Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Örebro SK - Vålerenga, Søndag 23.03.2014 Kl.14:00

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Daniel37
    replied
    Originally posted by Hjesus View Post
    Det ser ut som du har store problemer med å innfinne deg med Vålerengas spillestil. Det å hvile med ballen i laget, få motstanderne til å løpe etter ballen, for så å til slutt lure seg inn i rom mellom motstandernes ledd er den spillestilen Kjetil Rekdal i stor grad ønsker å benytte seg av, så skal man helt klart varierer og det gjør vi i langt større grad enn vi gjorde under Martin Andresen.

Jeg er glad for denne spillestilen. Drillostilen kler ikke bohemklubben. Målet er å holde nullen i ti kamper i tippeligaen, det vil si én tredel. Det har vi klart (3 av 9) i oppkjøringa. Vi har også holdt nullen i halvparten av kampa om du kun ser på de fire siste og vi har heller ikke slippi inn mer enn ett mål i hver av de to vi ikke har holdt nullen i.

Jeg ser på ingen måte at det å holde på ballen, spille den på tvers i forsvarsleddet og i midtbaneleddet, fører til at vi får mye mål i mot oss. Derimot har det blant annet ført til fem av måla vi scora i kampen mot godset. Se igjennom, begge dødballsituasjonene i første omgang kommer som følge av tolmodighet. Tre av måla kommer som følge av balltrilling i forsvaret. Kun målet til Herman Stengel kom som følge av direktespill.

Dine påstander er derfor feil og personlig synes jeg det er ganske slitsomt at du messer om spillestil i nesten alle innlegga dine, spesielt når du ikke kan begrunne det med annet enn synsing. Vi har alle skjønt hva slags spillestil du vil ha. Å mase om feil spillestil når vi har seks strake seiere blir rett og slett bare feil. Om vi feiler når tippeligaen kommer i gang og det ser ut til at vi har lite framgang i forhold til i fjor i løpet av fem - ti kamper, så kan du ta opp spillestil igjen; men ingen i Vålerenga ønsker å legge om til kælk og mæl når vi er i flytsonen med en langt mer ambisiøs og spennende spillestil. Så vær så snill og slutt med å messe om spillestil i hvert eneste innlegg.
    Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har problemer med "vår spillestil" som M.A la til grunn. Men jeg tør hevde at det Rekdal har fått frem i de siste kamper er en redefinering av denne spillestilen. Man vil fortsatt ha ballen i laget, men heller flytte den fremover i leddene. Jeg ønsker at folk skal tenke over følgende. Hvis påstanden om at man har ballen veldig mye først i forsvarsleddet og deretter i midtbaneleddet gjør at "motstanderen må løpe etter ballen", hvorfor i all verden inntil de siste oppkjøringskamper er det våre spillere som har vært mest sliten mot slutten av kampene. For husk, det er våre gutter som har hatt ballen i laget, mens det er motstanderne som har måtte løpe. Det skyldes at jeg er av den oppfatningen at det var ikke slik at motstanderne løp så mye. At de heller ventet og var kompakt inntil at gutta våre forsøkte på et eller annet.

Jeg kan opplyse at jeg er ikke tilhenger av en kælk og løp-filosofi. Jeg har intet ønske om at venstreback skal sende crosser til motsatt kant som skal opp i hodeduell, så kommer det en masse indreløpere som skal prøve å fange opp nedfallsfruktene. Jeg er heller ikke tilhenger av en spillestil hvor man skal telle ballberøringer og dermed anse angrep for tapt eller ikke. Det jeg derimot ønsker er en spillestil som kan variere. I det øyeblikket vi erobrer ballen på egen banehalvdel, så bør man umiddelbart se etter kontringsmuligheter. Dvs at det skal være et instinkt i laget om at ved ballerobringer så skal komme seg fremover på banen og hvor ulike spillere går på løp i rom og gjøre seg spillbar. Hvis man ikke har klare kontringsmuligheter så skal man likevel få ballen opp i midtbaneleddet. Om ikke man har kontringsmuligheter så har man likevel flyttet opp spillet i midtbaneleddet.

