Originally posted by Keyser
View Post
Sist jeg sjekket så drev vi med innsamling for å unngå at klubben skulle gå konkurs.
Jeg synes hele vår situasjon er litt schizofren for tiden. Emisjonen i vinter gjorde at fjorårets underskudd ble dekket inn. Men vi ligger an til underskudd også i år. Og det er et underskudd investorene ikke vil dekke. I alle fall ikke sånn uten videre.
Av grunner som virker uforståelige for meg så sliter vi med å komme over Sandnes/Ulf-nivå på sponsoravtalene, noe som kanskje delvis skyldes at vi ikke engang har en markedssjef.
Parallelt med dette så virker det som stadion-planene endelig nærmer seg det stadiet der byggingen kan komme i gang.
Og hvordan veien går videre med investorer er ikke avgjort.
Som betyr at vi går med minus i år også. Men det er ingen grunn til å tro at ikke sponsorinntektene vil ta seg opp på litt sikt. Vi får inn en ny markedssjef (som er positivt), klubben er i ferd med å bevege seg ut av skyggen etter Stengel-saken, laget spiller bra og det er unge og positive spillere, en ny stadion virker nærmere enn noen gang. Som betyr mer penger inn, fordi vi da kan selge stadionnavn, navn på tribuner og mye mye mer. I tillegg er det grunn til å håpe på publikumsøkning og reduserte kostnader sammenliknet med å spille på Ullevål.
Så kortsiktig har vi store problemer med å gjøre opp for oss, mens vi på lang sikt trolig går mye bedre tider i møte.
Men klubben trenger å få noen avklaringer på plass. I forhold til investorer og i forhold til ny stadion. Og jeg tror vel at mye av dette egentlig henger litt sammen. Hvem som skal betale for hva i fremtiden og hvilke penger som skal hvor. Er for eksempel salg av stadionnavn og navn på ulike tribuneseksjoner en forutsetning for at byggebudsjettet skal gå i hop, eller burde dette gå inn i budsjettene til elitesatsingen? Som faktisk er de som skaper verdien for sponsoren.
Jeg skjønner godt at også sponsorer sitter på gjerdet. Hva er det egentlig de skal sponse? Et lag som går konkurs en gang i august, eller et ungt og ambisiøst lag som spiller på egen stadion om kun et par år? Med ambisjoner og finansielle muskler (fra investorer) til å kjempe helt i toppen. Og når passer det for investorer å eventuelt åpne lommeboka? Det blir jo litt klamt med en innsamlingsaksjon for å redde klubben, hvis en investorgruppe står klare med sjekkheftene for å satse videre.
Comment