Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Er Trøim på vei ut av Vålerenga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Er Trøim på vei ut av Vålerenga?

TV 2 kjørte en sak på dette i går, og Aperopet skriver litt om det i Engamorgen i dag.

Det hele stammer fra et skriv som ble delt ut til alle medlemmene av Vålerenga Fotball Elite på årsmøtet tidligere denne uka. Der skriver både klubben og Trøim at de nå ser seg om etter nye investorer i Vålerenga (se hele skrivet i neste innlegg). De ber også om hjelp fra fansen om å finne nye sponsorer til klubben.

Dette høres kanskje ut som et overkant tabloidifisert tema, men det er faktisk ganske dramatisk. Trøim har på egenhånd berga klubben i mange sesonger nå, men har gått på en rekke smeller privat i høst, og har ikke den samme formuen i dag som han hadde da. Han er på ingen måte fattig, men han har kanskje ikke de samme mulighetene til å hjelpe Vålerenga like mye som han hadde ønska.

Selv om underskuddet i fjor endte på "bare" 1,7 millioner kroner, så sto Trøim også bak flere investeringer på spillere som Deshorn Brown og Moa. Han garanterte også Vålerenga fra å unngå et eventuelt tap ved å inviterte Real Madrid på besøk i sommer. Disse investeringene kan det nå altså bli slutt på.

For noen i Vålerenga har Trøims rolle vært ubehagelig. Ikke fordi han er krevende og vanskelig å ha med å gjøre - tvert i mot - men at Vålerenga har blitt så avhengig av hans hjelp. For andre i klubben har Trøim vært en hvilepute og løsninga på de økonomiske utfordringene som har dukka opp.

Realiteten nå er i alle fall at Vålerenga tenke på et liv etter Trøim.

Her er brevet som ble delt ut:

Kjære medlem i Vålerenga Fotball Elite!

Vålerenga Fotball AS og hovedeier Tor Olav Trøim kontakter deg som vårt nåværende eller tidligere medlem for å gjøre deg oppmerksom på hvordan vi jobber, og ber om din hjelp til å komme med forslag til potensielle nye samarbeidspartnere for Vålerenga Fotball AS. I et tøft sponsormarked så jobbes det hardt med å lande så mange nye samarbeidspartnere som mulig. Vi er nå inne i et overgangsår hvor vi ønsker å konsolidere oss med en videre sportslig utvikling før vi om litt over et år er klare for å flytte inn på vår nye stadion, som står klar 1. august 2017.

FØRST: ET BREV TIL DEG FRA HOVEDEIER TOR OLAV TRØIM

Kjære medlem!

Vålerenga står foran en meget spennende fremtid med ny stadion allerede i 2017. For å oppnå sportslig suksess er det en forutsetning at vi har en fornuftig økonomi. Det har vært gjort en god jobb på å redusere kostnadene i klubben.

Problemet er at også inntektene, spesielt fra sponsorsiden, har falt fortere enn vi har greid å kutte kostnadene. I toppårene hadde vi over det dobbelte i sponsorinntekter av hva vi har så langt i 2016. Kanskje har ikke vi i AS'et vært flinke nok. Vi tar gjerne kritikk, men det blir ikke så mange flere poeng av å diskutere historien. Nå setter vi på trykket og gjør et siste forsøk før ny stadion for et kollektivt skippertak for å sørge at Vålerenga er tilbake der vi hører hjemme både økonomisk og sportslig. Da trenger vi hjelp av dere alle sammen.

Grunnlaget for dette er at vi får med oss så mange samarbeidspartnere som mulig. Det er viktig både for det totale engasjementet og finansieringen av vår drift.

Jeg har aldri forventet å tjene penger på min investering i Vålerenga. Jeg har bidratt med penger de siste ti årene fordi jeg har et håp om å være med på å lage et nytt Vålerenga-eventyr. Det er betalingen, så langt har vi ikke lykkes, men jeg gir ikke opp.

