Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kan vi bli bedre supportere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan kan vi bli bedre supportere?

    I Dagbladet i dag hevder Rosenborg at de har de beste supporterne i Norden. Dette er selvsagt umulig å måle, og vil alltid være en subjektiv følelsesstyrt vurdering, men de påstår også at vi i Klanen har seilt akterut og tatt noen feil avgjørelser ( http://http://www.dagbladet.no/sport...lt-ut/68552178 ). De utdyper ikke hvilke feil avgjørelser vi har tatt, men vi kan vel diskutere hva vi kan gjøre for å igjen bli Norges beste supportere (også i andres øyne).

    En ting som står i artikkelen er at de har spurt spillerne hva de setter pris på og ønsker mer av. Det synes jeg er et bra, enkelt og konstruktivt tiltak. Mulig vi har gjort det, men jeg har iallefall aldri sett det noe sted. Det andre de trekker frem er at det står "dirigenter" foran og styrer sangene. Trommer er jo nevnt og debattert tidligere

    Vi har lidd under Ullevaal stadioen som nesten alltid ser halvfull ut, og som har spredt supportere, og at dette vil få en solid oppsving på nye lekegrinda. La oss benytte muligheten nå til å dundre forbi alle andre supportergjenger og igjen bli Norges udiskutable beste supportere.

    For min egen del kan jeg si at jeg savner mer TIFO. Mer bluss og røyk (i kontrollerte former vel og merke), jeg ønsker en tribune som hele tiden lever i form av hopping/snurrende skjerf/vaiende flagg. Jeg savner at spillerne får særegne kallenavn. Også synes jeg Vålerenga kjerke er rasert slik som den har vært i år. I mine øyne er det en merkevare og en signatur som fortjener og synges i sin helhet. Jeg har pratet med flere motstandersupportere som misunner oss den sangen.

    For min egen del er jeg ikke tøff nok til å sprette opp og starte sanger selv, men jeg synger og hopper alltid med når de rundt meg gjør det. Det lover jeg å fortsette med så lenge stemmen og beina bærer!

  • #2
    Synes det til tider er litt mye negativt om noen egne enkeltspillere. Det er jo kanskje noe å ta tak i.

    Ellers oppfatter jeg han fyren i Kjernen til kanskje ikke akkurat å mene det som skjer på tribunen, men at det er noe mer generelt. Han sier - De har tatt en del uheldige avgjørelser og ramlet ut.

    Nå er det jo dynamikk i supportermiljøer, så avstand til andre lags supportere vil jo variere. Men når jeg husker tilbake til 2005 og livet på Rådhusplassen så er jeg litt usikker på om det hadde blitt det samme i år om vi vinner serien.

    For meg så er det det at vi ikke egentlig er klubben for alle, men klubben først og fremst for Klanen. Og neste spørsmål da er hvem Klanen egentlig er for. Klanen har vel vært oppe i 10-12000 betalende medlemmer, selv i år hvor sesongkortsalget har vært veldig mye lavere. Men når man blir så mange så snakker man om en gruppe som egentlig ikke har så veldig mye mer til felles enn at man holder med Vålerenga. Mens jeg sitter med en følelse av at ledelsen i Klanen ikke egentlig har hatt noe særlig større fokus enn dem som hang på Bohemen. Til deres forsvar så skal det jo sies at de ikke har gått ut og lovet ting de ikke har holdt, det var bare folk som meldte seg inn.

    I går hadde vi en diskusjon i en annen tråd om dette med draktsalg. Distribusjonstrategien er å kun selge disse via Sjappa eller på nett. Morten Nydal uttalte dette i fjor i forbindelse med noen andre produkter med Vålerenganavn på: "Generelt ønsker vi at alle kjøper supportereffekter i Sjappa, og at Sjappa har så godt utvalg at det ikke er noe marked for andre å boltre seg i. Forhåpentlig kan Klanen som hovedeier sammen med oss andre i Vålerenga-familien sørge for dette."

    For meg er dette en komplett uforståelig strategi. Det nevnes at Vålerenga-effekter nærmest er totalt fraværende i bybildet. Samtidig så sitter Sjappa, med Klanen som hovedaksjonær, med enerett på salget. Og hvem er det som oppsøker Vålerenga-sjappa? Jo, det er de aller ivrigste.

