Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

scouting?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• scouting?

Kom over dette innlegget idag http://joacimjonsson.blogg.no/1396521975_03042014.html og må faktisk si meg enig, synes det er på høy tid at vi får til et speidersystem rundt klubben og ikke bare lener oss på profittjagende agenter. Tenkte det kunne være greit at vi diskuterte litt rundt innlegget og om scouting generelt for Vålerenga
    "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Absolutt interessant dett her, og jeg er i utgangspunktet positiv til en scout, men det i seg selv er heller ingen garanti.
    Ser i kommentarfeltet en kommenterer Solskjærs bruk av speider og legger ved denne lista: Ben Spencer, Joona Toivio, Lauri Dalla Valle, Aliou Coly, Abdou Karim Camara, Vini Dantas, Joshua Gatt, Ole Søderberg, Emmanuel Ekpo, Sean Cunningham, Ethan Horvath.
    Meg bekjent er det vel maks et par som har utmerket seg i TL. Resten har jeg stort sett ikke hørt om.

Enda mer interessant er at våre gamle helt David Brocken er helt enig med JJ

Comment

Jeg er helt enig med Jonsson. For meg er det ufattelig at man bruker argument som at "for dyrt". Hvis man gjør et grundig forarbeid med å finne en speider med god track-record så vil det være en investering. Ideelt så burde man hatt minimum 2 speidere. Hentet inn en speider med erfaring fra å hente inn unge spillere til akademier som er dyktig til å "treffe" i forståelsen av spillere som har et slikt potensiale som gjør at de faktisk ender opp med A-lags kontrakt. Samt en speider som er dyktig til å "se gull blant gråstein".

For med egne speidere så vil klubben slutte å bruke penger på tilfeldige prøvespillere. Og man ender ikke opp med slike som Suleiman eller Oussou.

Men en ting som Vålerenga burde tatt et kritisk blikk på er utviklingen fra junior til senior. For Vålerenga har i mange år nå hatt gode juniorlag, men det stopper liksom der. Ta f.eks Odd. De har gjerne ikke like gode juniorlag, men de ender opp med slike som Fredrik Semb Berge.

Comment

Uten at jeg helt vet akkurat hvor mange, og hvor strukturert det er, så er det scouts som jobber for Vålerenga. Men det kunne med fordel satses mer på dette, en av mange gode formål som bør bli prioritert mer om vi klarer stable økonomien på beina.

Bare en kort kommentar ang Odd, juniorlag og Semb Berge. Hadde gjerne sett at enda flere av unggutta tar steget og etablerer seg på a-laget. Men Odd har også et av landets beste juniorlag, og for å ta et eksempel på at det ikke står helt håpløst til hos oss: Der hvor de har fått fram Semb Berge så har vi fått frem tre år yngre Håvard Nielsen. Forrige uke spilte Semb Berge bortekamp i Sandnes, mens Håvard Nielsen putta i Bundesliga.

Comment

At klubben trenger speidere tror jeg er ganske sikkert, selv om Alexander Olsen jobber på Wang. G16 laget vårt, klarer såvidt å stable et lag på beina f eks. Og dette er det ene akademi-laget vårt? Ikke bra!

Comment

Originally posted by Loke View Post
            Kom over dette innlegget idag http://joacimjonsson.blogg.no/1396521975_03042014.html og må faktisk si meg enig, synes det er på høy tid at vi får til et speidersystem rundt klubben og ikke bare lener oss på profittjagende agenter. Tenkte det kunne være greit at vi diskuterte litt rundt innlegget og om scouting generelt for Vålerenga
            Vel, jeg er uenig i mye av det han skriver. Jeg er uenig i påstandene om at utenlandske spillere er middelmådige.

Det jeg er enig med han i er at mange utenlandske spillerne ikke er vesentlig bedre enn de norske. Men det er da heller ikke å forvente. Hvis vi ser på vår egen klubb, så løfter ikke Høgh toppnivået på norsk fotball. Men han bidrar definitivt til å løfte bunnivået. For finnes det egentlig mange nok gode norske midtstoppere til å utgjøre 16 midtstopperpar i Tippeligaen uten at det går ut over kvaliteten?

For også etablerte utenlandske spillere er jo interessert i og blir tilbud plasser i klubber som tilsvarer det nivået de ligger på. Er man god nok for Premier League så har man ikke ambisjoner om eller interesse av å spille i Tippeligaen.

Det vil si, det kunne man ha hatt, dersom økonomien i Tippeligaen var mye bedre enn kvaliteten på serien. For mange spiller jo i ganske dårlige serier, men til vesentlig bedre betingelser enn hva norske klubber kan tilby. Det er nok neppe det sportslige nivået som lokker spillere til land som f.eks. Saudi Arabia.

Så da står man igjen med at man kan finne unge, utenlandske spillere som har stort talent. Men som av ulike årsaker ikke har havnet på radaren til større europeiske klubber enda. Og her har vi jo flere eksempler på afrikanere som har kommet og gått de senere årene. Men jeg mener ikke at norske klubber generelt, eller Vålerenga spesielt, skal bruke masse penger på å reise rundt i Afrika på jakt etter unge, lovende spillere. Til dette så fungerer agenter utmerket.

