Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rekdal bør diskuteres

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rekdal bør diskuteres

Og det begrunner jeg med følgende:

Før Kjetil kom om inn som trener hadde vi tabellposisjoner 2-7-8. Kjetil Rekdal har levert 11-5-7. Og tabellsituasjonen nå kjenner vi alle til. Han har ikke klart å forbedre noe, hvis man ser på statistikk og tall. Og det jo ikke sånn at vi mangler tålmodighet. Han har fått tid. Mye tid.

Trøim truer med å trekke støtten hvis Rekdal gir seg. Det kan dessverre ikke brukes som et argument for å la Rekdal fortsette. Jeg mener, skal Rekdal få fortsette til han er 80? Vi kan aldri få ny trener, så lenge Trøim er eier? Før eller siden (det tør jeg vedde mye på!) må Rekdal gi seg. Er det liksom over da? Våkn opp a! Trøim har et hjerte han også, og i det hjertet er det ikke Rekdal som dominerer.

Konkurs? Les over.

Publikum svikter. Sagaen om at medgangssupporterne blir borte er spennende, men har lite verdi. Det er klart at flere kommer når sola skinner, men resultater og antall oppmøtte hører sammen. Kun de mest Ære Være-kyniske kan mene noe annet. Og savnet av AE er så merkbart at det bare er klubben som ikke tør å snakke om det.

Dagens motstander evner å finne talenter som de selger for en gullgruve. Hvorfor gjør ikke vi det? Nå skal selvsagt ikke Rekdal få all skyld for at det bommes på spillerkjøp, men når han nikker og er enig til at vi - en klubb i økonomisk krise - skal bruke gode kroner på en hente enda en gammel, småskadet helt, så dufter det mer hastearbeid enn godt kjøp.

Han leverer et lag og en fotball som skaper mer sinne og sorg enn begeistring og glede. "Vi skaper sjanser, burde scoret (flere), dommeren avgjorde kampen". Fint det, Rekdal. Men sånn fungerer ikke fotballen.

Jeg er klar over at det er kontroversielt og at mange vil reagere stygt på dette innlegget. Men jeg synes at tiden er inne for at vi tør å diskutere det. For som jeg har sagt før: Ære være og røde ballonger vinner ingenting.
    Vålerenga - Oslos stolthet

Tiden begynner å bli moden for ett bytte snart ja. Rekdal gjør mye bra i klubben og burde gå inn i en sportsdirektør rolle i klubben. Så kan Trøim hente Deila. Det hadde vært en perfekt løsning. Tror selvfølgelig ikke dette skjer men da hadde vi fått en fotballfaglig dyktig motivatør av en trener og en direktør som kjenner og elsker klubben.

Comment

En tråd som dette er absolutt på sin plass. Spillemessig har vi ikke beveget oss stort de siste åra. Litt mer kontroll over ballen, mer possession, men færre seire og mindre «driv» i spillet.

Så kan man si; vi har mange nye spillere som må lære hverandre og kjenne. Hvorfor er det sånn? De Rekdal-trofaste vil kjøpe Rekdals historie om at man på et gitt tidspunkt trenger den og den spiller(typen), men som ikke er klar for neste trinn, og dermed må nye inn. Er dette en måte å bygge lag på? Ja, om man skal bygge seg opp fra 6.divisjon er det kanskje det, men ikke i Tippeligaen. Leiesoldater som Sakhor (og svensken i fjor som jeg ikke husker navnet på i farta) vitner heller ikke om tiltro til de som allerede er i troppen. Sakhor er en bra spiller, men skal han spille for Enga skal han gjøre det fast, ikke for noen få kamper. Misforstå ikke, jeg digger spilleren, returløpet hans i dag var pur klasse, noe han tydeligvis ikke hadde lært i Enga, da hadde resten sprinta hjem på samme måte, i stedet for å lunte hjem som en gjeng søndagsjoggere i Østmarka.

