Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Har klubben formål om å bli underbruk til et politisk parti?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Daniel37 View Post
    Men sist jeg sjekket så ønsket denne klubben ihvertfall prøve å fremstå som upolitisk og uavhengig av partier. Så hvis Gerhardsen ønsker å assosiere seg med klubben så skal det være personen "som heier på klubben" som hun skal representere. Og ikke en typisk partibroiler. Og som representant i styret så må hun gjerne uttale seg om hvordan inntektene skal være, men uttalelsene skal være basert på idrettsrelaterte-begrunnelser og ikke på "stallordre" fra Youngstorget. For selv om hun er opptatt av en bestemt særordning når det gjelder bidrag fra norsk tipping, så betyr ikke det at andre løsninger som bidrag over offentlige budsjetter eller bidrag fra konkurrenter til norsk tipping vil medføre at idretten blir "rammet". For bidrag på f.eks 1 mill er et bidrag på 1 mill om det kommer fra offentlige budsjetter eller fra private konkurrenter til Norsk tipping. Og selv om nordmenn i stor grad er blitt oppflasket om at det skal være en slags særordning som går ut på at norsk tipping bidrar til ulike formål, så betyr ikke det at særordningen er riktig. For det er faktisk noen som må betale for dette, nemlig spillerne til norsk tipping. For i forhold til konkurrenter så gir norsk tipping konsekvent ufordelaktige odds i forhold til spillerne

Men jeg er ikke overrasket at slike som Gerhardsen flokker seg til det kultur/underholdning/idrett etc. Det ligger latent for dem med den type venstreside-ideologi i praksis å ville blande politikk inn over alt.
    Her motsier du jo deg selv så det griner etter!
    1) Mina G. får sine stallordre fra don Hallén og norsk idrett - enten forsvarer man Norsk Tipping med nebb og klør, eller så er man persona non grata i idrettssammenheng. Hvorfor? Fordi NT pumper store summer inn i idretten, både direkte som bidrag, via spons, og via grasrot. Hint: "Tippeligaen". Idretten vet hva de har, men ikke hva de får - og har valgt det trygge. Derfor er det ikke AP/random parti du er uenig med sin politikk Mina G. fronter, men opplest og vedtatt politikk fra idrettens side. Denne står også Vålerenga fullt og helt bak. Altså ingen motsetninger mellom Mina G.s, Vålerengas og idrettens stanspunkt. Hva AP/div andre partier mener gir jeg en flat faen i (her på forumet).

2) I ditt hode, hvordan tror du at utenlandske spillselskap skal kunne gi bedre odds enn NT dersom de utenlandskd selskapene skal gi like stor andel av inntektene til idretten som NT gjør? Sagt på en annen måte: tror du det er en direkte sammenheng mellom bedre odds for spillerne og mindre forpliktelser overfor samfunnsnyttige formål?
    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

Jeg velger NT, så jeg kan gi grasrotandelen min til VIF. :-)

Comment

Jeg får en sterk følelse av at det egentlig bare er en person her som bringer politikken inn i diskusjonen, nemlig trådstarter. Jeg får også sterke AP-konspirasjonsnoia-vibber av det som skrives og klarer ikke å unngå å tenke at man trolig ikke hadde reagert dersom et annet sterkt navn med nettverk hadde tatt plassen (les: Ulltveit-moe, thetchner, clemet, borten etc)
        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Skrible View Post
          Her motsier du jo deg selv så det griner etter!
          1) Mina G. får sine stallordre fra don Hallén og norsk idrett - enten forsvarer man Norsk Tipping med nebb og klør, eller så er man persona non grata i idrettssammenheng. Hvorfor? Fordi NT pumper store summer inn i idretten, både direkte som bidrag, via spons, og via grasrot. Hint: "Tippeligaen". Idretten vet hva de har, men ikke hva de får - og har valgt det trygge. Derfor er det ikke AP/random parti du er uenig med sin politikk Mina G. fronter, men opplest og vedtatt politikk fra idrettens side. Denne står også Vålerenga fullt og helt bak. Altså ingen motsetninger mellom Mina G.s, Vålerengas og idrettens stanspunkt. Hva AP/div andre partier mener gir jeg en flat faen i (her på forumet).

2) I ditt hode, hvordan tror du at utenlandske spillselskap skal kunne gi bedre odds enn NT dersom de utenlandskd selskapene skal gi like stor andel av inntektene til idretten som NT gjør? Sagt på en annen måte: tror du det er en direkte sammenheng mellom bedre odds for spillerne og mindre forpliktelser overfor samfunnsnyttige formål?

