Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spilleranalyse Vålerenga kamper.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spilleranalyse Vålerenga kamper.

McCabre etterlyste etter sist kamp en bedre gjennomgang av kampen i lys av uenighet mellom spillernes prestasjoner i kampen mot Strømsgodset. I den forbindelse kontaktet han meg og lurte på om vi skulle dra i gang den gamle spilleranalysen vi hadde sammen.

Nå husker sikkert mange av dere ikke helt hva dette var for noe, men i utgangspunktet er dette noe jeg selv har videreført fra Drillos egen analyse der han noterer positive og negative vurderinger i løpet av kampen, og ente til slutt opp på en slags score, som viser hvor mye de var involvert og i hvilke grad de satt sitt preg på kampen. Dere kan se igjennom de to analysene vi gjorde før vi ga opp sist gang her og her

Så over til det vi egentlig lurer på og her ønsker vi innspill fra dere.
    Er dette noe som trenger? Vil dette gjøre at man kanskje åpner synet sitt til spillere man egentlig ikke liker eller synes er dårlig hvis man gjentatte ganger ser at de presterer godt i en slik analyse?

Har folk lyst på en slik analyse vil de sjekke den regelmessig?

I hvilke kanaler burde vi legge ut en slik analyse? Sist brukte vi bloggen på VIF forumet, uten hell etter min mening det er vel en funksjon som er brukt lite siden den gang. Så noen som har en idé om hvor og hvem som kan være interessert i å trykke dette. F.eks kunne aperopet vært interessert i en slik analyse på deres blogg? Kanskje man vil ha det i magasinene som selges på kampdagene? Eller på facebook eller twitter?

Er det noe vi gjorde feil sist. F.eks for mye tekst, dårlig skrevet. Noe på oppsett som kunne vært gjort bedre.

Også er det en siste ting vi lurer på. Det er ganske mye arbeid som må gjøres under en slik analyse, og for å kunne holde det gående lengst mulig, få levert de så regelmessig som mulig ønsker vi også å få med noen til som kan være med på analysen. En slik analyse tar typisk 2,5-4 timer der vi går gjennom kampen sammen for å se på de forskjellige situasjonene iløpet av en kamp. Hvis dette kunne være interessant så kan dere kontakte meg eller McCabre på PM her inne eller i tråden.

Setter stor pris på tilbakemeldinger både negative og positive.

Dette er noe jeg synes er veldig interessant i hvert fall.
    in Absinthia

Comment

Jeg har savnet analysene - og kommer absolutt til å lese dem regelmessig! Fin motvekt til synsingen på forumet som ofte kobles til én spesiell situasjon noen la spesielt merke til.

En ny tråd på forumet bør være bra nok slik at man får diskusjoner i etterkant. Ønsker dere mer eksponering så kan dere peke fra andre hot-spots for å trekke folk inn.

Comment

Originally posted by Askeladden View Post
        En ny tråd på forumet bør være bra nok slik at man får diskusjoner i etterkant. Ønsker dere mer eksponering så kan dere peke fra andre hot-spots for å trekke folk inn.
        Ja det kan være bra og ha en egen tråd her inne hvis man ønsker og diskutere det. Hva mener du med Hot-spots for å trekke folk inn. Er det typ twitter/facebook der man linker inn til forumdiskusjonen?

Jeg tror ihvertfall selve artikkelen burde stå ett annet sted enn her på forumet. Kanskje ett sted der vi kan få til litt mer fancy bilder og grafer.

Comment

Originally posted by 1/2VorseN View Post
          Ja det kan være bra og ha en egen tråd her inne hvis man ønsker og diskutere det. Hva mener du med Hot-spots for å trekke folk inn. Er det typ twitter/facebook der man linker inn til forumdiskusjonen?

Jeg tror ihvertfall selve artikkelen burde stå ett annet sted enn her på forumet. Kanskje ett sted der vi kan få til litt mer fancy bilder og grafer.
          Du kan nok helt sikkert høre med VPN om de vil publisere det.

Comment

Klanen.no tar gjerne i mot bidrag i form av spilleranalyser.

Vi når i overkant av 3300 på twitter - inkludert en rekke spillere, ledere i klubben og styret i klubben. I tillegg treffer vi mange journalister. Vi treffer også i underkant av 7000 følgere på FB.
            Kan hende det fører til et mer aktivt forum.

Espen Bjørneseth
            Klanen.no
            Ei kasse, er passe!!

Comment

Det er en del faktorer man må tenke på når man lager slike spilleranalyser. Hvor skal grensa gå for kritikk? Det kan virke negativt istedenfor konstruktivt å være for strenge mot enkeltspillere som har hatt en dårlig dag.

