Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Spør Josimar om presidentvalget!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by lokalhelt View Post
    Det har blitt bygd endel ballbinger til tross for at sport får svært lite penger av statsbudsjettet. Hvertfall sammenlignet med andre kultur tilbud.

2)
    Det er nå en ny konkurranse på tippeligarettighetene. Denne runden nå er den viktigste på årevis. Diskusjonen er, skal det på åpne kanaler eller bak betalingsmur. Hvis han loffen kan akseptere lavere pris, og legge inn klausul om at kampene skal gå på åpne kanaler er det håp for norsk fotball.

Hva er poenget med at klubbene skal få ekstra 50 millioner kroner året for betalingsmur, når sponsorene stikker fra fotballen verdt 200 millioner kr året. (satt inn random tall for å få frem et poeng)
    Ballbinger finansieres som regel av Tippemidler eller gaver fra andre organisasjoner. Det er ikke noe som går over statsbudsjettet. I stedet går en stor del av overskuddet i Norsk Tipping tilbake til breddeidretten. Tror ikke vi skal overdrive Hallèns betydning i dette, for lokale klubber driver dette fram selv.

Når det gjelder medieavtalen er jeg også uenig med deg fordi summene dine rett og slett er feil.

Comment

Originally posted by McCabre View Post
      Ja, men nå skreiv jeg altså flere ting, som tilsammen hjelper. NFF er (i utgangspunktet) en demokratisk organisasjon der flertallet bestemmer og representanter velges. Da må man prøve å sørge for at de beste foka velges og at ny sentral ledelse prioriteres. Det er dessverre ingen magisk fiks på dette. Stort press fra gode folk over tid funker.
      Men det må også komme tydeligere fram enn det har gjort til nå.

Hvis et blad som Josimar kan kontakte samtlige supporterforeninger i f.eks. Tippeliga og OBOS for å høre hva de mener om Hallèn, så kan det legge mye mer press på delegatene. Forutsatt at svaret er at tilliten er lav da, men det antar jeg den er.

Sett at de tar en sånn ringerunde og et veldig stort flertall sier at fyren bør kjeppjages. Dette er jo da selvsagt aktuelt stoff å gjengi for VG, Dagbladet, NRK, osv og plutselig skriver alle landets medier om saken. I en sånn situasjon vil det være mye mer vanskelig å stemme for et gjenvalg, for da er det mer enn bare tifo, litt murring og et leserinnlegg her og der.

Det betyr ikke at jeg er uenig med deg i det du sier, men bare at jeg ikke tror det er nok i seg selv.

Vervet som fotballpresident er litt som en fotballdommer. Han er best når man ikke merker han er der. Hallèn har derfor brukt opp tabbekvoten sin for lenge siden, for han har blitt en omstridt person etter en serie dårlige avgjørelser. Norsk fotball har vært og er nede i en bølgedal. Skal man opp derfra igjen så trenger man noen nye fjes. Det er mye om både FIFA og UEFA i disse dager og det negative smitter over på NFF også - fortjent eller ufortjent. At det nå stilles spørsmål ved habiliteten til leder i valgkomiteen gjør vel at folk flest oppfatter det som at det er den samme gutteklubben grei som sitter der som i FIFA. Om enn i en litt mindre skala.

Han har hatt vervet i mange år, noe som i seg selv skulle tilsi at det man bør bytte. Det finnes presidentembeter med betydelig mer makt der man kun kan velges til to perioder.

Og som sagt er det en hel rekke dårlige avgjørelser i enkeltsaker som ødelegger. Det betyr jo ikke at alt Hallèn har gjort de siste seks årene er feil, men i sum er det nå så mye som skulle tilsi et bytte at Hallèn egentlig burde innse dette selv og ikke stille til gjenvalg. En serie dårlige avgjørelser i enkeltsaker, en lang periode som fotballpresident, norsk fotball sliter, mistanker om "korrupsjon" (habilitet hos valgkomite) samtidig som den ene fotballtoppen etter den andre mistenkes for korrupsjon i FIFA og UEFA.

Hallèn burde ta alle disse signalene og droppe å stille til gjenvalg. Når han da likevel velger å gjøre det så må han hjelpes ut av NFFs lokaler. Og der har mediene, som f.eks. Josimar, en viktig rolle å spille.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
        Når det gjelder medieavtalen er jeg også uenig med deg fordi summene dine rett og slett er feil.
        Stemmer det. Jeg skrev ikke inne korrekte summer, for å spare litt tid. Jeg skrev i parantes at det ikke var korrekte summer, så bør ikke være en overraskelse det. Skal jeg spandere på meg en 10 minutters research for din skyld.

