Kunngjøringer

Collapse
No announcement yet.

Rykte-, ønske- og overgangstråd for vinteren 2017/18

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by JorgenH View Post
    Oppfatter det ikke som klart at Grindheim forsvinner ut i fra den saken. Kommentarene fra begge parter var veldig generelle, og tror ikke dette er spikret ennå. Synes det er naturlig at klubben velger å vente til etter sesongen med å bestemme seg for om Grindheim skal få kontrakt eller ikke, og jeg tror han har lyst til å bli hvis han får tilbud om det
    Det er klart. Ingenting er sikkert og det kan hende Grindheim blir med videre. Var derfor jeg skrev mest sannsynlig, men ordla meg kanskje litt feil. Det er kun magefølelsen min som sier at Grindheim forsvinner etter denne sesongen.

Comment

Originally posted by Shtian View Post
      Stallen totalt:
      3 keepere
      8 forsvarere
      7 sentrale
      4 vinger
      3 angripere
      = 25 spillere (Moa og Fredheim Holm ikke inkludert av åpenbare årsaker)

Har vi plass/råd til alle?
      Hva er det ideelle antallet spillere å ha i stallen?
      Det ideelle tallet som Deila ønsket seg var 24 spillere. 8 etablerte, 8 lokale spillere og 8 talenter fra Oslo og omegn. Det var dette han sa på ØST. Videre sa han at hvis alt går etter planen så skal han på tur med agenten Atta Aneke til Nigeria etter sesongen. Det er jo lov å håpe vi finner noe gull der.

Her er noen av spillerene som er tilknyttet Aneke:

https://www.transfermarkt.de/emefie-...a/berater/2012

Diomande hadde vært noe, men han må kraftig ned i lønn. Vi trenger i hvert fall noen sterke og raske spillere.

Comment

Originally posted by tordvif View Post
        Det ideelle tallet som Deila ønsket seg var 24 spillere. 8 etablerte, 8 lokale spillere og 8 talenter fra Oslo og omegn. Det var dette han sa på ØST. Videre sa han at hvis alt går etter planen så skal han på tur med agenten Atta Aneke til Nigeria etter sesongen. Det er jo lov å håpe vi finner noe gull der.

Her er noen av spillerene som er tilknyttet Aneke:

https://www.transfermarkt.de/emefie-...a/berater/2012

Diomande hadde vært noe, men han må kraftig ned i lønn. Vi trenger i hvert fall noen sterke og raske spillere.
        Snakket de noe om å ansette en sportsdirektør ?

Comment

Sånn helt generelt så skjønner jeg ikke hvorfor man i Norge er så opphengt i dette med lokale spillere. Jeg syntes ikke det var noe mer spennende med Zahid fra Oslo enn med Bojan fra Serbia. Det virker som veldig mange trenere i Eliteserien har et utviklingsfokus og ikke et resulatfokus og ser på klubber i Eliteserien som forvokste breddeidrettslag.

Jeg synes det er bra at vi utvikler spillere som vi gjør, men hvis vi ikke klarer å få fram gode nok juniorspillere selv så får vi hente dem fra andre steder. Det er viktigere at de er gode nok enn hvor de er fra. Har aldri fått med meg at man i større klubber i andre land har et voldsomt fokus på at spillerne skal være fra nedi gata. Det er jo bare i Norge at klubber som Sogndal og Sarpsborg er idealet og at trenerne vurderes etter hvor mange spillere de får fram og ikke så mye på resultater. Faktisk gir de så faen i dette i andre land at man måtte innføre regler om lokalt utviklede spillere.

Så man har det litt merkelige paradokset at trenere i aldersbestemt fotball ofte kritiseres for å ikke dyrke de beste, mens på elitenivå så er det altså utvikling som er fokus. En trener som skal få respekt i norsk toppfotball skal helst finne spillerne sine i lavere divisjoner i nærområdet og sette det sammen til et topplag. De spillerne bør helst ikke koste mer enn hva man klarer å få inn ved å selge vafler og å lodde ut en halv gris til jul. Og klubbene er villig til å la trenere få holde på i årevis med å jakte på suksess på denne måten. Og de gangene det skjer så er det som regel fordi det er 2-3 veldig gode spillere og resten bare helt ok spillere. Så blir de gode solgt, pengene blir ikke reinvestert i spillere, men satt i banken også starter man på nytt.