    Det samme gjelder på tribunen. Det burde vært en miks der 80% var vanlig publikum og 20% var de mest ivrige i Klanen. Men i stedet så er det 80-90% på supportertribunen og svært få andre. Og de blir eldre og eldre og færre og færre, for ingen kommer til. Hele "reisen" fra interessert, til å gå på kamper, til å bli tilhenger og for så å ende opp som supporter er ødelagt. Hvis man som nybegynner ikke føler seg helt hjemme sammen med de aller ivrigste fra første stund, så er det å se kamper på stadion en ganske ensom affære. Og skulle nybegynnerne ha et ønske om å ha på seg en Vålerenga-drakt eller et skjerf for å skli litt lettere inn i omgivelsene så kreves det planlegging. Disse eksklusive greiene finner man nemlig kun på Fyrstikktorget.

    Man skulle tro at Morten Nydal, med erfaring fra Meny, hadde en viss innsikt i dette med vareplassering. Det blir veldig lite impulshandel når varene er gjemt bort oppe på Fyrstikktorget.

    Så jeg tolker det han fyren i Kjernen sier som å gjelde noe mer enn bare det med oppførsel på tribunen. For meg dreier det seg mer om at det i dag ikke eksisterer noe lavterskeltilbud for å følge Vålerenga. Så kan man jo si at det gjør det jo, for alle kan enkelt kjøpe seg billetter og gå på kamp. Problemet er mer det at kampene ikke markedsføres i noe særlig grad og ingenting er egentlig lagt til rette for å tiltrekke seg andre og nye. Og uten så veldig mange "vanlige publikummere" å rekruttere fra så blir også Klanen mindre og mindre. De som forsvinner blir ikke erstattet av nye, noe medlemstallene og billettsalg også viser. Fornyelse kreves av både klubb og Klan, for akkurat nå brennes lyset i begge ender. Nå er vi i 2017 og det må man ta inn over seg og fornye seg. Det som fungerte for 15 år siden fungerer ikke like bra lenger.

    Håper selvsagt mye av dette endrer seg når ny stadion kommer på plass, men skal interessen generelt for klubben vokse igjen så kan man ikke ha proteksjonisme som strategi. Klubben må jobbe for å bli mer relevant for mannen i gata på veldig mange områder. Og det går på alt fra markedsføring av kamper, til å lage kult supporterutstyr tilpasset yngre brukere, til å være mer synlig generelt og få alle, også de som bare vil oppleve atmosfæren på kampdag - ikke skape den selv, til å føle seg velkomne.

    Så skal man bli bedre supportere så må det være å skape en atmosfære som folk faktisk har lyst til å oppleve, fordi da får man noe man ikke får via TV-skjermen. Så får klubben ta tak i de andre tingene hvis de vil. Og hvis det kommer mange "vanlige" tilskuere så øker nok også rekrutteringen til Klanen igjen, hvis Klanen klarer å være noe også de yngre vil identifisere seg med.

    Comment


    • #3
      Veldig enig i det NdN skriver. "klanen" et i seg selv en vanskelig definerbar størrels. På den ene siden er det "administrasjonen" i supporterklubben. De oppdatert jeg at gjør veldig mye riktig, men også at der har blitt mindre synlige, både overfor oss medlemmer og spesielt utad. Man kan mene mangt om Jermann og Krystad, men de var i hvert fall klanens tydelige ansikt utad.

      På den andre siden har vi oss supportere i klanen, og det syns jeg vi har en lang vei å gå, både på tribunen og her på forumet. Jeg må selv holde meg borte fra forumet i perioder for å slippe å bli dratt med i disse bølgene av negativitet mot spillere, trenere og administrasjon som herjer til tider. Og selv om jeg irriterer meg grønn over negative tilrop fra tribunen innrømmer jeg glatt at jeg ikke er tøff nok til å irettesette de som kommer med dem.

      Comment


      • #4
        En ting jeg bet meg merke i sist jeg var på bortekamp opp i Trondheim var hvor gode kjernen er til å få med seg hele stadion på forskjellige sanger. Vi prøver jo på det vi også, men det er "reis opp hvis du er vålerenga" som kjapt går over i " står du stille er du ikke Vål"enga.

        På Lerkendal hadde de flere sanger gående hvor de fikk med hele stadion. Hele stadion og supporterne er en enhet. På Ullevål er dette neste ikke eksiterende.

        Har ikke noen konkrete forslag på hvordan man skal få med seg hele stadion på flere sanger, og det er sikkert ikke så lett heller, men det var den umiddelbare forskjellen jeg la merke til i forhold til på Ullevål.