Sponsorflukt
        Dagbladet - Sponsorer slår alarm etter enorm nedgang i seertall på Tippeligaen
        TV2 - Sponsorkrise i norsk fotball: – Over en halv milliard er borte

Mediaavtale
        Fordeling penger tv-avtale Aftenposten - Ny mediaavtale fordelingsnøkkelen

1) Klubbenes inntektstap er på halv milliard årlig. Dette gjelder hovedsaklig sponsorinntekter. Hovedårsak er mindre eksponering som gjør det uattraktivt å sponse. Betalingsmur og hovedkamp sett av 14.000 mennesker, det er ikke særlig spennende for bedrifter som plasserer pengene sine andre steder.

2) Økt inntekt pga medieavtale er fra 1/4 til 1/2 fordeling av totalsummen. (Ref: Aftenposten fordeling av penger tv-avtale). Siden avtalen er verdt 1,4 milliarder over 3 år så blir dette 466 millioner årlig. Halvparten, altså 233 millioner går tilbake til klubbene etter en fordelingsnøkkel avhengig av prestasjon. (tidligere bare 1/4 tilbake)

Konklusjon (skrevet som mitt forrige innlegg, men med nye tall)
        Hva er poenget med at klubbene skal få ekstra 116 millioner kroner året for betalingsmur, når sponsorene stikker fra fotballen verdt 500 millioner kr året. (IKKE random tall)

P.S.1 Om summen er nøyaktig 500 millioner kroner tap, eller 300 millioner er ikke relevant. Om inntektene øker fra 116 millioner til 233 millioner kroner også ikke relevant. Essensen er at hele stragien bak mediaavtalen er katastrofal, prinsippene er feil og at norsk fotball dør sakte.

P.S.2 Anbefaler å lese denne artikkelen Dagbladet-Kamper på betal-tv eller gratiskanaler et sentralt tema.

"Professor Tor Andreassen ved Norges Handelshøyskole er blant dem som mener at det er essensielt for Tippeligaen som produkt at kampene blir gjort gratis i fremtiden.

- Hvis ikke fremskynder Fotball Media dødskampen for hele det norske fotballproduktet. Gjentar de «suksessen» fra forrige gang med å gjemme kampene bak høye betalingsmurer vil interessen for norsk fotball falle i interesse. Folk vil da søke andre ting som er minst like interessante, og man blir sittende igjen med kvarttomme tribuner fylt av spesielt interesserte mennesker, sier Andreassen til Dagbladet.
        Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Originally posted by Stix10 View Post
          Kan du trekke frem noen positive ting Hallén har gjort for norsk fotball?
          Finnes ikke.

Og måten han tidligere har kvittet seg med konkurrenter og hvordan han på udemokratisk måte planlegger neste valg, skremmer de fleste til å stille opp som motkandidat.

Comment

Originally posted by lokalhelt View Post
            Stemmer det. Jeg skrev ikke inne korrekte summer, for å spare litt tid. Jeg skrev i parantes at det ikke var korrekte summer, så bør ikke være en overraskelse det. Skal jeg spandere på meg en 10 minutters research for din skyld.
            Takk for dine 10 minutter

Hadde tenkt å skrive noe lengre, men fant ut at siden tråden handlet om Josimar og spørsmål så lot jeg det være. Men siden du har spandert 10 minutter, så bør vel jeg også. Så får heller FrankO hoppe glatt over denne delen av tråden når spørsmålene skal stilles.

Ingen tvil om at sponsormarkedet har gått ned. Spørsmålet er hva det skyldes. Sponsor Insight sier at trenden er at sponsing av idrett generelt går noe ned (spesielt hos større bedrifter) og at det er større fokus på aktivisering av avtalene. Dette leser jeg her hvor jeg også kan kjøpe rapporten for 9.900,-, noe jeg ikke tenker å gjøre.

Men leser man og tolker det som faktisk står om rapporten så er det en endring som har skjedd, der sponsorer ønsker mer tilbake. Som kanskje ikke er like lett å levere for en fotballklubb som for en individuell utøver? Ikke vet jeg og ikke vil jeg bruke ti tusen på å finne svaret heller.

Men slik jeg tolker teksten så er det da en endring som har skjedd i markedet da sponsorer vil ha mer tilbake og ikke noe som knyttes opp mot betalTV alene. Det er mange måter for en sponsor å beregne lønnsomhet og det går ikke bare på eksponering av logo, men også hva man kan knytte til det, hvor mange som kjenner til at man sponser osv.

Her kan man se på DnB som er vår sponsor. DnB er landets største bank og har ikke behov for egentlig å vise fram logoen for å få seg nye kunder. Derimot får de mye på assosiasjon, da det er relativt kjent at de sponser oss. I tillegg er de inne i andre klubber i nærheten også, så de frastøter ikke de som holder med f.eks LSK eller Godset med å sponse oss. I tillegg er de mye flinkere enn Nordea var til å gjøre ting for å minne oss på at de er sponsor. Egne finansprodukter man kan kjøpe, billigbilletter og mye annet.

