Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2014-sesongen så langt.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2014-sesongen så langt.

En tredjedel av sesongen 2014 er unnagjort. På tide å sette en fot i bakken og se hvordan det hele ser ut.

Etter fjorårets triste skue og med nytt økonomisk rot ved årsskiftet, var det vel ikke altfor høye forhåpninger ute og gikk blant de fleste av oss. Reka lovet oss et bedre trent lag i 2014 og en rydding i spillerstallen som rett nok starta i fjor, men som fortsatte i vinter. Treningskampene vitnet i hvert fall om at det var en ny giv i laget og da vi dro fra Drammen etter å ha detronisert og latterliggjort Godset i en av de siste treningskampene, var det nok flere enn meg som begynte å kjenne på en viss følelse av optimisme. Den fikk fort et skudd for baugen i første serierunde. Herregud som vi ble herja med av Molde. At vi slapp unna med kun to i fleisen er et mirakel. Heldigvis er et ikke bare vi som har slitt mot FK Røkke, de er omtrent seriemestere allerede. Ellers er det bare en stygg arbeidsulykke mot S-08 som ødelegger litt av helhetsinntrykket. Joda, vi kunne fort hatt noen flere poeng om vi hadde fått med oss mer enn uavgjort mot Start, Viking og Erkebønda, men husk utgangspunktet vårt: «nytt» lag, masse unge og uerfarne spillere og nok en runde med økonomisk usikkerhet. «Går vi konk? Får vi lønn? Må vi selge?» Slike spørsmål kan fort få arbeidstakere generelt (og fotballspillere er sikkert ikke annerledes skrudd sammen) til å miste fokus på de oppgavene de er satt til å gjøre, men også her virker det som om det er kontroll.

Spillerne, ja. Ørnen er jo en åpenbaring. Flaks at Viking ikke fikk tak i han før oss. De kjøper jo ellers rubb og rake av islandske spillere som ikke er gode nok for direkte overganger til ligaer på kontinentet. Ghayas Zahid blir bedre og bedre dess mer spilletid han får. Ny kontrakt, takk!! Ellers synes jeg Simon Larsen har klart seg bedre enn fryktet. Gunnarsson er en energibunt og faktisk en bedre stopper enn back. Alex var et lurt kjøp, og det ante meg. Klok spiller som kan bekle de fleste roller. Heltne Nilsen ser ut som om han har spilt på dette nivået i flere år. Ellers var jeg skeptisk til Lindquist, men med farta er han et bra våpen på kant. Målfarlig er han også, i hvert fall så lenge vi spiller på Ullevål. Så hvem har skuffet? Høgh, Muri, DFH og Berre. Felles for dem alle? Veteraner og burde sånn sett markert seg mer. Muri tror jeg vi ikke får se særlig mer i år. Etter alle hjernerystelsene de siste åra spørs det om det er forsvarlig å sende han ut i en liga der arbeidsoppgavene hans stort sett er å gå i dueller og heade vekk kula. DFH går det litt for smått med, selv om han glimter til med detaljer fra tid til annen. Høgh og Berre..Det de har gjort holder ikke.

På tribunen er det markant framgang fra i fjor, både i antall og stemningsmessig. Foreløpig snitt på snaut 11000 (i følge VG). Dette bør bedre seg, med tanke på at vi har hatt dølle lag som Sandnes, Bodø Glimt og Viking på besøk. NFF snøyt oss for en folkefest mot Erkebønda, der burde det vært 3-4 tusen ekstra. Leverer gutta på banen kommer det forhåpentligvis flere etter hvert, selv om negativitetsskuta er en tung farkost å vende på.
    Vestbredden er mye bedre enn i fjor. Tror det var lurt å gå bort fra faste plasser. Blir mindre «kaffeklubb» med free seating, humoren er på vei tilbake, mindre bitching på egne spillere (ikke rart, så lenge man ser at gutta gjør sitt ytterste.) Ikke mye Ogude-dassing på årets lag. Ikaros ser ut til å vokse og jeg må si jeg er imponert over hvor mye lyd de lager, antallet tatt i betraktning. Gode tifoer fra begge gruppene.

Tar vi med at rekruttlaget, som stort sett er et reint juniorlag, holder 3.plassen i Oddsen-ligaen (12 av 15 poeng), må jeg si at 2014 hittil er en positiv opptur som jeg håper vi kan bygge videre på. Innsamlingsaksjonen er umåtelig viktig, men når alle gode krefter i Enga-familien drar i samme retning er jeg ikke i tvil om at vi kommer styrka ut av dette.

VI STÅR SAMMEN OG KJEMPER OG VINNER TIL SLUTT!!
    Vi er Vål'enga!!

En bra oppsummering så langt!
    Det ER mye å glede seg over - særlig mtp. utgangspunktet vårt

Ta med at damelaget har starta svakere enn i fjor. Men de har mista trener + Solveig Gulbrandsen og Ingrid Schjeldrup og et par topp keepere fra i fjor. Men de har møtt nesten bare topplag så langt og vil nok sanke flere poeng...

Comment

Det er en lun optimisme i klubben og blandt supporterne til tross for konkursspøkelse og pengeinnsamling.
      Det er lenge siden sist.
      Jeg er sikker på at det bla skyldes at spillerne yter 100% i kampene. Da lever vi lett med at de går på ei blemme av og til. Det er jo masse unggutter som speller og ingen vinner alle kamper.
      Vi ser det på bortekampene også. Flere reiser og det er meget gledelig. Samler vi inn spenna som trengs kan vi gå en ny storhetstid i møte.

Esp1 - salgsobjekt på Vertshusets auksjon 8 juni.
      Jeg gjør alt for vårt kjære Vålerenga.
      Ei kasse, er passe!!

Comment

Fint sammendrag. Greit med en påminnelse om at forventningene i vinter var lave, jeg var redd for nedrykk. Etter flere seire er det lett å glemme det, plutselig var vi fjerde plass og man begynner å lukte medaljekamp

Tror vi skal være særdeles fornøyd med tilstanden til laget nå, ikke økonomisk men sportslig.

og enig i vurderingen av spillerkjøp. samtlige kjøp har vært suksess. stengel har ikke fått vist seg skikkelig men det kommer forhåpentligvis når stengel-gate avsluttes permanent om noen uker.
        Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Mye å være enig i i dette sammendraget. Synes særlig det ser ut til at spillerkjøpa har vært langt bedre enn man egentlig har lov til å håpe på.
          Av alle de Reka har henta hit, er det vel bare Høgh som ikke har slått til i det hele tatt, men så har vel ikke toget gått helt ennå for han. Ellers på den negative sida har Fredheim Holm heller ikke imponert veldig, men noen krise er han ikke.
          Utover disse to har så godt som samtlige signeringer variert mellom glimrende og gode. Uten å ha sjekka det nøye trur jeg ikke det er mange andre trenere som kan vise til like god statistikk på spillerlogistikk.

Comment

Working...
          X