Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvor er gløden, hvor er entusiasmen? Bryr vi oss lenger?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Disig View Post
    Savner når bussene kjørte med Engaflagg og klubben var mer synlig i bybildet, men hvor har det blitt av alle privatbilene med klubblogoen i bakruta? Knapt å se for tiden. Flagging fra verandaer og vinduer på kampdag er også i ferd med å viskes vekk. At alle småting som dette er borte er trist, men noe alle som bryr seg enkelt kan løfte opp igjen. Det er opp til oss som fortsatt bryt oss å ta tak i dette. Start med deg selv
    Er store engaflagg på Grønlands torg på kampdag. Et av de mer positive tiltakene jeg har sett på en stund! Ikke det at det nødvendigvis får veldig mange flere på kamp, men er helt enig i at man må øke synligheten i bybildet. Må være flere slike billige tiltak man kan benytte seg av? Engaflagg på alle sentere fra Grønland og østover(dette er kanskje allerede gjort)?

Comment

I går gjorde ihvertfall klanen en fantastisk jobb på tribunen. Selv om spillet var bob bob, så sto man på gjennom kampen

Men jeg tror at en av hovedgrunnene til at klubben har mistet glød, sett generellt, er at man har valgt å la klubben bli striglet. Jeg for min del går på kamp for å se fotball, ikke fyre opp raketter som en annen nyttårsaften. Men jeg hadde ikke hatt problemer om det var de som hadde litt "blås og lys". Men dette er altså et problem.

Og klubben har ikke akkurat vært ledende når det kommer til å dyrke frem personligheter på eller utenfor banen. Husk på at klubben vår var nærmest gullstandard for å ha spillere med personlighet. Spillere som var like kjapp i kjeften som de var med beina.

Noen forslag til å "øke glød" er at vi supportere i større grad også er på treninger. Og hvor klubben svarer med at endel av spillerne blir stående igjen litt for å prate med supportere. Kontakte mediene i Oslo om de i større grad kan være vennligsinnet til å promotere spillere. Så kan klubben gjøre avtale med ulike gode tiltak i Oslo som spillerne i større grad deltar på

Comment

Originally posted by Gladhaug View Post
        Er store engaflagg på Grønlands torg på kampdag. Et av de mer positive tiltakene jeg har sett på en stund! Ikke det at det nødvendigvis får veldig mange flere på kamp, men er helt enig i at man må øke synligheten i bybildet. Må være flere slike billige tiltak man kan benytte seg av? Engaflagg på alle sentere fra Grønland og østover(dette er kanskje allerede gjort)?
        Og som en liten utbrodering av denne ideen så kunne det vært på ulike torg og sentre en slags supporternes "Engas hjørne". Hvor man stått der lett synlig og slått av en prat med forbipasserende hvor man hadde promotert den forestående kampen. Og i den forbindelse hadde man hatt en hjemmesnekra lefse med informasjon og stats fra tidligere oppgjør og presentasjon av en bestemt spiller. Så kunne man gjort en avtale med klubben om at de som hadde dukket opp på kamp hadde hatt mulighet til å vinne f.eks et skjerf. Dette ved at hver lefse hadde hatt en unik kode og så hadde klubben bestemt hvilke bestemte koder som hadde vunnet

Comment

Ca. femteplass er fortsatt realistisk. Lagene bak de beste er ikke spesielt gode.

Selv er jeg en frafallen som sesongkortinnehaver, men ønsker ikke å sutre. Her er mine grunner for å være lite på Ullevåll:
          - Jeg synes Martin A. var en tragedie. Han brydde seg ikke nok. I brenner åpenbart for laget, og stiller svært ofte opp i VIF-tv og snakker til meg som supporter. Det er flottings og gjør at det er større sjanse for at jeg stiller.
          - Vi var en gjeng som hadde sesongkort under Rekdal I og Martin, og dro på noen bortekamper. Spesielt bortekamper med familiefedre som tar 3-4 øl og koser seg var fint, men etterhvert ble jeg redd. De som holdt med samme lag som meg og stod i samme sving oppførte seg direkte truende. Jeg synes spesielt Breen var alt for grei mot de som gjorde det utrivelig for oss andre. Man kan gjerne være forskjellige, men ingen bør skremme andre fans vekk.
          - Hva som ikke er flottings er hvor mye I snakket laget ned før sesongen. Unødvendig. Plass 4-5 bør vi sikte mot med de rammer Enga tross alt har.
          - Den der "tilbake til østkanten" liker jeg ikke. "Oslos stolthet (i hele byen)" er bedre.
          - Det er gøyere å følge et lag der man en kjent med spillerne. For stor utlufting er negativt, så jeg håper de nå setter et lag.