Så vi kan være enige om at det har gått tilbake, men om det er dagens nivå som er det "riktige" og det var overpriset før vet jeg ikke. I 2004 hadde vi 18 millioner i sponsorinntekter, i 2005 hadde vi nesten 30, mens vi i 2011 hadde over 70 millioner. Så har det gått tilbake siden da, men før det gikk tilbake gikk det veldig kraftig fram. Greit å huske på det også.

Å skylde på en betalingsmur og bare det blir i alle fall en alt for enkel analyse. Det er ikke engang sikkert at antall seere er så mye mindre, det er bare det at de har mer å se på.

Det vi derimot nok er enige om er at prinsippet bak DAGENS medieavtale var feil. C More klarte ikke å hype produktet Tippeligaen nok. Men det er ikke dermed sagt at prinsippet om betalingsmur er feil. Men kanskje er en annen kanal en bedre partner. En som kan sende noe gratis, noe mot betaling, reklamere for kampene og lage mye redaksjonelt innhold og annet rundt det.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              Takk for dine 10 minutter

Hadde tenkt å skrive noe lengre, men fant ut at siden tråden handlet om Josimar og spørsmål så lot jeg det være. Men siden du har spandert 10 minutter, så bør vel jeg også. Så får heller FrankO hoppe glatt over denne delen av tråden når spørsmålene skal stilles.

Ingen tvil om at sponsormarkedet har gått ned. Spørsmålet er hva det skyldes. Sponsor Insight sier at trenden er at sponsing av idrett generelt går noe ned (spesielt hos større bedrifter) og at det er større fokus på aktivisering av avtalene. Dette leser jeg her hvor jeg også kan kjøpe rapporten for 9.900,-, noe jeg ikke tenker å gjøre.

Men leser man og tolker det som faktisk står om rapporten så er det en endring som har skjedd, der sponsorer ønsker mer tilbake. Som kanskje ikke er like lett å levere for en fotballklubb som for en individuell utøver? Ikke vet jeg og ikke vil jeg bruke ti tusen på å finne svaret heller.

Men slik jeg tolker teksten så er det da en endring som har skjedd i markedet da sponsorer vil ha mer tilbake og ikke noe som knyttes opp mot betalTV alene. Det er mange måter for en sponsor å beregne lønnsomhet og det går ikke bare på eksponering av logo, men også hva man kan knytte til det, hvor mange som kjenner til at man sponser osv.

Her kan man se på DnB som er vår sponsor. DnB er landets største bank og har ikke behov for egentlig å vise fram logoen for å få seg nye kunder. Derimot får de mye på assosiasjon, da det er relativt kjent at de sponser oss. I tillegg er de inne i andre klubber i nærheten også, så de frastøter ikke de som holder med f.eks LSK eller Godset med å sponse oss. I tillegg er de mye flinkere enn Nordea var til å gjøre ting for å minne oss på at de er sponsor. Egne finansprodukter man kan kjøpe, billigbilletter og mye annet.

Så vi kan være enige om at det har gått tilbake, men om det er dagens nivå som er det "riktige" og det var overpriset før vet jeg ikke. I 2004 hadde vi 18 millioner i sponsorinntekter, i 2005 hadde vi nesten 30, mens vi i 2011 hadde over 70 millioner. Så har det gått tilbake siden da, men før det gikk tilbake gikk det veldig kraftig fram. Greit å huske på det også.

Å skylde på en betalingsmur og bare det blir i alle fall en alt for enkel analyse. Det er ikke engang sikkert at antall seere er så mye mindre, det er bare det at de har mer å se på.

Det vi derimot nok er enige om er at prinsippet bak DAGENS medieavtale var feil. C More klarte ikke å hype produktet Tippeligaen nok. Men det er ikke dermed sagt at prinsippet om betalingsmur er feil. Men kanskje er en annen kanal en bedre partner. En som kan sende noe gratis, noe mot betaling, reklamere for kampene og lage mye redaksjonelt innhold og annet rundt det.
              Noen moderatorer som kan flytte noen innlegg til egen tråd om medieavtalen som kommer? Blir sikkert snakkis før og etter avtale blir gjennomført.
              Er det her jeg skal legge inn signatur?

Comment

Noen mulighet for å få med seg dette intervjuet? Må innrømme at jeg var opptatt med andre ting når kampen gikk...

Comment

Ligger på KWRs Youtube-kanal.

Comment

Stor takk til folka bak dette. En helt glimrende måte å fylle pause på når det er et så spennende intervjuobjekt. Også kudos til intervjueren som jeg synes gjør en god jobb.
                    Serimester 2018!

Comment

Working...
                    X