Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Vålerenga - hvor havner vi og hvorfor?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vålerenga - hvor havner vi og hvorfor?

Det er kanskje litt tidlig og vurdere årets plassering på tabellen, for mye kan skje innen seriestart - men likevel - det er bare 6 uker igjen.
    Ærlig talt tror jeg det kan bli både hummer og kanari.
    Så optimistisk og fornøyd som mange er her inne på forumet er jeg ikke.
    Men det er kanskje som å banne i Vålerenga kirke?

Ta klubben - som har som mål om å være en profesjonell storklubb - et fyrtårn i hovedstadsområdet. De ansettelser som er foretatt underbygger ikke det.
    Intern rekruttering gir sjelden de beste resultatene. Når bakgrunn fra eget supportermiljø er "viktigste" kvalifikasjon, er det alt annet enn profesjonelt.
    Her har de nyansatte mye å bevise.
    Tross alt er de viktige nøkkelfigurer i utviklingen av klubbens fremtid.
    Personlig er jeg redd for at klubben tar et skritt tilbake fremfor et frem.

A-laget - er den største suksessfaktoren for klubben. Den er lokomotivet som skaper blæst og inntekter gjennom sine prestasjoner og resultater.
    Det har vært noen magre år.
    Nå har Rekdal i de siste 2 årene vært optimist og påstått at de er på rett vei.
    Er de?
    Det vi tiden vise - og ikke minst årets sesong.

I løpet av de siste 10 sesongene har Vålerenga kun vært blant topp 6 tre ganger.
    Bronse i 2006, sølv i 2010 og nr. 6 i 2014.
    Øvrige plasseringer har vært: 7 (i 2007), 10 (2008), 7 (2009), 7 (2011), 8 (2012)
    og under Rekdal II: 11 (i 2013), 6 (2014) og 7 (2015).
    Midt på treet kan fort bli fasit etter sesongen 2016 også.
    Et sted mellom 6-9 plass.
    Hvis ikke Rekdal og laget overrasker.

Vi har 3 keepere som ennå ikke har bevist at de holder høyt tippeliga nivå.
    Alle tre er umeritterte og vi aner ikke om vi har en matchvinner blant de - eller om vi kan risikere et par "tabbemål".
    Å ha vært reserve eller 3dje keeper i Gøteborg er ikke en overbevisende garanti.
    Men for all del - det virker som litt gambling men kan fort vise seg å slå til.
    Likevel føler jeg at vi er svakere på siste skanse vis-a-vis ifjor.

I forsvaret har vi veteranene Arvidsson (ny), Jääger og Wæhler, på sitt beste har de et høyt nivå, men jeg er også redd vi har et par utfordringer.
    Tempoet til Wæhler f.eks.
    Han er ikke blitt raskere med årene - og det kan fort bli en del gule kort av det.
    Også baklengsmål. Dessuten er vi avhengig av at han klarer å holde seg skadefri - noe som forresten gjelder flere (alle) på laget.
    Arvidsson fikk vi uten motstand fra svenskene, for de mente han var "over the hill" og ville satse på yngre krefter. Nå får vi se om svenskene tok feil og om Arvidsson har nok lyst og fart igjen i kroppen til å prestere på gammelt nivå.
    - Så har vi Larsen, Lundstrøm, Nakkim, Tollås Nation og "poteten" Nedrebø.
    Simon Larsen er undervurdert og er en solid spiller, Lundstrøm er hurtig og dyktig, Tollås har en del å bevise mens Nakkim etter sigende skal lånes ut.
    Nedrebø er et spørsmålstegn som jeg dessverre ikke tror vil forsterke laget.
    - Forsvaret er kvalitetsmessig på linje med fjoråret - men med noen klare usikkerhetsmomenter.

Midtbanen mønstrer Berge, Grindheim, Fredheim Holm, Falk Larsen, Stengel, Totland, Juklerød, Zahid og Lindkvist Her kan det meste skje.
    Berge som er vårt største talent kan forsvinne.
    Falk Larsen, Juklerød og Totland tviler jeg på holder nivået.
    Grindheim og Fredheim Holm er gode på sitt beste, men varierer for mye.
    Fredheim Holm og Lindkvist er dessuten kjent for å være skadeutsatt så de er usikre kort av den grunn.
    Zahid kan være både outstanding og anonym, vi får håpe han er på 2014-nivå og at Rekdal får tatt ut det beste hos han. Han har potensialet men prestasjonene henger etter.
    Midtbanen er solid men utsatt - ikke minst for skader og ellers avhengig av at alle presterer på sitt maxnivå.

