Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vanvittige spillerlønninger

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by chr View Post
    Anbefaler alle å se det siste programmet av Bohemen Live vi lagde i fjor. Her snakker Rekdal åpent om økonomi og spillere. Jeg så den episoden i går. Hadde glemt mye av det han sa. Tror jeg ikke er alene om dette.

Christian Haksø, dittOslo
    - som forbereder neste program av Bohemen Live :-)
    Hei Christian

Blir det flere Bohemen Live snart?

Comment

Originally posted by chr View Post
      Anbefaler alle å se det siste programmet av Bohemen Live vi lagde i fjor. Her snakker Rekdal åpent om økonomi og spillere. Jeg så den episoden i går. Hadde glemt mye av det han sa. Tror jeg ikke er alene om dette.

Christian Haksø, dittOslo
      - som forbereder neste program av Bohemen Live :-)
      Dette Bohmenen live programmet er fra 2013. Ting har endret seg til det verre siden da dessverre.

Rekdal sier i programmet at lønningene er for høye ifh til inntektene. Men slik en negativ trend som norsk fotball er inni, så er det vanskelig for Vålerenga å økte inntektene. Da må man prestere unormalt høyt ifh til det dårlige markedet.

Jeg synes det er nødvendig å kutte kostnadene, spesielt ved ekstreme spillerlønninger. Masteroppgaven nevnt tidligere i denne tråden er skrevet av nåværende advokatfullmektig Elisabeth Gaarder-Hansen. Den er svært bra og omhandler permitering av spillere i tippeligaen. Oppgaven går rett på kjernen av problemet og belyser området bra.

Det har ikke vært prøvd tidligere, men hvorfor skal en bedrift som Vålerenga ha så annerledes spillerregler enn vanlig næringsliv? Holder en bedrift på å gå konkurs så permiterer de ansatte evt. kjører oppsigelser i staben. Det må være mulig å redusere kostnadene slik at klubben overlever, uten at vi må erklære oss konkurs og ende opp som Lyn.

Hvis noen ønsker kildeteksten til Masteroppgaven ligger PDF filen her, den er ganske lett å lese for å være juridisk materiale:

Oppsigelser og permitteringer av fotballspillere : Et arbeidsrettslig perspektiv
      Skrevet av Gaarder-Hansen, Elisabeth
      https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=3

Takk for en hyggelig samtale om økonomien til Vålerenga på Bohemen 11 Mai Christian. Rett før avreise til Viking kampen på Ullevål.

Mvh
      Daniel
      Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Grunnen til at Vålerenga har andre regler å forholde seg til næringslivet ellers er at spillerne ikke er ansatte i vanlig forstand. De har kontrakter av en annen type.
        Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
          Grunnen til at Vålerenga har andre regler å forholde seg til næringslivet ellers er at spillerne ikke er ansatte i vanlig forstand. De har kontrakter av en annen type.
          Ja, og nettopp dette blir tatt opp i oppgaven. Jeg er ikke advokat, jeg er økonom. Jeg tenker kronasjer

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
            Ja, og nettopp dette blir tatt opp i oppgaven. Jeg er ikke advokat, jeg er økonom. Jeg tenker kronasjer
            Men ville du i senere tid, hvis du fikk tilbud av en bedrift som er kjent for å permitere ansatte tidligere, ha takket ja til denne? For vil tro at færre spillere vil være interessert i å signere for VIF i fremtiden, om vi er klubben som permiterer spillere og kaster dem på dør. Og det sender et signal til spillerne om at VIF ikke er så nøye på å respektere kontrakter.

Jeg kan strekke meg til at vi under tvil kunne ha permitert en spiller eller to den dagen kemnern så og si er på vei til å slenge kroken på døra. Men da snakker vi som aller siste utvei. Ikke bare fordi det er den enkle løsningen i tillegg til at det er lønnsutgifter som kunne vært digg å slippe nå som disse spillerne ikke er gode nok lengre.

Comment

Det er bra. Da kan du kanskje komme med noen mulige regnskapstekniske forklaringer på noe jeg lurer på? :-)

Se på tallene her:Bakgrunnsinformasjon vedrørende den økonomiske situasjonen

Våre inntekter fra sponsorer, publikum og media er alle år høyere enn utgifter til lønn av spillere, trenere og øvrig ansatte.

