Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Sesongen 2014

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Norman Osborn View Post
    Er stallen så svekket egentlig? Jeg ville aldri ha ditcha Zajic selvsagt, men til syvende og sist er det ikke summen av enkeltkomponentene som er avgjørende, men summen av helheten. Dere har en mer homogen stall i år og det tror jeg vill være en styrke sammenlignet med i fjor, så jeg vet ikke om STALLEN er svekket som sådan, kanskje snarere tvert i mot.
    Du er inne på noe vitalt. For man må huske på at fotball er et lagspill. Det er 10 utespillere og 1 keeper som skal forholde seg til hverandre på banen. Og det hjelper ikke hvor mange "stjerner" man har hvis de ikke klarer å bygge relasjoner til hverandre. Hvis man tar en veldig enkel tilnærming og sjekker spiller for spiller og sammenligner den som forsvant ut med den som kom inn, så vil det nok totalt sett være en svekkelse. Det skyldes at Børven vet vi hva vi hadde. Med Kjartansson er det usikkerhet. Vi visste hva vi hadde med Zajic. Med Heltne Nilsen og Stengel så er det usikkerhet. Med Jan ute så er det klart at han var på et helt annet nivå enn hva denne superettan-importen representerer. Og som i god tradisjon i denne klubben så henter vi spillere som er "halvskadet". Derimot når det gjelder Gunnarson vs Marcel så har vi styrket. For Marcel hadde en kraftig nedadgående spiral, mens Gunnarson er trygg. Ikke akkurat guds gave til fotballen, men man vet hva man får.

Men uansett om spiller for spiller om vi er svekket og styrket totalt sett, så kan dette bli gjort lite relevant, hvis man klarer å ha en spillestil som fremhever deres ferdigheter og i større grad skjuler deres svakheter.

Det er her treneren kan gjøre en forskjell. Både ha stålkontroll på hva slags ferdigheter som ligger i stallen og legge til grunn en spillestil som er mest mulig optimal i forhold til det spillermaterialet man har. Det er endel medsupportere som er opptatt av at vi skal ha "vår spillestil". Jeg deler ikke den tankegangen. Jeg ønsker en spillestil som er mest mulig optimal i forhold til de spillerne vi har.

Men det som er fordelaktig i år i forhold til i fjor er at man har en tropp som er mer villig til å yte. Zajic var selvfølgelig en fan hos meg også, men da han tilfeldigvis ble "skadet" når man ble tatt ut til å spille på rekruttlaget, da er ikke akkurat det sympatisk. Det forteller litt om holdninger. Og man vet jo meget godt hva slags holdninger som f.eks Ogude representerte. Hvis en tropp har endel slike spillere, så vil det påvirke miljøet i troppen og trolig prestasjonen på banen.

Comment

Originally posted by Lego View Post
      Jepp, stallen er mye bedre sammensatt enn i fjor. Vi mangler en spiss, en skikkelig midtstopper og kanskje en playmaker, men i det store og hele ser det omtrent så fornuftig ut som vi kunne håpe på i den situasjonen vi er i. Ikke medalje-fornuftig, men absolutt bygge seg langsomt opp-fornuftig.

Helt greit å la Zajic gå, men han andre sarpen skulle vi beholdt.
      Når vi kun har en spiss så er det klart at vi mangler en spiss. Vi mangler også en midtstopper som oser av trygghet og autoritet. Jeg er dog ikke så sikker på om vi behøver en playmaker. For vi må tross alt stole på at ledelse vet hva de gjør når de henter inn spillere. Og når man hentet inn en som Heltne Nilsen, som riktignok ikke er playmaker-type, men som kan ta over defensivt arbeid og la Grindheim få styre litt fremover, så kan sistnevnte gå inn i en playmaker-rolle. Videre har man spillere som Zahid, Stengel etc.

Comment

Originally posted by Daniel37 View Post
        Jeg er dog ikke så sikker på om vi behøver en playmaker.
        Ikke jeg heller, men det finner vi nok snart ut. Stengel kan kanskje vokse inn i en slik rolle og vi har jo en semi-playmaker i Grindheim allerede. Men basert på kampene vi har hatt til nå virker det å være et behov ettersom vi i store perioder sliter med å spille oss ut bakfra.

Det er vel uansett ikke spesielt aktuelt ettersom behovene er større på andre plasser.

