming) i Telenor Arena for noen år siden.

Godt mulig Døvle ville ha anstrengt stort seg for dømme fair - MEN hver minste feil mot LSK ville vært ekstra kjip å svelge for en kanari. Som en sier over: jeg ville heller ikke likt å se en Kanari dømme VIF.

Mht. Edvartsen: I siste match han dømte VIF ( - hjemme mot Tromsø), var det EN skikkelig kontroversiell situasjon. Ballen traff hånda til Grindheim innafor egen 16m og skifta retning - trolig til vår fordel. Edvartsen lot spillet gå (korrekt fordi det ikke var viljehands) Men Tromsø-trenern m.fl. var dritsure etterpå fordi de følte seg snytt for en 'klar straffe' ...

Etter min mening er "Edvartsen 2" klart bedre nå, enn før han fikk den velfortjente pausa for noen år siden...

Comment

Originally posted by san Paolo View Post
            For meg er det helt greit at Døvle ikke dømmer LSK (eller VIF)
            Sjøl syns jeg NFF tar for LITE slike hensyn.

Jfr. div. trønderske dommere bosatt utafor Trøndelag som har dømt RBK.
            Jfr. Brage Sandmoen som jobba (jobber?) på Nadderud vg. - og som dømte Stabæk-VIF (hjemmedøming) i Telenor Arena for noen år siden.

Godt mulig Døvle ville ha anstrengt stort seg for dømme fair - MEN hver minste feil mot LSK ville vært ekstra kjip å svelge for en kanari. Som en sier over: jeg ville heller ikke likt å se en Kanari dømme VIF.

Mht. Edvartsen: I siste match han dømte VIF ( - hjemme mot Tromsø), var det EN skikkelig kontroversiell situasjon. Ballen traff hånda til Grindheim innafor egen 16m og skifta retning - trolig til vår fordel. Edvartsen lot spillet gå (korrekt fordi det ikke var viljehands) Men Tromsø-trenern m.fl. var dritsure etterpå fordi de følte seg snytt for en 'klar straffe' ...

Etter min mening er "Edvartsen 2" klart bedre nå, enn før han fikk den velfortjente pausa for noen år siden...
            Problemet er jo at det ikke finnes hauger av dommere i dette landet som kan dømme tippeliga. Så hvis ingen dommere som har hatt tilknytning til fotballmiljøet i en av klubba som spiller i tippeligaen skal kunne dømme den klubben eller den klubbens rivaler, så er det lett å se for seg at det kan bli ganske vrient å få avvikla kamper i det hele tatt.
            At Døvle ikke skal dømme oss er jo greit, men hvor skal grensa gå ?

Comment

Originally posted by McCabre View Post
              Problemet er jo at det ikke finnes hauger av dommere i dette landet som kan dømme tippeliga. Så hvis ingen dommere som har hatt tilknytning til fotballmiljøet i en av klubba som spiller i tippeligaen skal kunne dømme den klubben eller den klubbens rivaler, så er det lett å se for seg at det kan bli ganske vrient å få avvikla kamper i det hele tatt.
              At Døvle ikke skal dømme oss er jo greit, men hvor skal grensa gå ?
              Godt spørsmål. Har ikke noe godt svar på stående fot
              Men at dette gjøres ifht. VIF-LSK viser vel affal at det er noe helt spesielt ( og betent?) i forholdet mellom oss og Fula...

Comment

Grensa er tydeligvis satt. Samtidig har jeg en følelse av at dette er noe som gjelder oss og bøflas VIF-psykose spesielt.

Comment

Litt på sida, men allikevel relevant.
                  Jeg mener man burde vurdere dommerutveksling med Sverige og Danmark.
                  Sannsynligheten for sympati-/antipatidømming reduseres, og vi får kanskje bedre dommere på sikt.
                  In the beginning the Universe was created.
                  This had made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
                  - Douglas Adams

Comment

Er det bare meg, men fremsto dommerne før i tiden bedre. Ta f.eks dommersjefen selv. Rune Pedersen var aldri noe fuss med. Heller ikke Terje Hauge.