        Ellers så er tromme og Capo to effektive ting for at alle skal holde takten og samtidig synge det samme. Spesielt på bortebane kan det bli kaos med forskjellige sanger som starter samtidig. Det skjer også på feltet på Ullevål, og jeg kan tenke meg hvor kaos det blir på åpningskampen hvis det ikke er ett par capo"er som tar styringen. Det blir 4500 overivrige folk som synger 3-4 sanger samtidig. Problemet er jo at Capo og trommer som Kjernen bruker og drar stor fordel av i forhold til volum blir møtt med stor motstand fra folk i Klanen. Sier ikke at det gjelder alle, men grunnen til at vi henger etter på de to tingene er fordi det møtes med motstand og det må innføres sakte men sikkert med små skritt om gangen.

        Comment


        • #5
          Det ser forresten ut som det er to nesten helt identiske tråder om dette temaet nå. Det er i hvert fall en tråd til som refererer til samme artikkel. Den andre heter " klanen har falt ut"

          Comment


          • #6
            Vi har ihvertfall samlet oss. Fortsatt ikke mange (16-1700 kanskje). Men de gjør en veldig bra jobb. Så får alle som står der også selv jobbe med å få med fler. Tromme blir også brukt. Mer sksrptromme. Da høres den ikke så godt utover stadion. Vi bør kalle oss for Vålerenga supporters. Noe noen allerede gjør. Det har vi klanen ikaros og flere som står utenfor grupperinger og helt ok det. Og så lenge folk stort sett er enige og drar i samme retning så vil Vålerenga supprters øke fremover. Tror jeg da.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nils_de-Noia View Post
              For meg er dette en komplett uforståelig strategi. Det nevnes at Vålerenga-effekter nærmest er totalt fraværende i bybildet. Samtidig så sitter Sjappa, med Klanen som hovedaksjonær, med enerett på salget. Og hvem er det som oppsøker Vålerenga-sjappa? Jo, det er de aller ivrigste.

              Det samme gjelder på tribunen. Det burde vært en miks der 80% var vanlig publikum og 20% var de mest ivrige i Klanen. Men i stedet så er det 80-90% på supportertribunen og svært få andre. Og de blir eldre og eldre og færre og færre, for ingen kommer til. Hele "reisen" fra interessert, til å gå på kamper, til å bli tilhenger og for så å ende opp som supporter er ødelagt. Hvis man som nybegynner ikke føler seg helt hjemme sammen med de aller ivrigste fra første stund, så er det å se kamper på stadion en ganske ensom affære. Og skulle nybegynnerne ha et ønske om å ha på seg en Vålerenga-drakt eller et skjerf for å skli litt lettere.
              Gode poenger. Var på Sjappa for en uke siden for å hente nye sesongkort til nye stadion og hadde lignende tanker. De hadde Vålerenga fidgetspinnere og jeg tenkte at det hadde vært noe om de var i salg på Xtra eller Kiwi for noen måneder siden... Sjappamonopolet er vel tenkt utfra et ønske om å beholde mest mulig marginer innenfor Vålerengafamilien, og med mindre fokus på å bytte marginer mot volum og profilering. Kanskje det er på tide å prøve noe nytt.

              Enig også i at vi må gjøre noe for å redusere terskelen for å få inn nye. Det er få rundt meg i familien, i nabolaget og på jobb som er interessert i Enga og det er lite drahjelp å få når jeg prøver å dra med meg noen på kamp. Litt mer proaktiv profilering på gata, i butikken og på nett ville kanskje pirret nysgjerrigheten mer og gjort oppgaven å få med meg flere på kamp enklere.
              "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

              Comment


              • #8
                Det som gir mening er en sang med tre ord (vi er best) som holdes taktfast i 2x45, samt jage resten av stadion opp i sangen og dansen til trommene konstant. Klin umulig for folk å bli lei det.

                Comment


                • #9
                  Man kan mene mye om stemningen på Ullevål de senere årene.
                  Samling i svingen er i det minste en start. I år var vel første gang på flere år at vi ikke ble totalt utsunget av bartene når de kom på besøk.
                  Potensialet er stort men det krever at svingen setter seg skikkelig.
                  Ellers så er jo stemning opp til hver enkelt. Man må bidra og ikke banne hver gang vi mister ballen med dertil utskjelling av hvor rævva den spilleren er.
                  Vedr at folk savner TIFO; det er bare å melde seg til tifo@klanen.no

                  Comment


                  • #10
                    Er det planer om å åpne supporterbutikk på stadion?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by JorgenH View Post
                      Er det planer om å åpne supporterbutikk på stadion?
                      Sjappa flyttes opp til stadion, ved siden av supporterpuben.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by VVV View Post
                        Gode poenger. Var på Sjappa for en uke siden for å hente nye sesongkort til nye stadion og hadde lignende tanker. De hadde Vålerenga fidgetspinnere og jeg tenkte at det hadde vært noe om de var i salg på Xtra eller Kiwi for noen måneder siden... Sjappamonopolet er vel tenkt utfra et ønske om å beholde mest mulig marginer innenfor Vålerengafamilien, og med mindre fokus på å bytte marginer mot volum og profilering. Kanskje det er på tide å prøve noe nytt.