Jeg vet at det er opptil flere av spillerne som leser på forumet her, og det vil kanskje virke litt mot sin hensikt hvis disse spillerne får høye skuldre eller selvtilliten svekkes av at de ofte får dårlige karakterer.

Selvom de er toppidrettsutøvere, og skal tåle kritikk, ønsker jeg bare å gjøre dere oppmerksomme på scenarioet. Jeg er også klar over at medier som f.eks VG kjører spilleranalyser hver kamp, men alle vet at deres 'analytikere' kun ser på høydepunktene til kampen, og derfor er det ingen som tar dem seriøst.
              Det blir litt annerledes med seriøse analyser som Klanen står bak.

Et annet aspekt er hvordan man skal sette de yngre spillerne opp mot de etablerte? Alle er nok enig i at det forventes mer av de eldre - enn de som er up-and-coming.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i hvordan disse analysene gjøres, men jeg håper bare dere tar disse aspektene i betraktning

Comment

Tandberg og Reka har sin egen analyse som de tar med spillerne. En sånn analyse kan også være positiv for de spillerne vi som leser forumet, siden kritikken vil kanskje være mer komplett istedetfor at vi kun henger oss et par enkelte episoder. Noen spillere er også best uten ball, og en analyse kan også ta for seg det eller tenker dere kun ballberøringer?

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
                  Tandberg og Reka har sin egen analyse som de tar med spillerne. En sånn analyse kan også være positiv for de spillerne vi som leser forumet, siden kritikken vil kanskje være mer komplett istedetfor at vi kun henger oss et par enkelte episoder. Noen spillere er også best uten ball, og en analyse kan også ta for seg det eller tenker dere kun ballberøringer?
                  Når vi gjorde dette sist, hadde vi også med positive involveringer uten ball i noen grad, sjøl om det jo er mer sannsynlig at involveringer som direkte berører spillets gang kommer med. Så ja, poenget er jo nettopp å komme nærmere en objektiv analyse av hvordan spillerne har prestert i en gitt kamp, gjennom å se på flest mulig (helst alle) de gangene de var med å påvirka kampen.

Jeg er ganske sikker på at sånne analyser uansett vil gi et riktigere bilde av enkeltspilleres prestasjon, enn hva rein synsing etter å ha sett en kamp gjør. Det er selvfølgelig mulig å bruka talla fra en sånn analyse til å henge ut noen, men det er altså overhodet ikke intensjonen med dette. Og de som henger ut enkeltspillere vil vel gjøre det enten noen har posta en sånn analyse eller ikke ?

Comment

Originally posted by EngaForAlltid View Post
                    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i hvordan disse analysene gjøres, men jeg håper bare dere tar disse aspektene i betraktning
                    Du kan se litt hvordan man vektlegger systemet her Som du ser har man 3 kategorier offensive bidrag, defensive bidrag og tabber. Vi ser igjennom kampen og når en spiller gjør noe bra eller noe som kan kategoriseres som bra dårlig så fører vi de inn. Vi vektlegger forskjellige offensive bidrag forskjellig.

Vi prøver å se helt bort fra både alder og erfaring når vi gjør slike analyser. Prøver å være så objektiv som det lar seg mulig. Analysen tar heller liten hensyn til om en tabbe faktisk fører til mål i mot eller ikke. Mister man ballen på midtbanen som fører til farlig kontring, straffes man like hardt uavhengig av om motstander benytter seg av sjansen eller ikke. Det samme gjelder hvis f.eks Zahid setter Brown alene med keeper med en genial pasning, Zahid får like mye poeng om Brown Scorer eller bommer.

Først i konklusjonen drar vi opp ting som at Zahid var lite med i spillet i dag, men de gangene han var det ble det mål. Eller Brown fikk dårlig score i dag, mye kan skyldes at vi hadde lite ball og han ble godt pakket inn. Sånn sett er det viktig å ikke se seg blindt på analysen. Men heller bruke det som ett Verktøy til å dra bedre konklusjoner om spilleres innsatts og verdi på banen.

Når det er klart vil en slik analyse aldri bli helt objektiv, det prøver vi heller aldri å påstå, men det vil gi en mye grundigere spilleranalyse enn den man kan få i f.eks VG. Og også en annen analyse enn det Rekdal og Tandberg tar opp med spillerne.

Comment

Kjempemessig tiltak!

Comment

blir nok ingenting i denne uken desverre, er greit å ha en kamp å forholde seg til...

Comment

Aperopet tar selvsagt slike strålende analyser med åpne armer

Comment

Working...
                          X