Comment

Originally posted by Besser Wisser View Post
            Ca. femteplass er fortsatt realistisk. Lagene bak de beste er ikke spesielt gode.

Selv er jeg en frafallen som sesongkortinnehaver, men ønsker ikke å sutre. Her er mine grunner for å være lite på Ullevåll:
            - Jeg synes Martin A. var en tragedie. Han brydde seg ikke nok. I brenner åpenbart for laget, og stiller svært ofte opp i VIF-tv og snakker til meg som supporter. Det er flottings og gjør at det er større sjanse for at jeg stiller.
            - Vi var en gjeng som hadde sesongkort under Rekdal I og Martin, og dro på noen bortekamper. Spesielt bortekamper med familiefedre som tar 3-4 øl og koser seg var fint, men etterhvert ble jeg redd. De som holdt med samme lag som meg og stod i samme sving oppførte seg direkte truende. Jeg synes spesielt Breen var alt for grei mot de som gjorde det utrivelig for oss andre. Man kan gjerne være forskjellige, men ingen bør skremme andre fans vekk.
            - Hva som ikke er flottings er hvor mye I snakket laget ned før sesongen. Unødvendig. Plass 4-5 bør vi sikte mot med de rammer Enga tross alt har.
            - Den der "tilbake til østkanten" liker jeg ikke. "Oslos stolthet (i hele byen)" er bedre.
            - Det er gøyere å følge et lag der man en kjent med spillerne. For stor utlufting er negativt, så jeg håper de nå setter et lag.
            Mye bra her. Jeg er uenig med noen av poengene dine (jeg likte måten Martin hadde store ambisjoner for klubben), men syns du er spot-on med mye av det andre.

Jeg tror vi trenger å bygge noen profiler utenfor banen. Jeg mener Stengel har potensial i seg til å bli den ambassadøren klubben tidligere hadde i Freddy. Klubben bør bli enda proffere/mer kynisk der

Comment

Originally posted by Besser Wisser View Post
              Den der "tilbake til østkanten" liker jeg ikke. "Oslos stolthet (i hele byen)" er bedre.
              Litt uenig her: Føler at klubben, i hvertfall i den situasjonen man er i nå, kan ha mer å tjene på å rendyrke sin posisjon og sitt image som en klubb fra østkanten. Det er mer engasjerende med klubber som har en tydelig identitet og profil, og at man heller burde fokusere mer på å trekke de som faktisk bor i områder med engatilknyttning på kamp. Østkanten har jo en befolkning som er større enn Bergen. Selvfølgelig er resten av byen et stort marked for nye fans, men disse burde man heller sikte seg inn på når man har klart å mobilisere det som tross alt burde være Engas kjernesupportere til å komme på kamp. Ser vel litt ut som om det er i den retningen klubben prøver å bevege seg nå også, men synes man burde gå mer helhjerta inn for det! Viktig å ikke fremstå som grå og generiske i et forsøk på å favne hele byen. Mener nå jeg da ;-).

Comment

Synes klubben skal være tydelig på at røttene ligger hos arbeiderklassen. Men ikke at man er en østkantklubb. Det blir litt rart i 2016 å skille på det geografiske. Dessuten har mye av geografien endret seg. Hipsterne på Løkka drar ikke på kamp bare fordi de tilfeldigvis befinner seg øst i byen. Som et eksempel.