Når det gjelder norske spillere så mener jeg det er sånn at det finnes ingen "ny Messi" som dasser rundt i sjette divisjon uten å ane hvor god han er. For det er ikke bare sånn at det er klubber som leter etter spillere, men også spillere som leter etter klubber. Vi kan sikkert ha en speider som reiser rundt og følger med på kretslag og yngre landslag. Men hvem som er de største norske talentene har man jo relativt god greie på. Fordi de søker seg til de beste klubbene.

Der han nok har et poeng er i at overganger ofte skjer tilfeldig og at klubbene ikke er tydelige nok på hva slags egenskaper de ser etter. Men jeg mener det er mye mer negativt at klubbene bytter trenere relativt ofte, noe som fører til endringer i spillestil og at en trener sjelden rekker å sette sammen "sitt lag" med "sine spillere" som han vil skal spille på "sin måte". Det er nok mye dyrere å hente en ny trener med en annen fotballfilosofi enn å gjøre noen utenlandske bomkjøp.

Her skal vi ikke se lengre enn til egen klubb og hva som skjedde da Rekdal tok over etter Martin. Ut forsvant spillere som Martin tydeligvis hadde tro på og inn kom spillere som Rekdal har tro på. Og vi er vel blant de klubbene som har kommet lengst når det gjelder å ha en fastlagt spillestil.

Diamanka var en spiller vi hadde på lån under Martin, som gjorde sakene sine bra, men som vi ikke hadde råd til å kjøpe. Året etter kan samme spiller gå gratis til Haugesund, uten at vi er interessert. Men de hadde ikke plass i sin stall og i dag spiller han vel på nivå tre i Spania. Som jo er et eksempel på hvor mye ulike treneres syn har å si på hvilke spillere man bør hente og ikke hente.

Så for meg blir denne bloggen bare full av halvsannheter og bare delvise logiske resonnementer. For er det egentlig gitt at det vil gå så mye bedre med en scout?

Etter salget av Hamed Allah til en kinesisk klubb, så hører man jo historier om at spilleren skapte en del problemer internt i klubben. Hvis Hamed-Allah hadde blitt scoutet skikkelig så ville kanskje ikke AaFK valgt å hente han. Og da ville de ikke hatt en spiss som scoret 15 mål i fjor og heller ikke ha solgt han for 35 millioner nå i vinter. Og like sikkert som det eksemplet Joacim Jonsson gir - at Essien ikke ble gitt tillit, noe som viste seg å være en feil vurdering - så finnes det andre spillere som ble gitt tillit, som fungerte bra og som ga både sportslig og økonomisk suksess. Selv om de nok neppe hadde blitt hentet til å begynne med.

Også handler det også litt om realisme. Det er enkelt å peke på at man kan spare penger på å gjøre jobben skikkelig, når man rekrutterer fra utlandet. Og forsåvidt fra Norge også.

Men vi er ikke på toppen av noen næringskjede i fotballen. Utenlandske spillere som vil hit og er innenfor våre økonomiske rammer kan sannsynligvis ikke hakes av i alle kategorier. Man må nesten velge mellom de spillerne som er tilgjengelige og ikke lete etter spillere som med stor sannsynlighet ikke finnes. Er de alt for gode for Tippeligaen, så vil de nok heller ikke hit. Men i stedet gå til klubber som både er større, bedre og som også betaler bedre.

Hadde Trøim og Fredriksen åpnet lommeboka på vidt gap så hadde det ikke vært noe problem å finne utenlandske spillere som var for gode for Tippeligaen, men som var villig til å spille her fordi lønna var helt fantastisk.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              Vel, jeg er uenig i mye av det han skriver. Jeg er uenig i påstandene om at utenlandske spillere er middelmådige.

Det jeg er enig med han i er at mange utenlandske spillerne ikke er vesentlig bedre enn de norske. Men det er da heller ikke å forvente. Hvis vi ser på vår egen klubb, så løfter ikke Høgh toppnivået på norsk fotball. Men han bidrar definitivt til å løfte bunnivået.
              Virkelig ? Trodde Høgh sammen med Muri tilhørte bunnnivået i tippeligaen. Er det noe som tyder på at denne godt voksne mannen har tatt steg iløpet av vinteren ? Etter min mening var han ganske elendig i fjor.

Comment

Er det 32 norske midtstoppere som er bedre enn Høgh? Da tar jeg gjerne en liste på hvem de er.