For å gjenta: Jeg har ingen problemer med at Gerhardsen kommer med fotball-relaterte innspill. Men som jeg viser til, det oppgulpet hun kommer med er ikke fotballrelatert, det er et partipolitisk oppgulp.

For vanligvis i en konkurransesituasjon så vil de ulike tilbydere skjerpe seg for å få kundene. Og samtidig vil konkurrenter omtrent klø for å kunne etablere seg i Norge, når de vet hvor mange kjøpesterke som bor her i landet. Så vil de kunne akseptere klausuler om å bidra av omsetning til ulike formål. For å sammenligne: Hvordan kan Norwegian tjene store penger på innenlandsflyvinger når de samtidig stort sett er langt billigere enn konkurrenten SAS, som er et enormt tapssluk.

For det er vel ingen som tror at NT drives mest mulig optimalt når de har monopol her i landet. Fordelen med å ha monopol er at man kan i praksis skalte og valte med brukere/kunder som man vil. Det er ikke tilfeldig at det interne slagordet i statsmonopolet NSB er: "der Nsb-ansatte sitter, der blir de sittende".

Comment

Originally posted by Erlink View Post
            Jeg får en sterk følelse av at det egentlig bare er en person her som bringer politikken inn i diskusjonen, nemlig trådstarter. Jeg får også sterke AP-konspirasjonsnoia-vibber av det som skrives og klarer ikke å unngå å tenke at man trolig ikke hadde reagert dersom et annet sterkt navn med nettverk hadde tatt plassen (les: Ulltveit-moe, thetchner, clemet, borten etc)
            For å sitere uttalelse fra Mina G: "Om den nye regjeringa åpner for private, kommersielle spillselskap slik de har varslet, svekkes både inntektene til idretten og den ansvarlige spillpolitikken"

Dette er IKKE et fotball-relatert innspill. Dette er å gjenta politiske talking points fra Ap. Så nei det er nok ikke trådstarter, men heller Mina G som bringer inn politikken. Og du vennligst spar meg for denne sutringen med "ap-konspirasjonsnoia". Det er utrolig hvilke patetiske sauer som dette partiet har. Bare fordi Ap har sutret som en bitch om at andre er så slem med dem, og fremhevet at det er en slags absurd "Ap-konspirasjonsnoia", så er det ikke slik. Men det som er enda verre er at det fins personer, som man trodde var oppegående som kjøper denne sutringen ukritisk.

Men for å gjenta igjen: Jeg har ingen problemer med at det fins personer med ulike politiske preferanser i denne klubben. For det burde egentlig ikke spille noen rolle. For denne klubben er et idrettslag og ikke involvert i politikk. Men jeg ønsker ikke ha personer assosiert med klubben som gir inntrykk av at de er medlem fordi "de heier med klubben" når de i virkeligheten bruker klubbens navn som en brekkstang for å formidle partipolitisk oppgulp. Og for å tilføye, dette ville vært uakseptabelt uavhengig hva slags parti vedkommende hadde vært tilknyttet.

Comment

Originally posted by j_robber View Post
              Interessant innspill ASEB. Selv er jeg også av de som er skeptiske til Norsk tipping og monopolet de mener er så avgjørende for Norsk idrett.
              Noen som f.eks. har peiling på hvordan Dansk breddefotball er nå i forhold til før monopolet ble avviklet..?

Tja, kan ikke svare på det i farta…. bortsett fra det mer generelle som går på at dansk idrett selv mener de tilføres mer penger nå enn under monopolet.
              http://www.nrk.no/video/mer_penger_i.../Spillmonopol/
              http://m.yr.no/ytring/1.11087459

Siem er ikke helt enig. Sliter faktisk med å tro at han ærlig og oppriktig mener det han siteres på her
              http://www.dagbladet.no/2013/07/06/s...opol/28064752/

Noe som knapt nevnes er monopolets mangler i forhold til å motvirke spilleavhengighet. Kort forklart må Norsk Tipping nå tilpasse seg de utenlandske aktørene i stedet for at Stortinget kan regulere hele markedet.

Når det gjelder å åpne for konkurranse i bettingmarkedet kan ikke staten bare lage "klausuler" om at private aktører må gi masse penger til samfunnnyttige formål. Eller dvs, det gjør de allerede. Det heter å betale skatt
              Noe av poenget er vel at Unibet, Betson osv ikke har anledning til å betale skatt

Comment

For å sitere uttalelse fra Mina G: "Om den nye regjeringa åpner for private, kommersielle spillselskap slik de har varslet, svekkes både inntektene til idretten og den ansvarlige spillpolitikken"
                Er det virkelig helt umulig å si dette som en representant for idretten?