Tror det er kurere å fokusere på verdier i stedet for geografi.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                  Synes klubben skal være tydelig på at røttene ligger hos arbeiderklassen. Men ikke at man er en østkantklubb. Det blir litt rart i 2016 å skille på det geografiske. Dessuten har mye av geografien endret seg. Hipsterne på Løkka drar ikke på kamp bare fordi de tilfeldigvis befinner seg øst i byen. Som et eksempel.

Tror det er kurere å fokusere på verdier i stedet for geografi.
                  Helt enig. Det er supportere over hele byen, og der ligger utfordringen i profilskapingen og markedsføringen... arbeiderklasserøtter, humør og passe breialt, hele Oslos underdog mot resten av landet. Kjør på.
                  "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

For å komme med innspill til debatten så har jeg noe komme med.

Droppa sesongkort for andre året på rad og her er mine grunner i tilfeldig rekkefølge:

- Tidspunkter. Helt håpløst med kamper fredag, lørdag (to forskjellige tidspunkter) og søndag (3 forskjellige tidpsunkter). Ingen, absolutt ingen kan forsvare den idiotien med disse TV kampene. Har vært helt håpløst å planlegge. Å ha mer faste tidspunkter gjør ting mye enklere. Lite pluss for at man får servert TV kampene lenger i framveien nå.

- Familiesituasjon. Med 2 nye sjefer i huset er det ikke heller like enkelt å bare stikke på kamp og overlate huset til ektefellen. Det er selvsagt fullt mulig å få dratt på kamp, men i en slik situasjon gir man og tar man i perioden når det står på som verst.

- Manglende resultater: Det er ingen som kan si at vi har vært bortskjemte med resultater de siste 10 årene. Ja vi fikk ett cupgull i 2008 og sølvet i 2010 med fantastisk fotball, men utenom dette har det vært temmelig skralt og resultatene på hjemmebane har vært mildt sagt dårlige. Nå er jeg ingen medgangssupporter for da hadde jeg forsvunnet for mange år siden da jeg har fulgt laget i snart 30 år, men selv de mest ihugga supporterne når ett metningspunkt før eller siden, og der har jeg kommet nå. Ingen god følelse, men engasjementet er ikke det samme lenger som før. Det hjelper ikke heller at laget har etter semifinalen i 2009 vært i kun en kvartfinale i cupen i 2013. Ser vi bort fra 2013 og 2014 så har vi ikke vært med når rundene skal trekkes siden 2010. Det er absolutt ikke greit å bli slått ut av FK Tønsberg, Sandefjord, Kjelsås og Gjøvik/Lyn. Man begynner rett og slett å lure på om spillerne er proffe nok når dette har skjedd såpass mange ganger de siste årene.

- Underholdning. Dette henger jo sammen med resultater. Vi skal ikke glemme at fotball er en del av underholdningsbransjen, og spillet har sammen med resultatene vært dårlige og dette blir det dårlig underholdning av. Jeg går faktisk på kamp i hovedsak for å bli underholdt og ha gode opplevelser. Ja det er viktig å støtte laget på kamp og å dra dit for å støtte, men jeg mener uansett at hvis opplevelsene er jevnt over dårlig, så detter motivasjonen sakte men sikkert. At laget spiller en dårlig og taper en kamp i ny og ne kan vi alle leve med, men ikke mange slike over en hel sesong og også over flere år som er tilfellet nå.

-Priser. Samme som resultater og underholdning. Jeg ønsker rett og slett ikke å bruke så mye penger på ett sesongkort til ett lag som ikke gir meg det jeg vil ha lenger. For å si det enkelt. Prisen henger ikke sammen med produktet du får igjen. Vi snakker om norsk fotball her, ikke champions league standard.

-Sløsing med penger. Historien gjentar seg igjen. Vi henter spillere, spesielt spisser for en haug med penger som ikke slår til. Jeg gidder ikke nevne alle en gang, men siste i rekka er Moa. Alle vet situasjonen. Skada på ubestemt tid og hvem vet om han i det hele tatt kommer tilbake. Jeg skal ikke male fanden på veggen, men så lenge situasjonen er som den er nå så lukter det en ny Kone her i lange baner. Dette frykta jeg da jeg hørte han hadde signert siden han hadde gått skadet i Tyskland. Hvorfor lærer ikke klubben av feilene sine? Når det gjelder Moa håper jeg inderlig at jeg tar feil.