Inntekter 2011 89 mill, utgifter 2011 77 mill, driftresultat uten salg/kjøp av spillere = minus 17 mill. Hvordan ble 12 pluss til 17 i minus? Det er 29 millioner som har forsvunnet på "noe annet".

Inntekter 2012 81 mill, utgifter 2012 76 mill, driftresultat uten salg/kjøp av spillere = minus 29 mill. Hvordan ble 5 pluss til 29 i minus? Det er 34 millioner som har forsvunnet på "noe annet".

Inntekter 2013 72 mill, utgifter 2013 61 mill, driftresultat uten salg/kjøp av spillere = minus 25 mill. Hvordan ble 11 pluss til 25 i minus? Det er 36 millioner som har forsvunnet på "noe annet".

Hva kan "noe annet" være?

Lønnsutgiftene oppgis å være inkludert nedskrivninger i spillerstallen, så det er det ikke.

Purehelp oppgir jo høyere inntekter (omsetning), men de tar vel med spillersalg og inntekter fra showkamper, salg av supporterutstyr, osv osv. Så det er ikke enkelt å skjønne ut fra dette heller.

Jeg kan skjønne at vi kjøper inn utstyr som er relatert til driften. Og jeg kan skjønne at vi har leieutgifter til Ullevål, Valhall osv. Og jeg kan skjønne at vi reiser med fly til bortekamper, ligger på hotell, drar på treningsleir, kjøper inn fotballer og sikkert mye annet.

Men ut fra hva jeg vet så betaler vi årlig ca to millioner til Ullevål. Hvis 25 mann har 30 reisedøgn i året (treningsleire, bortekamper) til en snittpris til 5000,- pr døgn (høyt), så er det likevel ikke fire millioner engang. Da er det fortsatt 25 millioner igjen.

Andre utgifter vi har er vel disse showkampene. Men de drar jo penger inn også. Også kjøper vi fra produsenter og selger til supporterne div supporterutstyr. Men det bør jo helst også gå i pluss. Ikke i minus. Hvis også disse tingene går i pluss, så blir jo bare bildet enda verre.

Jeg klarer ikke helt å skjønne de tallene Sandnes presenterte. For jeg skjønner ikke hva disse pengene blir brukt på. Så hvordan er det egentlig mulig å pisse bort 20-25 millioner årlig på ting som ikke er:

Spillerkjøp, lønn til trenere og ansatte (inkl bonuser og nedskrivning), treningsleire og reise til bortekamper, leie av Ullevål, leie av treningsanlegg, penger til Man U, Barcelona, Liverpool, innkjøp av varer (drakter, merchandise) for videresalg.

Nå var ikke jeg på infomøtet, så mulig det ble forklart der. Men jeg klarer ikke se hvordan det er mulig å bruke så mye penger til "andre ting". Jeg forutsetter da at tallene som i oversikten blir oppgitt til å være "Driftresultat 1 (uten kjøp/salg av spillere)" er reelle tall og ikke bare litt kreativ bokføring.

Hvis vi faktisk skal ha åpenhet om økonomien, så vil jeg gjerne ha dette forklart også. Ikke nødvendigvis av deg da.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post
                Men ville du i senere tid, hvis du fikk tilbud av en bedrift som er kjent for å permitere ansatte tidligere, ha takket ja til denne? For vil tro at færre spillere vil være interessert i å signere for VIF i fremtiden, om vi er klubben som permiterer spillere og kaster dem på dør. Og det sender et signal til spillerne om at VIF ikke er så nøye på å respektere kontrakter.

Jeg kan strekke meg til at vi under tvil kunne ha permitert en spiller eller to den dagen kemnern så og si er på vei til å slenge kroken på døra. Men da snakker vi som aller siste utvei. Ikke bare fordi det er den enkle løsningen i tillegg til at det er lønnsutgifter som kunne vært digg å slippe nå som disse spillerne ikke er gode nok lengre.
                Forstår tanken din, men jeg har tolket signalene fra VIF at det nettopp det som er dilemma. Vi er svært nærme kroken på døra. Tar litt tid for meg og alle supporterne å innse dette, mange supporterne får ikke panikk er fordi vi stoler på Trøim. Det gikk ikke så bra for Stabæk og Lyn når de gjorde det.

