Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Trenger vi Osloderbyet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger vi Osloderbyet?

Svegaarden med kommentar i VG.

Reklamen for norsk fotball var god. Og som jeg har skrevet før: Vi trenger flere lokaloppgjør med fulle hus i norsk fotball. Vi trenger et annet Oslo-lag som utfordrer Vålerenga, vi trenger et Fredrikstad som kan utfordre Sarpsborg, og gjerne et lag som kan utfordre Rosenborg i Sør-Trøndelag også.

Og garantert flere steder i Norge også.

Men nå er i hvert fall by mot bygd, Strømsgodset mot Mjøndalen, tilbake i norsk fotball.

Og det er fantastisk for norsk fotball.
    Trenger vi Osloderbyet tilbake? To eller fire kamper pr. sesong mot et skikkelig Oslolag (togstasjonen er jo som vi alle vet langt ute i grisgrendte strøk).

Etter min mening, ja. Det er bedre for Enga på alle mulige måter at f.eks. Frigg, Skeid eller Lyn spiller i Tippeligaen enn at lag som Sarpsborg eller Bodø/Glimt gjør det. Mediabuzz, økonomi, publikum, interesse... ingenting av dette blir bedre om vi skal drive å fordele fotballen ute i distriktene.

Men foreløpig må vi i Reserveklanen nøye oss med trikkeserie i 2. divisjon denne sesongen.

Originally posted by _Christian_ View Post
    Trenger vi Osloderbyet tilbake? To eller fire kamper pr. sesong mot et skikkelig Oslolag (togstasjonen er jo som vi alle vet langt ute i grisgrendte strøk).
    Stabæk da?
    Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Klarer meg fint uten. Synes det er helt greit å være alene på toppen. Så kan heller 2. laget vårt bidra til den komplette ydmykelse.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
        Stabæk da?
        Ikke innenfor Oslos bygrenser.

Comment

Originally posted by VIFpatriot View Post
          Klarer meg fint uten. Synes det er helt greit å være alene på toppen. Så kan heller 2. laget vårt bidra til den komplette ydmykelse.
          Engasjementet rundt derbykamper er noe helt spesielt. Det ser vi jo rundt om i verden. Selv i Drammen i går. Burde vært mer av det rundt om i Norge. Syns det har blitt litt kjedeligere nå når en ikke har noe å gru/glede seg til... Nå har vi "bare" det fotball irriterende lsk kampene... Blir liksom ikke det samme mot Stabæk/Godset (ja, jeg vet at de ikke er fra samme by)...

Comment

Er ikke problemet at blant Oslos 600 000 innbyggere så er det veldig mange som anser seg som innflyttere?

Lyn, som lag nummer to i Oslo, kunne trekke 2-3000 tilskuere på sine kamper bortsett fra to kamper i året mot oss.

Mener Svegaarden totalt bommer. Vi trenger ikke flere småklubber som kan spiller mot hverandre. I stedet trenger vi flere store klubber. Han trekker fram Sarpsborg og FFK som eksempler på lokalderby vi trenger. Jeg mener vi i stedet hadde trengt et FC Østfold der folk fra Sarpsborg, Fredrikstad, Moss og Halden kom - ikke bare når de spilte mot hverandre - men hver eneste runde. Og deres lokalderby var mot oss.

De tre lagene som trakk flest tilskuere i fjor var RBK, Brann og Viking. Vi var nummer fire. De tre over oss er alle store, regionale klubber uten lokalderby (selv om Viking hadde Ulf i fjor).

Så det vi trenger er større klubber, men klubber som tydelig dominerer i sitt nedslagsfelt.

Comment

Cupkampen i fjor gjorde at jeg skjønte hvor mye jeg savner skiklubben FC (haha) Lyn Oslo. Ufattelig gøy med derby igjen. Når det er sagt så var dette tiårets kamp for Lyn og de vil ikke stille dette engasjementet i to Tippeligakamper per sesong.

Økonomisk sett ville det vært en drøm for VIF om de kom opp igjen. Interessen for VIF spesielt og Tippeligaen generelt ville økt.

Lyn er laget jeg elsker å hate, men det er vanskelig å hate noe som ikke lengre eksisterer for meg reellt sett.

Verken Lyn, Skeid, Frigg eller andre har sjans til noe annet enn førstedivisjon uten en veldig rik onkel så vi ser dem nok ikke på mange år.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                Er ikke problemet at blant Oslos 600 000 innbyggere så er det veldig mange som anser seg som innflyttere?

