Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vanvittige spillerlønninger

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det er faktisk litt krise at spillerlønningene til noen få spillere er så høye som dem er. Dette er jo hovedgrunnen til at 2015 fortsatt ser usikker ut. Jeg har forstått det sånn at våre forpliktelser med disse spillerne, samt våre forpliktelser med Ullevaal Stadion løper ut i 2015. Dermed er det grunn til å tro at det skal være mulig å levere nøktern økonomisk drift fra og med 01.01.2016.

Men jeg her heller ikke noen tilhenger av hets. Det må finnes en løsning der ting synker litt inn og man går hvert til sitt på en smidig måte.
    Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Sutrekoppen View Post
      En ting som slo meg, er: Kan man ikke bare permittere spillere som sitter på benken og håver inn lønninger? Googlet det, og det kan virke som om det er en mulighet. Blant annet gjort en oppgave om dette på juridisk fakultet i oslo
      https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=3

Konklusjonen: "På bakgrunn av dette kommer jeg til at klubbenes permitteringsadgang av spillere bør være nokså vid. Har klubben midlertidige problemer med utbetaling av lønninger og de har et behov for nødvendige kostnadsreduksjoner, har de en ”saklig grunn” som gjør permittering av spilleren nødvendig for klubben."

Hvorfor gjør vi ikke bare det??

wow. Noen ganger overgår dere gutta dere selv.

Her får vi fasiten servert i form av en tyngre studie på nettopp det jeg etterspør.

Hvis bedrifter som nærmer seg konkurs kan permitere eller si opp ansatte for å prøve å overleve. Hvorfor skulle ikke det gå for fotballklubber?

Har lest hele studien nå og er overbevist. Dette var bra saker!
      https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=3

Noen som jobber med utskrifter? Lag 3 bøker og send over studien til ledelsen på Valle.

kontakt Christian i ditt Oslo, han har best presse dekning av Vålerenga.

Må si jeg føler meg inspirert idag
      Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
        Jeg synes det er ytterst interessant å diskutere kostnader i klubben. Tror mange ikke klarer å ta inn over seg at klubben nesten er konkurs. Blant annet deg.
        Se her. Det er tallene som ble presentert på møtet.

Krisen vi opplever nå skyldes først og fremst at vi er langt unna å nå målet på "Kommersielle avtaler".

Hvis du slår sammen summene i arket oppgitt under inntekter og under utgifter, så får man et ganske rart bilde.

Hvert år så kommer inntekter fra publikum, sponsorer og media ut som høyere enn utgifter til lønn og personalkostnader.

Hvis du så ser på hvordan vi drives uten spillersalg, så ser du eksempelvis at i 2012 så tjener vi ca 80 millioner fra disse og bruker ca 75 millioner på lønn. Samtidig så oppgir vi en minus på driften på 30 millioner. Så hvor i helsike gikk de 35 millionene?

Vi betaler et par millioner for å leie Ullevål, sikkert noe for Valhall og kontorer. Hvis vi runder dette av til fem, bare for å leke med tall så har vi altså brukt 30 millioner til. Men hva har vi brukt dem på? Som en fotballklubb bør vi ha utgifter til spillerlønninger og lønn til øvrige ansatte. Og selvsagt litt til, men vi kan da vel ikke ha reist på treningsleire, fly til enkelte bortekamper og kjøpt binders for 30 millioner?

Den eneste vesentlige andre utgiften vi har hatt (som jeg vet om) er å leie inn Manchester United. Men det arrangementet ga jo også inntekter som heller ikke er med i regnestykket.

Vi kan mene hva vi vil om lønna til et par enkeltspillere. Her kan vi spare 1-2 millioner. Men med 30 millioner brukt på "et eller annet", så er det jo ikke lønna til Hæstad som slår oss konkurs.

Skal vi klare å snu dette så må inntekter fra sponsorer opp. Vi kan ikke kutte 10-15 millioner til og fortsatt kalle oss en eliteklubb. Hvis det stemmer at vi bare har dratt inn 20 millioner i sponsorinntekter så er dette på nivå med Sandnes Ulf. OK, økonomisk krise og dårlig stemning til tross. Vi bør være mer attraktive enn Sandnes Ulf. Vi tok inn nesten 50 millioner i sponsorinntekter så sent som i 2013.