Så hva med økonomien? Jepp, vi er blakke, 2016 (som skulle bli et enklere år økonomisk, etter at en del gamle skjeletter endelig hadde brent opp) er visst ikke stort annerledes enn de foregående åra. Så hvor er da logikken i å hente inn skade etter skade? Er det tradisjonen som må holdes i hevd? Jo da, Trøim punga ut for Moa og mens vi er inne på Trøim? Hva om Rekdal går, forsvinner også Trøim? Sannsynligvis (om ikke Trøim har endret syn. Som en suksessfull businessmann, regner jeg med at han ser hva som virker og hva som ikke virker), men er det virkelig slik at det ikke finnes andre der ute i kulissene som ved en eventuell Rekdal/Trøim-exit som vil trå til? Rykter vil ha det annerledes, men uansett vil en vanskelig økonomisk situasjon klebe ved oss ennå en stund.

Så til rene personlige observasjoner: I alle kampene våre er det Tandberg eller Moesgaard som tar seg av coaching. Rekdal selv sitter passiv eller skravlende med keepertrener Østbye på benken. På de treningene jeg har vært og sett på er Rekdal mest opptatt med å slå av vitser med Rønsen, mens Tandberg og Moesgaard tar treningene. Som øverste sjef, må enten Rekdal erstatte disse fordi de ikke gjør en god nok jobb på feltet, eller ta den logiske konsekvensen som øverste leder og trekke seg.

Summa sumarum: Jeg var skeptisk da Rekdal II epoken var et faktum, en skepsis som gradvis gikk over, men nå er det en del av mitt indre som sier «hva var det jeg sa?». Snart 1/3 ut i sesongen 2016 er det bare en konklusjon jeg kan komme til og det er at våre veier bør skilles snarest. Å ikke få mer ut av dette mannskapet enn 6/24 poeng er rett og slett ikke bra nok.
      Vi er Vål'enga!!

Comment

Jeg vil faktisk gjøre noe så rart som å legge ved et sitat fra Dagbladets Morten Pedersen etter kampen mot LSK idag:

"Vålerenga har nemlig utviklet et godt spill mot en lavtliggende motstander i etablert forsvar. Det er ikke mange lag i Norge som evner å skape gode målsjanser når omgivelsene er som trangest. Men så lenge Origi holdt LSK i tet levde Vålerenga under en onstant kontringstrussel."
        For de som kan styre sitt eget lag:
        vif.managerleague.com

Comment

Originally posted by Spinner View Post
          Jeg vil faktisk gjøre noe så rart som å legge ved et sitat fra Dagbladets Morten Pedersen etter kampen mot LSK idag:

"Vålerenga har nemlig utviklet et godt spill mot en lavtliggende motstander i etablert forsvar. Det er ikke mange lag i Norge som evner å skape gode målsjanser når omgivelsene er som trangest. Men så lenge Origi holdt LSK i tet levde Vålerenga under en onstant kontringstrussel."
          Vel og bra, men med spillere som fortsatt ikke hadde evna å få tuppa ballen i kassa (selv etter at alle hadde forlatt Åråsen), trenger vi et spill som skaper enda flere sjanser. Det vil si mindre fram-tilbake-litt mer tilbake-på tvers-litt forover-litt bakover og på'n igjen. Ikke ulovlig å ha god keeper.
          Vi er Vål'enga!!

Comment

Jeg unner Rekdal en sesong uten å måtte tenke for mye på at økonomien. Vil gjerne se han ta en sesong på nye stadion, men da må det virkelig også leveres. Dette forutsetter selvfølgelig at vi ikke spiller første sesong der i OBOS, da. Og hvis man snakker om eventuelle erstattere; sier ikke nei til hverken Deila eller Skullerud.

Comment

Det er litt sånn det oppsummeres på Facebook-gruppen "Vi som elsker Vålerenga". Vi er jo flinke, vi bare vinner ikke." Fortell det til banken, når Jerv og Kåffa er neste stopp. Da er ikke Rekdal problemet, for å si det sånn.