Lyn, som lag nummer to i Oslo, kunne trekke 2-3000 tilskuere på sine kamper bortsett fra to kamper i året mot oss.

Mener Svegaarden totalt bommer. Vi trenger ikke flere småklubber som kan spiller mot hverandre. I stedet trenger vi flere store klubber. Han trekker fram Sarpsborg og FFK som eksempler på lokalderby vi trenger. Jeg mener vi i stedet hadde trengt et FC Østfold der folk fra Sarpsborg, Fredrikstad, Moss og Halden kom - ikke bare når de spilte mot hverandre - men hver eneste runde. Og deres lokalderby var mot oss.

De tre lagene som trakk flest tilskuere i fjor var RBK, Brann og Viking. Vi var nummer fire. De tre over oss er alle store, regionale klubber uten lokalderby (selv om Viking hadde Ulf i fjor).

Så det vi trenger er større klubber, men klubber som tydelig dominerer i sitt nedslagsfelt.
                Er enig med deg i det geografiske og større klubber, men det blir bare i "tankene"... Å slå sammen Fredrikstad, Sarpsborg og Halden kan sammenlignes med det slå sammen Vålerenga, Lyn og Lillestrøm til FC Oslo og omg... Lite sannsynlig, ikke sant... Da er det bedre med by mot by, dessverre kan du godt si... Groruddalen kunne jo blitt en forholdsvis stor klubb, men ingen av småklubbene ville gi noe (kort fortalt) så da ble det ikke noe av... Trist...

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post

På nittitallet dro vi knapt 6000 i tippeligaen. Noen år senere, i 2005, hadde vi 15 600. Tallene varierer altså enormt her i Oslo. Forklaringene ligger nok i faktorer som sportslig suksess. Tilogmed Lyn greide å fylle sin halvdel brukbart på ullevål i cupfinalen i 2004, men greide samtidig knapt 6000 i snitt i bronsesesongen året etter. Oslo er i det hele tatt en merkelig by når det kommer til fotball. Fotballhistorien og antall folk her burde gi et solid grunnlag for fotballsupportere, men slik er det altså ikke.

Et annet poeng er at vi sitter igjen med gamle og utdaterte fotballarenaer (og hockeyhaller), spesielt i Oslo.

Comment

Byderby mot Røa i toppserien på tirsdag
                    in Absinthia

Comment

Jeg savner helt klart kampene mot Lyn. De var alltid de første jeg så etter når terminlisten ble lagt ut. Lilestrøm er en hatklubb, ,men det blir aldri et byderby mot dem. Det er mer en kamp hvor de aller mest slitsomme elementene i begge leire får sette an tonen.

Det er både ønskelig og mulig for Lyn å komme tilbake i Tippeligaen, det kommer imidlertid ikke å skje med med det første. De trenger å bygge stein for stein for å sikre et solid fundament for en satsing. Etter Brynestads cowboy-metoder og konkursen er de nok klar over det selv også. Med klubber som Mjøndalen, Sandnes-Ulf og Hønefoss på besøk i Tippeligaen de siste årene skjønner jeg ikke hvordan noen kan mene at Lyn ikke er en stor nok klubb til å spille i Tippeligaen. De trakk stort sett rundt snittet i divisjonen da de var oppe på 00-tallet.

Comment

Hvordan man kan savne kampene mot et lag man kun slo én gang på 16 forsøk er for meg uforståelig.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                          Hvordan man kan savne kampene mot et lag man kun slo én gang på 16 forsøk er for meg uforståelig.
                          Det er jo nettopp det. Derbykamper lever sitt eget liv. Hadde jo vært deilig å gjort det motsatte i årene fremover...

Comment

Tar nye Lyn-derby nårsomhelst fremfor å møte lag som Hønefoss, Sarpsborg og sandnes-ulf.

Men dette handler egentlig ikke bare om Lyn, men også om andre Oslo-lag. Oslo-fotballen har blitt liggende i grøftekanten i forhold til hva som har skjedd andre steder rundt om i landet. Det er ikke viktig om man har 14 eller 16 lag i eliteserien, vi trenger større klubber og flere Oslo-klubber. Et løft for Oslo-fotballen vil også løfte Enga.

Comment

Vi var jo stort sett alltid foran dem på tabellen, og var det eneste laget som vant noe. Altså det beste laget. Men jeg er enig, de var kun en irriterende lillebror, som skreik og sutra i media konstant.

Nå håper jeg 2. laget vårt gjør jobben mot dem, og at de går ned til 3. divisjon.

Comment

Working...
                              X