Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvis forumet IKKE lever, hva da?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvis forumet IKKE lever, hva da?

En beslutning er tatt av ansvarlig redaktør Esp1, støttet av Erlink og andre moderatorer. Klanen sitt forumet går over i read-only version 1 desember. Det gjenstår dermed rundt 35 dager før alt stenges.

Årsak
    - Kostnadene er høye, pengene skal brukes til å spare hundrelapper til reisende på kamp.
    - For lav aktivitet.
    - De som drifter og moderer er lei av jobben. Ref Erlink: Det er forøvrig det pisset her som er den viktigste grunnen til at jeg ikke orker å henge her, reint personlig.

Veien videre
    Selvom noen i klanen har misforstått viktigheten av å ha et diskusjonsforum og interessen det skaper, betyr det ikke at Vålerenga ikke fortjener en plattform hvor meninger blir utvekslet.

Å bli lei av en jobb er helt naturlig, jobben som har blitt gjort hittil av moderatorer står det respekt av. Vanligvis går stafettpinnen videre til nye krefter, istedenfor å legges rett ned.

Et diskusjonsforum knyttet til Vålerenga er helt essensielt. Moderere og drifte et forum er ikke for alle. Forstår at Erlink og kompani er dritt lei, alt har sin tid. Det jeg synes er viktig nå, er at nye krefter kommer til. Enten gjennom beholde eksisterende forum eller nytt forum.

Nåværende driftere og moderatorer av forumet har misforstått fundamentalt funksjonene av forumet.

Alternativer
    For å skape diskusjon spekulerer jeg her i alternativer som eksisterer i tomrommet som skapes.

Alternativer Kommentar
    VIF-Fotball.no/Vålerenga Elite overtar rollen Fordeler: De kan kontrollere og skape mer publisitet om VIF, og komme tettere inn på sine supportere. Integrere forumet som del av Vif-fotball.no. Selvom klanen mister medlemmer og eldes, behøver ikke klubben å miste medlemmer. Bruke brøkdel av pengene fra Elite fotball kontigentene på dette.
    Ulempe: VIF fotball kan ikke takhøyde som om de er uavhengige, legg dog merke til klubber som ManU har eget forum til sine følgere. http://community.manutd.com/forums/ Denne komme i tillegg til flere andre supporter forum
    Ikaros, Alternativ enga, Sirkus osv overtar Supporterne til vålerenga er ikke lenger bare medlemmer i klanen, misnøye har skapt flere sidegrupperinger. Ved å la en slik gruppering overta rollen som diskusjonsplatform kan takhøyden økes, men bredden reduseres
    Nyopprettelse av gruppering/forum Mange klarer ikke å identifisere seg med klanen. Ved å beslutte å legge ned forumet har de åpenbart særdeles svake kommunikasjonsevner med brukermassen. Er det mulig å opprette noe som f.eks. "Vålerengas Uavhengige Forum". Et sted hvor alle grupperinger får egne tråder hvor de kan diskutere sine egne temaer. Selvom mange i Klanen misliker Ikaros. Behøver ikke VUF det.

Ved høyere grad av frihet på et forum, kan interessen rundt det å diskutere Vålerenga vokse igjen? Har de stramme tøylene til moderatorer kvelt forumet såpass mye at brukermassen er på et bunnivå?

Økonomisk kan dette finansieres av reklame, sponsing eller dugnad. Medlemsavgift på forumet er ikke aktuelt. Jeg betaler gjerne oppstartkostnader. Sponsorer kan skaffes, dette er lommerusk for bedrifter som vil ha navnet sitt på siden. Kostnader er et ikke-tema.
    - Er det fler som ser ting fra mitt perspektiv? Er dette aktuelle veier å gå hvis forumet legges ned?
    - Ser dere flere muligheter enn de tre hovedveiene jeg skisserer?
    - Noen som kunne tenke seg å bistå i en slik prosess?
    Last edited by 1/2VorseN; 24.10.2014, 17:23. Reason: edit
    Er det her jeg skal legge inn signatur?

Går det an med en mellomting av alt 2 og 3? Ikaros har allerede begynt på utformingen av et nytt forum. Vårt ønske er at dette skal være et forum for alle. Dvs at vi finansierer forumet, og fyller på med frivillige moderatorer fra dette forumet for å skape bredden. Kall det gjerne Vålerengas Uavhengige Forum, Brakka, Kassesnekkeriet, Vålerenggata 29 eller et annet samlende navn. Om Klanen ønsker seg et eget underforum der så kan vi fikse det også!