Det skjer noe positivt i Enga om dagen. Vi har mange unge lovende fotballspillere, vi har flinke folk som står på i administrasjonen, og snart har vi vår egen stadion. Da trenger vi også et lag som kan sørge for at stadion blir full!

Jeg har tro og håp om at det er flere enn meg som er villig til å være med på å bidra økonomisk i en eller annen form for å lykkes sportslig og gjenreise Oslo Stolthet. Får vi det til vil det gi de som er «med på laget» en skikkelig positiv profilering, og mange vil som meg synes det er moro å få være med på å få det til.

Jeg håper du som er medlem kan hjelpe vår markedsavdeling med gode tips til bedrifter som kan være med oss fremover! For hver avtale vi signerer basert på deres tips de neste 30 dagene lover jeg at jeg dobler bidraget med å overføre et tilsvarende beløp til klubben. (Trenger du et ekstra push er jeg også villig i tråd med gammel sedvane til å gi deg en 10 % tipslønn for de tips som gir oss avtaler.)

Dette kan vi få til om vi jobber sammen.

Med takknemlig hilsen

Tor Olav Trøim

MER INFORMASJON FRA VÅLERENGA FOTBALL AS:

Å være sponsor og samarbeidspartner i en fotballklubb som Vålerenga er ikke det samme som det var bare for noen år siden. Nå skal de fleste partnere være i stand til å regne hjem sin investering og også tjene på å være med på «laget».

Dette har Vålerenga Fotball jobbet konsekvent og godt med de siste årene, og i dag er det over 60 bedrifter som tar del i vår Partnerpool. På våre månedlige frokostmøter i poolen, på alle kamper, og i øvrige sosiale samlinger legges det opp til gjøre forretninger på tvers av bransjer og størrelser av bedrifter. Både i segmentet ‘Business to Business’ og i forhold til ‘Business to Consumer’ har mange bedrifter mye å hente på å investere i oss.

Vår Partnerpool har over 50 000 ansatte til sammen. Partnerpoolen har gjort, i tillegg til den synlighet du får som sponsor av Vålerenga (blant annet gjennom klubbens egne kanaler som blant annet innehar over 70 000 følgere på Facebook), at Hospitality/Billetter nå blitt mer en gode som følger våre avtaler, ikke utgangspunktet for avtalene.

Vi er på utgikk etter nye partnere i alle størrelser og ønsker for investering. Vår minste samarbeidspartner-pakke koster kun 75 000,-, mens deltagelse i vår Partnerpool nå koster en bedrift i utgangspunktet 150 000,-. Vi jobber i dag konsekvent med en utvidelse av vår allerede meget sterke Partnerpool, derfor så er det i dag billigere enn tidligere var tilfelle for å ta del i dette.

Som en del av omstruktureringen og stabiliseringen av Vålerenga Fotball AS de siste årene har også vår markedsavdeling blitt skalert ned, og teller i dag tre medarbeidere. I den sammenheng ønsker vi å oppfordre dere som medlemmer og sympatisører til å spille inn forslag til navn på individer og bedrifter som dere tror kan ha et utbytte av en samarbeidsavtale med Vålerenga.

Både store etablerte bedrifter og mindre og ambisiøse bedrifter i vekst er velkomne hos oss, og vi håper vi får mange gode innspill fra våre medlemmer før sesongen sparkes i gang om noen uker. De kan støtte Vålerenga med både ressurser og hjertet. Eller bare en av delene. Alle er velkomne hos oss!

Ta kontakt med:

Salgssjef Glenn Jensen
    MOBIL: 98102063
    E-POST: glenn.jensen@vif.no
    Markedssjef Lars Smith
    MOBIL: 95023777
    E-POST: lars.smith@vif.no
    Daglig leder Morten Nydal
    MOBIL: 93445597
    E-POST: morten.nydal@vif.no
    Partneransvarlig Frank Johansen
    MOBIL: 41921057
    E-POST: frank@vif.no

Med håp om mange gode innspill – og en fremgangsrik sesong,

Med vennlig hilsen
    Morten Nydal

Daglig Leder

Comment

Jeg får ikke dette brevet til å si at Trøim vil gå ut. Jeg ser det som at Trøim ønsker flere enn seg sjøl som bidrar og at han for hver ekstra bidragsyter gir tilsvarende til klubben.
      in Absinthia

Comment

Signalet fra Trøim forteller vel i stor grad at man bør stikke fingeren i jorda når det gjelder denne klubben. Denne klubben klarer å samle litt over 7k tilskuere til serieåpning på hjemmebanen.