Det jeg syntes var feil tidligere var at etter at man fikk ballen opp i midtbaneleddet så skapte man egentlig ingenting. Det skyldes at man kom ikke inn i farlige posisjoner foran motstanderens midtstoppere. Så i og for seg så er det ok at man har ballen i laget, men det er viktig at det skjer med bevegelser og invitasjoner

Men for å tilføye, jeg har blitt mer positiv til dette laget etter som oppkjøringen har gått frem. Det skyldes at laget viser i år noe de ikke har vist tidligere, nemlig evnen til å opprettholde et press i den defensive strukturen. Når f.eks Thomassen beinflyr opp på sin side i 90 minutt, så er det ukjent i forhold til tidligere. Som han da følger opp med å servere en såkalt ferdigscora pasning. Men nå er jo ikke Blårud akkurat spiss da.

For å ikke glemme spillerne Stengel og Heltne Nilsen. Med disse to spillerne har man fått noe som laget har behøvd. To spillere som er både bevegelige, trygg med ball i beina og er skapende. Det problemet med at man tidligere ikke hadde spillere som gikk på løp og inviterte kan i stor grad strykes med disse gutta.

T.o.m Lindkvist som fremsto som mer usikkert har gjort seg mindre og mindre bort. Faktisk kan Lindkvist med "rett bruk" være meget nyttig i laget. For hans force er farten. Det betyr at han kan være nyttig både på returløp og ikke minst sette opp i løpsdueller med backer. Forøvrig er vel beklagelse på sin plass fra min side til Lindkvist for at jeg "høvla" han ned. Jeg syns bare at han gjorde et slikt ræva førsteinntrykk da han ikke klarte å ta i mot grunnleggende pasninger.

Blir spennende å se hvem Rekdal tar ut mot Molde. Om Grindheim tåler en hel kamp nå. Som jeg har skrevet i andre poster. Jeg tror "trekanten" Grindheim-Heltne Nilsen-Stengel kan bli gullende god for oss. Som jeg har tippet, jeg tror faktisk vi klarer å redusere antall innslupne mål fra 50 til under 40.

Leave a comment:

• Hjesus
    replied
    Det ser ut som du har store problemer med å innfinne deg med Vålerengas spillestil. Det å hvile med ballen i laget, få motstanderne til å løpe etter ballen, for så å til slutt lure seg inn i rom mellom motstandernes ledd er den spillestilen Kjetil Rekdal i stor grad ønsker å benytte seg av, så skal man helt klart varierer og det gjør vi i langt større grad enn vi gjorde under Martin Andresen.

Jeg er glad for denne spillestilen. Drillostilen kler ikke bohemklubben. Målet er å holde nullen i ti kamper i tippeligaen, det vil si én tredel. Det har vi klart (3 av 9) i oppkjøringa. Vi har også holdt nullen i halvparten av kampa om du kun ser på de fire siste og vi har heller ikke slippi inn mer enn ett mål i hver av de to vi ikke har holdt nullen i.

Jeg ser på ingen måte at det å holde på ballen, spille den på tvers i forsvarsleddet og i midtbaneleddet, fører til at vi får mye mål i mot oss. Derimot har det blant annet ført til fem av måla vi scora i kampen mot godset. Se igjennom, begge dødballsituasjonene i første omgang kommer som følge av tolmodighet. Tre av måla kommer som følge av balltrilling i forsvaret. Kun målet til Herman Stengel kom som følge av direktespill.

Dine påstander er derfor feil og personlig synes jeg det er ganske slitsomt at du messer om spillestil i nesten alle innlegga dine, spesielt når du ikke kan begrunne det med annet enn synsing. Vi har alle skjønt hva slags spillestil du vil ha. Å mase om feil spillestil når vi har seks strake seiere blir rett og slett bare feil. Om vi feiler når tippeligaen kommer i gang og det ser ut til at vi har lite framgang i forhold til i fjor i løpet av fem - ti kamper, så kan du ta opp spillestil igjen; men ingen i Vålerenga ønsker å legge om til kælk og mæl når vi er i flytsonen med en langt mer ambisiøs og spennende spillestil. Så vær så snill og slutt med å messe om spillestil i hvert eneste innlegg.

