Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spør Rekdal!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by FrankO View Post
    Men Rekdal har jo unektelig et poeng. Vi så det flere ganger da Vålerenga ikke tok en kontring på 1-0 så kom det et massivt stønn fra tribunen, piping og skjellsord. Det hadde ikke skjedd på Nadderud.
    Kanskje ikke, men det er jo vanskelig å vite sikkert siden de jo faktisk tar kontringene... Vi har bare gjort det veldig sjeldent de siste tre åra. Samtidig er jeg enig i at høylytte negative tilrop til eget lag er håpløst, men det er jo ikke til å unngå at man vrir seg i mental smerte over en del av valga spillerne tar offensivt.

Ellers er jeg enig når det gjelder kampen mot Start. At vi ikke vant den, skyldes rett og slett uflaks (Burcherts hundreårstabbe, stangskudd, millimetre fra å få en tå på innlegg osv). Start hadde 0 målsjanser mens vi hadde mange.

Jeg synes Nils_de-Noia skriver mye riktig her; Reka skal ha honnør for å stille opp og du/dere som gjør intervjuet likeså. Men svarene Reka gir, forsterker bare inntrykket av at han ikke veit hvordan han skal lære laget å bli bedre offensivt. Det er ikke spesielt tillitsvekkende. Dere stilte eksempelvis spørsmålet mitt om hvorfor samtlige offensive spillere står stille på offsidegrensa når vi spiller mot etablert angrep, og Reka svarer at det er et godt spørsmål og at det avhenger av hvor vi har ballen osv. For meg er det ganske opplagt at hvis trenerne har identifisert dette som et problem, ja så er det veldig, veldig enkelt å trene på akkurat dette. Svaret på oppgaven er jo at enten må noen av de offensive spillerne komme på løp fra noen meter før offsidegrensa, og så må ballfører vurdere om det er lurest å prøve å spille en stikker eller komme seg til linja for innlegg. Hvis de ikke har trent på eksempelvis sånne situasjoner spesifikt, så blir jo spørsmålet om de i det hele tatt har oppdaga problemet eller om de bare ikke har ansett det som viktig nok. For dette er det vel kjapt og enkelt å lære bort til profesjonelle fotballspillere ?

Jeg er forøvrig helt uenig i at laget overpresterer. Vi underpresterer mener jeg. Spiller for spiller er laget godt nok til medalje i år.

Comment

Originally posted by OShanter View Post
      Ble vi noe klokere?

- Er det virkelig en fordel å ha flere spillestiler og overlate til spillerne å vurdere hvilken de skal forholde seg til under kampens gang?
      Det er jo nærmest garantert at man da får forskjellige oppfattelser og dermed reaksjonsmønstre. Ikke rart ekspertene etterlyser initativ, fremdrift og en tydelig samhandling i laget. Påpeker at det er for stillestående, for mange tversover og bakoverpasninger osv.
      Det som kjennetegner lag med suksess er vel at de har en tydelig spillestil - og at spillerne er drillet og sikre i rollene sine.
      Det er 100% sikkert at de har retningslinjer, og ikke bare helt opp til spillerne hvordan de skal angripe.

En trener som Louis Van Gaal er jo et systemfreak uten like, som omtrent forbyr all individualitet. Han gjorde det ihvertfall det før! Det ble ihvertfall et problem for han, når han dro fra Ajax til Barcelona der han hadde veldig kreative spillere.
      Så, vet ikke om det å kneble kreativiteten til spillerne er så bra heller..
      Vanskelig å si hvor mange retningslinjer toppklubber har, men for mange retningslinjer tror jeg ikke er bra, men heller ikke for mange retningslinjer heller.

Comment

Originally posted by ziggy75 View Post
        Det er 100% sikkert at de har retningslinjer, og ikke bare helt opp til spillerne hvordan de skal angripe.