Og med det såkalte underholdningsproduktet som leveres så kan man spille spørsmål om tilskuertall i fremtiden. Inntil man innser at klubben har store problemer, så vil man ikke få løst dem

Comment

Originally posted by Rekaldo View Post
          Signalet fra Trøim forteller vel i stor grad at man bør stikke fingeren i jorda når det gjelder denne klubben. Denne klubben klarer å samle litt over 7k tilskuere til serieåpning på hjemmebanen.

Og med det såkalte underholdningsproduktet som leveres så kan man spille spørsmål om tilskuertall i fremtiden. Inntil man innser at klubben har store problemer, så vil man ikke få løst dem
          Her må man stikke fingern litt i jorda. Kun Odd-Rosenborg trakk noe særlig flere tilskuere enn vår kamp. Og det var prime time Lørdagskamp mellom "hele Norges" og et medaljekåt Grenlandspublikum..
          7500 stykker Mandag kl 1900 uka før påske er ikke krise, Vikingkamper har aldri trukket mye folk til Ullevål.
          Dette blir bedre bare ikke folk, fans, journalister og bloggere går helt bananas med negativiteten som mange har gjort etter denne kampen

Comment

Nå har jo MP varierende kvalitet på innlegga sine, men dette er mer bekymringsverdig enn 0-2 mot Viking.

http://www.dagbladet.no/2016/03/14/s...kdal/43524811/

Mange rare ansettelser i det siste, er det flere enn meg som finner det underlig.
            Håper for guds skyld ikke at vi er i den samma dritten igjen.
            Første møte med Enga var i lekegrinda mot Nottingham Forest

Comment

"Vålerengas hovedaksjonær Tor Olav Trøim, mannen som har holdt liv i klubben og som per alle definisjoner er den eneste årsaken til at det fortsatt er tippeligafotball i Oslo, har ikke overført de millionene Vålerenga har tatt høyde for denne sesongen. Det kan være mange (gode) grunner til det. Men manglende bidrag sammen med et produkt som blir stadig vanskeligere å selge gjør at klubben er i ny krise."

Comment

Originally posted by FrankO View Post
                "Vålerengas hovedaksjonær Tor Olav Trøim, mannen som har holdt liv i klubben og som per alle definisjoner er den eneste årsaken til at det fortsatt er tippeligafotball i Oslo, har ikke overført de millionene Vålerenga har tatt høyde for denne sesongen. Det kan være mange (gode) grunner til det. Men manglende bidrag sammen med et produkt som blir stadig vanskeligere å selge gjør at klubben er i ny krise."
                Eksepsjonelt urovekkende.

Uten Trøim er VIF ferdig. Da står vi der i 2017 med 4.(?)-divisjons flotteste stadion.

Jeg tror ikke folk har innsett hvor alvorlig situasjonen er. Vi er i en økonomisk nedadgående vortex som tilsynelatende spinner fortere og fortere...

Hva skal vi gjøre denne gang for å overbevise Trøim for han skal finne det hensiktsmessig å sprøyte enda flere millioner inn i tapssluket VIF?

Comment

Originally posted by EtEllerAnnet View Post
                  Mange rare ansettelser i det siste, er det flere enn meg som finner det underlig.
                  Håper for guds skyld ikke at vi er i den samma dritten igjen.
                  Hvilke rare ansettelser sikter du til?
                  Nesrene @ Twitter

I'm an occational drinker, the kind of guy who goes out for a beer and wakes up in Singapore with a full beard.

Comment

Originally posted by Nesrene View Post
                    Hvilke rare ansettelser sikter du til?
                    Det får han svare på selv, men vi har jo ansatt en erstatter for Stig Ove bl.a.