Comment

Originally posted by Plaum View Post
      Går det an med en mellomting av alt 2 og 3? Ikaros har allerede begynt på utformingen av et nytt forum. Vårt ønske er at dette skal være et forum for alle. Dvs at vi finansierer forumet, og fyller på med frivillige moderatorer fra dette forumet for å skape bredden. Kall det gjerne Vålerengas Uavhengige Forum, Brakka, Kassesnekkeriet, Vålerenggata 29 eller et annet samlende navn. Om Klanen ønsker seg et eget underforum der så kan vi fikse det også!
      Selv om jeg ikke er imponert over alt Ikaros gjør, så er dette veldig bra!! Vi er avhengig av et forum!!!
      Stolthet, tradisjon og religion kan ikke kjøpes!

Comment

Originally posted by eiks View Post
        Selv om jeg ikke er imponert over alt Ikaros gjør, så er dette veldig bra!! Vi er avhengig av et forum!!!
        Enig (ti tegn)

Comment

Er også enig i at et nytt forum bør være inkluderende selv for de som støtter eller ikke støtter de forskjellige grenene av supportere. Moderatorer fra begge leire vil føre til at en av partene ikke vil føle seg utelatt.

Comment

Originally posted by Plaum View Post
            Høres veldig bra ut dette, forutsatt at det virkelig blir et forum for alle, slik VPN har vært.

Comment

Originally posted by usbenga View Post
              Høres veldig bra ut dette, forutsatt at det virkelig blir et forum for alle, slik VPN har vært.
              Litt har det selvsagt å si hvem som står bak, men et forum er det jo først og fremst brukerne selv som står for da.

Får inntrykk av at Klanen tror og mener forumets viktigste rolle er å organisere TIFO og andre ting.

I år er det lett å peke på at forumet har vært en viktig kilde til informasjon om innsamlingsaksjonen. Det er jo stedet man får utdypende informasjon og svar på spørsmål man måtte ha om hvorfor dette er viktig. Neste gang kan jo klubben ta det via Facebook.

For DittOslos dekning av klubben har tydeligvis forumet hatt en del å si.

Hadde vi fortsatt hatt et samarbeid med LifeWave hvis ikke hadde hatt forumet? Ja, jeg tror det. Hvis noen i klubben lurte på hva supporterne synes om det samarbeidet så var jo forumet et lurt sted å sjekke.

Mange bruker forumet til å holde seg oppdatert på hva som skjer i og rundt klubben. Noen diskuterer også. En vanlig hverdag så skjer det jo tross alt ikke så mye rundt klubben, så hva skal man egentlig diskutere da? Hvor mange nye innlegg en helt vanlig tirsdag, uten at noe spesielt skjer, bør det ligge på for at det er bra?

Synd at Klanen ikke ser verdien i å ha et sted å kommunisere med de over ti tusen medlemmene man hevder å ha. Men sånn er det nå en gang. Andre ser jo den verdien.

Comment

Originally posted by usbenga View Post
                Et annet alternativ er at VPN kan ta tilbake det opprinnelige forumet.
                Mulig det må noen reklameannonser til for å drift kostnadene.

Men nå er det øl og kamp.
                Samme ENGAsjement på Ullevaal folkens.
                EVIG VIF

Comment

Plusser og minuser med et nytt forum. Det vil sikkert trenge en god innkjøringstid før det finner sin tone, men det kan også gi en ny giv. Vi trenger moderatorer med kjærlighet til forumet, ikke folk som mener det knapt fortjener livets rett (mange gjør allikevel en god jobb, det skal være sagt). Som andre har vært inne på, de beste moderatorene er ofte de som er aktive på forumet og er med å sette en positiv tone selv. Leading by example. Jeg er sikker på at mange av de som skriver her i dag vil være excellente i den jobben.

Jeg synes fotballdelen av forumet her fungerer bedre enn på mange år. Stort sett relativt saklig og til og med med brukbar selvjustis. Mer aktivitet kan man jo alltid ønske seg, men svartmalingen fra toppen synes jeg er helt malplassert.

Har trua på nytt forum jeg. Så får klanen 40 laken mer å bruke på seilasen mot irrelevansen.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                    Litt har det selvsagt å si hvem som står bak, men et forum er det jo først og fremst brukerne selv som står for da.

Får inntrykk av at Klanen tror og mener forumets viktigste rolle er å organisere TIFO og andre ting.

I år er det lett å peke på at forumet har vært en viktig kilde til informasjon om innsamlingsaksjonen. Det er jo stedet man får utdypende informasjon og svar på spørsmål man måtte ha om hvorfor dette er viktig. Neste gang kan jo klubben ta det via Facebook.

For DittOslos dekning av klubben har tydeligvis forumet hatt en del å si.

Hadde vi fortsatt hatt et samarbeid med LifeWave hvis ikke hadde hatt forumet? Ja, jeg tror det. Hvis noen i klubben lurte på hva supporterne synes om det samarbeidet så var jo forumet et lurt sted å sjekke.

Mange bruker forumet til å holde seg oppdatert på hva som skjer i og rundt klubben. Noen diskuterer også. En vanlig hverdag så skjer det jo tross alt ikke så mye rundt klubben, så hva skal man egentlig diskutere da? Hvor mange nye innlegg en helt vanlig tirsdag, uten at noe spesielt skjer, bør det ligge på for at det er bra?