Spissene og de som skal lage mål og vinne kamper er jokerne i laget.
    Vi så hva Kjartansson utrettet - og hvor viktig det er for et lag å ha en skikkelig goalgetter.
    Moa, Brown, Castro og Omarsson - hva kan de prestere?
    Vil Moa holde seg skadefri og nærme seg gammelt nivå? Erfaringene viser at det sjelden slår til med "gamle stjerner" og håp om ny vind.
    - Hva med Brown? - Rekdal`s utvalgte spiss som ble skrytt opp i skyene. Hittil har han ikke levert varene - og han er fortsatt bokstavelig talt en "dark horse"
    Omarsson uortodoks og uforutsigbar, har trenerne klart å inkludere han i spillet uten å ødelegge hans kreativitet som avslutter?
    Castro er vel fortsatt en læregutt som kun vil få sine sjanser i korte innhopp.
    Spissene er de jeg synes det er mest usikkerhet rundt i dagens Vålerenga lag.
    Skader og tilpasning er nøkkelord.

Rekdal og Tandberg må bevise at de kan bygge et topplag i tippeligaen.
    Det holder ikke lenger å stå frem i media og unnskylde seg med unge spillere uten tippeligaerfaring - for erfaring er det Vålerenga-laget har nok av.
    Det er ikke nok og si at han (Rekdal) ser fremgang - og at det sakte men sikkert vil resultere i gode resultater. Det holder ikke lenger å si at ting tar tid og at laget vil svinge i prestasjonene før alt går på skinner.

Vi fyller ikke tribunene eller et nytt stadion med et middels tippeligalag som ligger og vaker midt på tabellen. Klubben blir heller ikke rikere av å kjempe om å komme på øverste halvdel av tabellen (blant de 8 beste) - ambisjoner, store ord og løfter, samt dyrking av eget selvbilde som storklubb - faller lett sammen når det blir mer ord enn prestasjoner.
    Tips: Vålerenga er som været - vanskelig å spå om. Men omtrent som ifjor - kanskje en plass ned - eller opp?
    Men godt unna medaljestriden og europakvalifisering med det første... (men cup er cup ;-)
    Rett fra levra! - noe har også vært innom hjernen først...

Avhengig av at de faste avd kjeks holder seg skadefrie. Vi taper en del poeng hver eneste sesong på at sentrale spillere ikke kan være med. Også veldig spent på keepere. Han som skal stå må være bedre enn siste som slapp inn fra midtbanen. Vi har ikke råd til å tape poeng pga surr.

Forsvaret sliter syntes jeg. Wæhler holder nivået helt fint, men Jæger og Tollås skuffer meg. Spesielt Tollås. Når det kommer til Simon Larsen har jeg totalt gitt han opp. Levert ræva hver sesong. At folk fortsatt har trua på nye Bratseth er for meg totalt natta.

Midtbanen er også middel pluss. Mangler litt fart og noen som kan holde det stabilet. Både Stengel og Zahid kollapset totalt i fjor. Grindheim er stabil og Berge har ett enormt potensialet. Gleder meg til å se hans klyv oppover i banen denne sesongen.

Fremover ser det bra ut. Brown må bare slutte å stå stille eller løpe totalt feil. Samtidig er garantert Moa skadet relativt ofte sammen med Lindkvist og DFH, så Omarsson får mange muligheter i år.

Når det gjelder dem nye har jeg liten tro på at spillere som i hovedsak holder 2.div nivå skal frelse oss. Svenskene håper jeg blir mer solide.

Tipper at vi klokker inn en klassisk 7.plass igjen. Er ikke akkurat imponerende de plasseringene til Rekdal i Tippeligaen etter han kom tilbake fra utlandet. Han har ikke vist mye bra verken i spill eller resultat.

Comment

Er vel ikke kjempeoptimist før denne sesongen jeg heller, og blir veldig glad hvis vi blir topp 4.
      Skal vi bli topp 4, så må vi slippe unna skader på nøkkelspillerne+at de unge tar et par steg fra ifjor.

Vi er på rett vei, men vi er ikke helt der enda, i og med at vi ikke kan ta oss råd til å forsterke stallen med store navn, som f eks noen av de andre medaljekandidatene har gjort.
      Men, RBK henta Helland fra nivå 2 iforfjor, så kan håpe at noen av de vi har hentet kan levere varene etterhvert. Det finnes gull nedover i ligasystemet også.

