Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga støtter ideen om sluttspill

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Reflektor View Post
    Blir vel sånn?:
    Ja, en liten hjerneblødning der. 15 hjemmekamper kontra 13 eller 11.

Comment

Originally posted by jerusalem View Post
      C) I dette tilfellet er det altså ikke snakk om noen av disse alternativene, men et tredje alternativ - hvor en deler sesongen i to, men hvor en tar med seg poengene fra første halvdel av sesongen. Jeg tror dette er en meget god løsning som ikke er for dramatisk - hvor ikke tilfeldighetene vil rå (som i et cupspill), hvor vi får noen flere kamper hvert år, hvor vi får flere kamper mot de mest interessante lagene (så sant vi er på øvre halvdel av tabellen) og hvor det vil være større spenning om hver kamp gjennom hele sesongen.
      Og det er vel sånn at det dårligste laget i øvre halvdel vil komme foran første lag på nedre halvdel, selv om sistnevnte får flere poeng til slutt? Det er jo lettere å møte lagene på nedre halvdel enn øvre halvdel hvis man er middelmådig.

Comment

At Dagbladet sier at Vålerenga støtter cupspill gjør det ikke til sannhet.

Meg bekjent ønsker klubben å redusere antall lag i toppdivisjonen. I utgangspunkt til 12 lag. De er imidlertid inneforstått med at det ikke går gjennom på fotballtinget og vil da gå for det nærmeste alternativet (som er mer spiselig for flere klubber) som er 14 lag og cupspill.

Mulig jeg har missforstått noe her, men det er vel omtrent det de har sagt?

Sjøl er jeg fpr 12 lag og trippel serie der man bytter på hjemmebanefordel i den tredje serien annanhvert år. Opprykkslag går inn i roteringa til laget de overtar plassen til. " lag ned og ett spiller kvallik mot 3. plass i OBOS.

Jeg møter mye heller RBK, Brann og LSK tre ganger per sesong enn to ganger mot tullelag som Sandnes/Ulf, Hønefoss og og Sogndal.

Esp1
        Ei kasse, er passe!!

Comment

Originally posted by jerusalem View Post
          Jeg er kjempepositiv til sluttspill og er 100% enig med klubben her.

Et sluttspill vil gjøre serien fryktelig mye mer spennende og hver eneste kamp vil være avgjørende. Det blir spenning i toppen og bunnen som før, men det blir også spenning midt på tabellen (vil de komme til sluttspill eller må de spille om nedrykk).

Oslo-folk kommer erfaringsmessig bare på kamp når kampen er viktig. Dette vil gi oss mange flere viktige kamper, flere vil komme på tribunen og det blir større interesse om fotball.

Og NB! Et sluttspill kan gjøres på flere måter.
          A) Et alternativ er cupmodellen som bl.a. brukes i MLS (der beste lag møter dårligste lag og får hjemmebanefordel).
          B) En annen mulighet er seriespill x2 - hvor første del av sesongen handler om å kvalifisere seg til sluttspill om heder og ære eller sluttspill for å unngå nedrykk. En deler altså tabellen i to og begynner på nytt.
          C) I dette tilfellet er det altså ikke snakk om noen av disse alternativene, men et tredje alternativ - hvor en deler sesongen i to, men hvor en tar med seg poengene fra første halvdel av sesongen. Jeg tror dette er en meget god løsning som ikke er for dramatisk - hvor ikke tilfeldighetene vil rå (som i et cupspill), hvor vi får noen flere kamper hvert år, hvor vi får flere kamper mot de mest interessante lagene (så sant vi er på øvre halvdel av tabellen) og hvor det vil være større spenning om hver kamp gjennom hele sesongen.

Ja til sluttspill!
          Hvis det blir alternativ C, så ser jeg ikke hvordan dette gjør det noe mer spennende? Hvis vi får med oss poengene fra vanlig seriespill, så er vi jo like langt bak toppen okke som. Hvis vi tar utgangspunkt i sluttabellen i år, så ville vi ha ligget 20 poeng bak rbk før sluttspill, da blir det ikke nødvendigvis så mye mer å spille om for vår del. Eneste forskjellen da er at man får noen fler kamper å hente poenga på. Men at vi da hadde møtt de "store" laga ville ikke hatt så mye å si da vi hadde hatt like lite å spille om. Og at vi skulle klart å hente opp 20 poeng er utopi. Samme for de i bunnen. Bodø/Glimt ville da hatt like lite å spille for i bunnsluttspillet med 19 poeng ned til nedrykk. Da er det bedre med 12 lag og trippel serie istedenfor et liksomsluttspill.

I tillegg mener jeg at med fler "viktige" kamper, så forsyves bare begrepet av hva som er viktig. Altså, hele grunnen til at fler folk kommer på viktige kamper er jo fordi dette er noen få kamper iløpet av sesongen. Hvis plutselig halvparten av kampene blir "viktige", så kommer de som før kom på viktige kamper, til å nå komme på de viktige av de "viktige" kampene.

Og om det skulle bli alternativ A eller B, så blir det jo færre interessante oppgjør i seriespillet for alle, untatt de som er akkurat på vippen til å kvalifisere til sluttspill. Da vil de som før kun kom på viktige kamper, vente til sluttspillet før de gidder å komme. Om man kommer på 1. eller 6. plass i seriespillet har jo da null å si. Om vi da ligger på 4. plass og 8-10 poeng ned til å ikke havne i sluttspill med 3-4 matcher igjen, så er det jo ingen som kommer på de resterende kampene.

