Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

2. laget like ille?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2. laget like ille?

Hva er det som skjer med gutta som kler seg i blått?
    Har både 1. og 2. laget latent ME som slår inn etter ca. 75 minutters spill?

http://www.dittoslo.no/indre-by/spor...rtid-1.8559513

Hvis vi ser på kampene til førstelaget etter ferien, så avgjør vi på slutten mot Stabæk. Det er under en måned siden.

Mot Odd i cupen så taper vi på en straffe i mot, etter at VI har kommet tilbake fra 0-2. Vi kommer også tilbake i seriekampen mot Odd noen dager senere. Godset på bortebane slipper vi ikke inn i kampen etter å ha tatt en 2-0 ledelse.

I realiteten så snakker vi om 2-3, kanskje 4 kamper der vi har avgitt poeng fordi de har utliknet eller scoret vinnermålet. Sånn er fotballen. Det laget som leder legger seg for å spille på resultat, mens det laget som ligger under blir mer offensive.

Ja, det er svakt å slippe til Viking med tre mål og Brann med to mål. Det var trygge ledelser. Samtidig så var i alle fall Brannkampen mål i mot på dødball. Som vel neppe har noe med treningsmengde å gjøre.

Så jeg synes det er litt tynt grunnlag å lage så mye styr rundt egentlig. Så lenge det er vi som snur kampene i juli, så kan jeg ikke skjønne at man kan skylde på annet enn uflaks, tilfeldigheter og manglende ferdigheter, konsentrasjon etc.

Vi må rett og slett ikke glemme at a-laget vårt er et sammenrasket lag av billigspillere som mange spådde ville være i nedrykkskampen denne sesongen. De har gjort en fantastisk jobb, men det er klart at Ørnens effektivitet har bidratt til mange poeng for oss og medaljekamp. Det er derfor en enkelt spiller og ikke et imponerende kollektiv som gjør at vi ligger så høyt som vi gjør.

Tror ikke vi skal analysere dette i hjel. Håper lagene lærer av det og har fokus på å gjøre de rette tingene når vi leder i fremtiden.

Som et lite innspill, så kan jo det å ha fart på topp i sluttfasen være en mulighet. Det er bedre å sette inn Brændsrød eller andre kontringsspillere, enn en 40 år gammel Berre som bruker 30 sekunder på å løpe fra midtstreken og inn i 16-meteren. Raske spillere kan lettere komme opp i motstandernes forsvarere og forhindre at de får slått langt. I tillegg er de en trussel i seg selv, som kan avgjøre kamper.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
      Så jeg synes det er litt tynt grunnlag å lage så mye styr rundt egentlig. Så lenge det er vi som snur kampene i juli, så kan jeg ikke skjønne at man kan skylde på annet enn uflaks, tilfeldigheter og manglende ferdigheter, konsentrasjon etc.
      Samtidig så har vi sluppet inn 10 mål det siste kvarteret. Det er bare Sandnes Ulf, Sogndal og Start som har sluppet inn flere mål enn oss den samme perioden.

De kampene vi har sluppet inn mål mellom 76. og 90 minutt (samt overtid) er følgende:
      28.04.: Sarpsborg 08 (borte, ett mål - lå under med to, tapte 0-3)
      16.05.: Start (borte, ett mål - uavgjort, uavgjort 2-2)
      19.05.: Lillestrøm (hjemme, ett mål - leda med ett, uavgjort 2-2)
      25.06.: Brann (borte, ett mål - leda med ett, vant 3-2)
      12.06.: Sogndal (borte, ett mål - lå under med ett, tapte 0-2)
      02.08.: Viking (borte, to mål - leda med to mål, uavgjort 5-5)
      09.08.: Sarpsborg (hjemme, ett mål - leda med ett, uavgjort 2-2 )
      23.08.: Brann (hjemme, to mål - leda med to, uavgjort 3-3)
      (Kilde: nifs)

Til gjengjeld har vi scoret syv mål i det siste kvarteret, og hele ti mål kvarteret (61. - 75. minutt) før. Om dette er fordi vi er dårlig trent har jeg egentlig ikke grunnlag for å si noe om, men det kan tyde på at noe av konsentrasjonen glipper.

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
        Om dette er fordi vi er dårlig trent har jeg egentlig ikke grunnlag for å si noe om, men det kan tyde på at noe av konsentrasjonen glipper.
        Eller at motstanderlaget ser svakhetene våre i måten vi spiller på med stopperne våre... Jeg må bare si at jeg ikke er tilhenger av å spille på den måten. I alle fall når vi ikke har stoppere som kan utføre den jobben de må løse... Med engang et lag ikke har noe å tape på å spille ultraoffensivt som Viking og Brann kampene så sliter vi med en gang. Syns faktisk det er litt rart at ikke flere lag tar den sjansen fra start mot oss. For det blir ofte autostrada på kantene og med langpasning i bakrommet så blir det ofte panikk bak hos oss...

Comment

Originally posted by Muppetkokken View Post
          Samtidig så har vi sluppet inn 10 mål det siste kvarteret. Det er bare Sandnes Ulf, Sogndal og Start som har sluppet inn flere mål enn oss den samme perioden.