                        Enig også i at vi må gjøre noe for å redusere terskelen for å få inn nye. Det er få rundt meg i familien, i nabolaget og på jobb som er interessert i Enga og det er lite drahjelp å få når jeg prøver å dra med meg noen på kamp. Litt mer proaktiv profilering på gata, i butikken og på nett ville kanskje pirret nysgjerrigheten mer og gjort oppgaven å få med meg flere på kamp enklere.
                        Ja, det er litt skummelt hvor lite relevante vi er for folk i byen. Jeg opplever egentlig ikke det samme som deg, for rundt meg er det forholdsvis stor interesse. Men de som er interessert, venner, kollegaer, naboer føler seg ikke hjemme på kamper. De er interessert i fotball og holder med Vålerenga, men det gir dem veldig lite å sitte ensom på familetribunen på Ullevål. Å stå og synge i 90 minutter er ikke helt deres greie tror jeg, så da ser de heller på TV. Men tror mange av dem hadde gått hvis det hadde vært flere andre som dem der. Kanskje det hjelper med ny stadion.

                        Jeg skjønner jo hvorfor Sjappa har monopol, men jeg tror det bare er helt helt feil. Målet må jo være å få flest mulig til å kjøpe og bruke både drakter og andre klær i troen på at da vil andre også begynne å kjøpe og bruke dem. Så da må de selges der folk er. Og det hadde hjulpet ekstra om de faktisk lagde noe supportertøy som noen under 30 kunne tenke seg å bruke. Og hvis man ikke klarer eller har tid til å gjøre dette selv så får man få andre til å gjøre det og la dem betale lisens pr solgte produkt.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                          Jeg opplever egentlig ikke det samme som deg, for rundt meg er det forholdsvis stor interesse.
                          Jeg skylder på #vestkantshelvetet Og som sagt - enig i at det hadde vært smart å satse på mer profilering og volum med smalere marginer enn sånn som det er blitt.
                          "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

                          Comment


                          • #14
                            Jeg er også nysgjerrig på hvor gode vi er på rekruttere yngre supportere fra østkanten.

                            Jeg har ikke noe data på det eller noe sånt og kan godt ta feil, men inntrykket mitt er at vi ikke er så kule blant neste generasjons potensielle klansmedlemmer. At vi er i ferd med å bli eldre og traustere.

                            For eksempel må jeg innrømme at jeg ble litt oppgitt da jeg så programmet for årets kickoff, med Valentourettes og Aslak fra Gatas som headlinere. Tror ikke det trekker så mange kids fra Tveita eller Hauketo. Det er selvfølgelig helt greit og kanskje passende at akkurat et sånt arrangement er myntet på trofaste supportere, men er klubben flinke nok til å oppsøke yngre målgrupper i tillegg?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by VVV View Post
                              Jeg skylder på #vestkantshelvetet Og som sagt - enig i at det hadde vært smart å satse på mer profilering og volum med smalere marginer enn sånn som det er blitt.
                              Det er helt absurd egentlig. Jeg blir overrasket hvis vi selger mer enn 1000 drakter pr sesong. Jeg vet jo heller ikke hva vi tjener på dem, men hvis vi sier at salgstallet er 1000 og at vi får dem gratis fra Umbro så tjener Sjappa i overkant av en halv million kroner på å selge dem for 699 inklusiv mva. Hvis det er færre enn 1000 og innkjøpsprisen er høyere en gratis så blir det mindre penger. Og det er det nok også.

                              Jeg begynner å skjønne hvorfor interessen for klubben er dalende hvis denne tankegangen gjelder på flere områder også. Tenk hvis Coca Cola sa at de heretter kun skulle selge produktene sine fra et lagersalg på Lørenskog. Noen ganger lurer jeg på om klubben rett og slett blir styrt av idioter.

                              Comment

                              Working...
                              X