Se på Godset. De vant serien, solgte spillere for hundre millioner til Real Madrid, Celtic, fransk fotball osv. Hadde de brukt de pengene på å hente inn gode spillere som erstattere for dem de solgte så hadde de fortsatt vært et topplag. Samme sak her. Vi har solgt Berge, Zahid og Brown for sikkert over 50 millioner de siste tre overgangsvinduene. Men vi har jo ikke reinvestert de pengene i særlig grad. Det må man gjøre hvis man skal være et stabilt topplag over tid.

Du hører aldri trenere som Mourhino be om fem års tålmodighet fordi han skal bygge laget med spillere fra Manchester eller London. Det er ikke rart norsk fotball sakker akterut.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post
            Sånn helt generelt så skjønner jeg ikke hvorfor man i Norge er så opphengt i dette med lokale spillere. Jeg syntes ikke det var noe mer spennende med Zahid fra Oslo enn med Bojan fra Serbia. Det virker som veldig mange trenere i Eliteserien har et utviklingsfokus og ikke et resulatfokus og ser på klubber i Eliteserien som forvokste breddeidrettslag.

Jeg synes det er bra at vi utvikler spillere som vi gjør, men hvis vi ikke klarer å få fram gode nok juniorspillere selv så får vi hente dem fra andre steder. Det er viktigere at de er gode nok enn hvor de er fra. Har aldri fått med meg at man i større klubber i andre land har et voldsomt fokus på at spillerne skal være fra nedi gata. Det er jo bare i Norge at klubber som Sogndal og Sarpsborg er idealet og at trenerne vurderes etter hvor mange spillere de får fram og ikke så mye på resultater. Faktisk gir de så faen i dette i andre land at man måtte innføre regler om lokalt utviklede spillere.

Så man har det litt merkelige paradokset at trenere i aldersbestemt fotball ofte kritiseres for å ikke dyrke de beste, mens på elitenivå så er det altså utvikling som er fokus. En trener som skal få respekt i norsk toppfotball skal helst finne spillerne sine i lavere divisjoner i nærområdet og sette det sammen til et topplag. De spillerne bør helst ikke koste mer enn hva man klarer å få inn ved å selge vafler og å lodde ut en halv gris til jul. Og klubbene er villig til å la trenere få holde på i årevis med å jakte på suksess på denne måten. Og de gangene det skjer så er det som regel fordi det er 2-3 veldig gode spillere og resten bare helt ok spillere. Så blir de gode solgt, pengene blir ikke reinvestert i spillere, men satt i banken også starter man på nytt.

Se på Godset. De vant serien, solgte spillere for hundre millioner til Real Madrid, Celtic, fransk fotball osv. Hadde de brukt de pengene på å hente inn gode spillere som erstattere for dem de solgte så hadde de fortsatt vært et topplag. Samme sak her. Vi har solgt Berge, Zahid og Brown for sikkert over 50 millioner de siste tre overgangsvinduene. Men vi har jo ikke reinvestert de pengene i særlig grad. Det må man gjøre hvis man skal være et stabilt topplag over tid.

Du hører aldri trenere som Mourhino be om fem års tålmodighet fordi han skal bygge laget med spillere fra Manchester eller London. Det er ikke rart norsk fotball sakker akterut.
            Hvordan har det gått da vi har kjøpt etablerte navn? I de fleste tilfeller har dem floppet i klubben. Unntakene er selvfølgelig noen; Ivers, arason, hæstad, sæternes. Lista over flopper er mye lengre.

Tiden i norsk fotball med skyhøye lønninger og lange kontrakter er forbi. For 10 år siden. Norsk fotball merker enda etterdrønningene etter da fotballederne gå ut kontrakter, lønn, bud og SOF som fulle sjømenn. Vi skal være veldig glad for at vi ikke er konkurs vi. Bare siden 2010 har vi vært hårstrå fra å følge Lyn, to ganger!
            Mener du dette er den riktige tiden å gamble igjen. Som når vi hentet Martin Andresen?

Grunnen til at norske klubber satser ungt og lokalt er fordi: Det er billig. Gir en boost til lokalmiljøet. Og gevinsten er potensiell enorm.
            Hente gamle spillere uten videresalgpotensial? Tja.. det er greit å ha 2-3 sånne spillere i troppen som kan vise vei for unggutta. Men i lengden er det bedre å satse på spillere som er på vei opp og frem, enn de som er på vei nedover og er over the hill.

Comment

Beklager. Glemte å lese resten av innlegget ditt.

