Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Moa klar for Enga!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by basseralle View Post
    Nå er det sånn at for 1 år siden stod vi uten hovedsponsor, med vesentlige økonomiske problemer med en stall som overhodet ikke var god nok og det eneste store plusset var kjartansson som scora mange mål, men samtidig var det låvedør bakover og tynt over hele fjøla.
    Vi endte på en positiv 6. plass med store dekningsproblem i stallen. .
    hva har skjedd siden den gang? vi har fått hovedsponsor, vi har fått med oss Trøim og vi har kvitta oss med de svake ledda vi har hatt mulighet til så langt, vi har fått inn lundstrøm, hallberg, moa nå og i vinter kom wæhler, braaten, brown, omarsson, tollås. før neste sesong har vi endel kontrakter som går ut, noen av disse vil gi mulighet til å øke bredden i stallen og i tillegg styrke første 11ern markant, så at folk klager på at moa er et sjansespill forteller i mitt hode mer om den innebygde fysiske trangen en enga supporter har til å være negativ, for hvis vi ser objektivt på situasjonen i klubben er det lenge siden det har sett bedre ut. Personlig tror jeg nå på medalje i år og gullkamp neste år og idag er jeg en glad mann og den varmen og positiviteten jeg føler nå minner meg mye om høsten 2004 og våren, 29okt 2005
    Skjelden jeg kommenterer her. Har dog fulgt Enga i flere tiår og leser forumet masse. Vil bare si meg helt enig med basseralle her. I fjor var all bedring positivt, mens nå er det liksom ikke bra nok å få igjen Moa? Skjønner at man ønsker å balansere en ensidig hyllest, men VIF er et lag som skal ligge på øverste halvdel av tabellen. Så skal vi sloss om medalje de årene ting stemmer bedre. Slvfølgelig er det lov å drømme om hegemoni a la rbk, men hvis man skal tillate seg selv å kritisere kjøpet av Moa, så må det være greit å hylle hele Klanenes våte drøm om Moa.

Litt rotete dette her men jeg mener bare at vi ikke må glemme både nær og fjærn historie. Vi er er Enga på godt og vondt. Og Moa er per idag Enga på godt. Om han blir kneskada om en uke og fotballinvalid og må legge opp, er det Enga på vondt.
    Men enn så lenge så velger jeg å gå rundt med et bredt glis og kose meg med minnene om Moa, og håpet om noe som kan ligne når han endelig re-debuterer.

Peace out

Comment

Originally posted by Dawda for president View Post
      jeg mener bare at vi ikke må glemme både nær og fjærn historie.
      Er det ikke en kjennsgjerning at fotballsupportere flest har veldig kort hukommelse? Synes det virker slik når det klages på resultater og/eller spillestil når vi faktisk ligger på andre plass på tabellen når det virkelig ikke er lenge siden klubben nesten gikk konkurs. I det perspektivet er det jo helt utrolig hvor bra ting går for tiden.
      Serimester 2018!