Hvis oppgaven er å finne en ny investor ville det kanskje vært naturlig å finne en med et nettverk i finansmiljøer og ikke en fra Meny?

Men jeg nekter å tro at Trøim lar det gå i dass. I den grad det i det hele tatt er noe i dette så tror jeg det mer dreier seg om å få inn flere investorer fordi Trøim enten ikke kan eller ikke vil dekke alt selv lenger. Tror ikke han så for seg å bli eneeier opprinnelig, bare være en av flere som bidro.

Tipper på en emisjon der vi henter inn en god del midler for å kunne satse med ny stadion. Og at Trøim som et resultat får sin eierandel kraftig redusert.

Comment

Originally posted by way_ View Post
                      Uten Trøim er VIF ferdig. Da står vi der i 2017 med 4.(?)-divisjons flotteste stadion.
                      Det tror jeg er litt i overkant dramatisk.

VFE har en avtale med Trøims aksjeselskap. Den avtalen gjelder. Hvis det ikke kommer penger inn i aksjeselskapet fra Trøim så vil det gå konkurs. VFE må da ta ansvar for gjelden selv.

Skulle det skje så er det flere muligheter. 1) VFE låner pengene i banken eller 2) VFE låner pengene av breddeklubben og stadionmidler.

Selv om det siste høres veldig risikofylt ut så er nok årets underskudd en dråpe i havet når det gjelder totalkostnader. Og det vil likevel være smart av bredden å låne ut disse pengene, for leieinntekter fra VFE er en vesentlig del av finansieringen av ny stadion. Uten noe VFE som leietaker, så kan det stilles spørsmål om økonomien i selve stadionprosjektet.

Det er også mulig å selge en spiller eller to for å få inn cash. Zahid, Berge og Stengel er vel de mest salgbare, så kortsiktig tror jeg ikke det er noen reell fare. Vi kan få likviditetsproblemer, men det kan vi fikse med spillersalg. Om vi absolutt må.

Men det er langt mer sannsynlig at Trøim ikke lar selskapet gå konkurs. I stedet kan selskapet hente inn mer penger ved en emisjon (aksjeutvidelse) og få inn mer penger på den måten. Hvis Trøim ikke kan/vil være med på dette får vi inn flere investorer i selskapet og reduserer Trøims andel. Eller Trøim kan selge hele sin andel til en eller flere nye investorer som dermed overtar ansvaret.

Jeg tilhører de som tror dette ordner seg på en eller annen måte. Om det i det hele tatt er noe som trengs å ordnes. Og skulle Trøim trekke seg ut så trenger ikke det utelukkende være negativt. På plussiden står selvsagt hans økonomiske muskler og vilje til å støtte klubben. Men på minussiden så har kanskje hans rolle som mediesky milliardær vært med på å trekke interessen ned. Håper selvsagt at han blir med videre, men det trenger ikke bare være negativt om han trekker seg helt eller delvis ut.

Men i år så styrer vi vel mot et underskudd på rundt ti millioner. Jeg tror vi kan tjene ti millioner mer i året på ny stadion. Navnerettigheter bør vel ikke bli veldig mye billigere enn den beste plassen på drakta. Tipper 5 millioner i året, minst. Salg av tribunenavn, et par millioner i året til. Minst. Og resten med mer publikum og kiosksalg og annet. Neste år kan vi trolig bruke like mye penger som i år og likevel ende opp uten underskudd. Og da virker det jo som et litt underlig tidspunkt for Trøim å trekke seg ut.

Comment

Til Nesrene.

Med samma dritten så mener jeg tilstander som: http://www.vg.no/sport/fotball/vaale...ann/a/7965895/
                        Med rare ansettelser så mener jeg ansettelser uten ekstern konkurranse.

Kombinert, med samma dritten og rare ansettelser, så mener jeg det er farlig når folk som ikke tilfører klubben en dritt økonomisk får for mye makt.
                        Første møte med Enga var i lekegrinda mot Nottingham Forest

Comment

Working...
                        X