Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

akademi i utlandet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• akademi i utlandet

Hvordan kan det ha seg at både Stabæk og AAFK har akademi i utlandet??? http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Ikke-lenger-mulig-a-finne-en-Sapara-452283_1.snd#.U-C9jIM8wuo
    "When they pray for sun, I pray for rain, The only way to live is against the grain"

De har vel neppe bygget et helt akademi. Tipper det er noe slags andelslag i noe lokale intiativer eller noe i den dur.

Comment

Under Martins tid, hadde ikke vi et akademi i Nigeria ellerno?

Comment

Originally posted by oPsL View Post
        Under Martins tid, hadde ikke vi et akademi i Nigeria ellerno?
        Senegal mener jeg å huske. Ser ikke helt poenget for norske klubber med å ha akademier i Afrika eller noe annet sted for den saks skyld når vi ikke har ordentlige akademier her hjemme... Kunne kanskje vært ålreit med en slags avtale ala den Tromsø har/hadde med Vieiras opplegg i Senegal, man det får holde!

Comment

Originally posted by Gladhaug View Post
          Senegal mener jeg å huske. Ser ikke helt poenget for norske klubber med å ha akademier i Afrika eller noe annet sted for den saks skyld når vi ikke har ordentlige akademier her hjemme... Kunne kanskje vært ålreit med en slags avtale ala den Tromsø har/hadde med Vieiras opplegg i Senegal, man det får holde!
          Det er jo litt hva man legger i begrepet akademi da. Synes vi har en veldig grei ungdomsatsning her hjemme.

Men i tillegg så handler det jo litt om hva man vil gjøre det til. Samtlige av klubbens afrikanere forsvant jo ganske fort etter at Rekdal kom inn. Hvis vi ikke planlegger å ha en liten "koloni" av afrikanske talenter i klubben til enhver tid så har vi lite bruk for et akademi i Nigeria eller Senegal. Uten å bli beskyldt for rasisme så kan det virke som afrikanere mangler litt på holdningsiden for virkelig å lykkes. Fysisk og teknisk står de ikke tilbake for noen, men likevel faller de fleste igjennom.

Skal vi først se utenlands så mener jeg Søramerika er et bedre område å lete i. Det finnes f.eks. to hundre millioner brasilianere. Og sikkert en haug med talenter som ikke helt når til toppen der borte, men som kan gjøre en jobb for oss. Argentina er et annet land med gode fotballspillere. De ble jo slått konkurs her om dagen, så lønn på Tippeliganivå vil nok friste mange. Jeg forventer jo ikke at vi reiser til Brasil og Argentina etter den neste Neymar eller Messi, men at vi kan finne gode spillere der tviler jeg ikke på. Det holder lenge med den neste Alanzinho.

Uansett så mener jeg vi er best tjent med å ha en fornuftig plan over hvor vi henter spillere fra og blir kjent i et "marked", i stedet for bare å raske inn spillere fra hele verden mer eller mindre vilkårlig.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
            Det er jo litt hva man legger i begrepet akademi da. Synes vi har en veldig grei ungdomsatsning her hjemme.
            Synes vi burde utvikle vårt eget akademi her hjemme først, før vi i det hele tatt tenker på å opprette noe på et annet kontinent. Men nå er jo den økonomiske situasjonen ikke god nok til det. Men på sikt, bør vi definitivt se enda mer til de beste nederlandske og tyske akademiene. Masse forbedringspotensiale her!

Comment

Jeg hadde gjerne sett at Enga hadde søkt samarbeid med f.eks en svensk, finsk og dansk klubb om å etablere et eller annet i Afrika og ikke minst fått noen som har ihvertfall ha en viss fordelaktig track-record til å følge den daglige utviklingen.

Og for å klargjøre, jeg tenker ikke på "beste talentet han hadde sett i Oussou"-Thorbjørnsen skulle hatt den posisjonen.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
                Synes vi burde utvikle vårt eget akademi her hjemme først, før vi i det hele tatt tenker på å opprette noe på et annet kontinent. Men nå er jo den økonomiske situasjonen ikke god nok til det. Men på sikt, bør vi definitivt se enda mer til de beste nederlandske og tyske akademiene. Masse forbedringspotensiale her!

Det er lov å ha to tanker samtidig. For selv om man legger grunn for et akademi hvor også vi er med, så kan vi utvikle vårt akademi her hjemme også.

For et eksternt akademi kan medføre at vi kan skille de gode fra de mindre gode talenter. Denne Oussou utgjorde ikke mye i penger når man tenkte totalt, men penger på han gjorde at man ikke hadde penger på annet. Og med et eksternt akademi, så ville vi trolig fanget opp at myte om "beste som er blitt sett" stemmer ikke helt

Comment

Working...
                X