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Originally posted by ziggy75 View Post
    Tror nok ikke at spilleplanen vår i 1 omgang, var å spille på tvers så mye. Ballen rulla treigt, og det ga Ørebro tid til å stresse oss høyt opp i banen. Vi hadde lite alternativer å spille på, pga dårlige bevegelser, og da ble det å safe litt mye i lange perioder. Kunne kanskje ha spilt langt littegran oftere.. Nok en gang, er vi sterkere i 2 omgang enn i første. Begynner å ble vanlig dette nå!
    På en måte så er det forståelig at de faller tilbake i "vår spillestil". For det er tross alt det som har vært referansepunktet deres i mange år på banen. Det er her man må på en måte avprogrammere spillerne. Dvs færrest mulig som har "Hæstad-spesialen" som innebærer å komme med til forsvaret for å sende pasning tilbake til forsvaret.

Jeg personlig kunne tenkt meg å ha et slags system med bøter for å sende pasning tilbake til forsvaret, hvis det ikke er nødvendig. For en av de viktigste årsakene til å få ned antallet innslupne mål er at ballen er minst mulig i forsvarsleddet. For forsvarsleddet er det leddet som er nærmest eget mål og lengst unna motstanderen.

Leave a comment:

• ziggy75
    replied
    Originally posted by Daniel37 View Post
    ØSK oppsummerer http://oskfotboll.se/aktuellt/nyhete...-genrepet.html 1.omgang for Vålerenga med: "Vålerengen hade stundtals ett stort bollinnehav men det var främst i form av sidledspassningar i backlinjen och på mittplan"

Der har man "vår spillestil". Jeg ønsker intet "ett stort bollinnehav men det var främst i form av sidledspassningar i backlinjen". Jeg ønsker to stoppere som kan rydde opp. Ikke prøve å være fancy "spillende". Bare rydde opp i dueller og kunne posisjonere seg, og hvis de får ballen i beina send den kjappest mulig fra seg fremover på banen. For hver "sidledspassning" så reduseres muligheten for en effektiv kontring.
    Tror nok ikke at spilleplanen vår i 1 omgang, var å spille på tvers så mye. Ballen rulla treigt, og det ga Ørebro tid til å stresse oss høyt opp i banen. Vi hadde lite alternativer å spille på, pga dårlige bevegelser, og da ble det å safe litt mye i lange perioder. Kunne kanskje ha spilt langt littegran oftere.. Nok en gang, er vi sterkere i 2 omgang enn i første. Begynner å ble vanlig dette nå!

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    ØSK oppsummerer http://oskfotboll.se/aktuellt/nyhete...-genrepet.html 1.omgang for Vålerenga med: "Vålerengen hade stundtals ett stort bollinnehav men det var främst i form av sidledspassningar i backlinjen och på mittplan"

Der har man "vår spillestil". Jeg ønsker intet "ett stort bollinnehav men det var främst i form av sidledspassningar i backlinjen". Jeg ønsker to stoppere som kan rydde opp. Ikke prøve å være fancy "spillende". Bare rydde opp i dueller og kunne posisjonere seg, og hvis de får ballen i beina send den kjappest mulig fra seg fremover på banen. For hver "sidledspassning" så reduseres muligheten for en effektiv kontring.

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Rekdal http://www.vif-fotball.no/news/artic...til-seriestart kaller prestasjonen mot Ørebro totalt sett for middels minus. Hvor førsteomgangen var svak, men han er fornøyd med at man kan snu kampen igjen.

Men vi har jo noe å se frem hvis det å ha full kontroll i store deler av 2.omgang mot et lag fra Allsvenskan er middels minus. Det var altfor lite bevegelser i laget i 1.omgang. Det ble for ensidig å passe ut til Lindkvist på venstrekanten. Men selv om vi var svak, så syns jeg vi klarte å holde antall sjanser i mot forholdsvis godt nede. Det ble riktignok litt "kluss" i forsvarsrekka i blant, men nå har jo ikke akkurat Larsen og Olafsen spilt mye sammen. Og utfra hva man kan forvente av en gutt født i 1996, så syns jeg Olafsen gjør en ok jobb. Kan tyde på at Olafsen er minst på adecco-nivå allerede nå.