-Videreføring av suksess. Jeg savner virkelig en klubb som klarer å videreføre stabilt gode prestasjoner over tid. Og med det mener jeg ikke at laget skal vinne gull 13 år på rad eller gjøre som Larvik håndball, vinne samtlige kamper hver sesong og vinne cupen hvert år. Jeg mener at Vålerenga som klubb bør klare å klore seg fast blant de 3-4 beste hvert år og vinne innimellom også. Alle trodde koden var knekt etter 2005, og det ble bronse i 2006, men etter da var det slutt. Så fikk vi 2010 hvor vi hvertfall trodde at 2011 skulle bli året. Vi vet alle hvordan det gikk. Da fikk skader skylda. Så kom 2012 og da var laget rusta, trodde vi, men der tok vi feil også. Det gjør ikke ting bedre at laget har underprestet så det holder i august to år på rad, og spilt seg selv ut av medaljekampen og inn i midtsjiktet på tabellen. Det er helt greit å akseptere en enkeltsesong på 7-8 plass hvis de 6-7 andre sesongene gav oss plasser som f. eks 3-4-2-1-5-3-3. Slik det er nå er vi helt anonyme og har de siste årene endt med å ikke kjempe om noen ting når vi går inn i september/oktober.

- Klubbens posisjon. Vet jeg banner i kjerka nå, men føler at sjela er i ferd med å dø ut i Vålerenga. Sier ikke at ting var bedre før, men det som kjennetegnet det Vålerenga jeg ble forelska i på 80 tallet var at klubben skilte seg ut med litt breial kultur og spillere som folk kunne identifisere seg med. Vi har blitt alt for anonyme den siste tiden og blitt grå og kjedelige. Selv supportere fra andre lag sier dette at det å møte Vålerenga i dag kontra 10-15 år siden er to forskjellige ting. Vanskelig å virkelig sette fingeren på hva som er galt, men noe er det. Det er rett og slett trist å se hvordan klubben har mista grepet.

Summen av alt dette er mine argumenter for å droppe sesongkort selv om det ble enkeltkamper både i fjor og kommer til å bli det i år også i stedet.

Hva bør gjøres?
                    - Folk på utsiden kan fortsette med flagging på kampdager og kanskje dra noen ekstra med seg.
                    - Klubben bør jobbe med å bli mer synlige i hverdagen til folk. Internett, radio, flagging på busser og kanskje bruke spillerne mer til å fronte klubben på kjøpesentere osv. Gå sammen med samarbeidspartnere og få spillerne til å gi bort x antall gratisbilletter når de er på kjøpesentere. Det er ikke mye man hverken ser eller hører om klubben Vålerenga i det store bildet lenger, hvis man ser bort fra når det går ræva.

- Det er ingen tvil om at klubben ikke klarer å forvalte suksess over tid, så hva med at noen ansvarlige i klubben tar en studietur til en klubb som har kommet nedenfra og befestet seg som ett topplag? Hva med å dra til Tottenham for eksempel? En klubb som sakte men sikkert har gått fra å være en anonym kjedelig klubb til å bare bli bedre og bedre år for år og nå er de ett topplag.

- Her kan det hende jeg tar helt feil, men er de ansvarlige i klubben åpne for innspill når det er noen som foreslår noe? Har man låst seg helt fast til det gode gamle? Ikke vet jeg, så dette blir bare synsing.

Dette ble ett langt innlegg og jeg håper ikke at jeg blir oppfattet som ekstremt negativ. Jeg har prøvd å liste opp mine argumenter på en saklig måte, og hvis noen vil diskutere eller er uenige med meg så kom gjerne med argumenter for og imot, men prøv å vær saklig, for det føler jeg selv at jeg har vært her. Det var ikke med ett lett hjerte at jeg har kutta sesongkort, men jeg ser også for min egen del at det har vært litt godt å få en liten pause fra å gå på kamp. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg på ett tidspunkt kommer tilbake, men det blir ikke før vi er etablert på vår nye stadion. Jeg håper inderlig at denne arenaen er med på å gi oss ett stort løft og at det vil bli en arena som alle lag kommer til å frykte. Da kommer også folk tilbake, inkludert meg.