LD.
              Vålerenga - Oslos stolthet

Comment

Jeg tror det er fort gjort å gå i den fella som sier at alt gresset er grønnere på den andre siden.
                Det er ikke slik at ALLE andre klubber er så flinke til å finne talenter som de selger for masse dollars.
                Det er ikke slik at ALLE andre klubber treffer blink med kjøpene sine.

Ettersom Moa blir hentet frem som eksempel, så er det en "bonus-spiller" som vi ikke hadde hatt om ikke en rik onkel hadde villet det. Det kostet ikke Vålerenga stort, og da er jeg enig i at det var vært sjansen. Det vi risikerte var skuffelse, men ikke så mye annet.

Når Kjartanson dro visste alle at det kom til å bli vanskelig å erstatte han. Men misforstå meg rett, vi hadde bra med flaks (les: straffer) det året, og selv om jeg selvsagt elsket hvert mål han skaffet bør man innse at vi hadde ALT av straffemarginer med oss det året. Ganske mange av de straffene var svært tvilsomme.

Klubben Rekdal overtok var i økonomisk ruin. Det er ikke rettet opp på 1-2-3. Husk hva som skjedde med Lyn. Vi kunne vært der vi også, og vi var utrolig nær stupet. Dette takket være en viss møbelarving som ikke hadde kontroll i det hele tatt.
                Om det tar 1 år? 2 år? For pokker, vi var jo på randen av stupet fremdeles for 2 år siden...Jeg tror enkelte her inne ikke har tatt innover seg hvor jævlig nærme vi var og hvilket mirakel det er at vi ikke ramla utfor!

Jeg vil avslutte det økonomiske med dette:
                Under Rekdal har vi måttet ikke bare redusere et underskudd, vi måtte få det helt vekk. Og her snakker vi om langtidskontrakter som hemmet klubben i flere år. Det er ikke neo som bare forsvinner, de kontraktene måtte løpe ferdig.
                I tillegg sank inntektene, vi gikk lenge uten hovedsponsor, og vi hadde overgangssaken hengene over oss som en klam vott, som holdt sponsorer og partnere ute. Men å tro at den økonomiske situasjonen vi var i, tar mindre enn 5 år å komme helt ut av, det er ren og skjær utopi.

Utsagn om at "spillet har ikke utviklet seg" har jeg vanskelig for å forstå. Vi SPILLER langt bedre enn for 2 år siden. Vi er mye bedre mot etablert enn vi var for 2 år siden. Vi er mer ballsikre enn for 2 år siden. Når Rekdal får cred fra Morten P i Dagbladet til og med, ja da snør det nesten juleøl!

Det ENESTE problemet vårt på banen idag er scoringsprosenten. Jada, det er det viktigste av alt, å score mål, ingen tvil om det. Men før man kan score må man skape målsjanser. Vi har ihvertfall de, og da er det snakk om den aller siste biten.
                Jeg tror denne debatten hadde vært død om vi hadde tatt de 3 fortjente poengene fra Viking, og de 3 fortjente poengene fra Stabæk.

Det er selvsagt lov å klage, og det er lov å ønske endringer. Men hvis det eneste man egentlig mangler er en håndfull scoringer, så er jeg ikke helt overbevist om at det er konstruktivt å be om trenerens avgang. Klubben er selvsagt klar over DET problemet, og jobber det de kan for å bedre på det, men uten penger er det ikke mye å gjøre annet enn det de gjør. Sakte men sikkert ser vi ihvertfall at Brown får nettkjenninger, så det er en viss frmgang å spore her også.

Jeg vil også ha forbedringer på noen områder, men jeg ser ikke at et trenerskifte vil gjøre så mye med det.
                Og det står ikke gode trenere i kø for å overta denne klubben, uten penger til spillerkjøp og med de tingene vi sliter med. Å tro at Delia vil ta i oss er også ren utopi, med mindre Rekdal skulle gå av frivillig og Delia er ute etter en vanvittig tøff oppgave. Hvis Delia skal trene noe lag i Norge igjen tror jeg det blir Godset igjen. Vi har vel sett tendenser i Skottland til at han ikke står like støtt i motvind som i medvind.