Comment

Originally posted by Norman Osborn View Post
          Er stallen så svekket egentlig? Jeg ville aldri ha ditcha Zajic selvsagt, men til syvende og sist er det ikke summen av enkeltkomponentene som er avgjørende, men summen av helheten. Dere har en mer homogen stall i år og det tror jeg vill være en styrke sammenlignet med i fjor, så jeg vet ikke om STALLEN er svekket som sådan, kanskje snarere tvert i mot.
          Problemet blir at de vi har henta inn i stor grad er uprøvd på nivået. Børven, Gonzalez og Zajic visste vi holdt et visst nivå. Av alle de vi har henta, inkludert de som er henta opp fra rekruttlaget, så er det bare Gunnarsson som har noen tippeligaerfaring av betydning ved siden av unge og naturlig variable Stengel som vi jo henta fra dere. Det betyr at vi sannsynligvis kommer til å stille med 4-5 spillere i førsteelveren som i stor grad er uprøvd på nivået. Det gjør naturligvis at det er mye usikkerhet knytta til hvordan laget vil prestere.
          Det er ganske urealistisk å anta at samtlige vil få full klaff første skikkelige sesong i TL.

Det er mulig du har rett i at stallen er mer homogen i år, og jeg trur den generelt er mer hardtarbeidende. Så blir spørsmålet om dette veier opp for de svingningene og evt. nedturene unge uprøvde spillere antagelig kommer til å få.

Comment

Jeg mener vi har et par ganske store huller i stallen. Vi mangler en klassespiss (mulig Kjartansson er det, i så fall mangler vi bare en reserve) og en klassemidtstopper.

Hvis vi ser på de vi har mistet så er det klart at navn som Ogude, Gonzales, Børven, Bojan, JGS osv er et tap. Men det tapet er først og fremst "på papiret". Ogude spilte knapt nok, Børven scoret ni mål, forsvaret var ræva med og uten Gonzales, Bojan hadde noen glimt, men det var det. JGS gjorde noen gode enkeltkamper. Osv.

Jeg er mest bekymret for mangelen på målscorere. Forsvarsrekka er nok i stand til å nikke inn 7-8 mål etter dødball. Men midtbanen er ikke befolket av spillere som kan score 7-8 mål hver seg. Vingene er heller ikke målfarlige slik f.eks. Shelton var det. Og skulle Kjartansson ikke levere varene, så kan vi få problemer med å avgjøre kampene.

I tillegg så synes jeg vi mangler alternativer framover. Jeg synes vi mangler folk fremover som kan utfordre motstanderens forsvar på fysikken. Og det kommer nok kamper der vi jager mål og må pumpe baller inn i motstanderens boks.

Så alt i alt er jeg ikke så bekymret for dem vi har mistet. Og jeg synes vi har fått inn brukbare erstattere. Men vi mangler spillere for et kampbilde der vi kommer bak. Jeg frykter at vi gir lagene som vil spille fotball "hederlig motstand", men at unggutta er akkurat ikke gode nok. Og at kampene vi MÅ vinne fort kan gå galt de også, fordi vi mangler spillertyper som kan bryte gjennom når lag som Sogndal og andre "parkerer bussen".

Tippeligaen er jevn. I fjor kunne vi rykke ned før siste runde. Men hadde vi slått lag som Start og Hønefoss hadde vi vært solid midt på tabellen, og hadde vi tatt Odd og kanskje et lag til så hadde vi vært med i medaljekampen. Det skiller ikke mer enn 15 poeng mellom direkte nedrykk og topp 5-6. Dvs at vi må vinne fem kamper 1-0 i stedet for å tape dem 0-1.

Men mye kan skje i 2014. Kanskje går økonomien fra dårlig til katastrofe og vi må selge unna i sommervinduet. Eller så bestemmer investorene seg for en ny runde og handler friskt i sommer.

Det blir en start, stopp, start, stopp sesong nok en gang. Det gjelder i alle fall ikke å komme skeivt ut fra start for seks runder skal spilles innen 1.mai. Vi har både Godset og Molde blant våre første seks kamper, en vanskelig kamp mot B/G som er et potensielt bananskall i andre runde (nyopprykkede lag overpresterer gjerne med en gang). Så vi er nødt til å plukke de poengene vi skal.

Mai er ikke stort bedre den heller. Borte mot Brann, hjemme mot LSK, bortekamp mot Start 16.mai... Så kommer vi ikke ordentlig i gang så er det vanskelig å få øye på de "enkle" kampene der vi få et par tre seire på rad og spille på oss litt selvtillit.

Samtidig så byr det jo på muligheter da. Kanskje vi kan få et godt resultat i Molde, vinner enkelt over B/G, kjemper til oss noe i Haugesund, slår Sarpsborg og Sandnes som vi skal og ypper oss mot Godset. Tror i alle fall stikkordet for de første ti kampene er "FLYT".

Og nettopp derfor så mener jeg det er viktig å få inn et par spillere til som kan utgjøre forskjellen. Hvis kassa er skrapt så mener jeg vi definitivt kan se i lånemarkedet utenlands. Tippeligaen bør være en utmerket arena for spillere som sliter benk rundt om i Europa for å plassere seg litt i utstillingsvinduet med tanke på en overgang i sommervinduet. Stort sett alle andre land har ikke overgangsvindu nå, så konkurransen er nok ikke så stor.