Leave a comment:

• 1/2VorseN
    replied
    Ett par kommentarer angående kampen.

Kastrati er direkte svak i den perioden han er på ball, hver eneste duel ender med balltap. Man kan trykt si at han har hatt bedre prestasjoner enn i dag. Han har heller ikke imponert meg ellers i sesongoppkjøringen.

Synes den nye Muri hadde en veldig god kamp i dag, lot meg imponere. Selvfølgelig mye å jobbe med forsatt, kanskje spesielt med ball i beina. (grunnen til at kommentator trodde det var Muri var fordi han hadde drakt nummer 4)

Larsen og Gunnarson er for svak med ball i beina. Vi mister ball enkelt ett par ganger på slurv i pasningspillet. Det i tillegg til at vi ikke klarer å angripe ordentlig på kantene gjør at vi sliter store deler av første omgang. Dette er noe jeg håper vi tar tak i mer, hvordan skape overtall og innlegg fra kant.

Ellers kan jeg si at det ble en markant forbedring i andre omgang, fremspillet som skaffet oss straffe var også meget pent og andre målet, der jeg tror det var Stengel som var sist og ikke Heltne Nilsen, var pent spill. Vi skaper en del og har full kontroll.

Så to avdelte omganger igjen altså.

Ellers så håper jeg Stengel starter mot Molde, er etter min mening den som har prestert best for oss i oppkjøring hvis vi ser bort fra Nilsen som har vært strålende. Han er utrolig smart og dyktig til å orientere seg, vil ha ball og er god nok til å slå pasningene. Håper han starter eller hvertfall får en omgang i våres første kamp mot Molde.

Ellers er jeg mest usikker på kantene, jeg synes ingen har imponert spesielt så langt i oppkjøring. Men jeg mener fortsatt at Calvo er den beste i den posisjonen så håper han får starte. synes også han var frisk i dag. Ellers så må jeg si at det er utrolig trist.

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Slik jeg ser for meg laget mot Molde så er det som følger

Kongshavn
    Gunnarson-Larsen-Muri-Iqbal
    Grindheim-Heltne Nilsen
    Stengel
    Fredheim Holm-Kjartansson-Kastrati

Filosofien skal være at Grindheim har hovedfokus på det defensive. Heltne Nilsen skal ha som utgangspunkt defensiv posisjon, men ved ballerobringer så skal han søke oppover i banen. Stengel skal være den kreative hjernen på midten. Hensikten er at man skal innarbeide en link mellom Grindheim-Heltne Nilsen-Stengel som fungerer som en trekant som "ser etter hverandre". For å ta en referanse som gjør at flere forstår hva jeg mener (gitt at personer kjenner til NBA), nemlig den linken som var mellom John Stckton og Karl Malone. De kunne nesten spilt med bind for øynene.

For det spillermålet som man scorer mot Ørebro viser hvor enkelt det kan gjøres. Ikke noe fancy, ikke noe fiksfakseri. Bare ærli arbeid med gjenvinning av ballen, spille ballen ut på siden, Heltne Nilsen beveger seg i rommet foran midtstopperne får ballen og frispiller kant på motsatt side som setter ballen i mål. Jeg velger Fredheim Holm over Berre fordi jeg ønsker å ha kanter som kan komme tilbake noe raskere i det defensive arbeidet. Berre er en meget fotballklok spiller, men akkurat det med farten kan han ikke gjøre noe med

Leave a comment:

• astoman
    replied
    Helt enig med deg Oslo-ess, vi må ha med Stengel. Og det er det beste laget vi kan stille med. Om noen skal ut av de du nevner så må det faktisk bli DFH.
    Og denne kampen viser nok en gang at vi er relativt godt trent. 2. omgang sitter godt, med full kontroll.

Ligger vi under med et mål i Molde etter 1. omgang så tar vi poeng med hjem derfra, og leder vi eller det er uavgjort så vinner vi. My humble opinion.