Jeg har tro på langsiktighet og tålmodighet. Tilfeldigvis er det også det vi har råd til nå.
                Derfor gir jeg ikke noe tidsultimatum, og jeg vil ikke kreve noens avgang. Klubben bygges nå opp igjen stein for stein, vi skal få egen stadion, og vi spiller bra fotball. Vi scorer bare ikke mål. Og slik som klubben har det for tiden, er det ikke så mye vi får gjort med det.
                For de som kan styre sitt eget lag:
                vif.managerleague.com

Comment

Jeg er pr. nå sikker på at Reka ikke bør være hoved trener. Det er sæ mye talent, og han får det ikke ut. Få inn Deila fort som faen!!
                  Han kom ble svett og dett var dett

Comment

Det jeg mener er fremste problemet er at Rekdal ikke klarer å UTVIKLE spillerne. Ta f.eks Zahid. Har han overhodet tatt skritt de to siste årene? Han kan selvfølgelig glimte til her og der, men stort sett er det samme sak. Får ballen ute til venstre, utfordrer motstander og ender opp med å bevege seg langs motstanderens 16-meter. Rekdal uttaler videre at han ønsker laget skal spille på en bestemt måte. Men han opplyser ikke hvordan måten skal være, bortsett fra å trekke frem enkeltepisoder som ikke overraskende har gitt mål, som når Zahid frispiller Brown alene med keeper mot Start. Hvis man tar utgangspunkt i handlingsforløpet for det målet, så går det på få touch og spill i lengderetningen. Betyr det at Rekdal mener at måten er dette. Men hvis man ser på hvordan laget har fremstått ellers, så stemmer det veldig dårlig som har vært preget av at man ønsker å starte opp med spill bakfra med veldig mange pasninger i forsvarsleddet og hvor en midtbanespiller kommer ned for å hente ballen

Jeg tror den beste løsningen vil være å få en trener som har god trackrecord på å finne gull blant gråstein og ikke minst få juniorspillere til å bli tilfredstillende A-lagsspillere. For de senere år har vi hatt et rekruttlag som har imponert og som i overveldende grad har bestått av juniorspillere.

Skihopping er selvfølgelig noe helt annet enn fotball, men for endel år siden så var norsk hoppsport noe på retur. Det virket som daværende treningsfilosofi var noe utdatert. Dette klarte forbundet å fange opp, så resultatet var at man tok utgangspunkt i det landet som fostret ene hopperen etter den andre som hoppet bakken ned og trakk den logiske konklusjonen siden dette i stor grad var unge utøvere som dukket opp, så ble det gjort godt arbeid på junior/rekrutt-nivå. Og treneren var Aleksander Støckl. Han ble norsk landslagstrener. Og resultatet er at Norge har blitt verdens beste hoppnasjon.

Det er jo f.eks nærliggende å spørre hvorfor i all verden Rekdal har hatt Sander Pettersen på benken, når han ikke har brukt han. Og selv i kampen mot Hønefoss da Wæhler var ute og det hadde vært logisk å sette inn Sander Pettersen, så ble han vraket

Comment

Det ENESTE problemet vårt på banen idag er scoringsprosenten. Jada, det er det viktigste av alt, å score mål, ingen tvil om det. Men før man kan score må man skape målsjanser. Vi har ihvertfall de, og da er det snakk om den aller siste biten.
                      Jeg tror denne debatten hadde vært død om vi hadde tatt de 3 fortjente poengene fra Viking, og de 3 fortjente poengene fra Stabæk.

.
                      Ja nå tar jeg deg akkurat på ordet jeg vet det, men jeg foreslår at du går inn på NRK tekst TV side 222 eller VG nett osv og studer tabellen og se på antall baklengsmål. Den sier 13 baklengs på 8 kamper. Rett i underkant av 2 mål i snitt pr. kamp. Her tar du feil så det holder hvis du mener at antall scorede mål er vårt eneste problem på banen. Trenger jeg å si mer?

