Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykte-, ønske- og overgangstråd for vinteren 2017/18

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Harmeet Singh klar for Sarpsborg 08. Gutten som skulle bli utenlandsproff og var for god for Enga.

Comment

• Harmeet til Sarpsborg.. Vil ikke ha han tilbake av diverse årsaker som er diskutert her ørten ganger, men synd å se en oslo-gutt vi har oppfostra gå til konkurrenter som Molde og S08.. Kødd

Comment

• Originally posted by Janoski View Post
        Det viktiske jeg tenker er vi ikke panikkshopper ny stopper, og med utalelsen fra Deila er det heldigvis ingen ting som tyder på det..
        Moa er forresten "leid ut" til DNBs spons/merkevare avdeling, skal jobbe ut mot breddeklubber. Regner med positivt utslag på lønnsbudsjettet til VIF
        Tar derimot gjerne et "panikklån" fram til sommeren på en rutinert midtstopper, uansett hvilket språk han snakker eller hvor han kommer fra

Comment

• Angående dette med skader så forsøkte jeg å «ta» vår tidligere fysio, Eirik Bjærke, på dette for noen år siden. Jeg, som Vålerenga-supportere flest, lengta tilbake til tida til heksedoktoren Håkon Schwabe (?) da det ikke virka som vi hadde noen skader, mens vi da hadde mange skader under hedersmannen Bjærke (som han fortsett er selv om han ikke er hos oss mer). Han tok seg tid til en enkel supporter som meg selv for å forklare litt om de ulike skadene, forebygging og skadestatistikk. Jeg skal etter beste minne forsøke å gjenfortelle det han sa den gang da (var noen år sida). Jeg vil på forskudd beklage alle skrivefeilene. Dette er skrevet på iPad i medisinrus...

Det finnes to typer skader; kontaktskader og slitasjeskader. La oss ta kontaktskader først.

Dette er skader som som regel oppstår i kampsituasjon enten på kamper eller på trening. Det kan være en takling, albue, overtråkk, lande for skjært osv. Dette er skader man i liten grad kan forhindre. Man kan lære en spiller å lande riktig, være oppmerksom på at en hard takling kan komme og hindre at standbeinet blir truffet, men stort sett lite man kan gjøre noe med. Duellen mellom Nation og Carvalho, overtråkket til Nouri, samt landinga til Fridjonsson i fjor er eksempler på dette. Som dere husker, noe så tilfeldig som egentreninga til Sammy sendte han på skadelista i ett år sommeren 2016 uten at noe kunne vært gjort for å forhindre det.

Slitasjeskader derimot kan man gjøre noe med. Det var ikke tilfeldig at Ogude løp på seg en strekk fire minutter ut i en showkamp fordi han mente det ikke var vits å varme opp før kampen. Og det er også her det medisinske støtteapparatet jobber mest. Man må finne balansegangen mellom å trene for mye og trene for lite. Man må vite hvilken type trening som er optimal for hver enkelt spiller. Noen tåler kunstgress bedre enn andre, mens noen tåler naturgress bedre.

Noen har lav smerteterskel, andre har høy. Vi har hatt spillere som vil bli bytta ut fordi dem fikk et blåmerke på låret, og vi har hatt spillere som ville fortsette å spille med beinbrudd eller hjernerystelse. Det er forskjell på folk. Noen blir tatt av trening tidlig hvis dem får en føling med noe, noen blir tatt av hvis det medisinske støtteapparatet ser noe spilleren selv kanskje ikke legger merke til.

Noen tåler større belastning enn andre uten at den som tåler mindre er en dårligere fotballspiller av den grunn. Det er mange faktorer som spiller inn her, og det er det kun støtteapparatet som vet noe om — det blir ikke kringkasta noen plass. Så det kan være en grunn til at spiller X blir bytta ut selv om han har hatt en bra kamp fram til da.

Det er lett å se en skade som en skade og trekke alle skader over én kam. Det betyr IKKE at det medisinske støtteapparatet nødvendigvis suger. Man må se på hvordan skade spilleren har fått, og om det er nor man kunne gjordt noe med.

De tallene Bjærke viste meg nylig (bare et par år sida), viste at vi hadde færrest slitasjeskader av alle lagene i Tippeligaen, men lå midt på tabellen på skader totalt sett.