Comment

Nå har jo flere av medaljekandidatene også solgt unna sine profiler. RBK, Godset og Molde har mista mange viktige spillere, og fremstår svekket. Vi har beholdt de viktigste, og får nå en hel sesong med Moa (bank i bordet). Sander er med, og har utviklet seg til et soleklart førstevalg. Omarsson ett år eldre. Vi vet hva Zahid har.

Vi var med i medaljekampen langt ut i sesongen, både i 2014 og 2015. Men vi må ha minimalt med skader på nøkkelspillere ja.

Tror vi er med hele veien inn i år.

Comment

Originally posted by VIFpatriot View Post
          Nå har jo flere av medaljekandidatene også solgt unna sine profiler. RBK, Godset og Molde har mista mange viktige spillere, og fremstår svekket. Vi har beholdt de viktigste, og får nå en hel sesong med Moa (bank i bordet). Sander er med, og har utviklet seg til et soleklart førstevalg. Omarsson ett år eldre. Vi vet hva Zahid har.

Vi var med i medaljekampen langt ut i sesongen, både i 2014 og 2015. Men vi må ha minimalt med skader på nøkkelspillere ja.

Tror vi er med hele veien inn i år.
          Du lever absolutt opp til nicket ditt! ;-) Nå har vel også klubbene du nevnte hentet inn gode og i utgangspunktet bedre spillere enn de vi har signert. Du er optimist og VIF-patriot, jeg er realistisk pessemist ;-)
          Rett fra levra! - noe har også vært innom hjernen først...

Comment

Originally posted by OShanter View Post
            Du lever absolutt opp til nicket ditt! ;-) Nå har vel også klubbene du nevnte hentet inn gode og i utgangspunktet bedre spillere enn de vi har signert. Du er optimist og VIF-patriot, jeg er realistisk pessemist ;-)
            Jaha. Vi har beholdt våre beste, det er det største poenget her, i tillegg til at vi har styrket bredden.

Nå skal du få overbevise meg om at Molde, Godset og RBK ikke er svekket, når det kommer til inn og ut.

Comment

Sammenliknet med det laget som startet 2015-sesongen tror jeg vi er bedre på det meste.

Vi har bedre backer og større bredde i midtforsvar i og med at Jääger kan spille stopper.

På midtbanen har det vært mye ungt og spillere som Stengel, Berge og Zahid har neppe hatt vondt av å bli et år eldre. Om det samme kan sies om Grindheim gjenstår å se.

På spissplass har vi flere alternativer (Moa) enn i fjor og forhåpentligvis er også Deshorn bedre i år enn i fjor.

Fortsatt er vi avhengig av nøkkelspillere.

Blir nok noen lag som overrasker i år også, positivt og negativt. Men alt i alt mener jeg at vi har en bedre tropp enn i fjor, sannsynligvis er mer samspilte og har ikke mistet noen vi helst ville beholde. De antatt bedre lagene har vel alle solgt spillere og trenger å kjøpe inn nytt.

Det til tross så mangler vi nok fortsatt et par klare enere som kan dominere serien i 30 serierunder. Men i øyeblikket er det nok mindre forskjell mellom oss og den antatte toppen en for et år siden. Tror ikke vi er helt i toppen, men at vi realistisk kan forvente oss å sloss om plassene fra tredje og nedover. Vi bør ikke bli forbigått av noen av lagene som endte bak oss i fjor, jeg tror Stabæk uten Bradley må nøye seg med midt på tabellen, jeg tror Vikings økonomi gjør at de blir litt dårligere. Mens Odd kanskje tar enda noen steg framover. Godset har mistet noen gode spillere som de kanskje ikke klarer å erstatte over natta.

I øyeblikket rangerer jeg vel Molde og RBK som de to beste, Odd, Godset og oss er i en gruppe bak dem. Viking, Stabæk og kanskje Brann bak der igjen. Så plass 3, 4 eller 5 er vel omtrent der vi bør være ut fra kvalitet på troppen. Hvis vi klarer å unngå å pisse bort poeng mot dårlig motstand og avgjøre litt flere kamper hjemme til vår fordel så er vi vel der også.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                I øyeblikket rangerer jeg vel Molde og RBK som de to beste, Odd, Godset og oss er i en gruppe bak dem. Viking, Stabæk og kanskje Brann bak der igjen. Så plass 3, 4 eller 5 er vel omtrent der vi bør være ut fra kvalitet på troppen. Hvis vi klarer å unngå å pisse bort poeng mot dårlig motstand og avgjøre litt flere kamper hjemme til vår fordel så er vi vel der også.
                Er enig i at Molde og RBK er de antatt beste, men mener at både Odd og Godset på papiret ser bedre ut enn oss. Viking rangerer jeg ganske likt (kanskje også Stabæk). I tillegg vet vi aldri hva lag som Brann kan finne på.
                Tippeligaen er veldig jevn, men jeg synes jeg ser en slags stabilisering i toppen mellom disse lagene (og oss) selv om det kommer til å variere noe.