Comment

1. Økonomien har vært den største utfordringen etter Rekdal har kommet tilbake.
                        2. Vi har til tider spilt bra i år, men ikke fått de poengene vi burde ha fått
                        3. Det er tidlig i sesongen enda

Man skal selvsagt ikke sparke Rekdal, fordi resultatene uteblir. Han er den riktige for jobben og her er det mange andre faktorer som spiller inn. Rekdal er ikke blitt en dårligere trener siden vi tok gull. Med den økonomien vi har nå, så er nok gull utelukket. Rosenborg har vel det tredobbelte i budsjett i forhold til oss, og Molde det dobbelte?
                        Blått og godt nyttår!

Comment

Originally posted by Vader View Post
                          Ja nå tar jeg deg akkurat på ordet jeg vet det, men jeg foreslår at du går inn på NRK tekst TV side 222 eller VG nett osv og studer tabellen og se på antall baklengsmål. Den sier 13 baklengs på 8 kamper. Rett i underkant av 2 mål i snitt pr. kamp. Her tar du feil så det holder hvis du mener at antall scorede mål er vårt eneste problem på banen. Trenger jeg å si mer?
                          Fjerner vi 0-4 tapet mot Molde, og 4-0 seiern mot Tromsø, sitter vi igjen med 9 innslupne mål på 7 kamper som er ganske så bra.
                          Men da har vi 3 scora på samme antall kamper, som er helt bak mål.
                          Vårt grunnspill er utviklet mye de senere år, og vi ruller ikke bare ball, men skaper sjanser.
                          Problemet vårt er en spiss som kan score på sjansene, eller spille andre gode. Brown er langt under pari selvom flere hyller han som vår "store stjerne".
                          Jeg sier som i forrige tråd, Brown ødelegger en rekke av våre angrep ved å miste ball, være i offside eller gjøre dårlige taktiske valg. Når han da i tillegg scorer på mindre enn 25% av sjansene sine, forteller det ganske mye.
                          Hvordan inn i granskaugen kan folk mene han er god? Ja han løper, men trenger vi en spiss som er best uten ball?
                          Det er ikke Rekdal sin feil at vi ikke scorer mål, men det er hans feil at Brown og Moa er kjøpt inn - sammen med en rekke andre spillere de senere år.
                          Vi trenger en på topp ala Iversen eller Sæternes idag, som kan holde på ballen og spille andre gode.
                          Rekdal har gjort en rekke taktiske feil, både ved laguttak og spillerlogistikk.
                          Jeg tror ikke Trøim trekker seg selvom Rekdal skulle gå/måtte gå. Han er nok mer interessert i å se oss vinne, enn å holde på Rekdal som hovedtrener.
                          "I would not live forever!, because we should not live forever, because if we were supposed to live forever, then we would live forever, but we cannot live forever, which is why I would not live forever,"

Miss Alabama in the 1994 Miss USA contest.

Comment

Rekdal er neppe den perfekte trener. Men kan noen virkelig se noe realisme i å finne en som er bedre?

Deila blir nevnt og kanskje han er bedre, kanskje ikke. Uansett tviler jeg på at han er interessert. Og bortsett fra han, hvem skal vi da gå etter?

Så lenge økonomien er som den er så har vi rett og slett ikke råd til å prøve og feile. Tapene mot Viking og i går er kamper vi like godt kunne vunnet. Sogndal er et drittlag som parkerer bussen når de tar ledelsen og Stabæk var vel tidenes ran.

Vi har mye skader og likevel hadde vi med normal uttelling hadde vi nå hatt 12-15 poeng. Og da hadde vi heller ikke hatt denne tråden.

Hvis han mister garderoben så bør han vurderes. Hvis laget ikke spiller bra over tid så bør han vurderes. Men vi er jo ikke der nå.

Mener laget mangler naturlige målscorere og det er der skoen trykker. Greit at Brown har putta fire, men så lenge ikke så mange andre scorer så er det ikke nok.

Comment

Synes Spinner oppsummerer godt! Hør hør!

Comment

Working...
                              X