Og hvis noen skulle tvile. Følelsene mine for Vålerenga er like sterke i dag som de var for 30 år siden.

Comment

Syns ikke det var negativt. Det var et åpent og ærlig innlegg.
                      Jeg er i samma båt og veit akkurat åssen du har det.

Comment

Originally posted by VVV View Post
                        Helt enig. Det er supportere over hele byen, og der ligger utfordringen i profilskapingen og markedsføringen... arbeiderklasserøtter, humør og passe breialt, hele Oslos underdog mot resten av landet. Kjør på.
                        Helt enig i dette.
                        En egen profil/markedsføringsansvarlig bør egentlig på plass. På midten av 2000-tallet skjedde det mye positivt i klubben. Supportertøyet var fresht, med bl.a. 1913-kolleksjonen i god kvalitet. Vi VAR en klubb for hele Oslo. Bygde stein for stein. Av en eller annen grunn flyttet vi sjappa mer og mer østover og proklamerte etterhvert høyt og stolt at vi skulle hjem.
                        Nå bor jeg på Jordal nå og har gjort det i 14 år, men jeg er oppvokst på vestkanten. Det var ikke noe alternativ for meg å holde med andre enn Vålerenga da jeg vokste opp. Vålerenga var klubben for alle. Hvorfor gikk man vekk fra dette?
                        Vålerenga er et sted alle er stolte over å bo og det er lett å bli glad i Gamle Oslo. Fotavtrykket til klubben er veldig tydelig her, men Vålerenga er mye større enn bydelen. Det er derfor vi har supportere fra hele landet. Man trenger ikke overdrive dette med at man endelig skal "hjem". Det er fantastisk at vi får egen stadion, men for min del kunne stadion gjerne ligget på Oslo S (som var et alternativ en gang).
                        Vålerenga er klubben for alle og jeg tror faktisk at vi har flyttet fokus så voldsomt mot øst har satt seg litt hos resten av byen. Vålerenga er grenseløse på alle måter og det bør vi fortsette med. Østkantpreget i klubben står uansett så sterkt at det vil leve videre uansett.
                        Jeg har stor tro på en sjappeavdeling i byen i tillegg til på ny arena. Et synlig sted for hvermansen som unger på shoppingtur i byen stikker innom fordi det er spennende. Foreldre kan finne gaver til brødre, barn og alle de er glade i. Lett tilgjengelige var vi, men vi har gjort det vanskelig for oss selv.
                        Man må delta for å vinne

Comment

Jeg er enig i at østfokuset blir litt for tilgjort og kunstig. Litt historieløst er det også, med tanke på at f.eks. groruddalen har like mye/lite å gjøre med VIF-bohemene som f.eks. Ullern.

En bohem er en bohem, uansett om han/hun kommer fra Ullevål hageby eller Tøyen. Det er jo det som er poenget. Ekstra hyggelig om han/hun er vokst opp på Vålerenga, selvfølgelig, men det er bare en bonus

Comment

Originally posted by _Christian_ View Post
                            Jeg er enig i at østfokuset blir litt for tilgjort og kunstig. Litt historieløst er det også, med tanke på at f.eks. groruddalen har like mye/lite å gjøre med VIF-bohemene som f.eks. Ullern.