I en fase hvor man må tenke overlevelse bør alle steiner snus for finne løsning. Disse spillerne har jo mest sannsynlig krav på dagpenger fra NAV ved evt. permitering og mulighet til å signere for ny klubb hvis de ønsker å jobbe videre som spiller. Men skjønner at det sender et uheldig signal om at VIF er tøffe mot spillerne sine.

Comment

Mulig det er to millioner i leie for Ullevaal i bånn (aner ikke om dette tallet stemmer), men utgiftene er ikke faste.

Vålerenga betaler seteleie per brukte billett. Altså blir utgiftene økte dersom flere er på kamp. Riktignok øker det ikke mer enn billettinntektene, med mindre man deler ut gratisbilletter. I tillegg betaler man for hver seksjon som åpnes. Da må man også ha flere vektere.

Så prisen for Ullevaal er ikke statisk.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                    Det er bra. Da kan du kanskje komme med noen mulige regnskapstekniske forklaringer på noe jeg lurer på? :-)

Se på tallene her:
                    Jeg jobber med konsernkontrakter, ikke med regnskap Vanskelig å si noe om de "noe annet", du spekulerer nok bedre enn meg. Men uten komplett regnskap blir det nettopp, ja spekulasjon.

Trolig er det en haug med ting som er bakt inn i dette "annet", men siste årene har vi hatt voldomme kostnader knyttet bryting av kontrakt VPG, Koné og Martin. Evt. andre ledere måtte gå på dagen.

Hadde vært interessant å vite hva de "andre" millionene går til. Kanskje en revisorer kan tolke dataene fra purehelp eller proff.no bedre enn oss.

Comment

Forstår tanken din, men jeg har tolket signalene fra VIF at det nettopp det som er dilemma. Vi er svært nærme kroken på døra. Tar litt tid for meg og alle supporterne å innse dette, mange supporterne får ikke panikk er fordi vi stoler på Trøim. Det gikk ikke så bra for Stabæk og Lyn når de gjorde det.

I en fase hvor man må tenke overlevelse bør alle steiner snus for finne løsning. Disse spillerne har jo mest sannsynlig krav på dagpenger fra NAV ved evt. permitering og mulighet til å signere for ny klubb hvis de ønsker å jobbe videre som spiller. Men skjønner at det sender et uheldig signal om at VIF er tøffe mot spillerne sine.
                      Ja jeg vet det er nærme kroken på døra, men vi prøver jo nå andre tiltak som innsamlingsaksjonen osv. Det jeg mener er at vi isåfall bør vente helt til man nærmest er på vei til å trykke på DELETE knappen på VIF, før vi går til det skrittet og permiterer spillere. Som en siste utvei når alt annet har gått til helvette. En dårlig signal vil det være uansett, men hvis det tråss alt blir brukt som en aller siste utvei, så kan det kanskje virke litt mer forstålig blant folk, enn hvis vi gjør det nå mens andre mindre drastiske tiltak prøves.

Comment

Originally posted by Nico 8 View Post
                        Ja jeg vet det er nærme kroken på døra, men vi prøver jo nå andre tiltak som innsamlingsaksjonen osv. Det jeg mener er at vi isåfall bør vente helt til man nærmest er på vei til å trykke på DELETE knappen på VIF, før vi går til det skrittet og permiterer spillere. Som en siste utvei når alt annet har gått til helvette. En dårlig signal vil det være uansett, men hvis det tråss alt blir brukt som en aller siste utvei, så kan det kanskje virke litt mer forstålig blant folk, enn hvis vi gjør det nå mens andre mindre drastiske tiltak prøves.
                        Ikke enig i det du sier. Man må innse at man er i en krise umiddelbart og handle deretter. Når det er kroken på døra, hjelper det ikke å permittere. Slik jeg har forstått tidligere har Hirshfeldt, Hæstad og Muri ca 1/5 av lønnsbudsjettet til klubben pga gunstig tidspunkt de signerte nye kontrakter. Mao totalt rundt 5 mill. Hvis disse permitteres nå vil vi jo da spare ca 2,5 mill i lønn ut året (mer enn vi til nå har sopt inn på bøsser osv). Det er mye penger i den situasjonen man nå er i

Videre er det vel da også rimelig å anta at det er mindre fristende for de å være i en permitert situasjon enn å sitte på benken og håve inn penger, men vil finne seg en annen klubb, til da lavere lønnskost.