De kampene vi har sluppet inn mål mellom 76. og 90 minutt (samt overtid) er følgende:
          28.04.: Sarpsborg 08 (borte, ett mål - lå under med to, tapte 0-3)
          16.05.: Start (borte, ett mål - uavgjort, uavgjort 2-2)
          19.05.: Lillestrøm (hjemme, ett mål - leda med ett, uavgjort 2-2)
          25.06.: Brann (borte, ett mål - leda med ett, vant 3-2)
          12.06.: Sogndal (borte, ett mål - lå under med ett, tapte 0-2)
          02.08.: Viking (borte, to mål - leda med to mål, uavgjort 5-5)
          09.08.: Sarpsborg (hjemme, ett mål - leda med ett, uavgjort 2-2 )
          23.08.: Brann (hjemme, to mål - leda med to, uavgjort 3-3)
          (Kilde: nifs)

Til gjengjeld har vi scoret syv mål i det siste kvarteret, og hele ti mål kvarteret (61. - 75. minutt) før. Om dette er fordi vi er dårlig trent har jeg egentlig ikke grunnlag for å si noe om, men det kan tyde på at noe av konsentrasjonen glipper.
          Jeg vil bare tilføye at man i kamper man ligger under (uthevet i sitatet), ofte tar fler sjanser framover, noe som kan risikere i et baklengs som en konsekvens av dette. Så at det i akkurat de kampene kan være at det gir en bedre forklaring enn i at vi er dårlig trent/har rævva forsvar. Da det er sannsynlig at vi har spilt med mye mer risiko i slutten av de kampene.

Comment

Originally posted by Trym View Post
            Eller at motstanderlaget ser svakhetene våre i måten vi spiller på med stopperne våre... Jeg må bare si at jeg ikke er tilhenger av å spille på den måten. I alle fall når vi ikke har stoppere som kan utføre den jobben de må løse... Med engang et lag ikke har noe å tape på å spille ultraoffensivt som Viking og Brann kampene så sliter vi med en gang. Syns faktisk det er litt rart at ikke flere lag tar den sjansen fra start mot oss. For det blir ofte autostrada på kantene og med langpasning i bakrommet så blir det ofte panikk bak hos oss...
            Brann skapte nesten ingenting mot oss, men skapte omtrent kun muligheter på faste situasjoner. Det var et par sjanser, der Marcus var tett på som han pleier. Finnes muligens ingen spiss i Norge som er bedre enn han på det.
            Men forsvaret skal ha skryt for å ikke sleppe til Brann noe særlig! Det er de høye ballene inn i feltet vi ikke mestrer! Når det skjer er det for få som tar ansvar. Det så vi mot Viking spesielt, selv om ikke det var dødballer.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
              Brann skapte nesten ingenting mot oss, men skapte omtrent kun muligheter på faste situasjoner. Det var et par sjanser, der Marcus var tett på som han pleier. Finnes muligens ingen spiss i Norge som er bedre enn han på det.
              Men forsvaret skal ha skryt for å ikke sleppe til Brann noe særlig! Det er de høye ballene inn i feltet vi ikke mestrer! Når det skjer er det for få som tar ansvar. Det så vi mot Viking spesielt, selv om ikke det var dødballer.
              Brann hadde enorme rom på kantene som de ikke utnyttet på samme måte som Viking. Det er riktig, men vi tapte omtrent samtlige hodedueller når ballen ble slått inn feltet. De hadde 17 avslutninger på mål mot våres 13 (iflg. vg børs). Så ikke helt enig i at de ikke skapte så mye...

Comment

Brann hadde enorme rom på kantene som de ikke utnyttet på samme måte som Viking. Det er riktig, men vi tapte omtrent samtlige hodedueller når ballen ble slått inn feltet. De hadde 17 avslutninger på mål mot våres 13 (iflg. vg børs). Så ikke helt enig i at de ikke skapte så mye...
                Har gjort en analyse av avslutningene Brann kom til. Skudd som blokkert av forsvarer har jeg ikke tatt med:
                Dødball/corner/frispark: 5
                Spilt seg gjennom: 1(ball blir stussa gjennom etter pasning fra egen banehalvdel og Sævarsson skyter over)
                Langskudd:4
                Kontring:0
                Innlegg innafor 20 meter:2
                Innlegg 20-30 meter:2
                Innlegg 30->:1

Jeg kom fram til 15 avslutninger for Brann, men da tipper jeg de 2 siste sjansene er blokkerte skudd. De nådde aldri fram til mål og ble blokkert ca fra 10-16 meter.

VIF spilte seg gjennom en rekke ganger, men noterte ikke antall ganger.
                VIF hadde 24 innlegg/lange innkast i kampen(cornere ikke inkludert), som det ikke ble noe ut av.
                Ruben gjorde en veldig god kamp defensivt, assistert av Lindkvist og Mathisen, og Truseflekk ble helt avkledd.Gunnarsson slapp heller ikke til Brann spillerne til mye. VIF var gode til å sikre hverndre, men desverre er vi altfor dårlige på baller som blir spilt inn i boksen, spesielt på lange frispark og lange innlegg.

Comment

Uenig i at Brann hadde enorme rom på kantene. De gangene det ble slått baller bak kantene våre, ble ballen løpt opp av Ruben. Backene og vingene våres ga Brann veldig lite rom å utfolde seg i, og Brannble nødt til å skyte og legge inn fra langt hold.

Comment

Working...
                  X