Svarte kun på det første du skrev. Misforstod budskapet.

Comment

Originally posted by Moa91 View Post
                Snakket de noe om å ansette en sportsdirektør ?
                Sportsdirektør/sjefs-speider ble nevnt ja.

Comment

8 rutinerte spillere som skal være grunnstammen, 8 lokale Oslogutter og 8 talenter fra innland/utlandet mente jeg.

Comment

Originally posted by Dawda for president View Post
                    Ja vi kom på 6. plass den sesongen. Men vi hadde kurs mot medalje, men så sluttet Ørnen å score. Og da faded vi ut den sesongen også. Men som nevnt av andre over. Uten Ørnen hadde vi (muligens) rykket ned.
                    Så selv om gårsdagens seier viste at det viktigste for å oppnå suksess i denne klubben faktisk er hard jobbing av alle, samt at Kjellsrud scorte, mener jeg at vi trenger en notorisk målscorer.
                    Ja, jeg vet at da vi vant serien scorte Ivers bare 9. Men den sesongen hadde vi topp insats i nesten samtlige kamper.

Videre nevner du Shelton som et godt kjøp, men han var ikke vår spiss. Det tok også to sesonger før han plutselig var på. Fram til da var han bare rask og så lenge ut som et bomkjøp.

selvfølgelig er det mer enn en spiss som skal til før man vinner serien, men jeg mener likevel at en målscorende spiss er det som står i veien for at vi kan levere jevnlige respektable resultater. Og da ser jeg heller at vi kjøper en kjent spiller heller enn å gamble på ukjente utlendinger. For vi kan ikke forvente å finne gull (Ørnen) hver gang med de speiderene vi har.

PS det var vel Reka sjøl som snakket opp Brown mest, slik han også gjorde det om Calvo
                    En sesong vi slapp inn 53 mål er det ikke fordi spissen som endte med 25 mål hadde en down som er grunnen til at vi ikke kjempa om medalje. Det er fordi vi lakk som en sil. Og ja, vi hadde kjempa i sumpa uten Ørnen den sesongen, men det som jeg svarte på var at hvis man har en klassespiss så kjemper man automatisk i toppen. Og det mener jeg blir for enkelt å si. Selvfølgelig hjelper det med en spiss som gir 20 mål i året, men jeg brukte 2014 sesongen som et eksempel på at det aleine ikke holder, da vi endte på en 6.plass. At man fint kan kjempe i toppen om flere scorer bra med mål, som i 2005 da vi hadde spillere med 9, 7, og 6 mål.

Jeg lurer også på hvilken kjent klassespiss som kjenner Eliteserien vi skal hente? Gytkjær, Mos, Søderlund, Kjartansson og Diomande er de som har scora mest de siste åra. Mos er vel den eneste som er realistisk, men jeg tror ikke han er noen garanti for at vi skal kjempe i toppen. Og vår egen Azemi var på 3.plass på toppscorerlista ifjor. Jeg tror at vår største sjanse på å få en som bøtter inn mål enten er å finne noen som kan strø pasninger til Azemi og Finne, eller leite etter ukjente røverkjøp.

Forøvrig var det Berre som var toppscorer med 9 mål i 2005. Iversen hadde kun 7. Og jeg nevnte aldri noe om Shelton i mitt innlegg.

Comment

Har alle glemt Azemi? 11 mål og 4 assist for et lag som gikk ned til Obosdassen.

Comment

Originally posted by VIFpatriot View Post
                        Har alle glemt Azemi? 11 mål og 4 assist for et lag som gikk ned til Obosdassen.
                        Nei ikke glemt,men som ikke god gammel Enga spiss tradisjon så er han skada eller ikke i form.
                        La han få noen kamper før han bedømmes, hva han har gjort tidligere trenger ikke bety allverden.

Comment

De er da opptatt av lokale spillere i andre ligaer også. Skjønner budskapet i innlegget ditt Nils, men synes du setter det veldig på spissen. Bare på på Liverpool i England for eksempel, de henter jo engelske spillere og engelske talenter stadig vekk. Det er viktig for identiteten til klubben. Du finner flere Engelske klubber hvor det er viktig. I hvilke grad det gir suksess kan diskuteres. Er forsåvidt enig i at vi ikke skal ha så voldsomt fokus på å utvikle Norske spillere for landslaget. Det er jo gjerne "kjøpelagene" som klarer å kjempe om å vinne gull hvert år. Lag som tenker utvikling og er forsiktig med pengene kjemper stort sett om topp 4. Da tenker jeg i all hovedsak på Premier League. Så har man ett unntak i ny og ne hvor for eksempel Leicester vinner, men de kan ikke kjempe i toppen hvert år.