Comment

Originally posted by skog View Post
                  Er det virkelig helt umulig å si dette som en representant for idretten?
                  Nei. Hvis man som styremedlem i en såpass stor organisasjon ikke tar utgangspunkt i signalene fra en påtroppende regjering, så gjør man ikke jobben sin.

(for ordens skyld, ikke AP, og kommer neppe til å noengang bli det)

Comment

For å gjenta: Jeg har ingen problemer med at Gerhardsen kommer med fotball-relaterte innspill. Men som jeg viser til, det oppgulpet hun kommer med er ikke fotballrelatert, det er et partipolitisk oppgulp.
                    Tullball - som jeg nå tilbakeviser for tredje gang. Mina G. formulerer en reaksjon som hele idretten, Vålerenga inkludert, har formidlet overfor sittende regjering i forbindelse med sistnevntes løse forslag om legalisering av betting, gambling mv. av utenlandske selskap. Norsk idrett får så mye penger fra Norsk Tipping at de er "i lomma" på dette selskapet, og de vil derfor gjøre svært mye for å beholde dette monopolet - dels fordi det er penger for idretten her, dels fordi en del av pakka er lojalitet til NT. Dette er ikke "partipolitisk oppgulp" - det er idrettens velkjente standpunkt, slik den har vært så lenge jeg klarer å huske og dette var en problemstilling. At du har en eller annen fordom/konspirasjonshangup (med rette eller urette) mot AP endrer ikke dette - Mina G.s utspill er i tråd med idrettens standpunkt langt mer enn det er relevant for AP.

For vanligvis i en konkurransesituasjon så vil de ulike tilbydere skjerpe seg for å få kundene. Og samtidig vil konkurrenter omtrent klø for å kunne etablere seg i Norge, når de vet hvor mange kjøpesterke som bor her i landet. Så vil de kunne akseptere klausuler om å bidra av omsetning til ulike formål. For å sammenligne: Hvordan kan Norwegian tjene store penger på innenlandsflyvinger når de samtidig stort sett er langt billigere enn konkurrenten SAS, som er et enormt tapssluk.
                    Vedr. sammenligningen:
                    1) SAS tjener penger på innenriks i Norge - de taper på innenriks i Sverige og Danmark, samt langdistanse. Norwegian taper for øvrig også på langdistanse.
                    2) Norwegian har kjempet med nebb og klør for å ha en markedsregulerende lovgivning på plass for innriksflygning i Norge - forbudet mot bonus innenriks er et eksempel.
                    3) Samtidig har Norwegian ikke tatt ansvar for ulukrative flygninger (herunder nødvendige for syketransport, militærtransport, samt bekreftelse av norsk suverenitet (Svalbard)). Widereø, tidligere i SAS-konsernet, og SAS har derimot flydd på ulønnsomme, men samfunnsnødvendige, flyruter.
                    4) Selv om det er en latterlig dårlig sammenligning (bettingselskap generelt tjener godt med penger, flyindustrien og flyselskapene spesielt er den industrien i verden som det er minst å tjene på...): Sammenligner man med spillselskap (Norwegian = utenlandsk bettingsselskap, SAS = NT) så er parallellen påfallende - de utenlandske vil inn i markedet, fjerne det de mener er konkurransevridende reguleringer (som altså gir noe tilbake til kundene) og er ikke villig til å ta samfunnsansvar dersom det påvirker bunnlinja... (Og nå holder jeg altså utenfor alle anklager om sosial dumping mv.)

For det er vel ingen som tror at NT drives mest mulig optimalt når de har monopol her i landet. Fordelen med å ha monopol er at man kan i praksis skalte og valte med brukere/kunder som man vil. Det er ikke tilfeldig at det interne slagordet i statsmonopolet NSB er: "der Nsb-ansatte sitter, der blir de sittende".
                    Det er ganske mange i dette landet som er fornøyd med Norsk Tipping - så dit "ingen" bør nok modifiseres noe veldig. (For ordens skyld, jeg er ikke en av dem - jeg er ikke for monopol innenfor betting mv.). Jeg tror mange er svært fornøyd med dagens ordning, og ser ingen grunn til å eksprimentere med løsslipp av spill med fikse "samfunnsansvarsklausuler" som kan politisk og/eller juridisk vannes ut så fort selskapene har fått etablert seg - for så vidt ikke ulikt ditt eksempel med Norwegian (tenk bonus via Bank Norwegian, som de introduserte etter etablering og krav om fjerning av bonuser på innenrisk flyvning...).