Det er her skoen trykker, ikke på hva Hæstad tjener. Han er sikkert noen hundretusener overbetalt, selv med lønnskutt.

En idè kan jo være å slutte å synge mot egne sponsorer i framtiden? Men uansett, grep må gjøres i markedsavdelingen. Det må lages et bedre produkt for sponsorene. Ellers er det kroken på døra.

Forskjellen på 2010 og 2013 er seks millioner nedgang i publikumsinntekter. Skal publikumstall løse problemet med sviktende sponsorinntekter så må Ullevål være utsolgt hver eneste gang. Vi må simpelthen dra inn det vi gjorde i 2010 to ganger.

Comment

Enig med mange her at å "mobbe" ut/ bue på spillere fordi dem har fet lønn blir for dumt. De har ikke gjort noe galt og de gir 100% for laget når de evt får spille. Det er uten tvil mye grums som ligger igjen etter martin og ledelsen som holdt på da.
          Det var mye mer overnatting ved bortekamper og selv ved visse hjemmekamper ble gutta tatt med til steder som Holmen fjordhotel el for å få ro og fred før en viktig kamp...helt håpløst. Jeg er sikker på at den økonomiske krisen vil snu, millioner vil bli spyttet inn for å redde Vålerenga ,for dem ser at noe er på gang med det laget vi har og dem ser at Stig Ove S er litt mer oppegående enn forrige sjef når det gjelder økonomi og treneren også. 2015 blir sikkert ikke et år med mange fantastiske nykjøp,men det blir en videreutvikling av det laget vi har spedd på med et par av unggutta fra rekruttlaget. Det vi må håpe på er at vi får beholde Kjartansson lenge nok til at han gjøre seg veeeldig bemerket ute i Europa ( holder ikke med 8mål på 8 kamper) sånn at klubber er villig til å betale tosifra mill for han ,helst fra 15-20mill og oppover . Imellomtiden får ledelsen lukte litt på andre billige islendinger som kan score mål. Det mest viktige nå er at publikumsoppmøte på kamper MÅ øke betraktelig, først da vil andre sponsor melde seg på. Alt har en sammenheng og vi på tribunen betyr MEST for økonomien.

Comment

Blir jo litt feil å angripe spillere som sier ja til en kontrakt, ville nå heller si at den/de som satt og skrev kontrakten og kom med den og de vanvittige lønningene og helt på tryne avtaler når folk har fått beskjed om å gå bør være de som får pepper...

Hvor mye var det ikke MA fikk når han sa takk for seg og det jævla kaoset han har klart å få til.....

Comment

I forhold til permittering kan det vel hende at utfordringen blir hvem man skal permittere. Akkurat permitteringsadgangen er i liten grad lovregulert, men det legges vel bl.a. til grunn at man først må permittere den som var sist inn i virksomheten (følge ansiennitet). Så må det selvfølgelig tas hensyn til at man skal kunne stille et lag, slik at dersom keeperne var de sist ansatte, blir man ikke tvunget til å permittere disse først. Arbeidsgiver har muligens også noen andre muligheter til å foreta en utvelgelse f.eks. ut fra dyktighet, men da tror jeg at en domstol vil legge til grunn at det må være vesentlig forskjeller i ytelsen dersom ansiennitet skal kunne fravikes.

I forhold til Lars H kan det vel bli en utfordring at han skal permitteres, mens Langer som ble ansatt nå nylig slipper permittering.

Skummet bare den delen av oppgaven, og han berører ikke akkurat problemstillingen knyttet til utvelgelsen.

Comment

Originally posted by escudos View Post
                I forhold til permittering kan det vel hende at utfordringen blir hvem man skal permittere. Akkurat permitteringsadgangen er i liten grad lovregulert, men det legges vel bl.a. til grunn at man først må permittere den som var sist inn i virksomheten (følge ansiennitet). Så må det selvfølgelig tas hensyn til at man skal kunne stille et lag, slik at dersom keeperne var de sist ansatte, blir man ikke tvunget til å permittere disse først. Arbeidsgiver har muligens også noen andre muligheter til å foreta en utvelgelse f.eks. ut fra dyktighet, men da tror jeg at en domstol vil legge til grunn at det må være vesentlig forskjeller i ytelsen dersom ansiennitet skal kunne fravikes.

