Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

VPN/Klanen-forumet legges ned!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VPN/Klanen-forumet legges ned!

Mod. anm: Som det kommer frem av denne tråden, stemmer det ikke at forumet legges ned, men at dette er foreslått fra arbeidslaget som jobber med bl.a. dette. Delta likevel gjerne i debatten om forumets nytteverdi og kom med innspill til hva forumet trenger.

Hvis jeg leser VPNs dagbok riktig legges hele forumet ned. Stemmer det? Og fra når vil dette i så fall gjelde?

Og hvordan har det seg at Klanen bruker så mye penger på dette? Finnes det ikke forumløsninger i dag som er tilnærmet gratis?
    Last edited by Erlink_gammel; 27.10.2014, 22:39. Reason: Mange skriver etter å ha lest førsteinnlegget.

Skjønner ikke helt hvordan de klarer å bruke 25-40.000 kroner på detta?
    Jeg driver mitt eget forum som kjører vBulletin, samme som klanen. Du betaler for forum lisens 1 gang, så nettlagring for å holde serveren oppe. Noe som ikke koster rundt 5-600kr MND hvis du skal ha en norsk levrandør på "Hosting".

Comment

VPN/Klanen-forumet legges ned!

I dagboka i dag kom den triste nyheten at noen har bestemt at forumet legges ned.

http://www.vpn.no/dagboka/2014/10/da...-oktober-2014/

Det argumenteres med at det er 25-40000,- pr år i driftsutgifter pr år og at dette speiler ca en tusenlapp pr aktive bruker.

Dette kjøper jeg ikke! Aktiviteten på forumet har riktignok dalt i takt med interessen for Vålerenga generelt, men at det er så lite som 25 brukere i snitt vil jeg gjerne se dokumentert før jeg godtar det ubetinget. Uansett så er det en mangedobling i aktive lesere på forumet. Eksempelvis er tråden Sesongen 2014 lest av 84785 stk i skrivende stund! ÅTTIFIRE TUSEN!

Forumet er det jeg leser meg opp på før hver kamp, og det er her aktuelle saker blir diskutert og meninger kan flyte. Det fungerer også som en sikkerhetsventil for utblåsinger når noe har skjedd.

Kommentarfelt på Facebook og VGD? Ikke få meg til å le! Blir som å sammenligne mennesker mot bavianer.

Om forumet legges ned vil det være et ENORMT tilbakeslag for Klanen!

Comment

Originally posted by way_ View Post
        I dagboka i dag kom den triste nyheten at noen har bestemt at forumet legges ned.
        Hvem er de "noen" som har bestemt dette?

De fleste klubber og supporterforeninger har et forum for utblåsning og debatt.
        Alle må gå!
        EVIG VIF

Comment

Høres ut som en "strålende" idé. Hvilke andre fornuftige ting skal Klanen bruke disse pengene på da? Håpløst.

Comment

Originally posted by way_ View Post
            Om forumet legges ned vil det være et ENORMT tilbakeslag for Klanen!
            Enig i det. Er nok mange som bruker det som en informasjonskilde og "temperaturmåler" uten å skrive selv. Det er jo tross alt ikke såå mye å diskutere, hvis man er litt kritisk. Men du nevner sesongtråden og 84 000 visninger. Jeg tipper tråden om innsamlingsaksjonen fort kan ha bidratt til et par, tre hundre tusen ekstra i innsamlede midler også. Det er jo et sted man får svar på spørsmål man ikke tør/vil stille selv.

Kanskje pengene kan gå til en ny tappekran på Bohemen eller litt billigere bussbilletter til en bortekamp for en 50-100 mennesker?

Comment

Ja Nils, tipper disse pengene blir brukt veldig fornuftig. Hvis dette er en liten test for å sjekke ut engasjementet, er det på tide at de som sitter på sidelinja og ikke bidrar med noe særlig, være seg positivt eller negativt, viser seg nå. Dette er jo bare tragisk.

Comment

Ikke bra i det hele tatt. Hvor skal jeg da diskutere Vålerenga? VGD??
                Men hvordan klarer de å betale så mye på dette forumet?
                You tried your best and failed miserably. The lesson is never to try

Comment

Jezzez så mye dere betalte for dette da.
                  Gir dere lønn til forum adminsa? Isåfall skjønner jeg beløpet.

Comment

Veldig, veldig trist hvis dette stemmer.

Det må vel finnes andre leverandører? Evt. må dere komme med en mulighet for oss brukere å betale en sum i året? Er avhengig av forumet. Skriver ikke så mye selv lengre, men leser 100 % av alt som blir postet.