En bohem er en bohem, uansett om han/hun kommer fra Ullevål hageby eller Tøyen. Det er jo det som er poenget. Ekstra hyggelig om han/hun er vokst opp på Vålerenga, selvfølgelig, men det er bare en bonus
                            Østfokuset blir litt tilgjort og kunstig. Og for virkelig klemme til "litt historieløst". For meg så er det veldig spesielt å lese dette. For helt siden jeg begynte å bli glad i denne klubben og man snakker her over 30 år, så har referansene vært at Enga har vært endel av Oslo øst

Jeg er av en oppfatning. Dette misforståtte stuntet med å ville nå ut til hele byen og "hele Oslo's lag" har tæret på klubbens historiske fundament

For å tilføye: Jeg sliter litt med hvordan klubben blir "forstått". For på ene siden tilhører jeg dem som hevder at klubben har aldri vært endel av de fisefine på vestkanten. De har hatt deres Liiiiiin. Men på andre siden ønsker jeg heller ikke klubben bli plassert i definert kontekst til østkanten. Disse er gjerne dem som vil etablere klubben som arbeiderklasse og som vil definere ulike verdier basert på det. For klubben var ikke "arbeiderklasse" de var østkant med alle de referanser det medførte

"Bohem fra Ullevaal Hageby". Nå har jeg hørt det og. Det får meg til å tenke på ei 19 år gammel jente som har slikt ungdomsopprør, men som samtidig har pappas gullkort i lomma. Hvis hun med ungdomsopprør blir tatt inn, så etter en telefonsamtale hjem til pappa om hvor fælt det er, så kontakter han sine gode venner og bekjente og hun med ungdomsopprør står på gata 5 minutter etterpå

Comment

QUOTE=_Christian_;359890]Jeg er enig i at østfokuset blir litt for tilgjort og kunstig. Litt historieløst er det også, med tanke på at f.eks. groruddalen har like mye/lite å gjøre med VIF-bohemene som f.eks. Ullern.
                              [/QUOTE]
                              Nja. Det var dette med arbeiderklassebakgrunnen til denne klubben, da. Sånn sett er det ganske gedigne forskjeller på Oslo øst og Oslo vest. Det sagt trur jeg hvorvidt vi kaller oss østkantens klubb eller hele Oslos har liten betydning for oppmøtet og den positive blesten. Jeg trur andre faktorer som feks. hvor moro det er på kamp, betyr veldig mye mer

Comment

Originally posted by Rekaldo View Post
                                Østfokuset blir litt tilgjort og kunstig. Og for virkelig klemme til "litt historieløst". For meg så er det veldig spesielt å lese dette. For helt siden jeg begynte å bli glad i denne klubben og man snakker her over 30 år, så har referansene vært at Enga har vært endel av Oslo øst

Jeg er av en oppfatning. Dette misforståtte stuntet med å ville nå ut til hele byen og "hele Oslo's lag" har tæret på klubbens historiske fundament

For å tilføye: Jeg sliter litt med hvordan klubben blir "forstått". For på ene siden tilhører jeg dem som hevder at klubben har aldri vært endel av de fisefine på vestkanten. De har hatt deres Liiiiiin. Men på andre siden ønsker jeg heller ikke klubben bli plassert i definert kontekst til østkanten. Disse er gjerne dem som vil etablere klubben som arbeiderklasse og som vil definere ulike verdier basert på det. For klubben var ikke "arbeiderklasse" de var østkant med alle de referanser det medførte

"Bohem fra Ullevaal Hageby". Nå har jeg hørt det og. Det får meg til å tenke på ei 19 år gammel jente som har slikt ungdomsopprør, men som samtidig har pappas gullkort i lomma. Hvis hun med ungdomsopprør blir tatt inn, så etter en telefonsamtale hjem til pappa om hvor fælt det er, så kontakter han sine gode venner og bekjente og hun med ungdomsopprør står på gata 5 minutter etterpå
                                Så man må drive med reklamekampanjer og PR-jippoer for å bli definert som østkantklubb? Jeg skal være så ærlig å si at jeg synes "tilbake til østkanten"-kampanjen var et frisk pust da den kom, men den har vel ikke hatt den store effekten, og for det andre får man tilbakemelding i tråden her at enkelte supportere kan føle seg utenfor.

Folk skjønner hva de går til når de heier på VIF. Jeg synes thorstein utdyper dette ganske bra i innlegg nummer 26

Grunnen til at jeg skrev Ullevål Hageby er at det er et par profilerte VIF-supporters som har vokst opp på nettopp det stedet..

Comment

Working...
                                X