I forhold til Lars H kan det vel bli en utfordring at han skal permitteres, mens Langer som ble ansatt nå nylig slipper permittering.

Skummet bare den delen av oppgaven, og han berører ikke akkurat problemstillingen knyttet til utvelgelsen.
                Nei jeg forstår at permiteringsutvelgelse er et naturlig tema. Usikker hvorvidt dette er mulig, men lov å spekulere.

1)Permitere, kostnadsdriver
                Dette høres best ut, men en utvelgelse basert på kostnadsdrivere. Da plukker man ut nøyaktig de 4 dyre spillerne som skiller seg ut. Nå man permiterer i en bedrift normalt sett er det et ledd i å redde selskapet, da får man mye friere tøyler enn man vanligvis får.

2) Permitere alle
                Vet ikke om dette er et alternativ, men kanskje mulig. Permitere alle. Se om det er muligheter for å fristille alle fra sin kontrakt og gi alle en mulighet til å gå til den klubben de ønsker og signere opp igjen de som ønsker å spille for klubben til en edruelig lønn.

3) Reforhandle kontrakt
                Ironisk nok nå sitter jeg og reforhandler rammekontrakter i Norge. Men hvis man har 3-4 personer som åpenbart er utenfor normale lønnsforhold i klubben. Må det være mulig å sette seg ned og reforhandle med disse partene når man tar høyde for den økonomise situasjonen. Her må man enten bruke pisk eller gulrot.

- Gulrot
                Mot at de normaliserer lønnen kan man tilby trener utdannelse, spilletid, sponsorfrihet, ferieløsning for de med familie, forlengelse av kontrakt ved at den gamle avsluttes. Her setter kun fantasien grenser. De får noe de ønsker mot at vi overlever økonomisk ved gunstigere kontrakt.

- Pisk
                Skulle gulrot feile, eller man ønsker å kombinere med gulrot kan man si at hvis man ikke kommer til enighet er det en reel mulighet for at man permiterer. Selvom det ikke er prøvd ut tidligere i norsk fotball.

Man kan også nevne at lønningene er uforsvarlig høy og at konsekvensen er at de sitter igjen med et uheldig omdømme i Oslo/Norge. Istedenfor å bli kult helter i VIF miljø, blir de ansett som grådige. De har jo et liv etter spiller karrieren. Skulle de gi bort 5% av lønnen blir de jo automatiske helter.

Siste trikset jeg kommer på i farten er pisken at de neste årene blir de sittende på benken. Hvem med yrkesstolthet ønsker å være benkesliter de neste årene og visne bort mot slutten av karrieren.

Alt kan forhandles. Ekstreme situasjoner kan kreve ekstreme løsninger.

Comment

Vanvittige spiller lønninger blir tatt opp hos Nettavisen

Kjell-Ola Kleiven snakker om fotball økonomi i Norge. mye bra der.
                  http://kleiven.blogg.no/1400151147_f...i_p_norsk.html

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
                    Vanvittige spiller lønninger blir tatt opp hos Nettavisen

Kjell-Ola Kleiven snakker om fotball økonomi i Norge. mye bra der.
                    http://kleiven.blogg.no/1400151147_f...i_p_norsk.html
                    Tja. Han starter med faktafeil, fortsetter med noen tvilsomme påstander og konklusjonen er ren synsing.

Comment

Det største problemet er jo ikke spillerlønnen. Så lenge den, sammen med de andre kostnadene, er lavere enn inntektene så er det lite interessant om snittlønna er en halv million, en og en halv million eller ti millioner. Det er ikke spillerlønningene i seg selv som er problemet.

Problemet er at inntektene faller. Og det skjønner jeg godt. De tre siste årene har to dønn uinteressante klubber vunnet serien. Hvem bryr seg om Godset og Molde?