Rosenborg er jo veldig opptatt av lokale spillere og norske talenter... De har hatt suksess med dette, men nå har de vel så og si ingen trøndere igjen.

Vet ikke hva som er riktig, men vi er en klubb som har potensiale til å kjempe i toppen hvert år. Det er snakk om små grep. Eliteserien er såpass dårlig at vi til og med denne sesongen kunne vært der oppe med et par seiere til. Jeg synes det høres spennende ut med sammensettingen 8-8-8. Det viktigste tror jeg er å ha en stamme på 8 etablerte spillere. Da må vi handle inn noen skikkelige spillere så vi kan kjempe i troppen. Videre kan man spe på med noen talenter som får sjansen og helst noen profiler. Stengel har jo potensiale til å bli en "lokal" profil som er godt likt av fansen, det skader heller ikke med Nåsberg og et par andre som er ekte VIF gutter.

Comment

Originally posted by Nils_de-Noia View Post

Det samme skjedde med Molde. De solgte spillere for en haug med millioner, vant gruppa si i Europa League før de røk ut mot Sevilla i sluttspillet. De vant også mot Sevilla hjemme. Per nå så klarer de såvidt å karre seg til medalje i Eliteserien og alt dette har skjedd på knapt 2 år.

I stedet for å reinvestere pengene i like gode spillere som ble solgt så kjøpte Solskjær en haug med unge spillere samtidig som kapteinen og eldstemann Berg Hestad la opp. Da blir fallhøyden stor.

Du nevner Mourinho, og det er greit nok. Samtidig bør man tenke over at trenere er forskjellige. Noen kjøper alt de peker på og setter sammen ett vinnerlag. Andre trenere som for eksempel Klopp i Liverpool bruker mindre penger og kjøper flere unge spillere. Det som gir suksess og i hvert fall kortsiktig suksess er Mourinho måten.

Nå har vi likevel en trener som er opptatt av, og ønsker å utvikle unge spillere. Det er det som gir han mest som trener. Det betyr en tålmodighetsprøve hvor han ønsker å bygge opp noe over flere år. Det er sikkert at det passer så bra i Vålerenga hvor vi helst skulle vært best i går. Det betyr også at vi ikke kjemper om gullet hver sesong, men ett krav bør være topp 4, så får vi kanskje med oss ett seriegull også, men ikke flere.

Jeg er helt enig med deg i at Berge pengene og de andre pengene vi har fått på spillersalg burde reinvesteres i noen skikkelig spillere hvor vi betaler det som kreves. Det bør smelle i vintervinduet. Også er det så iriterende at vi søler bort 4 millioner på å lønne Abdi som for det meste har spilt på VIF2.

Comment

Hent Kjartansson tilbake. Tror han har lyst. Behold Agyiri. Bare vent. Knallgod spiller . Og få inn en stopper og en Sakor/ barmen type.

Comment

De er da opptatt av lokale spillere i andre ligaer også. Skjønner budskapet i innlegget ditt Nils, men synes du setter det veldig på spissen. Bare på på Liverpool i England for eksempel, de henter jo engelske spillere og engelske talenter stadig vekk. Det er viktig for identiteten til klubben. Du finner flere Engelske klubber hvor det er viktig. I hvilke grad det gir suksess kan diskuteres. Er forsåvidt enig i at vi ikke skal ha så voldsomt fokus på å utvikle Norske spillere for landslaget. Det er jo gjerne "kjøpelagene" som klarer å kjempe om å vinne gull hvert år. Lag som tenker utvikling og er forsiktig med pengene kjemper stort sett om topp 4. Da tenker jeg i all hovedsak på Premier League. Så har man ett unntak i ny og ne hvor for eksempel Leicester vinner, men de kan ikke kjempe i toppen hvert år.

Rosenborg er jo veldig opptatt av lokale spillere og norske talenter... De har hatt suksess med dette, men nå har de vel så og si ingen trøndere igjen.