Synd at Klanen ikke ser verdien i å ha et sted å kommunisere med de over ti tusen medlemmene man hevder å ha. Men sånn er det nå en gang. Andre ser jo den verdien.
                    Hvor høy aktiviteten skal være, eller hvilken kvalitet man skal kunne forvente er vanskelig å si. Jeg registrerer i hvertfall at Erlink er lei av hele forumet, og når jeg sjekker litt i arkivene, så fant jeg dette innlegget fra ham, i en tråd om moderering:

Jeg opplever at forumet har beveget seg i negativ retning. Dette gjør det slitsomt og lite inspirerende å moderere. Hva som kom først av høna og egget er vanskelig å si, men jeg merker jeg leser langt mindre her enn jeg gjorde tidligere.

Helt i tråd med det som har kommet frem i dag og i går. Det problematiske er imidlertid at dette innlegget er skrevet i februar 2009, altså over 5 år siden. Hvis han er representativ for andre moderatorer, så er det kanskje noe av forklaringen på hvorfor aktiviteten har avtatt. All jobb blir rutinepreget, men man bør nok ha en form for motivasjon for å drifte og moderere et forum, hvis ikke smitter det over på brukerne.

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
                      En beslutning er tatt av ansvarlig redaktør Esp1, støttet av Erlink og andre moderatorer. Klanen sitt forumet går over i read-only version 1 desember. Det gjenstår dermed rundt 35 dager før alt stenges.
                      Så vidt jeg kan se så langt, så er avgjørelsen tatt av to personer, Klanens redaktør og anettansvarlig. En av dem er moderator på forumet, den andre ikke. Ingen av dem sitter i styret. Beslutninga er tatt uten at de andre moderatorene er involvert.
                      in Absinthia

Comment

Jeg har spurt i en annen tråd om det går an å få en skikkelig redegjørelse på om det er sånn at dette er en endelig beslutning eller ikke. Hvis det er det, og forumet er tenkt å forsvinne 1. desember så bør vi aller først prøve å få saken opp på ett eller annet form for medlemsmøte som skal endelig bestemme det. Det at Erlink har starta en "hva-vil-du-at-forumet-skal-være" tråd betyr vel muligens at det fortsatt er mulighet for at Klanen driver forum videre på en eller annen måte. Erlink har også skrivi at saken skal opp på styremøte.

Da synes jeg det blir for tidlig å bruke mye tid på å bestemme oss for hvordan vi skal organisere et annet alternativ nå, sjøl om det kan være greit å ha noen tanker i bakhodet.

Om det ender opp med at Klanen ikke skal drive noe forum etter november (noe som vil være en veldig dårlig beslutning på alle måter etter min mening) så må vi ha noe nytt. Da er jeg sjølsagt med og bidrar så godt jeg kan til det.

Vi har tre muligheter for videreføring av forumet (i kronologisk rekkefølge):
                        1. Styret beslutter at det ikke skal legges ned
                        2. Vi får et årsmøte/medlemsmøte til å opprettholde det
                        3. Det nedlegges og vi oppretter ett nytt.

Hvis vi hopper over de to første og går rett til punkt tre, så har vi svekka sjansene til å fortsette å ha et godt forum og samtidig gjort Klanen en bjørnetjeneste. Det vil jeg helst unngå.

Comment

Hvordan kan det ha seg at Klanen har så lite kontroll på dette? Om jeg forstår dette rett så har nyhetene blitt lekket, dvs vi skulle egentlig ikke vite om dette enda. Om forumet blir værende så bør Klanens styre involveres både i bruk, aktivitet og "eierskap", slik at ikke èn person kan dra ut pluggen i fremtiden.

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post

En beslutning er tatt av ansvarlig redaktør Esp1, støttet av Erlink og andre moderatorer.
                            Med tanke på at jeg har skrevet eksplisitt i en 3-4 poster at jeg verken har tatt stilling, eller har vært med på beslutningen, synes jeg den påstanden er litt spesiell.
                            Det viktigste er å delta, men det morsomste er å vinne.

ACAB - Allways Carry A Bible

Comment

Originally posted by Erlink View Post
                              Med tanke på at jeg har skrevet eksplisitt i en 3-4 poster at jeg verken har tatt stilling, eller har vært med på beslutningen, synes jeg den påstanden er litt spesiell.
                              Jeg hadde fått inntrykk av at du er positiv til å nedlegge forumet. Ikke minst ved å skrive at du lei av å moderere, og misfornøyd med utviklingen av diskusjonskvaliteten/trolling. Ser at du åpner for diskusjon, det er positivt.

Samtidig får man det inntrykket ved forsvaring av Esp1 sine argumenter. Beklager hvis jeg tolket det feil.
                              Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Working...
                              X