Derimot denne trønderen Roy Helge Olsen har jeg sett mye rart med.

Comment

Originally posted by Daniel37 View Post
                      Er det bare meg, men fremsto dommerne før i tiden bedre. Ta f.eks dommersjefen selv. Rune Pedersen var aldri noe fuss med.
                      Da han (Pedersen) var på topp, fantes knapt internett, diskusjonsforumer, VG-TV, YouTube og diverse kameraer på banen som er obligatorisk i dag.

Med andre ord var det lettere å komme unna med feil. Så du det ikke live eller på reprisen, kunne du ikke ha en mening. Med mindre du så situasjonen igjen på Sportsrevyen, da...

LD.
                      Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Det var nok av folk som mislikte Rune Pedersen på tribuna. For ikke å snakke om Roy Helge Olsen..

Comment

Originally posted by McCabre View Post
                          eller den klubbens rivaler
                          Nettopp. Her fjerner NFF noen som en gang i fortiden har hatt tilknytning til en annen rivaliserende klubb. Det er helt uforståelig når vi får en dommer som både har vært leder av en av Engas rivaler og er nåværende leder av en annen konkurrende klubb.

Comment

Originally posted by JohnF View Post
                            Litt på sida, men allikevel relevant.
                            Jeg mener man burde vurdere dommerutveksling med Sverige og Danmark.
                            Sannsynligheten for sympati-/antipatidømming reduseres, og vi får kanskje bedre dommere på sikt.
                            I tillegg til ditt eminente forslag mener jeg det er på tide å profesjonalisere dommerstanden - i dag er de deltidsamaøtrer eller noe sånt, og det synes så uendelig tydelig at de er treigere og mer utrent enn de spillerene de skal dømme.

La f.eks. dommere trene sammen med lag i området der de bor, og dømme når lagene spiller 11 mot 11, 7 mot 7 eller what ever. Da får dommerne trent på et utall episoder hver bidige dag, istedet for at en trener skal stå og leke dommer. Pluss på fysikk og konidsjon, og teoretisk kompetanseutviklng (herunder gjennomgang av videoer mv.), og ha en nordisk utveksling. Det er like vanskelig å komme seg fra Stockholm til Tromsø som det er fra Bergen til Ålesund, siden alt skal via hovedflyplass uansett.
                            Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Originally posted by Daniel37 View Post
                              Er det bare meg, men fremsto dommerne før i tiden bedre. Ta f.eks dommersjefen selv. Rune Pedersen var aldri noe fuss med. Heller ikke Terje Hauge.
                              Syns sjøl RP var "for snill" med RBK ved flere anledninger. Det styggeste eksemplet jeg kommer på, var en gang på Lerkendal: En Molde-spiller var igjennom aleine mot RBK-keeper Espen Johnsen. Espen Johnsen felte spilleren (utafor 16m) og ballen trilla utenfor. RP feiga ut og ga bare gult, ikke det soleklare røde som keepern hade fortjent... (RBK vant til slutt 4-0 med alle 11 på banen)

Terje Hauge hadde vel og en del blemmer - bl.a. til fordel for Viking mot Start en gang (tror det ble avgjørende for at Start rykka ned og Viking holdt seg oppe, men er ikke sikker... Var det da Vikings Alf Kåre Tveit - el.lign - som nikka ballen ut av hendene til keepern og scora - uten at Hauge blåste frispark?) Hauge skulle jo også ha sagt 'Eg liker Viking'... - og noen mente at dette var noe han viste ved flere anledninger...

Men alt i alt, var det mye bra dømming fra disse to dommerne. Men tilnærma feilfrie? - no way!

Har ellers bare sett et par eksempler på utenlandske dommere i TL - og de var BRA!
                              Svenske og Danske dommere? Gjerne!
                              Last edited by 1/2VorseN; 04.08.2013, 13:28.

Comment

Working...
                              X