Vet ikke hva som er riktig, men vi er en klubb som har potensiale til å kjempe i toppen hvert år. Det er snakk om små grep. Eliteserien er såpass dårlig at vi til og med denne sesongen kunne vært der oppe med et par seiere til. Jeg synes det høres spennende ut med sammensettingen 8-8-8. Det viktigste tror jeg er å ha en stamme på 8 etablerte spillere. Da må vi handle inn noen skikkelige spillere så vi kan kjempe i troppen. Videre kan man spe på med noen talenter som får sjansen og helst noen profiler. Stengel har jo potensiale til å bli en "lokal" profil som er godt likt av fansen, det skader heller ikke med Nåsberg og et par andre som er ekte VIF gutter.
                                Ja, så klart jeg setter det på spissen. Klubber som Sogndal og andre skal naturligvis ha et utviklingsfokus også på seniornivå. Selv vi skal ha det. Men vi skal ikke sette utvikling over resultater. Samtidig så elsker jo media å kjøre oversikter over hvem som bruker minst penger per poeng og genierklæringene sitter løst for trenere som klarer å få fram gode spillere. Og det er god norsk tradisjon der nøysomhet er en dyd.

Personlig kan jeg ikke fordra Kåre i RBK, men han er en trener som er mer dyktig på å lede en gruppe gode spillere enn han er til å få ut det beste av et begrenset spillermateriale. Derfor leder han RBK til suverene gull, men rykka ned med Bodø/Glimt. Og derfor så henter de Bendtner når de trenger en spiss og satser ikke på å bruke et par år på å få fram en eller annen lokal trønder i spissrollen. Det har dem ikke tid til, for der er gullet viktigere. Ståle Solbakken er litt samme sak. Fikk ok suksess med HamKam og fungerer veldig bra i FCK som kan plukke de beste spillerne i sin serie, men lykkes ikke i FC Köln eller Wolves fordi der var oppgaven å få en gruppe middelmådige spillere til å overprestere.

Mens her i Norge så genierklærer vi trenere som først og fremst får til mye med lite. Grindhaug var visstnok et trenergeni etter noen brukbare sesonger for Haugesund. Fagermo har tidligere fått mye skryt og nå er det Geir Bakke i Sarpsborg alle skryter av. Utfordringen med det er at det i Norge ikke dyrkes fram trenere som får til mye med mye. En god norsk trener er en som får til mye med lite. For når den type trenere tar over klubber som i toppsjiktet så fortsetter dem bare med det som har gitt dem suksess tidligere og har ikke så stort fokus på kortsiktige resultater. Og det er derfor alle norske trenere som går til utlandet totalt faller igjennom. Der er oppgaven mye mer å vinne neste kamp og vinner man ikke nok kamper er det på hue og ræva ut.

Så det er litt norsk jantelovtekning på trenersiden. Det norske fagmiljøet på trenersiden mener de er verdens beste, men sannheten er at ingen av dem er i nærheten. For de vil gjerne ha lang tid til å bygge opp lag, utvikle spillere og alt sånn, mens utlendingene driter stort sett i alt sånt i mye større grad. Så der utvikler man spillere og trenere som tenker helt annerledes og mye mer kortsiktig.

Men det som egentlig var poenget mitt var jo at jeg ikke skjønner det her med lokalt fokus. Jeg synes ikke vi skal stille med 11 bergensere, 11 trøndere eller 11 nigerianere fra start. Og jeg synes vi skal ha en bra talentuvikling selv også. Men fotball er underholdning, Jeg tror ikke publikum er så innmari opptatt av å ha en kortreist spillertropp. Jeg tror vi selger mange flere sesongkort hvis vi henter inn en brasiliansk ving eller en argentinsk playmaker enn om vi henter dem fra Kjelsås eller Skeid. Jeg synes ikke Bojan var noe mindre fullverdig VIF-spiller enn jeg synes Zahid var det. Og jeg synes heller vi skal hente Lekjacs tilbake på venstreback enn jeg synes at vi skal bruke et par år på å se om Juklerød eller Näsberg tar noen nye steg i den rollen.

Om noe så synes jeg spillere som Lekjaks, Bojan og Kjartansson var mye mer Vålerenga enn unge norske talenter som bare har lyst til å være her en kort periode før de vil prøve lykken i utlandet. Jeg synes vi er fryktelig langt unna å være i noe fare for å vanne ut Vålerenga-identiteten i spillertroppen og om vi finner 3-4 utenlandske spillere som vil forsterke oss så synes jeg ikke vi skal bekymre oss noe særlig over at de ikke er fra Oslo. Det tror jeg bare er positivt.

Comment

Working...
                                X