Vet en del her inne er uenige i dette, men jeg mener at vi hadde veldig mye flyt (og flaks) i starten av sesongen i fjor, særlig på bortebane. Om vi ikke har utviklet spillet vårt betraktelig siden i fjor er jeg redd for hva som kan skje om vi ikke klarer å opprettholde denne flyten for i mine øyne er vi ikke markant styrket fra i fjor.

Nå skal kampene spilles først og vi lever naturligvis i troen og i håpet foran hver kamp. Moro blir det uansett

Comment

Reka burde gå ut og senke forventningene. For mye usikkerhet rundt laget. Regner ikke oss som medaljekandidat. Det er 2017 og 2018 som gjelder.

Comment

Originally posted by _Christian_ View Post
                    Reka burde gå ut og senke forventningene. For mye usikkerhet rundt laget. Regner ikke oss som medaljekandidat. Det er 2017 og 2018 som gjelder.
                    Smart. Da får vi kanskje 1200 på første hjemmekamp...
                    Vi er Vål'enga!!

Comment

Originally posted by _Christian_ View Post
                      Hva er målsetninga i år?

Comment

Etter overgangsvinduet hittil, skremmer egentlig ingen lag, og jeg har problemer med å finne de klare favorittene, eller topp 4. Jeg mener i tillegg at vår førsteellever er veldig sterk, spesielt offensivt. Men vi må ikke ha uflaks med for mye skader på sentrale spillere.

Står på at vi er én av medaljekandidatene, og tror vi er med helt inn.

Men vi finner jo ut hvem som har rett, og kan vurdere det i denne tråden etter sesongen.

Comment

Originally posted by VIFpatriot View Post
                          Etter overgangsvinduet hittil, skremmer egentlig ingen lag, og jeg har problemer med å finne de klare favorittene, eller topp 4.
                          Synes det er vanskelig å ikke se Rosenborg som en favoritt. Gytkjær, de Lanley, Konradsen, Viljalmsson og Elba Rashani (samtlige hadde gått inn i startelleveren på de fleste lagene i TL) inn for å erstatte de som er mistet, pluss at de har avventet å hente nye spillere til det europeiske overgangsvinduet stengte. De har noen millioner å bruke på forsterkninger, for å si det sånn.

Jeg vet at du skrev "hittil", men det får da være måte på å være struts.

PS: Berømmer dog optimismen din!

LD.
                          Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Originally posted by LameDuck View Post
                            Synes det er vanskelig å ikke se Rosenborg som en favoritt. Gytkjær, de Lanley, Konradsen, Viljalmsson og Elba Rashani (samtlige hadde gått inn i startelleveren på de fleste lagene i TL) inn for å erstatte de som er mistet, pluss at de har avventet å hente nye spillere til det europeiske overgangsvinduet stengte. De har noen millioner å bruke på forsterkninger, for å si det sånn.

Jeg vet at du skrev "hittil", men det får da være måte på å være struts.

PS: Berømmer dog optimismen din!

LD.
                            Moa går runder rundt Gytkjær, skadefri og i form. De Lanlay? Tja, var grei nok i Viking, men etter å ha lest på rbkweb.no, lurer de på hvorfor han ble henta. Har visst vært en stor skuffelse. Konradsen kan bli god. Wilhjalmsson kan vel bli grei nok. Rashani et talent.

Ut har deres viktigste spiller gått, klysa Sælnes. Toppscoreren i 2015 Søderlund, og deres eneste skikkelige kontringsspiller i Mikkelsen.

Men ja, vinduet er fortsatt åpent.

Comment

Originally posted by maestro View Post
                              Smart. Da får vi kanskje 1200 på første hjemmekamp...
                              Er det ikke bedre å være ærlige? Har merket at mange føler seg litt "lurt" av gullkamper som går i vasken.

Comment

Working...
                              X