Om du tenker på monopol generelt, så er overraskende mange fornøyde med statlige monopolbedrifter - Vinmonopolet hadde eksempelvis i juli 2013 74% oppslutning i befolkninga. Og NSB er for øvrig ikke en monopolbedrift lenger, verken på gods eller person. På persontransportmarkedet finner du bl.a. konkurranse på Gjøvikbanen mv. (siden 2004/2005) (Påpeker også at erfaring fra både Sverige og Storbritannia viser en sterk folkelig misnøye med konkurransen på jernbanedrift for parsonmarkedet, i tillegg til redusert sikkerhet, store tap, elendig tilbud og mye annen ugreie)
                    Er det ikke skremmende hvor lett fakta kan ødelegge argumenter?

Comment

http://www.idrett.no/nyheter/Sider/1...ttsformal.aspx

Denne kom i dag.

Av det totale overskuddet på 3,9 milliarder kroner, skal 1,8 milliarder kroner gå til idrettsformål. En stor del av denne økningen til idretten vil merkes i form av økt og styrket utbyggingen av idrettsanlegg rundt omkring i hele Norge.

Videre vil 863 millioner kroner gå til kulturformål og 598 millioner til andre samfunnsnyttige og humanitære formål. De rundt 600 millionene som er igjen etter dette, går blant annet til Grasrotandelen og til tiltak mot spillavhengighet.

Når det er sagt liker jeg ikke hvordan Norsk Tipping og idretten svartmaler utenlandske bookmakere. Det er liksom farlig å spille på Betsson, men Norsk Tipping blir du ikke spilleavhengig av.

Allikevel - skulle likt å se den idrettslederen som sier nei til disse pengene.

Comment

Hun kommer fra et system hvor det er vanlig at man klør hverandres rygger. Tror du navnet hennes GERHARDSEN har vært en ulempe for henne? 3 familienavn: Gerhardsen, Harlem og Stoltenberg. De er først og fremst opptatt med å sikre hverandre. For å si det slik: Jeg husker både Mina og søsteren fra flere år tilbake. Og de to ville aldri i verden kommet i de posisjonene de er idag uten navnet sitt. Det var ikke lett for en person å skulle utfordre disse UTEN å ha fordelaktig etternavn eller nettverk. Jeg snakker selvfølgelig ikke om meg selv her, men om personer som var langt, langt mer talentfull enn disse to søstrene. Det kan være talentfulle mennesker som IKKE kommer fra hjem hvor det er fisefine rådyre Arne Jacobsen-stoler.
                        *Venter i spenning på glidende overgang til mer CAPS LOCK og utropstegn, etterfulgt av utbrudd om Bilderberg og Illuminati*
                        "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

Originally posted by VVV View Post
                          *Venter i spenning på glidende overgang til mer CAPS LOCK og utropstegn, etterfulgt av utbrudd om Bilderberg og Illuminati*
                          He he. Beklager men det nok kommer nok aldri. Jeg forholder meg nok til det jeg kan dokumentere. Nemlig har du et bestemt etternavn i visse kretser så gir det deg fortrinn.

Comment

He he. Beklager men det nok kommer nok aldri. Jeg forholder meg nok til det jeg kan dokumentere. Nemlig har du et bestemt etternavn i visse kretser så gir det deg fortrinn.
                            Sånn er det vel i næringslivet og det offentlige også Daniel. Bekjentskaper og familie, gir deg fordeler. Gutteklubber overalt!

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
                              Sånn er det vel i næringslivet og det offentlige også Daniel. Bekjentskaper og familie, gir deg fordeler. Gutteklubber overalt!
                              Ja, og det er godt dokumentert at erfaring også går i arv. Sjargong rundt kjøkkenbordet avler "minibroilere" som bruker de rette orda og plukker opp kunnskap. Magne Flemmen f.eks., har skrevet en avhandling om dette.

Comment

At det finnes nepotisme i det politiske liv og ellers i samfunnet er ingen bombe. Bare se værmeldinga på NRK. Men samtidig er det ikke dermed sagt at sønnen ikke er kompetent, da han sikkert jobber for meterologisk institutt han og. Foreldre er nemlig de beste lærerne.

Men jeg klarer virkelig ikke å se at dette gjør Vålerenga til noe som helst i forhold til AP.

Comment

Working...
                                X