Comment

Det jeg personlig liker med å etablere et speider nettverk eller ansette en speider er:

- speiderne kjenner Vålerenga som klubb, vet hva vi ser etter av personlige egenskaper etc. dette gjør det letter å sile ut uroelementer før vi ansetter de.
                  - ved å bruke "egne" speidere kan vi hente inn unge spillere som faktisk vil legge press på våre egne 2. lags/yngre spiller til å yte mer, og føre til at de ikke bare lener seg tilbake og hviler når de kommer litt opp i systemet. De får noe å strekke seg etter, og vi kan fostre flere gode spiller. (Synes dette var det mest spennende å lese om i bloggen, da jeg ikke hadde tenkt på dette før).
                  - ved å ha egne speider så slepper vi til dels unna bomkjøp grunnet overivrige agenter.
                  - i motsetning til å hente etablerte spillere (som fort blir dyrt), kan man ved å ha gode speider faktisk hente "uslepne unge mulige diamanter" med dette så mener jeg unge spillere som ikke nødvendigvis er premierleague/Bundesliga materiale, men har potensialet i seg til å bli utrolig gode Tippeliga spillere (tror det her vil være mange spiller som går under radaren til storklubber i Europa)

Jeg synes det er på høy tid at ting profesjonaliseres ytterligere i den norske ligaen, ja vi er en farmer liga, men det betyr ikke at vi ikke skal heve ambisjonene og nivået her. Jeg tror at en satsning på speidere/speidernettverk vil styrke klubben og ligaen på sikt og sørge for at vi ikke havner ytterligere i bakevja i europeisk sammenheng.
                  "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

Comment

Hvis jeg var speider i Vålerenga ville jeg brukt mye tid i Tysklands nedre divisjoner, der finner man spillere som Rekdal liker, han har jo en veldig Tysk mentalitet og han liker den arbeidskapasiteten mange av dem viser. Det er på tide å få et speidernettverk i klubben slik at vi ikke bare havner i en stillestående situasjon hvor alle andre klubber i Europa utvider seg i mens vi sitter å ser på dem. Klubben ville utviklet seg sportslig og økonomisk hvis de hadde hatt speider/speidere.

Comment

Originally posted by Jakobsen View Post
                      Hvis jeg var speider i Vålerenga ville jeg brukt mye tid i Tysklands nedre divisjoner, der finner man spillere som Rekdal liker, han har jo en veldig Tysk mentalitet og han liker den arbeidskapasiteten mange av dem viser. Det er på tide å få et speidernettverk i klubben slik at vi ikke bare havner i en stillestående situasjon hvor alle andre klubber i Europa utvider seg i mens vi sitter å ser på dem. Klubben ville utviklet seg sportslig og økonomisk hvis de hadde hatt speider/speidere.
                      Ikke bare Tyskland. Jeg ville sett til Tsjekkia, Polen og ikke minst Belgia som har hatt et veldig fokus på talentutvikling

Og for å ikke glemme, norsk "adecco" og 2.div. For det er veldig enkelt å konkludere med at siden et lag spiller i "adecco" og 1.div så vil det være nivået på spillerne. Og for de fleste så er nok det realitetene. Men blant disse spillerne så fins det gull. Hvis man har en trener som har en klar tanke hvordan man skal spille og dermed hvilke ferdigheter som er ønskelig så kan man gjøre mange smarte kjøp.

Må innrømme at jeg er litt skuffet over Rekdals "internasjonale" nettverk. Han har erfaring fra tysk og belgisk fotball. Skulle tro at han kjente noen som kunne tipse om ukjente spillere. Det samme med den danske assistentcoachen. Husker da Rekdal hentet David Brocken sist gang og veldig mange sa David hvem? Så viste det seg at David hvem endte opp med å bli en av ligaens beste høyrebacker.

Comment

Har kanskje noe med økonomi å gjøre Daniel.

Comment

Helt enig med deg Daniel! Hadde forventet at Rekdal skulle se litt mer til Belgia/Tyskland for spillere, men eneste han har hentet derfra er Langer. Jeg er uansett ikke skuffet over det siste overgangssvinduet og vi ser ut til å ha truffet veldig bra på spillerne. Neste spiller inn i klubben må bli en trygg stopper for å hoppe inn ved siden av Høgh i midtforsvaret, finnes mye gull der ute.

Comment

Er vel mye som Ziggy sier at økonomien vår tillater ikke å gå på shopping i Tyskland.
                            Ser du bort ifra Kristiansen som Trøim betaler har vi jo handla billige/gratis spillere med moderate lønninger.

Høgh kan vi vel anta er et resultat av vår Danske assistent sitt nettverk. Håper han vokser utover i sesongen..

Comment

Originally posted by j_robber View Post
                              Er vel mye som Ziggy sier at økonomien vår tillater ikke å gå på shopping i Tyskland.
                              Ser du bort ifra Kristiansen som Trøim betaler har vi jo handla billige/gratis spillere med moderate lønninger.

Høgh kan vi vel anta er et resultat av vår Danske assistent sitt nettverk. Håper han vokser utover i sesongen..
                              Og dessutten har Rekdal sagt at de ønsker å helst satse på unge, norske spillere. Og det er jo veldig positivt, synes jeg..Oslo bør ha nok talent, så da er det bare å foredle de på best mulig måte. Tror vi er på god vei jeg, til tross for at historien sier noe annet.

Comment

Working...
                              X