Alle spillerne har nå smartklokker som måler alt mulig 24/7 (dem fikk vil lov å ta dem av under halve ferien da flesteparten var i Vegas). Når treningsoversikten sier «egentrening» kan du være sikker på at det sitter noen på Valle med et Excel-skjema oppe og passer på.

Selv om tråden handler om overganger beklager jeg at jeg er off topic da jeg ikke har noen offisielle meninger verken den ene eller andre veien, men vil bare forsikre dere om at det medisinske støtteapparatet vi har på plass er en av Eliteseriens beste, om ikke det aller beste.
          Last edited by Muppetkokken; 22.02.2018, 11:49.

Comment

• Mat for mons der her FrankO! Veldig bra innlegg.

Comment

• Trøim selger alle aksjene sine i storebrand for 508 millioner kroner, kan noen sende over ønskelista til'n ASAP før han rekker å bruke de opp på noe annet tull !?
              - Ære Være

Comment

• http://www.vif-fotball.no/nyheter/va...l-fc-kobenhavn

Synd å miste et talent til utlandet. Stusser litt på setningen om at han skal spille for en annen Osloklubb fram til sommeren. Dårlig forhold eller handler det om at vi ikke ville prioritert han når han har signert overgang?

Comment

• Originally posted by bJas View Post
                  http://www.vif-fotball.no/nyheter/va...l-fc-kobenhavn

Synd å miste et talent til utlandet. Stusser litt på setningen om at han skal spille for en annen Osloklubb fram til sommeren. Dårlig forhold eller handler det om at vi ikke ville prioritert han når han har signert overgang?
                  Er nok for at andre som er i fremtidsplanene får spilletid. Er ikke noe poeng å gi han det.

Comment

• Originally posted by n0rdic View Post
                    Trøim selger alle aksjene sine i storebrand for 508 millioner kroner, kan noen sende over ønskelista til'n ASAP før han rekker å bruke de opp på noe annet tull !?
                    Trøim har reist til Barcelona for møte med Messi sies det.

Comment

• Originally posted by Nils_de-Noia View Post
                      Trøim har reist til Barcelona for møte med Messi sies det.
                      508 mill. holder kanskje for et lån frem til sommeren?
                      "Kampen er ikke over før Frode har låst seg inne på do."

Comment

• Originally posted by bJas View Post
                        http://www.vif-fotball.no/nyheter/va...l-fc-kobenhavn

Sånne overganger synes jeg er noe ordentlig tull... til utlandet for å spille jr fotball :/
                        ....

Tråkk på en KANARI

Comment

• Originally posted by 2m@s View Post
                          Sånne overganger synes jeg er noe ordentlig tull... til utlandet for å spille jr fotball :/
                          For skoleungdom er det flere ting som spiller inn enn bare klubb. Bor han på vestkanten, blir det mye reising i tillegg til trening og skolearbeid for eksempel. Det kan jo også være at han skal spille for en av våre nye samarbeidsklubber, eller en klubb vi håper skal bli en samarbeidsklubb.

Til info: Jeg vet absolutt ingenting om verken spilleren eller klubben det er snakk om.

Comment

• Originally posted by FrankO View Post
                            For skoleungdom er det flere ting som spiller inn enn bare klubb. Bor han på vestkanten, blir det mye reising i tillegg til trening og skolearbeid for eksempel. Det kan jo også være at han skal spille for en av våre nye samarbeidsklubber, eller en klubb vi håper skal bli en samarbeidsklubb.

Til info: Jeg vet absolutt ingenting om verken spilleren eller klubben det er snakk om.
                            FCK, nye farmerklubben til Enga. Må si jeg liker det:P

Comment

• Originally posted by 1/2VorseN View Post
                              FCK, nye farmerklubben til Enga. Må si jeg liker det:P
                              Rimer greit med ambisjonen om å være best i Norden. Det tar tid å nå hårete mål

Comment

• Originally posted by VVV View Post
                                508 mill. holder kanskje for et lån frem til sommeren?
                                Det bør holde for en gammel rev av en midtstopper a là Røde Dan Thomassen e.l. Ingen fart, kun tacklingsevne, plasserings og football smartness. Så får farta komme når Felipe er klar.

Comment

Working...
                                X