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Forøvrig vil jeg gi Olafsen godkjent i denne kampen. Han vil selvfølgelig ikke starte mot Molde og er ikke tippeligaspiller enda, men jeg syns han gjør mye bra. Bortsett fra endel slurvete pasninger. Uheldig at han gikk under navnet Muri i førsteomgang.

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Nei vi driver ikke med evinnelig balltrilling. For det er forskjell på å stå bokstavlig og sende pasninger til hverandre og det løpe i posisjoner.

Jeg ønsker ikke å pole ballen fremover. Det jeg ønsker er å få ballen raskt opp i midtbaneleddet hvor det kommer spillere på løp og kanter med overlappinger. Men det er et kynisk grep jeg ønsker. Det er at vi avslutter angrep. Hvis vi stanger og stanger i et bestemt angrep, så er det greit nok å anse angrepet for tapt og heller gå for å få en person med ok skuddfot i ok posisjon og bare dælje til. Helst langs bakken for det kan treffe en spiller og sette keeper ut av spill. For det er langt bedre å få til en slags avslutning enn at motstanderen får en potensiell kontring.

Leave a comment:

• McCabre
    replied
    En dårlig omgang og en brukbar. For mange personlige feil og vi sliter en del med relasjoner både offensivt og defensivt. Ösk ser ikke ut som noe topplag, og sjøl om vi har god kontroll i andre omgang viser vel denne generalprøven at vi har en god del å hente på mange områder.

Jeg er skeptisk til at Rekdal fortsatt bruker såpass mange bytter, og uttaler før kampen at vi ikke kommer til å ha noen klar førsteelver. Noe av problemet i fjor var nettopp at vi ikke fikk spilt oss gode sammen fordi folk blei flytta ut og inn av laget og spilte i flere forskjellige posisjoner, og jeg trur ikke dette er måten å bedre dette på.

Positivt er det jo at vi i vinter har vist at vi har et høyt toppnivå, og at mange unge spillere får erfaring.

Leave a comment:

• ABerge
    replied
    Gledelig å se at vi allerede nå har fått flere straffer i treningskampene enn i hele sesongen i fjor. Viser at vi vi vil inn i 16 og "Gå for gull" som Reka sa det så fint på Bohemen Live. Balltrilling er jo ikke i hovedsak noe dumt å gjøre om man leder, men det er en tid for alt. Det er en veldig god tid for det når man leder og vil hvile litt og frustrere motstanderen, men om man ligger under frustrerer man ikke noen andre enn seg selv. Man kan jo også beholde ballspillet men velge å spille med hakke mer direkte og risikofylte pasninger langs bakken(avhenger jo at man har klart å skapt litt rom).

Leave a comment:

• Daniel37
    replied
    Se der ja. Når man sluttet med balltrilling og heller satte fart på beina, så tok man fullstendig kontroll på denne kampen.

Og la meg tilføye: Er det noen som nå forstår hvorfor jeg ønsker trekanten Grindheim-Heltne Nilsen-Stengel sentralt? Hvor de to første er DM, mens Stengel er den skapende offensivt.

Det positive er at man får stadige signaler på at den fysiske kapasiteten er økt. Vi klarer å holde fart på beina gjennom hele kampen. Det betyr at motstanderen kan ikke bare rolig stå og pinne pasninger i farlige posisjoner. På grunn av press så har motstanderen dårlige tid og dermed dårligere pasningsalternativ.

Leave a comment:

• Oslo-ess
    replied
    Originally posted by Feilkast View Post
    Jepp, stemmer det, men det viser jo også at ingen av de to er tiltenkt en spissplass først og fremst. En situasjon som dette kunne jo fort oppstått i kamp også (Hvis Kjartansson hadde blitt skadet, altså). Viser bare at vi er sårbare på topp, sånn vil det være i år.
    Forsåvidt riktig.
    Men hadde en av dem vært på banen eller benken så hadde dem gått rett inn som spiss.

Det blir forøvrig spennende å se hvilket lag som det blir i serieåpninga.
    Jeg håper på følgende når Høgh er ute:

Gudmund
    Gunnarsson Muri Larsen Iqbal
    Grindheim Heltne Nilsen Stengel
    Berre Kjartansson Fredheim Holm

Leave a comment:

Working...
X