Comment

SÅ FINT!! - at det går an å holde med Enga uten å ukritisk måtte tilslutte seg hyllningskoret omkring Moa. Ja, han var et aktivum sist han var her - men mye har skjedd siden da. Bl.a. har Moa vært mer skadet enn i form i lang tid, han fikk faktisk 13 mill for å slutte i sin siste klubb.
        Det sies at han hadde tilbud fra 4-5 tyske klubber, men valgte Enga!
        I såfall må det være fotballverdens mest hemmeligholdte tilbud og interesse!
        Jeg har sjekket så godt det lar seg gjøre i tyske aviser/magasin, men kan ikke spore noen påtagelig interesse eller "kamp" om Moas signatur. Håper noen kan legge ut linker som viser hvor ettertraktet han var og hvor heldige vi er.
        - Misforstå meg rett, det er fint om han slår til og blir en styrke for Vålerenga.
        Men for knapt et år siden var begeistringen stor over at Daniel Braathen hadde signert. Kan ikke si at det har gjort noen stor forskjell for Enga! Han er langt unna det han tidligere har vist. Vi har ingen garanti for at Moa ikke blir en ny Braathen.
        - Klart man skal støtte laget, men det skader ikke å være litt realistisk og avventende.
        Vi skulle også få en superspiss i Deshorn Brown. Ingen sa noe om at han hadde noen helt ubehjelpelige ballmottak - eller at han i Colorado fikk kritikk for sin ineffektivitet. 120 skudd = 10 mål = vel 8% uttelling.
        - Farten hans har vi sett lite til - og sammenlignet med Rasmus Lindkvist og Robert Lundstrøm er Brown omtrent for parkert å regne.
        Moa kan vi hylle når han har prestert - gamle minner og mål - gir ingen poeng i dag.
        Vi burde heller være rausere mot de spillerne som står på og gir oss noe å juble for i dag. Alexander Mathisen f.eks. - her på forumet er han av en eller annen grunn blitt en som flere ynder å kritisere. Men det er ikke rart at han har Rekdal`s fulle tillit og er en av de mest brukte i Rekdal`s trenerkarriere. Både i sin første periode i Enga, i Ålesund og nå igjen i Enga.
        Alex gjør manns jobb, er alltid 100% fokusert og tar løp der andre bare står og ser etter ballen. I kampen mot Tromsø var Alex absolutt en av lagets beste og mest sjanseskapende spillere.
        Så hylles de som hylles bør.
        Vi får bare håpe at alle de som nå ser et Enga med Moa er lik en garantert medaljesuksess, ikke blir skuffet og snart erstatter dagens superlativer med sur kritikk om noen måneder.
        Ingen spiller er større enn laget - og Enga i dag har mange trofaste, lojale spillere som yter sitt beste - og så har vi noen som ikke gjør det, men er mer humørspillere. Med det spillet vi til tider viser, skal vi være glad vi ligger på medaljeplass. Vi har dessuten en tøff avslutning på serien og tåler ikke flere kamper med elendig spill og laber innsats.
        Selv en Moa i form kan ikke endre på det hvis laget faller sammen.
        Kryss fingrene for innspurten!
        Rett fra levra! - noe har også vært innom hjernen først...

Comment

Om vi tar bort spissformuleringen som alltid er I nettdebatter oppfatter jeg at de aller fleste av oss er enige: Moa vil med relativt stor sannsynlighet gi oss en ny dimensjon, men det er aldri noen garanti for nok I fotball. Det jeg tror wr viktig å glede seg over er alt det positive I enga om dagen med Moa, sponsorer, økonomi I bedring,stadion osv. Dette er en meget positiv spiral som jeg tror vi alle vet hjelper på å dra oss videre fremover.

Ikke meningen med hersketeknikk I innlegget, selv om det kan se slik ut😉
          Men jeg tror de aller fleste her inne ser det positive. M3n det må selvfølelse være lov å være litt kritisk, s3lv om enkelte ser ut til p være veldig svart/hvitt.

Comment

Originally posted by Cubbis View Post
            Men jeg tror de aller fleste her inne ser det positive. M3n det må selvfølelse være lov å være litt kritisk, s3lv om enkelte ser ut til p være veldig svart/hvitt.
            Vi må huske å sette ting litt i perspektiv. For ett år sida var vi praktisk talt konk. I sommer har vi henta hjem en spiller det virka umulig å hente for bare noen måneder siden. Vi har også forsterka stallen ellers.

Det å være skeptisk til Moa skjønner jeg. Det ER et sjansespill. Men det er et sjansespill med liten risiko. Uansett hvor bra/dårlig Moa er så vil han ikke være i nærheten av å koste oss like mye som en André Muri eller en Lars Hirschfeld. Mye takket være Trøim selvsagt.

Men for meg virker det som enkelte nærmest ønsker Vålerenga all vondt så dem kan stå på haugen, slå seg selv på brystet mens dem skriker: Det var det jeg sa!

Man ser det best i kamptrådene hvor vi underpresterer og kanskje også taper. Folk du ikke har sett siden forrige tap, dukker opp for å spre eder og galle. Så vinner vi noen kamper og dem er borte. Enkelte tolker den minste detalj i verste mening og blåser ting ut av en annen verden.

Som du sier, Cubbis, svært mange har en tendens til å se kun svart og hvitt når realiteten som oftest befinner seg en plass i mellom.