En trener som Louis Van Gaal er jo et systemfreak uten like, som omtrent forbyr all individualitet. Han gjorde det ihvertfall det før! Det ble ihvertfall et problem for han, når han dro fra Ajax til Barcelona der han hadde veldig kreative spillere.
        Så, vet ikke om det å kneble kreativiteten til spillerne er så bra heller..
        Vanskelig å si hvor mange retningslinjer toppklubber har, men for mange retningslinjer tror jeg ikke er bra, men heller ikke for mange retningslinjer heller.
        Poenget er vel helst å ha noe å falle tilbake på. Vi skal ikke glemme at vi scoret mye mål i starten av sesongen.

Hvis vi møter et lag som legger seg på egen 16-meter, hvordan skal vi klare å score når det å trille ballen frem og tilbake og spille på fot ikke fungerer? Skal vi da prøve for hundreogførste gang det vi ikke har klart på de første hundre? Eller skal vi prøve noe annet?

Et problem vi har i år som vi ikke hadde i fjor er at vi mangler et etablert angrepspar. Hvis Zahid skal spille flikker gjennom så må han og spissen forstå hverandre. I fjor sto Ørnen over en enkelt kamp, mens i år har vi spilt litt med Brown, litt med Braaten, litt med Elias og nå litt med Moa. Det betyr at Zahid ikke får gjøre det han er god til, fordi han hele tiden har nye og ganske forskjellige makkere. Hvordan det blir neste år vet vi ikke.

Så vi trenger noe mer back to basic type spill å satse på når vi går inn i en blindgate.

Comment

Originally posted by OShanter View Post
          - Ja det har skjedd mye positivt i de 3 årene Rekdal har vært her, men han er ansatt som trener for å få Enga tilbake som et topplag - ikke som økonomisjef.
          - Nå skal vi se de siste 5 kampene i følge kaptein Grindheim, hva Vålerenga virkelig er laget av.
          Og neste år er vi selvsagt mye bedre enn i år - selv om treneren og laget ikke har vist noe som tyder på det i år. Tabellplasseringen og cupen skyldes ikke bare uflaks!
          Rekdal er nok fotballtrener, men det som skjer økonomisk påvirker hans muligheter til å forsterke laget. Både når det gjelder antall og kvalitet. At han skal bedømmes ut fra virkelige forutsetninger og ikke rent tankespinn og luftslott synes jeg han har rett til å kreve.

Jeg mener at Norges to beste fotballag er Molde og RBK. Bak dem igjen er det et lite kobbel av lag som Godset, Viking, Odd og oss. Og det er der vi også ligger på tabellen. Det skyldes neppe uflaks, men mer at det er der vi er kvalitetsmessig.

Jeg er uenig i at laget er så bra som mange skal ha det til. I mine øyne er det et veldig ujevnt lag, satt sammen av spillere vi har fått billig eller gratis og (for det meste egenutviklede) talenter. Laget framstår også som ikke helt satt sammen av komplementære ferdigheter, men mer som en gruppe til dels gode fotballspillere som alle hadde det til felles at de var villige til å signere for oss uten at vi måtte betale all verdens. Vi har noen enere, men vi skal ikke plukke så mange nøkkelspillere av banen før det er ganske tynt det vi mønstrer.

Så kunne vi sikkert fått noe mer ut av de siste kampene enn vi fikk. Da er det greit å komme med litt konstruktiv kritikk, men man trenger jo ikke totalslakte Rekdal hele tiden. Og det stemmer bare delvis det du sier om at Rekdal ble ansatt for å få oss tilbake som et topplag. Det var vel det som var planen i 2012 og tidlig i 2013, men etter hvert som de økonomiske problemene dukket opp ble det jo ganske åpenbart at det ikke var realistisk. Målet er fortsatt å komme tilbake i toppen, men vi må finne oss i at det tar litt lenger tid. Lik det eller ikke, men det er faktisk realitetene.

Comment

Working...
          X