Med andre ord mener jeg at vi ved et sluttspill bare vil endre når de "spennende" kampene er, men at det til syvende og sist blir omtrent samme antall viktige kamper som det er nå. Det vil avhenge av sportslig prestasjon hvor spennende det blir, og det er sånn jeg mener fotball skal være. Er laget for dårlig til å få spenning i toppen og for bra til å få spenning i bunn, så er det dessverre bare sånn det er, da må man trene mer for å få bli med på spenninga neste sesong. Og om man er i "mellomsiktet" i utgangspunktet, så vil man enten ikke ha sjans til å vinne sluttspillet (alt. C) eller man vil ryke ut med en gang uansett (alt A og B).

Jeg mener ikke å være en negativ og kjip fyr, men jeg kan ikke se at dette vil gjøre så veldig mye fra eller til. Noen få kommer kanskje til å syntes sluttspill er mer spennende og vil komme på kamp pga dette, mens andre syns dette er helt idiotisk og vil ikke komme på kamp pga dette. På meg virker det som at man ønsker en endring for endringens skyld og fordi man føler at man må gjøre noe.

Comment

Originally posted by Esp1 View Post

Meg bekjent ønsker klubben å redusere antall lag i toppdivisjonen. I utgangspunkt til 12 lag. De er imidlertid inneforstått med at det ikke går gjennom på fotballtinget og vil da gå for det nærmeste alternativet (som er mer spiselig for flere klubber) som er 14 lag og cupspill.

Mulig jeg har missforstått noe her, men det er vel omtrent det de har sagt?

Sjøl er jeg fpr 12 lag og trippel serie der man bytter på hjemmebanefordel i den tredje serien annanhvert år. Opprykkslag går inn i roteringa til laget de overtar plassen til. " lag ned og ett spiller kvallik mot 3. plass i OBOS.

Jeg møter mye heller RBK, Brann og LSK tre ganger per sesong enn to ganger mot tullelag som Sandnes/Ulf, Hønefoss og og Sogndal.

Esp1
            Men kan det ikke være at kampene mot RBK, Brann og LSK blir kule nettopp fordi vi må "lide" oss gjennom kamper mot Ulf, Hønefoss og Sogndal? Om man har "cupfinale" hver dag, så blir det kanskje ikke like kult i lengden, fordi det kule nå blir det hverdagslige?

Comment

Originally posted by Esp1 View Post
              Esp1
              Dagbladet sier ikke dette. At du skriver at de sier det gjør det ikke til en sannhet. Meg bekjent ingen som ønsker cupspill og forslaget handler ikke om cupspill. De eneste som snakker om cupspill er jo motsanderne. Det går jo komisk nok igjen i alle fora der dette diskuteres.
              Seriemester 2005

Comment

Originally posted by wanderer View Post
                Jeg vil ha 14 lag og vanlig seriespill. Med sluttspill så kan vi bare døpe om cupen til mikkemuscupen og heller gjøre som i hockeyn.

Kjenner jeg grøsser av tanken ved sluttspill. Lag som VIF vil jo normalt ikke ha en sjanse når vi bare spiller mot gode lag. Dessverre. Tviler sterkt på at det kommer flere tilskuere av det heller, med mindre vi bare møter Rosenborg. LSK er dessverre ikke godt nok lenger til å fylle stadion.
                Dette. Supplerer heller en redusert serie med en liga-cup som kan overta den siste Europa-plassen.
                "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

Et seriespill i fotball innebærer at alle lag møtes 2 ganger. 1 gang borte og 1 gang hjemme, det laget med flest poeng når dette er gjort vinner serien.

Jeg er en enkel sjel og liker enkle ting.

Kunne godt tenkt meg å kutte serien til 14 lag da jeg ikke ser hva f.eks Sandefjord har tilført serien i år hverken av fotballfaglig kvalitet eller ren underholdning og tror ikke vi har mange nok gode lag til å ha en 16 lagsserie med høy kvalitet. Jeg er dog helt tilfreds med å beholde 16 lag og ser mye heller dagens system fremfor noe som helst som innebærer deling av serien med slutspill og annet ...... tøys.

Jeg bryr meg knapt nok om cup'en, gøy når VIF gjør det bra men ser sjelden en cupkamp (på TV) om ikke VIF spiller, ei heller cupfinalen. Seriekamper får jeg med meg en 2-3 av hver runde, bare sånn til sammenligning

En gang i tiden hadde jeg en viss interesse for hockey, *alt* for mange kamper.

Er glad i biler og motorsport og pleide i sin tid å stå opp 3 om natta for å se live F1 sendinger fra Australia og slikt, så kompliserte man ting og innførte masse fjas og nå gidder jeg ikke en gang lese resultatene. Ikke bare vet jeg knapt navnet på noen av førerne men jeg aner ikke hvem som vant VM i år, heller. Glad for at jeg har MotorsTV der man viser historisk racing og historisk rally, "enkle" biler som konkurrer under enkle regler og den som kjører raskest vinner (stort sett)
                  "A man is only as old as the woman he feels"

--Groucho Marx--

Comment

Working...
                  X