Når alt man kan lese om er negative saker, så blir jo folk enda mindre interessert.

Virker som det har gått sport i å skrive side opp og side ned om hvor få folk som går på kamper og hvor lite sponsorene er villig til å betale. Som ikke akkurat øker nysgjerrigheten og vilje til å gå selv.

Tror NFF bør leie inn noen PR-byråer. Og krysse fingrene for at klubber med en viss interesse utenfor egen menighet klarer å hevde seg.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                        Tror NFF bør leie inn noen PR-byråer. Og krysse fingrene for at klubber med en viss interesse utenfor egen menighet klarer å hevde seg.
                        Her tror jeg du er inne på det essensielle. Håper virkelig Rosenborg vinner i år, og ikke Molde eller Godset (Såfremt ikke vi overrasker alle og vinner selv da, det hadde jo vært det beste)

Comment

Litt OT, men jeg lurer på om det er NFF eller vi fotballfans som sliter med omdømmet. Jeg frykter at jeg ikke ville likt svaret

Comment

Originally posted by anderan View Post
                            Litt OT, men jeg lurer på om det er NFF eller vi fotballfans som sliter med omdømmet. Jeg frykter at jeg ikke ville likt svaret
                            Det er vel begge deler tenker jeg. Vi supportere sliter med overdrevent mye negativ presse, og nesten ingen positive oppslag, mens NFF jo godt klarer å skaffe seg masse negative oppslag på egen hånd (overgangssaken, folk som går i protest fra styret, og ikke minst sparkinga av Drillo).

Det er rett og slett ikke på moten å være fotballsupporter, og da må jo kaffe-latte gjengen i Akersgata og omegn bare surfe på den bølgen...

Comment

Originally posted by anderan View Post
                              Tror det er så enkelt som at folk liker å være sammen med folk som er lik dem selv. Jeg tror ikke f.eks. Klanen har noe dårligere omdømme nå enn før. Men hvis du er en "vanlig fyr" som skal ta med ungene på kamp er det fint om du finner mange andre "vanlige fyrer" der. Så slipper du å være den eneste som ikke kjører analtog, hvis det ikke er din greie.

For du oppsøker ikke situasjoner der du skiller deg ut. Og du finner det ganske trygt å gjøre som alle andre. Når man kan lese side opp og side ned om hvor det faktisk er som gidder å gå...vel, så har ikke du lyst til å gå heller.

Som jeg ser det så er det ingen egentlig grunn til ikke å gå på fotballkamper.

Norsk fotball gjør det minst like bra (dårlig) som før, det er mange lokale, unge spillere på vei opp i en rekke klubber. U21-gutta vant bronse i EM så sent som i fjor sommer og norske klubber gjør det like bra (dårlig) som før i Europa.

NFF har jo fått et omdømmeproblem med Hallèn. At han ble gjenvalgt er for meg (og mange andre) en gåte. Det er tegnet et bilde av NFF som virkelighetsfjerne, arrogante og med dårlig dømmekraft. NFF er jo ikke en organisasjon som skal vekke sterke følelser. Det hadde man mulighet til å gjøre noe med, men valgte å la være.

For vår egen del så tror jeg det dreier seg om noe så enkelt som å få folk ned fra gjerdet. Og ikke minst sponsorene. Jo lenger tid det går uten at noen vil betale for plass på drakta, jo mindre blir den plassen egentlig verdt. For ingen gidder å betale noe særlig for noe ingen andre vil ha heller.

Når markedssjefene rundt om ser det er "trygt" å sponse Vålerenga igjen (ved at andre gjør det), så tror jeg kanskje vi vil få en ketchupflaske-effekt. Så det er viktig å få en eller annen bedrift til å gå inn som sponsor så raskt som mulig.

Comment

Anbefaler alle å se det siste programmet av Bohemen Live vi lagde i fjor. Her snakker Rekdal åpent om økonomi og spillere. Jeg så den episoden i går. Hadde glemt mye av det han sa. Tror jeg ikke er alene om dette.

Christian Haksø, dittOslo
                                - som forbereder neste program av Bohemen Live :-)

Comment

Working...
                                X