I mine øyne en god ide

Comment

Og jeg kan gjerne tilføye. Jeg synes ikke man skal ha noen "dårlig samvittighet" for å gjøre dette. Selv om dette er knakende gode gutter både på og utenfor banen, er det på tide at norske spilllere for en brutal reality check på lønnsnivå. Lønner over 1mill er helt hinsides

Comment

Det er muligens ikke så konstruktivt å hundse syndebukkene hele tiden, men den situasjonen norsk toppfotball befinner seg i generelt nå skyldes systematisk kollektiv åndssvakhet og ikke uflaks. Forbundet har sin rolle sammen med andre og bør egentlig som større forvaltere av denne idretten og dens interesser rødme ganske my over ståa nå. Det er på høy tid å slutte å leke Premier League her oppe. Spillerlønninger i millionklassen er egentlig totalt galskap i Norge. Det samme kan man si om en del av klubbenes budsjetter også, som blindt fulgte den svært lite bærekraftige pengegalloppen noen tydeligvis så for seg kunne vokse inn i himmelen.

Hvis NFF er åpne for ideer når det gjelder forvaltningen av norsk toppfotball i fremtiden, tipper jeg svært mange supportere vil trekke frem følgende moment:

- Sporten skal dyrkes som publikumsvennlig live utendørsidrett (les supportervennlige rammer)

- Økonomisk bærekraftig drift av klubber MÅ være et felles krav (hvilket betyr at idrettselskeren Røkke for eksempel kanskje bør reflektere nærmere over konsekvenser ved sitt eget engasjement - bør en småklubb fra en fiskelandsby mellom vakre fjell i distriktsNorge driftes som en internasjonal rikmannsavhengig toppbklubb?).

- Lønnstak for spillere bør diskuteres

- Det samme gjelder antall utlendinger i en klubb eller i en startellever

- Talentutvikling og lokal identitet bør være bærebjelken foran alt (langsiktig tenkning)

- Agenter bør fysisk holdes unna yngre spillere og eventuelt rappes litt på fingrene med kjepper hvis de går over streken

- Tv- avtaler og annet piss bør komme langt ned på lista over viktige ting ...

Comment

Originally posted by Erlink View Post
                              Mulig det er to millioner i leie for Ullevaal i bånn (aner ikke om dette tallet stemmer), men utgiftene er ikke faste.
                              Nei, jeg vet det. Derfor slang jeg det ut som en "budsjettsum"

Vi betaler visstnok 85.000,- pr kamp + noe variasjon. Da blir det ca 1,3 mill fast (15 seriekamper), pluss pluss. Mulig det endelige beløpet er tre millioner, men det er langt unna 30.

Vålerenga betaler 85 000 kroner i grunnleie per kamp, årlig blir det en millionutgift.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                                Nei, jeg vet det. Derfor slang jeg det ut som en "budsjettsum"

Vi betaler visstnok 85.000,- pr kamp + noe variasjon. Da blir det ca 1,3 mill fast (15 seriekamper), pluss pluss. Mulig det endelige beløpet er tre millioner, men det er langt unna 30.

Vålerenga betaler 85 000 kroner i grunnleie per kamp, årlig blir det en millionutgift.
                                Også er jeg usikker på om UBC er en del av dette. Har skjønt at dette kanskje har slutta å lønne seg, nemlig. Hvis det er tilfellet og UBC ikke er en del av summen, snakker vi nok en del ekstra. Sesongkort på UBC til bedrifter går visstnok for priser i 100.000-kronersklassen, så det skal være ganske dyrt i drift om det ikke lønner seg.

Comment

Working...
                                X