Comment

Forskjellige observasjoner eller øynene som ser. For en som ikke er innbarka Enga-gutt, men en ganske alminnelig fotballinteressert person med Enga som favorittlag, så er det faktisk de mest iherdige supporterne som er raskest ute med å "sage" egne spillere når de ikke presterer. Vi mindre engasjerte evner kanskje å se det hele i mer avdempet lys.
              - Jeg nevnte Alexander Mathiesen som et eksempel på en MEGET god og lojal spiller, som gjentatte ganger har fått "gjennomgå" her på forumet - og etter antall innlegg å dømme av skikkelig innbitte Enga-fans.
              Jeg nevnte Daniel Braathen og Deshorn Brown som eksempel på spillere - som i følge samme fans her på forumet - skulle gjøre vei i vellinga for Enga i årets sesong. Ingen av de har vel skremt noen? De er langt ifra de spillerne som ble lovprist og hausset opp av fansen ved kontraktinngåelsen.
              Så ærlig talt - jeg venter med hylle Moa til han har prestert og gjort en forskjell.
              - Og det har ingenting å gjøre med at man ikke skal gi klubben og ledelsen kreditt for den snuoperasjon som er foretatt. Det tror jeg alle - både supportere og nøytrale - er enige om. Det er godt jobba!
              Men for å se ting i perspektiv som noen etterlyser, så ligger ikke Enga på medaljeplass utelukkende pga sitt blendende spill. Men like mye fordi flere lag har floppet i forhold til fjorårets resultater (Molde/Odd/Godset - for å nevne noen)
              Selvsagt skal en glede seg over alt som går klubbens vei, men jeg finner det en smule komisk å nærmeste hensette seg i 7ende himmel pga av en spiller som har prestert lite det siste året eller halvannet.
              Etterlyser også den store konkurransen vi skal ha hatt av rikere tyske klubber i forbindelse med Moa. Det virker som et agent-triks, så lenge den interessen ikke kan spores i en ellers så velorientert sportspresse.
              Dette er ikke å svartmale - det er å se nøkternt, nøytralt og realistisk på totalen.
              I motsetning til (igjen!) å tro at alt er rosenrødt.
              - Realistisk skal vi kjempe hardt og uten for mange feilskjær før vi kan innkassere medalje og Europa-billett neste år.
              Tror faktisk at Robert Lundstrøm kan bli vel så viktig som Moa i så henseende. (og kanskje også Melker Hallberg)
              - Er det noen som utgjør forskjellen på suksess og bunnstrid så er det Trøim. Selv om han også har fått gjennomgått på forumet her, håper imidlertid ikke han betraktes som en en kan ta for gitt - uansett hvordan klubben drives.

Comment

Da tror jeg vi wr ganske enige franko.
                Jeg er også langt på vei enig I mye av det du skriver OShanter, og mye av dette går på det samme. Nemlig svart/hvitt. Vi må selvfølgelig glede oss over en I utgangspunktet så god spiller, og ikke minst et så stort navn, men igjen blir det veldig svart/hvitt å tro at vi kan innkassere medaljen.

Det er nok lurt med litt nyanser... ikke mye men bittelitt😉

Comment

Originally posted by OShanter View Post
                  Etterlyser også den store konkurransen vi skal ha hatt av rikere tyske klubber i forbindelse med Moa. Det virker som et agent-triks, så lenge den interessen ikke kan spores i en ellers så velorientert sportspresse.
                  Det var også min reaksjon når jeg først hørte dette før kampen i går. Etter det jeg har lest tidligere virker det som om Moa helst ville fortsette i utlandet, og uansett hvor godt han liker Enga er jeg ikke sikker på om han valgte bort en betydelig høyere årslønn enn det han får nå.

Ikke at det spiller noen rolle for hvor glad jeg er for at han har kommet tilbake for å poengtere det. Fotballspillere, som alle andre, går for lønnslippen med fleste nuller i 99 av 100 tilfeller.
                  Serimester 2018!

Comment

Ja, hvor viktig er det spørsmålet egentlig?

Forsovidt greit å snakke litt om det, men å kreve dokumentasjon blir litt kokkos I mitt hode, og et godt eksempel på svart/hvitt tankegang. I forhandlinger snakket man alltid I slike termer, hvis ikke er man stokk dum. Hva som menes med interesse kan også være så mangt. Det skal nok heller ikke så mye til å toppe en norsk fotballønn I Tyskland heller.

Comment

Skuffet er en reaksjon på forventninger som ikke blir innfridd. Så om Moa skuffer eller ikke er helt avhengig av hva man forventer.

De som forventer at Moa blir en bidragsyter til at vi de neste årene kjemper i toppen tror jeg ikke blir skuffa. De som forventer 30 mål i sesongen vil trolig bli det.