Comment

Originally posted by VIFpatriot View Post
                      Ja Nils, tipper disse pengene blir brukt veldig fornuftig. Hvis dette er en liten test for å sjekke ut engasjementet, er det på tide at de som sitter på sidelinja og ikke bidrar med noe særlig, være seg positivt eller negativt, viser seg nå. Dette er jo bare tragisk.
                      Det som er tragisk er jo ikke et forum, men at Klanen aldri har skjønt at majoriteten av de 10-11.000 medlemmene ikke er folk som går med Vålerengadrakt på 365 dager i året, henger på Bohemen og reiser med buss til bortekamper.

Kanskje er det greit, kanskje er det det ikke. Egentlig er Klanen alt for stor, fordi Klanen er mer enn den burde ha vært. Hvis det riktige medlemstallet i Klanen er riktig (10-11.000 har vel blitt sagt i fjor i alle fall) så er det jo et paradoks at blant det som burde vært klubbens mest trofaste supportere så har kanskje bare 50% sesongkort. Som mange ikke en gang bruker.

Nå har vi fått en egen eliteklubb. Anbefaler alle om å melde seg inn i den for å kunne kjøpe sesongkort og annet. Så kan Klanen igjen bli en organisasjon for de som er mer enn bare litt interessert. Alternativt kan det fortsatt være "Klanen for alle" og mindre grupper som kjører show på tribunene. Men da må Klanen bruke midlene på ting som er til almen glede og nytte for medlemmene (som for eksempel et forum) og ikke bare de som er på Bohemen alle ukedager med R i navnet.

Comment

forumet bør ikke legges ned

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                        Er nok mange som bruker det som en informasjonskilde og "temperaturmåler" uten å skrive selv. Det er jo tross alt ikke såå mye å diskutere, hvis man er litt kritisk. Men du nevner sesongtråden og 84 000 visninger. Jeg tipper tråden om innsamlingsaksjonen fort kan ha bidratt til et par, tre hundre tusen ekstra i innsamlede midler også. Det er jo et sted man får svar på spørsmål man ikke tør/vil stille selv.
                        Her er jeg helt enig. Dette forumet er den beste kilden til vålerenga nyheter som finnes der ute.

Poeng 1 - presse
                        VPN nyheter, sotahjørnet og forumet blir brukt som kilder når lokal og rikspressen skriver artikler. Forumet er brukt aktivt av alle som informasjonskilde.

Hvis man fjerner kilden og samlepunktet mister VIF publisitet og interesse. Hvor skal man diskutere da? VG forumet?

Poeng 2 - makt
                        Hvis man fjerner et diskusjonsforum, noe som ALLE klubber i norge(og verden) har. Vil det dukke opp et nytt, enten hos Ikaros, en privat bruker eller Vålerenga elite lager en offisiell versjon som de eier. Noe kommer, garantert. Det som vil skje da, er at klanen mister en plattform og masse kontaktflate ut til brukerne sine.

Klanen gir fra seg den lille innflytelsen og makten de har igjen. Alle vet at klanen som gruppe har mistet mange medlemmer siste årene, dette forumet er en av få steder hvor de har innflytelse fortsatt. Her bør man satse hardere på kommunikasjon ut til medlemmene ikke redusere kontaktflaten.

Poeng 3 - kostnad
                        Hvordan inni alle verdens dager greier man å koste på seg 25-40.000 kr i drift av et forum? Hvis lisensen på forumet er så dyrt, er det mulig å flytte forumet til en billigere/åpen plattform?

Er det kostnader knyttet til "ansatte" som rydder i forumet? Er det mulig å gå over til et dugnadsbasert forum?

Jeg tar gjerne imot reklame hvis det trengs for å få det til å gå rundt.

Poeng 4 - Brukere
                        Selvom noen brukere er mer aktive enn andre, så nekter jeg å tro at 25-40 brukere av forumet. Det er mange som ikke skriver, og leser seg opp om Vålerenga her. Bruk heller tallene på visninger, istedenfor aktive brukere.

Dere har helt feil regnestykke. Istedenfor å regne aktive brukere som en kostnad, kan man regne disse som inntektskilde. Det er disse aktive brukerne som gir visninger og at folk ønsker å lese forumet. Jo flere som er inne og engasjerer seg i Vålerenga miljøet jo fler kommer på kamp, er betalende medlem hos klanen osv.. Økonomiske regnestykket er prinsippielt feil.

Min konklusjon
                        Klanens forum legges selvfølgelig ikke ned. Ingen gjør så strategisk feil avgjørelse.

Forumet er en inntektskilde, ikke en kostnadskilde.
                        Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Bare nå er det 50 stk online.. Både brukere og gjester... Så at det er 25-40 brukere er bare sprøyt!
                          Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

Klanen legger altså ned forumet. Er dette sjansen AE har venta på for å trekke inn nye supportere!?!

Comment

To strålende innlegg av Nils og Lokalhelt. Begge sier det meste.

Comment

Working...
                              X