Comment

Er det her Gonzalespengene ender?

Comment

Meget bra innlegg av Nils_de-Noia.
                Etter å ha lest 100 vis av innlegg på diverse forum, hvor Muri og forsvarsfireren har fått pepper ad mass.
                Vi har ikke verdens beste firer til den spillestilen som vi tydeligvis skal spille, men den holder absolut ett greit tippeliga nivå.

Men jeg hadde også sett at eventuelle forsterkninger hadde kommet med kreative midtbanespillere eller spisser, nå bør det tenkes kvalitet og ikke kvantitet og dobbel dekning på alle plasser.Det trengs folk som kan avgjøre kamper.

Slepper vi i inn 3 må vi score 4.

Comment

Får da ikke håpe det, vi trenger sårt en forsterkning. selvom jeg må innrømme at 2. omgangen mot stabæk var noe av det bedre jeg har sett Enga prestere på lang tid.
                  Let's have it!

Comment

Jeg føler absolutt med Stabæk i denne saken, men jeg kan ikke skjønne at vi skal måtte betale fullt ut for en opsjon vi aldri hadde en reell mulighet til å bruke.

Vålerenga ønsket tilsynelatende på et eller flere tidspunkt å benytte seg av opsjonen, men med en ventende rettssak forstår jeg at man velger å ikke gjennomføre transaksjonen.

Bra at den blir behandlet av en tredjepart, men jeg vil tro at betalingen fra Vålerenga til Stabæk blir kraftig redusert forholdene tatt i betraktning i forhold til det som opprinnelig var avtalt mellom partene.

Comment

• Originally posted by Daniel View Post
                      Jeg føler absolutt med Stabæk i denne saken, men jeg kan ikke skjønne at vi skal måtte betale fullt ut for en opsjon vi aldri hadde en reell mulighet til å bruke.

Vålerenga ønsket tilsynelatende på et eller flere tidspunkt å benytte seg av opsjonen, men med en ventende rettssak forstår jeg at man velger å ikke gjennomføre transaksjonen.

Bra at den blir behandlet av en tredjepart, men jeg vil tro at betalingen fra Vålerenga til Stabæk blir kraftig redusert forholdene tatt i betraktning i forhold til det som opprinnelig var avtalt mellom partene.
                      Vi har vel allerede holdt av disse pengene har vi ikke det?

Comment

• Originally posted by Daniel View Post

Såvidt jeg skjønner var hovedproblemet med denne avtalen at NFF var ute og sa at avtalen var ugyldig. Da blei det jo uaktuelt å gjennomføre den. Når domstolen så sa at avtalen ikke var ulovlig og NFF henla sin behandling av saken, så var avtalen gyldig, men det blei avklart altfor seint til at den kunne trå i kraft.
                        Det ender vel med at vi må betale noe, men ikke alt siden Stabæk utvilsomt har tapt penger på dette, mens vi neppe kunne forventes å betale ut pengene for en opsjon som NFF sa ikke ville være gyldig.

Comment

• Hey kan jo hende at vi får tilbake to mill? Vel optimistisk kanskje, men kan bli midtstopper av sånt.

Comment

• I morgen reiser Vålerenga til La Manga for siste finpuss før seriestart. Intensiteten på dagens trening lover godt for den kommende uka.

– Det er bra trøkk på feltet. Jeg er godt fornøyd med både engasjementet og arbeidsinnsatsen, sier Kjetil Rekdal.
                            EVIG VIF

Comment

• Originally posted by Oslo-ess View Post
                              http://www.vif-fotball.no/news/artic...et-pa-la-manga

I morgen reiser Vålerenga til La Manga for siste finpuss før seriestart. Intensiteten på dagens trening lover godt for den kommende uka.

– Det er bra trøkk på feltet. Jeg er godt fornøyd med både engasjementet og arbeidsinnsatsen, sier Kjetil Rekdal.
                              Jeg vet ikke hva man skal tolke ut av det Rekdal sier. For det er selvfølgelig mye intetsigende. Noe har jo god begrunnelse, men noe kan han skape inntrykk av har en god begrunnelse, men egentlig ikke har det, men en grei måte å slippe å svare på kritiske oppfølgingsspørsmål.

Og Rønsen er jo Rønsen. Noen burde fortalt han: "Hold deg til musikk du, for fotball har du åpenbart ikke peiling på"

Comment

• Ja ja ser ut som vil slipper han herre fjåsa..... store ord og greier.....

Adresseavisen hevder at Morten Gamst Pedersen er i ferd med å signere med Rosenborg.

Comment

Working...
                                X