Comment

Hvis vi supportere ikke skal få lov til å glede oss over en signering, og heller vente til en spiller har levert varene (hva er forresten definisjonen her?), blir det veldig kjedelig å være supporter.

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                          Hvis vi supportere ikke skal få lov til å glede oss over en signering, og heller vente til en spiller har levert varene (hva er forresten definisjonen her?), blir det veldig kjedelig å være supporter.
                          Selvfølgelig skal man glede seg og ha store forventninger! Men da bør man kanskje i ettertid være mer tilbakeholdne med kritikken av de spillere som IKKE lever opp til supporternes forventninger! For når forventningene til supporterne ikke samsvarer med "produktet/spillerens" prestasjoner - er det kanskje like mye supporternes feil som spillerens?
                          - Men nå var mitt innspill mer å betrakte som at i det meste ellers i samfunnet, er det sjelden lurt å selge skinnet før bjørnen er skutt. Og Enga har "skutt" bjørnen eller "gullfuglen" flere ganger på forhånd.
                          Brown er aldri blitt den hiten eller målscoreren - enn si fartsvidunderet som ble hyllet og forespeilet.
                          - Daniel Braathen er bare en skygge av seg selv - og har ikke levd opp til supporternes store forventninger på forhånd (ta en sjekk bakover på forumet) - nå er det Moa som ukritisk er "gullfuglen" - selv om jeg er frekk nok til å tro at det IKKE stod klubber i kø for å sikre seg skadeplagede Moa. Men for all del, Enga har solskinnshistorien Steffen Iversen - han var på mange måter i samme kategori som Moa angående skader. Så kanskje VIF kan "gjenreise" Moa også - men å kritisere de som med GOD grunn er tilbakeholdne med jubelen - passer klubbforumet dårlig. Det skal jo være en klubb med stor takhøyde og bør ha plass til meninger som ikke er blindt nesegruse. Da bør man heller være forsiktig med å kritisere spillere som ikke leverer det supporterne håpet/ønsket/trodde. Tiden vil uansett gi svar, det er det eneste som er sikkert. Det er fritt frem å juble over en vare man ikke vet statusen på (det er en stund siden 2010 og 2012) - personlig velger jeg å vente. I andre idretter er det sjelden man tar ut suksessen på forhånd ;-)

Comment

Oshanter, Hannover prøvde å kjøpe Moa ifjor, men da ville ikke Stuttgart selge. At flere større klubber enn VIF i andre ligaer var interessert i Moa er vel ikke usannsynlig, selv om ikke media har fått greie på det.
                            Her i VIF får Moa mer tid til å bygge seg opp igjen, istedetfor å konkurrere med 1-2 andre stjerner om den samme plassen. Nå får han trygghet igjen, og kanskje vi kan tilpasse et opplegg bedre enn det store klubber med store staller gjør. Landslagsplassen blir muligens kortere vei unna også. Enig med det du skriver om Brown og Braaten, og selv om f ex Brown trenger mer tid, så stusser jeg ofte over hvor mange dårlige ballmottak han har i løpet av en kamp. Mye kan selvsagt jobbes med og forbedres, men enkelte elementære ting som å dempe ballen og ballmottak, burde sitte bedre enn nå. Det hodespillet og farta som ble snakket om har vi heller ikke sett noe særlig til.
                            Mulig han er rask på 100m, men hvis timingen på løpa ikke er bra, så hjelper det ikke all verden.
                            Han skal derimot ha ros for innsatsen.
                            Forventa mer av Braaten før sesongen, men synes han gjør mye positivt også. Og tror Braaten vil bli bedre utover sesongen, hvis han får tillitt da. Er bra konkurranse i stallen blant de offensive spillerne våres nå. Så det spørs om vi skal satse på unggutta som vi skal utvikle for å selge, eller heller satse på de som er på hell.

Comment

Moa var en stor stjerne når vi måtta la han gå. Han har fortsatt å være det i en liga som er vesentlig bedre enn Tippeligaen. I tillegg var det ikke mange som håpte å tru på at han sjøl ville velge å komme tilbake før han fylte tredve.

Holder han seg rimelig skadefri hos oss er dette en fantastisk knallovergang. Holder han seg bare skadefri nok til å spille halvparten av våre kamper i snitt i 4,5 år er dette fortsatt et veldig god overgang for oss. Ferdig snakka.

Comment

Working...
                              X